Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Differenciálmű és tengelyhajtás Összeállította: Dr. Varga Zoltán Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszék Segédlet a Járműszerkezetek.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Differenciálmű és tengelyhajtás Összeállította: Dr. Varga Zoltán Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszék Segédlet a Járműszerkezetek."— Előadás másolata:

1 Differenciálmű és tengelyhajtás Összeállította: Dr. Varga Zoltán Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszék Segédlet a Járműszerkezetek I. tantárgyhoz

2

3

4

5 Differenciál zár, növelt súrlódású differenciálmű, lamellás diff. zár

6

7

8

9 Összkerékhajtás

10

11

12 Quattro hátsó tengely

13 Lánc meghajtású osztómű

14 Visco tengelykapcsoló

15

16

17 Visco tengely- kapcsoló

18 Torsen differenciálmű

19

20

21

22

23

24 .

25 Haldex tengelykapcsoló

26

27

28 Kardántengely

29 Kardántengelyek Egymástól távoli géptengelyek tengelykapcsolója (az autóban pl. a sebváltó és difi között) Részei: kardán csuklók, tengely, csúszka A kardáncsukló a forgást nem egyenletesen továbbítja: szöghiba Szöghibamentesen csak szigorú feltételek mellett működik! Élettartama, mérete, kiképzése függ: az átvitt nyomatéktól, a fordulatszámtól, a csuklók törésszögétől. Mindig legalább 3 fokos csukló törésszöggel lehet beépíteni! Elterjedt univerzális gépelem, katalógusból választható általános gépészeti felhasználásra. Gelenkwelle, Propellershaft, Universal joint

30 Kardáncsukló

31 Részei: 2db villa, 1 db kereszt Gépjárművekben, és általában a gépészetben tűgörgős csapágyazású csuklókat használnak 45 foknál nagyobb törésszöget nem bír Gépjárművekben ált. max 10 fokos törésszögre használják

32 Forrás: Dr. Lévai Zoltán bme.auto.hu

33 Kardáncsukló geometria

34 Ezen a linken látható a kardán működés Wikimedia universal joint

35 Kardáncsukló szöghiba

36 Szöghiba= kihajtó szögelfordulás- behajtó szögelfordulás

37

38 Kardáncsukló sebességei description=== Equation used: == Summation of ω2 for ω1 1 till 360 – Where: ω2 is the speed of the output shaft ω1 is the speed of the input shaft, set to 1 β is the angle between the shafts φ1 is the rotation angle of the input shaft

39

40 Kardáncsukló

41 Kardán keresztek

42 Kardántengely felhasználás Sebességváltó és hajtott hidak között Mellékhajtások Vontatott munkagépek meghajtása Segédberendezések meghajtása Kormányoszlop

43 Kettős kardáncsukló

44 Kerékagy kettős kardán csukló

45 Kettős kardán és gumi csukló kormányoszlopban

46 Kettős kardáncsukló felhasználás Hajtott kormányzott tengelyek (kis sebesség, nagy nyomaték) Kardántengelyek (nagy hajlásszög) Szerszámok hajtása Agrotechnika

47 Hardy tárcsa, polygon gyűrű

48 Gumi elemes kardáncsukló felhasználás Kardántengelyek (kis hajlásszög) Kormányoszlop Csillapítás (zaj, nyomaték) igény esetén

49 Forrás: Dr. Lévai Zoltán bme.auto.hu

50 Kormányzott féltengely

51 Golyós GKN csuklók

52 Féltengely beépítés

53 Szöghiba mentes csuklók Golyós féltengely csuklók –Kormányzott kerékagy csukló (GKN) Nagy sebesség Kis nyomaték Nagyon elterjedt –Bendix-Weiss Nagy nyomaték Kis sebesség Főleg a kettős kardáncsukló alkalmazási területén

54 Szöghiba mentes tengelyhajtás velocity_joint

55 Golyós kerékagy csukló

56 Kerékagy csukló

57 Kerékagycsukló cv joint

58 Nem kormányzott csukló

59 Golyós kerékagy csukló

60 Kerékagy csukló

61 Kerékagycsukló cv joint

62 Nem kormányzott csukló

63 Bendix-Weiss csukló

64 Nagyobb hosszváltozásra alkalmas csuklók Kis szöghibával üzemelnek Kis törésszögre alkalmasak (10 fok) Hosszváltozási lehetőség mm Tripoid Golyós csukló Főleg a sebességváltó kihajtó tengelyén alkalmazzák kormányzott kerék meghajtásnál

65 Golyós csukló kis törésszögre (10 fok), nagy hosszváltozással (40—50 mm)

66 Hosszkiegyenlítésre alkalmas golyós féltengely csukló

67 Tripoid csukló

68 Forrás: Dr. Lévai Zoltán bme.auto.hu Tripoid csukló Bendix-Weiss csukló Golyós kerékagy csukló


Letölteni ppt "Differenciálmű és tengelyhajtás Összeállította: Dr. Varga Zoltán Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszék Segédlet a Járműszerkezetek."

Hasonló előadás


Google Hirdetések