Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

" „Nyomtávváltós Intercity vonat közlekedése Magyarország és Ukrajna között” 2009.szeptember 9-10. Nyíregyháza Állítható nyomtávú forgóváz Megvalósítás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "" „Nyomtávváltós Intercity vonat közlekedése Magyarország és Ukrajna között” 2009.szeptember 9-10. Nyíregyháza Állítható nyomtávú forgóváz Megvalósítás."— Előadás másolata:

1 " „Nyomtávváltós Intercity vonat közlekedése Magyarország és Ukrajna között” 2009.szeptember Nyíregyháza Állítható nyomtávú forgóváz Megvalósítás lehetőségei. Kiss Béla MÁV ZRt. VMMSZK

2 Állítható nyomtávú forgóváz Cél: Változtatható nyomtávú forgóvázzal ellátott nemzetközi forgalomra alkalmas személykocsi létrehozása, amely Magyarország és Ukrajna közötti közvetlen átjárást tesz lehetővé. Feladat meghatározása: •Milyen szempontok alapján célszerű kiválasztani az átalakítandó forgóvázat? •Milyen műszaki feltételeket lehet támasztani az átalakított járművel szemben?

3 Állítható nyomtávú forgóváz A megfelelő forgóváz kiválasztásának szempontjai: A forgóváz keret általános állapota tegye lehetővé az átalakítás utáni minimum 15-éves további üzemeltetést. •A kocsi átalakítás után feleljen meg a nemzetközi forgalom a MÁV valamint az Ukrán Vasutak követelményeinek. •Az átalakítás költsége optimális legyen. •Az átalakításnak a műszaki kockázata minimális legyen.

4 " Állítható nyomtávú forgóváz 1.Kialakítás a és psz. személykocsiból. Ezek a kocsik 1. és 2. osztályú 160 km/h sebességű nemzetközi forgalomra alkalmas járművek. Gyártási év: Waggonbau Bautzen GmbH A kocsik belső kialakítása a célnak megfelelő,a forgóváz keret állapota kifogástalan. Az átalakítás műszakilag megoldható, de nem gazdaságos. A járművek mágneses sínfékkel vannak felszerelve. Még megoldandó műszaki feladat a mágneses sínfék nyomtávváltós forgóvázra történő felszerelése. Az eredeti forgóváz keret hossztartóinak belső távolsága nem teszi lehetővé a széles nyomtávú kerékpár beépítését, ezért az átalakítás során a forgóváz keretet el kellene vágni és a kereszttartóját meg kellene hosszabbítani. A megoldás jelentős műszaki kockázattal jár. Ez a kivitel műszakilag nem javasolható.

5 Állítható nyomtávú forgóváz 2.Kialakítás a és psz. személykocsikból. Ezek a kocsik 1. és 2. osztályú 140 km/h sebességű belföldi forgalomra alkalmas járművek. Gyártási év: H. Ciegelski,Poznan. A MÁV megrendelésére Bombardier MÁV Hungary (Dunakeszi) ezekből a kocsikból alakította ki a 3.-ik generációs 140 km/h sebességű 1. és 2. osztályú intercity személykocsikat. Az első 10 db jármű már üzemel. Várható a további 50 db átalakításának megkezdése. A kocsi belső terét IC forgalomnak megfelelően alakítják át. A kocsik belső terei légkondicionáltak. Kocsikban 1-1 db vákuum WC van beépítve. A kocsiba korszerű GPS vezérlésű belső és külső utas tájékoztató rendszer van kiépítve. Villamos berendezéseinek állapota GPS-en keresztül folyamatosan ellenőrizhető. A kocsi külső feljáró ajtóit a legkorszerűbb lengő- toló ajtóra cserélték ki.

6 Állítható nyomtávú forgóváz Az állítható nyomtávú kerékpár beépítése a forgóváz keretbe csak a fékkonzol más helyre történő hegesztését követeli meg az eredeti keret átalakítása során. A forgóváz keretébe a kereszttartó elvágása nélkül beszerelhető a széles nyomtávú kerékpár. Az IC3. kocsi forgóvázába új fejlesztésű 200 km/h sebességre alkalmas kerékpár vezetés került beépítésre. Az elvégzett futásdinamikai vizsgálatok igazolták az előzetes elvárásokat. A jármű futásjósága és futás stabilitása 160km/h esetén is kiváló. Fékezés során semmiféle utasokat zavaró rezgés nem tapasztalható. A forgóváz kereten ki van építve az 1435 mm nyomtávolságú mágneses sínfék beépítési helye.

