Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fogalom A foglalkozás címe Testbeszéd. Fogalom Előszó Előszó A testbeszéd többet árul el minden szónál.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fogalom A foglalkozás címe Testbeszéd. Fogalom Előszó Előszó A testbeszéd többet árul el minden szónál."— Előadás másolata:

1 Fogalom A foglalkozás címe Testbeszéd

2 Fogalom Előszó Előszó A testbeszéd többet árul el minden szónál

3 FogalomHasználat Értelemszerűen olvassuk végig a szöveget! Értelmezzük! Azt követően pedig próbáljuk elsajátítani az olvasottakat!

4 Fogalom A foglalkozás tagozódása I. CÉL I. CÉL I. 1. követelmények kompetenciák II. TARTALMI LEÍRÁS, STRUKTÚRA II. TARTALMI LEÍRÁS, STRUKTÚRA III. TEVÉKENYSÉGEK (TARTALOM) III. TEVÉKENYSÉGEK (TARTALOM) 1. Motiváció 1. Motiváció Motiváció 2. Korábbi ismeretek aktivizálása 2. Korábbi ismeretek aktivizálása 2.1. Részellenőrzés 3. Új ismeretek feldolgozása 3. Új ismeretek feldolgozása Új ismeretek feldolgozása 3.1. Ellenőrzés 3.1. Ellenőrzés 4.1. Összefoglalás: a leckék összegzése 4.1. Összefoglalás: a leckék összegzése 4.2. Összefoglaló kérdések 5. Értékelés 5. Értékelés Értékelés 5.1. Összefoglaló kérdések, feladatok 5.2. Kérdések, feladatok megválaszolása IV. EGYÉB IV. EGYÉB 52. IV. EGYÉB IV.1. Fogalmak IV.1. Fogalmak 54. IV.1. Fogalmak IV.2. Források

5 FogalomCélkitűzés A testbeszéd alapjainak elsajátítása a kommunikáció szakos 1. évfolyam számára. A testbeszéd fontosságára való rávilágítás. Bizonyos gesztusok értelmezése. Nem verbális kommunikációnk megértésének, és ezzel együtt az őszinteségnek az elősegítése.

6 Fogalom Követelmények, kompetenciák Miután elsajátítottuk a testbeszéd alapjait, próbáljuk meg önmagunk gesztusait, és nem verbális kifejezéseit értelmezni, majd tapasztalatainkról és véleményünkről készítsünk egy közérthető dolgozatot, mely a tanultak alapján összefoglalja ezen tudásunkat!

7 Fogalom Tartalmi leírás 1. Évtizedekkel ezelőtt felfigyeltek már arra a viselkedéskutatók, hogy milyen jól tudunk beszélgetni idegen ajkúakkal csupán a gesztikulációk útján. Az egymástól jelentősen eltérő kultúrákban megfigyelhető, hogy mennyire különböző távolságra állnak egymástól a beszélgető felek.

8 Fogalom Tartalmi leírás 2. Japánban például, ahol nagyobb a népsűrűség, teljesen természetes, hogy az emberek csekély cm-re egymástól állva kommunikálnak, míg ugyanez a távolság Ausztráliában egy kívülálló megfigyelő számára a bizalmas kapcsolat egyik jele lehet.

9 FogalomTananyagtartalom Testbeszéd Az ember nem csak szavakkal kommunikál A nyelvi jeleken kívül mást is használ: mozog az arca, a keze, a teste. Az ember arca a legmozgékonyabb és így a legkifejezőbb az állatvilágban. A kezünket akkor is mozgatjuk beszéd közben, ha telefonálunk, és a másik nem látja. De nemcsak a kéz ad jelzéseket, hanem az egész test, a karok és a láb is.

10 Fogalom Motivációgyártás Motivációgyártás Ne feledjük, hogy ezzel a bemutatóval egy fontos ismeretanyaghoz juthatunk, mely segíti az életünk során nem egyértelmű verbális kommunikációink problémáinak kiküszöbölését, hisz testünk jelzései sokkal egyértelműbbek lehetnek, és sosem hazudnak.

