Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN"— Előadás másolata:

1 KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Gaál Gabriella Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudományi Tanszék

2 Gyulai István figyelmeztetése:
„ A fenntarthatóság a környezet és társadalom minden kérdését együttesen szemlélő és megfontoló tudatos társadalmat követel. Nemcsak tudatos döntéshozókra, társadalmi csoportokra, de minden egyes ember változására, tudatosságára, együttműködésére is szükség van.”

3 A cél megvalósulása a pedagógiában:
Az ENSZ a közötti éveket a „Fenntarthatóság pedagógiája” évtizedének nyilvánította. Bevezetésre került a Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia. A közoktatási intézményekben a pedagógiai program részévé vált a helyi környezeti nevelési program.

4 A környezetről, a környezetben, a környezetért.

5 A környezetről = környezeti problémákról szóló ismeretek átadása
A földi rendszer alapfogalmainak megismerése. Az élettelen, az élő, a társadalmasított Föld fogalma.

6 A környezeti alapproblémák történeti megközelítése
Ember és környezete a fémek használatának kezdetéig. A fémek használatának kezdetétől a történelmi középkorig. A történelmi középkortól a XXI. századig.

7 Napjaink globális és lokális problémái
A népesedés. Az urbanizáció. A fogyasztás. Az ipari termelés és a mezőgazdaság hatása a környezetre. Az élővilág pusztulása.

8 A földi rendszer megváltozott működésének jelei
Globális klímaváltozás. Az ózonpajzs elvékonyodása. Az elsavasodó környezet. A világóceánok szennyezettsége. A génkészlet pusztulása.

9 Védett természeti és kulturális értékeink
Nemzeti Parkok, védett természeti értékek megismerése. Világörökségek Magyarországon.

10 A környezetben = a környezetnek, mint a tanulás eszközének megismerése
A környezeti nevelés olyan értékek felismerésének és fogalmak meghatározásának folyamata, amelyek segítenek az ember és környezete kapcsolatának megismerésében; az értelmezéshez szükséges készségek és hozzáállás kifejlesztésében. Hatást gyakorol a környezet minőségét érintő döntéshozatalra, személyiségformálásra, egy széles értelemben vett viselkedésmód kialakítására.

11 A környezeti nevelés jellemzői
Múlti-és interdiszciplináris. Rendszerszemléletre nevel. Lokális és globális egyszerre. Analisztikus és holisztikus. Értelmi és érzelmi nevelés is. Folyamatos és élethosszig tartó. Alternatív gondolkodás elsajátítását segíti. Aktuális és jövőbe tekintő egyszerre. A megfelelő viselkedési normákat alakít ki.

12 Környezeti nevelés a tanítási órákon
Természettudományos összetevők. Humán összetevők. Technikai összetevők. Testkultúrához kapcsolódó összetevők.

13 Környezeti nevelés tanórán kívüli, iskolai formái
Szakkörök. Tanulmányi versenyek. Pályázatok. Akciók. Tematikus hetek. Zöld Napok.

14 A környezeti nevelés iskolán kívüli szervezeti formái

15 Módszertani specifikumok
Projektmódszer. Tréningmódszer. Drámapedagógia. Szerepjátékok.

16 Környezetért = környezettel szembeni gondoskodó magatartás és egyéni felelősség kialakítása.


Letölteni ppt "KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN"

Hasonló előadás


Google Hirdetések