Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

M61 Nohabok. A mozdonyszekrény A mozdony mindkét végén egy-egy vezetőállás található, melyek vázát a klasszikus EMD-orral együtt a hossztartókból és keresztmerevítőkből.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "M61 Nohabok. A mozdonyszekrény A mozdony mindkét végén egy-egy vezetőállás található, melyek vázát a klasszikus EMD-orral együtt a hossztartókból és keresztmerevítőkből."— Előadás másolata:

1 M61 Nohabok

2 A mozdonyszekrény A mozdony mindkét végén egy-egy vezetőállás található, melyek vázát a klasszikus EMD-orral együtt a hossztartókból és keresztmerevítőkből álló, mellgerendákkal lezárt főkeretre hegesztették. A bordákkal merevített lemezekből álló oldalfalak közvetlenül az oldalfal-merevítőkre vannak hegesztve, ellentétben az ausztrál és amerikai mozdonyok levehető lemezekből álló oldalfalaival. A levehető tetőpanelek és egy csavarokkal rögzített, kivehető keresztmerevítő megkönnyítik a géptérhez való hozzáférést és a gépcsoportok ki- és beszerelését. A hűtők — a mozdony hosszából sokat megtakarítva — a motor fölött találhatók, emiatt a géptér ugyan „kompakt” elrendezésű, mégsem bukkannak fel benne olyan váratlan akadályok, mint mondjuk egy M62-ben. A főkeret alatti, forgóvázakkal közrefogott térben találhatók az akkumulátorszekrények, valamint levegő- és gázolajtartályok; ez utóbbiakból egy-egy szintjelző és beöntőnyílás látszik az oldalfalak alján. A töltőnyílások kellő magasságban vannak a gázolajtartály felett, hogy a pálya megdőlésekor se kerüljön ki üzemanyag a szabadba

3 M61 020

4 A vezetőállások Mint korábban említettük, a mozdony mindkét végén egy-egy vezetőállás található, előttük a jellegzetes orral, amely ütközések esetén védi a mozdony személyzetét. A jó helykihasználásnak köszönhetően az egész vezetőállás magasabban helyezkedik el, mint a legtöbb hazai vontatójárműnél, ami nem csupán biztonságosabb, de jobb kilátást is biztosít. A NOHAB-ok vezetőállásának esztétikai értékét sem szabad elhallgatni, különösen az utóbbi évtizedek hazai gyártású mozdonyainak gyakran siralmas „formatervezése” miatt. Sajnos Európa-szerte kevésbé szívlelték meg az áramvonalas orr előnyeit, igaz, néhány újabb vontatójármű megalkotásakor legalább a hatékonyabb ütközésvédelemre gondoltak. A szélvédőket egy-egy pneumatikusan meghajtott ablaktörlővel és kettő-kettő állítható napellenzővel látták el. A vezetőállás oldalsó ablakai előtt egy-egy nagy visszapillantó tükör található. A párnázott, oldalirányban és függőlegesen állítható vezetőülés acélvázra épült fel. A vezetőállás vezetővel szembeni oldalán egy asztal található, amelybe egy villamos főzőlapot építettek be. A vezetőállás oldalsó ablakai előtt egy-egy nagy visszapillantó tükör található. A párnázott, oldalirányban és függőlegesen állítható vezetőülés acélvázra épült fel.

5 M61 019

6 A géptér Az M61 egyik figyelemre méltó tulajdonsága a géptér kompakt kialakítása. Ez azért vált lehetségessé, mert a főkeret hossztartói a géptérben nem foglalják el a mozdony teljes szélességét. Így az oldalsó járdalemezeket le lehetett süllyeszteni a főkeret aljának szintjére, ezáltal a géptér felső részében annyi hely maradt szabadon, hogy még az európai űrszelvény-előírások betartása mellett is a motor felett kaphattak helyet a hűtők. Ez a helytakarékos megoldás ezután kedvezően hat a mozdony hosszára is. Bár a géptér üzem közben nincs túlnyomás alatt (mint ahogy az egyes legendásan tiszta ausztrál Clyde-GM-eknél megfigyelhető), mégis elegendően védett a szennyeződés beáramlása ellen. Ez sajnos nem mondható el számos más vontatójárműről, így az M41-ről sem, melynek átgondolatlan felépítése nagyban elősegíti a szennyeződés felhalmozódását a géptérben. A hanyag karbantartás és többek között a tavasszal tömegesen betóduló és a géptérben felhalmozódó nyárfapelyhek az utóbbi időben egyre gyakrabban okoztak ennél a sorozatnál súlyos tűzeseteket. Az M61-esekre visszatérve megemlítést érdemel még, hogy az európai űrszelvény ugyan nem tette lehetővé a géptér olyan tágas kialakítását, mint az amerikai ősöknél, ám a géptéren belül is letisztult vonalvezetésből adódóan a NOHAB- oknál sem akadályozzák az átjutást olyan váratlan akadályok,.

7 M61 017

8 A forgóváz A forgóvázak rugózása kétlépcsős. A tengelyágyvezetékek tetején két egymásba illesztett csavarrugó támasztja ki a tengelyeket, a forgóváz hegesztett acélkerete pedig négy flexicoil-rugó közvetítésével kapcsolódik egy forgócsapkeretre, amely közvetlenül a csapszegre támaszkodik. Ez az egyszerű, de hatékony megoldás jó futási tulajdonságokat eredményez, melynek a közelébe sem ér egy V43-as hattyúnyakas forgóváza, vagy egy M41-es UFB-forgóváza, a pazarló módon megszerkesztett M62-ről nem is beszélve. A forgóvázak mindegyikén hat fékhenger található, melyek a kerekeket mindkét oldalról fékező féktuskókat működtetnek. Mindkét vezetőállásban található egy-egy kerék a rögzítőfék kezelésére. A tapadást segítő homok gumicsöveken keresztül jut az első és utolsó kerékpárhoz, a homokoló pedig kézzel vagy az önműködő perdülésvédelem vezérlésével működtethető mindkét menetirányban.

9 M61 017

10 Az utolsó út A MÁV 20 db. NOHAB-ot vásárolt benMára mindössze 9 maradt meg belõlük, de ebbõl is kettõ (M és 013) üzemképtelen állapotban van. A még létezõ mozdonyok közül az M61 001, 004, 006, 010, 019 és az M Tapolcán, míg az M Rákoson teljesít szolgálatot. A 004-es és 010-es gépeket az elmúlt években az eredetihez hasonló csíkos festéssel látták el.


Letölteni ppt "M61 Nohabok. A mozdonyszekrény A mozdony mindkét végén egy-egy vezetőállás található, melyek vázát a klasszikus EMD-orral együtt a hossztartókból és keresztmerevítőkből."

Hasonló előadás


Google Hirdetések