11 Fogalom Korábbi ismeretek aktivizálása 1. BESZÉDES KEZEK Mindig őszinték Vágyakról árulkodnak Érzéseket mutatnak Hangulatot jeleznek Az ujjak játéka alapján „olvasni tudunk” mások gondolataiban A gesztusoknak külön nyelvük, grammatikájuk van, mely elsajátítható

12 Fogalom Korábbi ismeretek aktivizálása 2. Korábbi ismeretek aktivizálása 2. KÉZSZIMBOLIKA 1)India: a világot teremtő Brahmának és a világot megtartó Visnunak négy karja ill. keze van. 2)Ókori Róma: pénzérméiken két egymásba kulcsolódó kéz látható, mely az emberek közötti harmóniát, egyetértést volt hivatott kifejezni.

13 Fogalom 2.1. Részellenőrzés, visszacsatolás 1. 1.Kérdés (Döntsd el az alábbi állítások helyességét!) a)A kéz a legmozgékonyabb testrészünk b)A láb a legmozgékonyabb testrészünk c)Az arc a legmozgékonyabb testrészünk HelyesC)

14 Fogalom 2.1.Részellenőrzés, visszacsatolás 2. 1.Kérdés (Döntsd el az alábbi állítások helyességét!) a)A szem a legbeszédesebb testrészünk b)Az orr a legbeszédesebb testrészünk c)A kéz a legbeszédesebb testrészünk HelyesC)

15 Fogalom Új ismeretek feldolgozása Tanuljunk testbeszédül! Figyeljünk a lábra! Figyeljünk az apró jelekre! Gesztusszótár Ábrák és magyarázatuk

16 Fogalom Új ismeretek Lap Tanuljunk "testbeszédül"! Ezernyi kis kockából lassan összerakva, képesek lehetünk embertársaink verbális kommunikáció nélküli jelzéseit jól értelmezni és megsejteni, hogy a másik vajon mire gondolhat, mit érezhet. A nekünk feltett kérdésekre pedig a legmegfelelőbben válaszolhatunk, a verbális és nem verbális kommunikációs eszközök tudatos használatával.

17 Fogalom Lap Figyeljünk a lábra! A lábakkal legalább olyan jól lehet kommunikálni, mint a kezeinkkel. Mindenki igyekszik leplezni az idegességét. Sokan rájöttek már arra, hogy ilyenkor a kezüket kell nyugodtan tartaniuk, de a lábukról általában elfelejtkeznek.

18 Fogalom Lap Ha a láb és a lábfej folyamatosan mozog, ha himbáló a lábfejtartás, vagy éppen a beszélgető lábai folyamatosan az ajtó felé fordulnak, akkor rejtett stresszel állunk szemben. Ha az egész test mondanivalójára odafigyelünk, nem fordulhat elő velünk, hogy félreértünk valamit, esetleg zárt kapukat döngetünk. A testünkkel kommunikálni külön művészet!

19 Fogalom Lap Figyeljünk az apró jelekre! A közélet aktív résztvevői szorgalmasan tanulják a testbeszédet, önfegyelemmel alakíthatják, fejleszthetik, és mozdulataik is egyre tudatosabbak lehetnek, ám ha az nem az egyéniségükből fakad, akkor arra hosszú távon fény derül.

20 Fogalom Lap Nyilvánvalóan tudják, hogy ellenérzést váltana ki a tömegből, ha görnyedt testtartással, ökölbe szorított kezekkel és természetes szemkontaktus tartása nélkül mondanánk beszédet. Az apró jelekből megérezhető a jellem és a viselkedés közötti ellentmondás, ha valóban figyelünk embertársunkra.

21 Fogalom Lap Mint minden új elsajátításakor, így a testbeszéd esetében is a szemlélődés az első, amit meg kell tanulnunk. Erre a legalkalmasabbak a nagyobb bevásárló áruházak pihenőhelyei, ahol az emberek megfáradván, kicsit elfelejtenek viselkedni, és így könnyű megfigyelni, ki hogyan beszél a testével, ha úgy gondolja, hogy senki sem figyeli.

22 Fogalom Lap Ha a zárkózottság, elutasítás jeleit szeretnénk megismerni, akkor válasszuk a zsúfolt tömegközlekedési eszközöket vagy a szűk lifteket. Ilyenkor ugyanis igyekszünk elszigetelődni a többiektől, és az is nagyon jellemző lehet egy-egy emberre, hogy ezt milyen módon teszi.

23 Fogalom Lap GESZTUSSZÓTÁR A gesztusok osztályozása A gesztusokat, gesztuscsoportokat számos alkategóriára oszthatjuk fel, melyek közül a legjelentősebbek: A kar gesztusai (tenyérgesztusok, kéz és alkar gesztusai, a kar gesztusai) A kéz archoz vitelének gesztusai Szemmozgások

24 Fogalom Lap A kar és a láb gesztusai, mint védekezési mechanizmusok Cigaretta, szivar, pipa és szemüveg által teremtett gesztusok Birtoklási és territoriális gesztusok Tükörképek és mások gesztusainak tudat alatti utánzása Szociális státus és testalkat révén kialakuló mozgások Író- és tárgyalóasztalok, illetve ezek térbeli elhelyezése

25 Fogalom Lap Fej Bólintás: egyetértés, bátorítás Fejrázás: ellenérzés, nemtetszés Fej félredöntése: érdeklődés Fej leeresztése: depresszió, behódolás, elmélkedés Fejrángatás: hiúság, szexuális felhívás Fejtámasztás: fáradtság, unalom

26 Fogalom Lap Haj Haj hátravetése vagy érintése: hiúság, tollászkodás, szexuális felhívás Homlokba hulló haj hátrasöprése: szexuális felhívás vagy idegesség Hajcsavargatás: idegesség Haj rágcsálása: idegesség vagy koncentráció

27 Fogalom Lap Szemek Szem meresztése: meglepetés vagy sokk Minimális szemkontaktus: becstelenség vagy félénkség Tekintet elfordítása: unalom, hazugság Pislogás: idegesség Szem megérintése: kétségek, bizonytalanság, hazugság (2. ábra) Bámulás: dominancia, álmodozás

28 Fogalom Lap Száj Nyitott száj: meglepetés, sokk Kéz a száj előtt: hazugság Ujjak a szájban: bizonytalanság, idegesség Szájnedvesítés: szexuális érdeklődés, bujaság

29 Fogalom Lap Áll Áll simogatása: mély gondolkodás, csodálat Áll dörzsölgetése: kétségek Álltámasztás: mély gondolkodás Állkapocs előreállása: agresszió, védekezés

30 Fogalom Lap Karok és kezek ­Mindig őszinték -Vágyakról árulkodnak -Érzéseket mutatnak -Hangulatot jeleznek -Az ujjak játéka alapján „olvasni tudunk” mások gondolataiban -A gesztusoknak külön nyelvük, grammatikájuk van, mely elsajátítható

31 Fogalom Lap Karba tett kezek: védekezés, bizonytalanság (1. ábra) Összeszorított ököl: ellenségeskedés, agresszió Hátratett kezek: lazaság, magabiztosság, hatalom Kezek a fej mögött: magabiztosság, arrogancia (7. ábra) Összekulcsolt kezek: idegesség, bizonytalanság

32 Fogalom Lap Csípőre tett kezek: düh, hiúság, szexuális kihívás (4. ábra) Nyitott tenyerek: nyitottság, őszinteség (3. ábra)

33 Fogalom Lap Kézfogás -Eredet: őskor -Információcsere eszköze (rang, pozíció, szándékok, stb.) -Ha felülről kulcsolódik – domináns személyiség -Függőleges tenyerek – egyenrangú felek -Védekezési taktikák: oldallépés, csuklófogás, kétkezes -Ujjhegyes – sértő, megalázó

34 Fogalom Lap Lábak Lábak keresztezése a térdnél: védekezés, negatív gondolatok (5. ábra) Álló helyzetben: védekezés, negatív gondolatok Lábdörzsölgetés: idegesség, kényelmetlenség Vigyázzállás: alárendeltség, nagyfokú tisztelet Lábfejek valakire mutatnak: érdeklődés a személy iránt (6. ábra) (8. ábra)

35 Fogalom Lap Rosszallás Ennek a nőnek sehogy sem tetszik az az ember, akire néz. Sem a fejét, sem a testét nem fordítja feléje, hanem kissé lehajtott fejjel (rosszallás), oldalról pillant rá, szemöldökét némileg összehúzza (harag), karját teljesen keresztbe fonja (védekezés), szája sarka legörbül. 1. ábra

36 Fogalom Lap A megtévesztés A megtévesztés gesztuscsoportjának klasszikus példája. Miközben a szemét dörzsöli, a padló felé fordítja tekintetét, és mindkét szemöldökét hitetlenkedve vonja fel. Az elfordított, lehajtott fej negatív magatartást tükröz. Összeszorított ajkát színlelt mosolyra húzza. 2. ábra

37 Fogalom Lap A nyíltság A nyíltság gesztuscsoportjának jó példája. A behódoló kézmozdulatban teljesen felnyílik a tenyér, a széttárt ujjak fokozzák a gesztus hatását. A fej semleges helyzetben van, karok széttárva, lábak szétvetve. A férfi gesztusai alázatos, fenyegetésmentes magatartást jeleznek. 3. ábra

38 Fogalom Lap Nagyobb és fenyegetőbb A kezek a csipőn gesztus használatával a gyerek nagyobbnak és fenyegetőbbnek szeretne látszani. Az előretolt áll dacos ellenkezést nyilvánít ki, a szélesre tátott szájból elővillanó fogak látványa támadni készülő állatok magatartását juttatja eszünkbe. 4. ábra

39 Fogalom Lap Negatív gesztuscsoport Negatív gesztuscsoport E gesztuscsoport egyetlen szóval jellemezhető: negatív. A dosszié védőkorlátul szolgál, az összefont kar, keresztbe tett láb idegességgel vagy védekezéssel magyarázható. Zakója be van gombolva, napszemüvege mindennemű szem- vagy pupillajelzést elrejt. Arca nagy részét szakáll fedi, ami gyanakvó külsőt kölcsönöz neki. 5. ábra

40 Fogalom Lap Védekezés, agresszió, udvarlás Mindhárman keresztbefonják a karjukat, ketten a lábukat is keresztezik és felső testüket mindhárman a másik kettővel ellentétes irányba fordítják, jelezve ezzel, hogy most találkoztak először. A jobb oldali férfit érdekli a nõ, a jobb lábfejével feléje fordul és oldalról tekint rá, a szemöldökét is felhúzza és rámosolyog. 6. ábra

41 Fogalom Lap A felsőbbség A domináns elem, felsőbbség, a területbirtoklás igénye szembeszökően mutatkozik meg. A két kéz a fejen fölényes "mindent tudok" magatartást jelez, az íróasztalra tett láb pedig területi igényt nyilvánít ki. Társadalmi helyzetének további hangsúlyozását szolgálja a rangos személyeknek kijáró, hátra dönthető, kerekes szék. Ő is védekező-versengő testhelyzetben ül. 7. ábra

42 Fogalom Lap Csoportosan felbukkanó gesztusok Csoportosan felbukkanó gesztusok Ebben a jelenetben a bal oldali férfi és a nõ egymás gesztusait tükrözi, mintegy "könyvtámaszt" alkotnak a kanapé két szélén. Élénken érdeklődnek egymás iránt, kezüket úgy tartják, hogy csuklójuk fedetlen maradjon, és keresztbe tett lábuk is egymás felé mutat. A középen ülő férfi csukott szájjal mosolyog, ami arra utalhatna, hogy érdekli, amit a bal oldali férfi mond, azonban ez nincs összhangban a többi gesztusával. 8. ábra

43 Fogalom 3.1. Ellenőrzés, visszacsatolás (beszélő kezek) „Teljesen becsavarodott” „Támaszt kereső” „Kissé határozatlan”

44 Fogalom 4.1. Összefoglalás A lecke összegzése 1. Az előzőekben betekintést nyerhettünk a nem verbális kommunikáció, vagyis a testbeszéd bizonyos részeibe, annak jelentőségébe. Beláthatjuk ez alapján, hogy mennyire nagy a jelentősége, és mennyi mindent kifejezhet, amit szavaink nem, vagy esetleg azok másra utalnak. Testünk jelei tehát sokkal többet elárulhat rólunk, mint azt gondolnánk.

45 Fogalom 4.1. Összefoglalás A lecke összegzése 2. A gesztusok színes tárházába is bepillanthattunk, mert azt be kell látnunk, hogy azok tárháza igen színes, és nagy. Ezek után pedig a gesztuscsoportok kisebb körbeírásával gazdagíthattunk testbeszédbeli tudományunkat.

46 Fogalom 4.1. Összefoglalás A lecke összegzése 3. Az utolsó fejezetekben pedig ábrákkal kiegészítve bizonyos testbeszédbeli szituációkat elemezve tehettük még inkább magunkévá ezt az igen bonyolult tudományt. Az ábrák nagyon nagy segítséget jelentenek ezek megértésében.

47 Fogalom 5. Értékelés 1) Értelmezze a testbeszéd fogalmát! 2) Ismertesse a gesztuscsoportokat! 3) Sorolja fel a gesztusosztály részeit! 4) Elemezze önmaga gesztusait! 5) Hasonlítsa össze a kar és a láb gesztusait! 6) Szóljon néhány szót a tananyag tartalmáról! 8) Mondja el tapasztalatait! 9) Ismertesse a testbeszéd jelentőségét! 10) Sorolja fel a hazugság árulkodó jeleit!

48 Fogalom 5.1. Összefoglaló kérdések 1. 1.Melyik két szó tartozik össze? 1. fejet 2. lábra 3. kezet 4. térdet 5. hajat a. állni b. fésülni c. csóválni d. fogni e. hajtani

49 Fogalom 5.1. Összefoglaló kérdések Mit árulnak el kezeink? 3. Milyen gesztusokkal lehet megtéveszteni másokat? 4. Mi a kézfogás jelentősége? 5. Mit jelent a nyitott száj? 6. Mennyi a nem verbális kommunikáció aránya a verbálissal szemben? 7. Milyen alkategóriába oszthatjuk fel a gesztusokat? 8. Miért fontos odafigyelni a lábakra? 9. A testbeszéd elsajátításában mi a legfontosabb lépés? 10. Milyen szituációban figyelhetjük meg leginkább a zárkózottság jeleit?

50 Fogalom 5.1. Összefoglaló kérdések megoldása 1.1. fejet csóválni 1.2. lábra állni 1.3. kezet fogni 1.4. térdet hajtani 1.5. hajat fésülni 2. Őszinteséget, vágyakat, érzelmeket, hangulatot 3. Szem dörzsölése, kéz a száj előtt, kéz dugdosása… 4. Információcsere eszköze (rang, pozíció, szándék) 5. Meglepetés, sokk

51 Fogalom 5.1. Összefoglaló kérdések megoldása 6. 60% a nem verbális kommunikáció javára 7. A kar gesztusai; a kéz archoz vitelének gesztusai; szemmozgások; a kar és a láb gesztusai; birtoklási és territoriális gesztusok… 8. Mert míg odafigyelünk testünk kommunikációjára, addig a lábakról gyakran megfeledkezünk, így azok sokat elárulhatnak érzéseinkről. 9. Tanuljunk meg szemlélődni és odafigyelni a részletekre. 10. Tömegközlekedési eszközön

52 Fogalom 5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod! A következőkben 10 db tesztkérdést válaszolhatsz meg. 1.először feleletválasztós kérdéseket, majd a 2.párosításos kérdéseket, végül pedig az 3.eldöntendő kérdéseket töltheted ki. Feleletválasztásos kérdések értéke egyenként 3 pont, összesen 15 pont A párosításosnak egyenként 2 pont az értéke, azaz összesen 8 pont Az eldöntendő kérdések értéke egyenként 2 pont, összesen 8 pont Összesen 31 pontot érhetsz el. Nyisd meg a tudáspróba fájlt!

53 Fogalom IV. Egyéb Ajánlás:

54 Fogalom IV.1. Fogalmak Testbeszéd Gesztus Rosszallás Nyíltság

55 Fogalom IV.2. Források Allan Pease: Testbeszéd eszed.html m viskult/keptar.htm

56 FogalomKészítette Balog Viktória


Letölteni ppt "Fogalom A foglalkozás címe Testbeszéd. Fogalom Előszó Előszó A testbeszéd többet árul el minden szónál."

Hasonló előadás


Google Hirdetések