7 Állítható nyomtávú forgóváz Javaslat. A lengyel gyártású és 20-37psz. kocsik felhasználása a változtatható nyomtávú forgalomban műszaki szempontból optimális megoldás. A megvalósításnak nincsenek műszaki kockázatai. A szükséges tervezési munka ebben az esetben a legkisebb. A gyártó készülékek a Bombardier MÁV Hungary rendelkezésére állnak. A gyártás a további 50 db IC3. kocsi gyártása során lenne optimális. A kocsik Ukrán Vasutak műszaki követelményeit kis átalakítással képesek kielégíteni.

8 Állítható nyomtávú forgóváz 1. osztályú IC3. kocsi elrendezése

9 Állítható nyomtávú forgóváz 2. osztályú IC3. kocsi elrendezése

10 Állítható nyomtávú forgóváz psz. lengyel kosziból kialakított IC3. 2.osztályú kocsi utas tájékoztató berendezése

11 Állítható nyomtávú forgóváz psz. lengyel kosziból kialakított IC3. 2.osztályú kocsi külső képe.

12 Állítható nyomtávú forgóváz psz. lengyel kosziból kialakított IC3. 2.osztályú kocsi belső elrendezése

13 Állítható nyomtávú forgóváz psz. lengyel kosziból kialakított IC3. 1.osztályú kocsi belső elrendezése

14 Állítható nyomtávú forgóváz •A továbbiakban a beépíthető állítható nyomtávú kerékpárokat fogom egymással összehasonlítani. Az összehasonlítás csak a beépítési szempontokat veszi figyelembe.

15 Állítható nyomtávú forgóváz Beépíthető nyomtávváltós kerékpár változatok: 1. TALGO típusú kerékpár. 2. SUW 2000 kerékpár 3. DBAG/RAFIL „Typ V” (Radsatzfabrik Ilsenburg)

16 Állítható nyomtávú forgóváz •TALGO típusú kerékpár főbb jellemzői:  Régi jól bevált (1968 óta) nagy számban alkalmazott megoldás.  Alkalmas a nagysebességű közlekedésre.  A tengely középen osztott kialakítású.  A kerék fixen van a tengely félre felsajtolva.  Állításkor a csapágy is elmozdul a csapágytokban.  Nyomtáv állítás során egyszerre történik mindkét kerék elmozdítása.  A nyomtávváltás a kerekek tehermentesített állapotában történik.  Áthaladási sebesség a váltó körzeten 10 km/h

17 Állítható nyomtávú forgóváz •A TALGO rendszer működése.

18 Állítható nyomtávú forgóváz • DBAG/RAFIL „Typ V” kerékpár főbb jellemzői:  A tengely nem osztott kialakítású.  A kerék axiális irányban elmozdítható a tengelyen.  A kerék tengelyen történő elfordulását körmös vezetés akadályozza meg.  Az átállítás után a kerék helyzetének rögzítését csap körül elbillenő körmös emeltyűk végzik.  Az állító egység üzem közbeni helyzetét több kisebb nyomó csavarrugó biztosítja.  A rendszer tömített kialakítású.  Áthaladási sebesség a váltó körzeten 10 km/h

19 Állítható nyomtávú forgóváz DBAG/RAFIL „Typ V” kerékpár szerkezete

20 Állítható nyomtávú forgóváz •DBAG/RAFIL „Typ V” kerékpár főbb jellemzői:  Nyomtáv állítás során egyszerre történik mindkét kerék elmozdítása.  Megvalósított állítási távolságok  1435/1520 mm  1425/1668 mm  Haladási sebesség a nyomtávváltó körzetben 10 km/h

21 Állítható nyomtávú forgóváz SUW 2000 kerékpár főbb jellemzői:  A tengely nem osztott kialakítású.  A kerék axiális irányban elmozdítható a tengelyen.  A kerék tengelyen történő elfordulását körmös vezetés akadályozza meg.  Az átállítás után a kerék helyzetének rögzítését rugalmas körmös lamellák végzik, melyeket kúpos furatú zárószerkezet rögzít.  Az állító egység üzem közbeni helyzetét 1 db nagy átmérőjű nyomó csavarrugó biztosítja.  A rendszer tömített kialakítású.

