Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Reneszánsz iskolák és pedagógia Magyarországon

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Reneszánsz iskolák és pedagógia Magyarországon"— Előadás másolata:

1 Reneszánsz iskolák és pedagógia Magyarországon

2 A humanisták véleménye a nevelésről
A humanizmus gyermekszemlélete: a gyermekkor az ártatlanság kora ismeretek átadása és erkölcsi nevelés

3 Rotterdami Erasmus

4 Juan Luis Vivès

5 Francois Rabelais

6 Michel de Montaigne

7 Reneszánsz iskolák Magyarországon
államapparátus átszerveződése alacsonyabb szintű hivatali munkahelyek íródeákok megjelenése

8 Literátusműveltség Grammatika: Latin nyelvtan a humanista nyelvtankönyvek alapján. Az irodalmi szintû csiszolt stílusú latin nyelv birtoklása. Diktámen: Latin nyelvû írásmûvek fogalmazásának képessége. A humanista stílus alkalmazásképes ismerete. Levélírás, szónoki beszéd, a logikus, meggyõzõ érvelés gyakorlata. Elemi jogi ismeretek, a klasszikus verselés szabályai, humanista zeneelmélet. Kompútusz: Elemi csillagászati ismeretek, csillagászati-matematikai számítások, geometria, fizika, mechanika, naptárkészítés. Néhány természeti jelenség megokolása, néhány földrajzi téma. Az élet keletkezése, a teremtés filozófiai szintû magyarázata. Az egészséges életmód szabályai, asztrológia, horoszkópkészítés, alkímia.

9 Káptalani, városi plébániai iskolák
Esztergom Nyitra Gyôr Veszprém Pécs Zágráb Kalocsa Csanád Eger Nagyvárad Gyulafehérvár

10 Oláh Miklós

11 Pier Paolo Vergerio

12 Enea Silvio Piccolomini

13 Piccolomini: "Helyeslem, sõt dicsérem, ha a veled egykorú gyermekekkel labdázol [...] ott van a karika és más, a gyermekekhez illõ játék, amelyekben semmi illetlen és rút dolog nincs. Éppen ezért ezeket nevelõdnek meg kell engednie számodra, hogy a tanulásban idõnként szünet legyen, a jókedvedet élesszék. Nem szabad folyamatosan tanulni és mindig komoly dolgokkal foglalkozni; végtelen nagy fáradságot igénylõ munkára sem szabad fogni a gyermeket, nehogy teljesen kifáradva, összerogyjanak és a túlterheléstõl, a kedvetlenségtõl agyonkínozva, ne fogják fel helyesen a tanulni való dolgokat. A növényzetet is a kevés víz táplálja, a túlságosan sok pedig elnyomja."

14 Jannus Pannonius

15 Guarino

16 Corvin János

17 Az ország három részre szakadása után a humanizmus eszménye tovább virágzott Erdélyben.

18 Köszönöm a figyelmet! Jenei Tímea


Letölteni ppt "Reneszánsz iskolák és pedagógia Magyarországon"

Hasonló előadás


Google Hirdetések