Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Gaál Gabriella Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudományi Tanszék
2
Gyulai István figyelmeztetése:
„ A fenntarthatóság a környezet és társadalom minden kérdését együttesen szemlélő és megfontoló tudatos társadalmat követel. Nemcsak tudatos döntéshozókra, társadalmi csoportokra, de minden egyes ember változására, tudatosságára, együttműködésére is szükség van.”
3
A cél megvalósulása a pedagógiában:
Az ENSZ a közötti éveket a „Fenntarthatóság pedagógiája” évtizedének nyilvánította. Bevezetésre került a Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia. A közoktatási intézményekben a pedagógiai program részévé vált a helyi környezeti nevelési program.
4
A környezetről, a környezetben, a környezetért.
5
A környezetről = környezeti problémákról szóló ismeretek átadása
A földi rendszer alapfogalmainak megismerése. Az élettelen, az élő, a társadalmasított Föld fogalma.
6
A környezeti alapproblémák történeti megközelítése
Ember és környezete a fémek használatának kezdetéig. A fémek használatának kezdetétől a történelmi középkorig. A történelmi középkortól a XXI. századig.
7
Napjaink globális és lokális problémái
A népesedés. Az urbanizáció. A fogyasztás. Az ipari termelés és a mezőgazdaság hatása a környezetre. Az élővilág pusztulása.
8
A földi rendszer megváltozott működésének jelei
Globális klímaváltozás. Az ózonpajzs elvékonyodása. Az elsavasodó környezet. A világóceánok szennyezettsége. A génkészlet pusztulása.
9
Védett természeti és kulturális értékeink
Nemzeti Parkok, védett természeti értékek megismerése. Világörökségek Magyarországon.
10
A környezetben = a környezetnek, mint a tanulás eszközének megismerése
A környezeti nevelés olyan értékek felismerésének és fogalmak meghatározásának folyamata, amelyek segítenek az ember és környezete kapcsolatának megismerésében; az értelmezéshez szükséges készségek és hozzáállás kifejlesztésében. Hatást gyakorol a környezet minőségét érintő döntéshozatalra, személyiségformálásra, egy széles értelemben vett viselkedésmód kialakítására.
11
A környezeti nevelés jellemzői
Múlti-és interdiszciplináris. Rendszerszemléletre nevel. Lokális és globális egyszerre. Analisztikus és holisztikus. Értelmi és érzelmi nevelés is. Folyamatos és élethosszig tartó. Alternatív gondolkodás elsajátítását segíti. Aktuális és jövőbe tekintő egyszerre. A megfelelő viselkedési normákat alakít ki.
12
Környezeti nevelés a tanítási órákon
Természettudományos összetevők. Humán összetevők. Technikai összetevők. Testkultúrához kapcsolódó összetevők.
13
Környezeti nevelés tanórán kívüli, iskolai formái
Szakkörök. Tanulmányi versenyek. Pályázatok. Akciók. Tematikus hetek. Zöld Napok.
14
A környezeti nevelés iskolán kívüli szervezeti formái
15
Módszertani specifikumok
Projektmódszer. Tréningmódszer. Drámapedagógia. Szerepjátékok.
16
Környezetért = környezettel szembeni gondoskodó magatartás és egyéni felelősség kialakítása.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.