22 Állítható nyomtávú forgóváz SUW 2000 kerékpár főbb jellemzői:  Nyomtáv állítás során egymás után történik kerekek elmozdítása.  Megvalósított állítási távolságok  1435/1520 mm  1425/1668 mm  Haladási sebesség a nyomtávváltó körzetben 10 km/h

23 Állítható nyomtávú forgóváz SUW 2000 nyomtávváltó működési elve

24 Állítható nyomtávú forgóváz SUW 2000 kerékpár szerkezete

25 Állítható nyomtávú forgóváz Változatok összehasonlítása beépítési szempontból: 1.TALGÓ kerékpár beépítése esetén a forgóvázba új csapágytokot kell beépíteni, amely lehetővé teszi a csapágy axiális irányú elmozdulását. A jármű nem tudna áthaladni az Ukrán-Lengyel határon már meglévő váltókörzeten. A fenti problémák miatt ennek a kerékpárnak a beépítése nem javasolható.

26 Állítható nyomtávú forgóváz 2.SUW 2000 és DBAG/RAFIL „Tip V” Műszakilag mindkét kerékpár alkalmas a MÁV IC3. kocsi átalakított forgóvázába történő beépítésre. A forgóváz meglévő csapágytokja és kerékpár vezetése változatlan maradhat. Beépítési szempontból a kétféle kerékpár egyenértékű. Figyelembe véve a Lengyelország és Ukrajna között már üzemelő járműveket a SUW 2000 típusú kerékpár beépítését javasoljuk.

27 Állítható nyomtávú forgóváz •A következőkben a különböző változatok rajzait fogom bemutatni.

28 Állítható nyomtávú forgóváz GH 250-es forgóváz •A forgóváz keret belső szélességi mérete nem teszi lehetővé a széles nyomtávú kerékpár beépítését.

29 Állítható nyomtávú forgóváz GH 250-es forgóváz •A forgóváz fel van szerelve mágneses sínfékkel is.

30 Állítható nyomtávú forgóváz Állítható nyomtávú kerékpárok beépítése a GH 250 típusú forgóvázba

31

32 Állítható nyomtávú forgóváz Eredeti lengyel gyártású forgóváz

33

34 Állítható nyomtávú forgóváz Eredeti lengyel gyártású forgóváz keret

35 Állítható nyomtávú forgóváz Lebontott lengyel gyártású forgóváz keret

36 Állítható nyomtávú forgóváz

37 Állítható nyomtávú forgóváz Állítható nyomtávú kerékpárok helyzete

38 Állítható nyomtávú forgóváz Átalakított IC3. forgóváz keret

39

40 Állítható nyomtávú forgóváz IC3. forgóváz kerékpár vezetése •A forgóváz kerékpár vezetése új fejlesztésű 200 km/h sebességre alkalmas kivitel, amely kiváló futásjóságot biztosít 160 km/h sebesség esetén is.

41 Állítható nyomtávú forgóváz IC3. forgóváz

42

43 Állítható nyomtávú forgóváz IC3.-as forgóváz vonali mérése

44 Állítható nyomtávú forgóváz •A jármű korszerű tárcsafék rendszerrel van felszerelve. Tengelyenként 2-2 db féktárcsával. •Jelenleg vizsgáljuk, a mágneses sínfék felszerelésének lehetőségeit.

45 Állítható nyomtávú forgóváz Várható költségek: Amennyiben a jármű az IC3. kocsiból lesz kialakítva a forgóváz ára két tényező miatt lesz magasabb: •Változtatható nyomtávú kerékpár és a normál kerékpár ár különbsége. •Mágneses sínfék ára.

46 Állítható nyomtávú forgóváz Köszönöm a figyelmüket.


Letölteni ppt "" „Nyomtávváltós Intercity vonat közlekedése Magyarország és Ukrajna között” 2009.szeptember 9-10. Nyíregyháza Állítható nyomtávú forgóváz Megvalósítás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések