Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A középfok és a felsőfok kapcsolata, lehetőségek a felsőfok előtt Ami összeköt – kompetencia építés A felsőoktatás kihívásai, lehetőségei Esélylatolgatás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A középfok és a felsőfok kapcsolata, lehetőségek a felsőfok előtt Ami összeköt – kompetencia építés A felsőoktatás kihívásai, lehetőségei Esélylatolgatás."— Előadás másolata:

1 A középfok és a felsőfok kapcsolata, lehetőségek a felsőfok előtt Ami összeköt – kompetencia építés A felsőoktatás kihívásai, lehetőségei Esélylatolgatás Siklós - Harkány április

2  szaktudás és az általános ismeretek együttes fontossága  nyitottság, érzékenység, rugalmasság  bizonytalanság, változás kezelése  aktív hallgatás képessége  kreatív légkör megteremtésének képessége  etikus magatartás, viselkedéskultúra  nemzetközi ismeretek Kihívások a XXI. század értelmiségével szemben

3 Szánhúzó kutyák közül is csak az első élvezi a szép kilátást!

4 (Felirat egy munkásfelvételi hirdetőtáblán) „NE JELENTKEZZ IDE, HA OLYAN VAGY, MINT EGY TALICSKA, CSAK ADDIG MÉSZ, AMEDDIG TOLNAK”

5 A.Gazdasági és társadalmi változás trendjei Európában B.Hazai kihívások a felsőoktatás számára C.Stratégiai válaszok

6 - A globalizált világ megatrendjei - A felsőoktatást érintő hatások - - az információs technológiák forradalma - - globalizáció és individualizáció - - tudásalapú társadalom - - a felsőoktatás missziójának változása - - az állam fokozatos kivonulása a felső- oktatás finanszírozásából - - az intézmények társadalmi értékelése, rangsorolása - - életen át tartó tanulás A.Gazdasági és társadalmi változás trendjei Európában

7 Tudásvállalat: A legtöbb dolgozó magasan képzett, igen tanult szakember, egy megkülönböztető elnevezéssel: tudásmunkás Tudásmunkás: Munkájuk nagyrészt abból áll, hogy az információkat tudássá változtatják, leginkább saját kompetenciájukat felhasználva

8 B. Hazai kihívások a felsőoktatás számára I. - csökken az egyetemi korú népességcsoport létszáma - kormányzati cél a professzionális menedzsment kiépítése a felsőoktatási intézményekben - csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez - megfelelő méretű és profilú intézmények kiala- kítása - hallgatói mobilitás növelése: mobil munkaerő a hallgatói mobilitás megteremtésével kezdődik

9 - - a minőségbiztosítási rendszerek kiépítésének szükségessége - - hallgatói létszámnövekményre csak az AIFSZ fokozaton lehet számítani - - Magyarország a világ GDP termeléséhez 0,16%-al, a világ publikációs teljesítményé- hez 0,50%-al járul hozzá B. Hazai kihívások a felsőoktatás számára II.

10 Egyetemi szint Főiskolai szint AIFSZ ~ 50 % ~ 48 % ~ 2 % Jelen FSZ BSc, BA MSc, MA ? 20 % ? 40 – 60 % ? % Sejthető jövő?

11 C.Stratégiai válaszok - tudáspiaci szereplés irányítása az értékteremtés mindhárom területén (kutatás, oktatás, közösségi kapcsolatok) - a tömegképzés és elitképzés helyes arányának megválasztása - a lineáris rendszerre történő átállás, nemzeti értékek megóvása - idegennyelvű képzés általánossá tétele - a felnőttképzés önálló üzletággá történő fejlesztése - gazdálkodási funkció erősítése - a szervezeti IQ fejlesztése

12 Támogató erők Fékező erők

13 Esély: „Annak a lehetősége, valószínűsége, hogy valaki (valami) másokkal szemben elnyer, megszerez valamit” (Magyar Értelmező Kéziszótár, Akadémiai Kiadó Bp old.) objektív szubjektív szintetikus valószínűség

14 Támogató erők  EU csatlakozás aláírása  erős politikai akarat a reformot illetően  európai tendenciák  Bologna Nyilatkozat  versenyszféra elvárásai  felsőoktatási intézmények közötti verseny fokozódik  kedvező lélektani helyzet (béremelés után)  a tudomány ma nagy üzletté vált

15 Fékező erők  a reform jelentős erőforrásokat igényel  EU előírások teljesítése  egészségügy, hadügy alkuereje  magas az oktatói átlagéletkor  demográfiai „gödör” következik  a közoktatás reformja is szükséges a felsőoktatási reformhoz  nő a munkanélküliség a diplomások között  az egyetemi közösségek formálissá váltak  tehetséges fiatalok a versenyszféra irányába mozdulnak  az oktatói mobilitás csekély

16 „Ha éjszaka a baglyokkal huhogtunk együtt, akkor ne várjuk, hogy reggel a sasokkal együtt tudunk majd szárnyalni az égen” International Management

17


Letölteni ppt "A középfok és a felsőfok kapcsolata, lehetőségek a felsőfok előtt Ami összeköt – kompetencia építés A felsőoktatás kihívásai, lehetőségei Esélylatolgatás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések