Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság BORI Tamás A SAPS és Top-Up kifizetések szabályrendszerének háttere, az SPS rendszerre.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság BORI Tamás A SAPS és Top-Up kifizetések szabályrendszerének háttere, az SPS rendszerre."— Előadás másolata:

1 DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság BORI Tamás A SAPS és Top-Up kifizetések szabályrendszerének háttere, az SPS rendszerre történő átmenet lehetőségei és változatai

2 2 Tartalom  A Közvetlen Támogatások Rendszere (SPS)  Egységes Területalapú Támogatási Rendszer (SAPS)  Áttérés a SAPS-ról az SPS-re

3 3 II. Közvetlen támogatások – SPS (1) Alapelvek:  Az általános alapelv: támogatások elválasztása a termeléstől 2005 január 1-jével kezdődően  A legtöbb közvetlen támogatás az Egységes Támogatási Rendszerbe (SPS) kerül  Átmeneti időszak lehetősége legkésőbb 2007-ig  A mezőgazdasági termelő támogatási jogosultságot kap a referencia időszak ( ) alatt kapott közvetlen támogatások alapján (történelmi modell)

4 4 II. Közvetlen támogatások - SPS (2) Végrehajtási modellek:  Referencia időszakon alapuló „Történeti” modell: alap modell  A jogosultságok kiutalása a termelő egyedi a referenciai dőszakra megállapított referencia összege alapján  Regionális végrehajtás: egyszerűbb modell  Jogosultság kiutalása minden termelő számára  Támogatás azonnali és jelentős újraelosztásával jár  Hibrid modell: két modell kombinációja  A támogatási jogosultságok értéke két összetevőből áll. –Regionális átlagérték –A termelő referencia időszakára megállapított referencia összeg

5 5

6 6

7 7

8 8 II. Közvetlen támogatások - SPS (3) További lehetőségek:  Részleges végrehajtás  Szabad választáson alapuló kizárás  Egyéb támogatási rendszerek

9 9 II.1. Részleges végrehajtás (1)  Szántóföldi növényekre vonatkozó támogatás  Max 25%-ig a szántóföldi növényekre vonatkozó támogatás esetében (kivéve a kötelező területpihentetésre vonatkozó támogatást) vagy  Max 40%-ig a durumbúzára vonatkozó támogatási pótléknak  Juh- és kecskefélékre vonatkozó támogatás  Max 50%-ig a juh és kecskefélékre vonatkozó támogatás esetében

10 10 II.1. Részleges végrehajtás (2)  Marha és borjúhúsra vonatkozó támogatás 1.Max 100%-ig a borjúra vonatkozó vágási támogatás esetében Továbbá 2.Max 100 %-ig az anyatehénre vonatkozó támogatás esetében és 3.Max 40%-ig a borjún kívüli szarvasmarhafélékre vonatkozó bágási támogatás esetében vagy 4.Max 100 %-ig a borjún kívüli szarvasmarhafélékre vonatkozó bágási támogatás esetében vagy 5.Max 75 %-ig a hímivarú szarvasmarhára vonatkozó különleges támogatás esetében

11 11 II.1. Részleges végrehajtás (3)  A komló támogatás  Max 25%-ig a komlóra vonatkozó támogatás esetében  Különleges gazdálkodási formák és különleges minőség előállításának támogatása  A nemzeti felső határba bevont egyes ágazatokra vonatkozó támogatás max 10%-a erejéig kiegészítő támogatás formájában  Különleges gazdálkodási formák, amelyek fontosak a környezet védelme vagy javítása, illetve a mezőgazdasági termékek minőségének és forgalmazásának javítása szempontjából

12 12 II.3. Egyéb támogatási rendszerek  fejezet: különleges minőségű durum búzára vonatkozó támogatás  fejezet: fehérjenövényekre vonatkozó támogatás  fejezet: rizsre vonatkozó termény specifikus támogatás  fejezet: héjas gyümölcsökre vonatkozó területalapú támogatás  fejezet: energianövényekre vonatkozó támogatás  fejezet: keményítőgyártásra szánt burgonyára vonatkozó támogatás  fejezet: tejtámogatás és kiegészítő (2007-ig)  fejezet: szántóföldi növényekre vonatkozó regionális külön támogatás

13 13 II.3. Egyéb támogatási rendszerek  fejezet: vetőmagra vonatkozó támogatás  fejezet: szántóföldi növényekre vonatkozó területalapú támogatás 10a fejezet: gyapotra vonatkozó termény specifikus támogatás 10b fejezet: olíva ültetvényekre vonatkozó támogatás 10c fejezet: dohányra vonatkozó támogatás  fejezet: juh és kecskefélékre vonatkozó támogatás  fejezet: marha- és borjúhúsra vonatkozó támogatás  fejezet: nagymagvú hüvelyesekre vonatkozó támogatás

14 14 III. Egységes Támogatási Rendszer – SPS - alapelv  Elválasztás a termeléstől = termelőnek juttatott támogatás termelési kötelezettség nélkül viszont a támogatott területet jó mezőgazdasági és ökológiai állapotban kell tartani  Kölcsönös megfeleltetésben foglalt kötelezettségek teljesítése

15 15 III. Egységes Támogatási Rendszer - SPS  A termelő támogatási jogosultságot kap:  A jogosultság által rögzített támogatás összegét a jogosultságok számával megegyező támogatásra jogosult területtel lehet igénybe venni  Jogosultság átruházható (eladás, bérbe adás, öröklés) területtel vagy terület nélkül)

16 16 III. Egységes Támogatási Rendszer - SPS  Támogatási kérelem benyújtása  Nemzeti felsőhatár  Regionális felosztás (Tagállam <1 millió jogosult hektár = 1 régió) : opció.  Több régió esetén a nemzeti felsőhatár felosztása a régiók között  Nemzeti Tartalék

17 17 III. Egységes Támogatási Rendszer - SPS  A termelő támogatási jogosultságainak száma: „Az SPS végrehajtásának első évében jelentett támogatható hektárszám” (pl. 1 ha = 1 jogosultság)  Támogatási jogosultság értéke: „Nemzeti felsőhatár/összes támogatható hektár az SPS alkalmazásának első évében”

18 18 III. Egységes Támogatási Rendszer - SPS  Támogatható hektárszám: –A mezőgazdasági üzem szántóföldből és állandó legelőből álló földterülete, –Komló és olivanövény (bizonyos feltételek mellet)  Nem jogosult: az állandó kultúrák, erdők vagy nem mezőgazdasági tevékenység céljára használt területeket

19 19 III. Egységes Támogatási Rendszer - SPS  Gyepterület vagy állandó legelő megkülönböztetése eltérő jogosultsági érték meghatározásával  Területpihentetési támogatás iránti jogosultság –Száma = az első évben deklarált támogatható hektárszám * területpihentetési ráta –Értéke = támogatási jogosultság regionális átlag értéke –Területpihentetés kistermelőknek nem kötelező

20 III.1. Közvetlen támogatások fokozatos bevezetése: A közvetlen támogatások fokozatos bevezetésének ütemezése: 25% ben 30% ben 35% ban 40% ben 50% ban 60% ben 70% ben 80% ben 90% ben 100% ban

21 III.2. Az egységes területalapú támogatási rendszer (SAPS)  A Csatlakozási Szerződésben felkínált választási lehetőség;  Az összes mezőgazdaságilag hasznosított területre kiterjedő egységes területalapú támogatás, az összes közvetlen támogatásból (EU %) képzett pénzügyi boríték szétosztása alapján;  Nincs termelési kötelezettség (a támogatás a termeléstől független), de a területet „a környezet védelmével összhangban lévő jó mezőgazdasági állapotban kell tartani”;  Nincs területpihentetési kötelezettség;  Eredetileg 3+2 éves időszakra választható, 2006 végén kiterjesztve 2010 (2011 BG és RO) végéig

22 III.2. Az egységes területalapú támogatási rendszer (SAPS)  A SAPS támogatás kiszámítása:  nemzeti támogatási boríték képzése (GOFR, rizs, durumbúza, fehérje- növények,hüvelyesek, dohány, komló, szárított takarmány, vetőmag, héjas gyümölcsűek, speciális húsmarha-, húshasznú tehén-, vágási-, extenzifikációs-, szarvasmarha kiegészítő-, juh és kecskeprémium, tejtermelés közvetlen támogatása) – ahogy a normál rendszerben, a bázisterület és referenciahozamok, illetve az elfogadott kvóták alapján járna

23 III.2. Az egységes területalapú támogatási rendszer (SAPS)  Az összeg elosztása a mezőgazdasági hasznosítású területtel: azok a területek, amelyek „2003. június 30-án megfelelő kultúrállapotban tartott mezőgazdasági hasznosítású területnek minősülnek, függetlenül attól, hogy ebben az időszakban művelés alatt álltak-e…” „…mezőgazdasági hasznosítású terület a szántóterületek, állandó gyepterületek, állókultúrák és konyhakertek területének összessége…” „…a kritériumoknak megfelelő valamennyi mezőgazdasági parcella támogathatónak minősül…”

24 III.2. Az egységes területalapú támogatási rendszer (SAPS)  Az összeg elosztása a mezőgazdasági hasznosítású területtel: hektáronkénti maximális SAPS kifizetés  A területet és a hektáronkénti támogatási összeget előre rögzíteni kell (a Bizottság jóváhagyja) – ezt használják a maximális „top-up” összegek számításához is  A terület túllépése esetén arányos visszaosztás  A terület alulbecslése esetén a keret egy része elvész (de Magyarország pl. folyamatosan túllépi)

25 III.2. SAPS SAPS-ot alkalmazók  Ciprus  Cseh Köztársaság  Magyarország  Lettország  Litvánia  Lengyelország  Szlovák Köztársaság  Észtország  Bulgária  Románia nem SAPS-ot alkalmazók  Málta  Szlovénia A közvetlen kifizetések felváltása az egységes területalapú támogatással

26 Összehasonlítás: főbb szabályok (1)  SAPS  Átmeneti (2010 ill. 2011) azután SPS  Területalapú kifizetés  (nincs jogosultság, jogosultságok átruházása, nemzeti tartalék)  Egy összeg (éves pénzügyi boríték és a SAPS mezőgazdasági terület hányadosa)  SPS  Átmeneti időszakot ( ) követően végleges  Területalapú kifizetés (támogatási jogosultság alapján)  Összeg változó (történeti/regionális modell szerint)

27 Összehasonlítás: Főbb szabályok (2)  SAPS  Jogosult terület: szántóterületek, állandó gyepterületek, állókultúrák és konyhakertek (azaz „mezőgazdasági hasznosítású terület”)  „Mezőgazdasági hasznosítású terület” június 30-án jó mezőgazdasági állapotban tartott része  Objektív kritérium alapján kiigazított:  1 hektár minimális gazdasági méret (objektív kritérium)  Területhasznosítás: termelés és termelési tényezők alkalmazása nem kötelező. Bármilyen mezőgazdasági célra használható  SPS  Jogosult terület: szántóterület és állandó gyepterület  De SAPS után opció: „Mezőgazdasági hasznosítású terület” azon része amely június 30.-án jó mezőgazdasági állapotban tartott  0.3 ha minimális támogatható terület nagyság  De SAPS után opció: 1 hektár minimális gazdasági méret (objektív kritérium)  Területhasznosítás: pihentetési kötelezettség, gyepterület korlátozás, Zöldség és gyümölcs (csak regionális modellben korlátozottan)

28 Összehasonlítás: Főbb szabályok (3)  SAPS  Kölcsönös megfelelés –Jó mezőgazdasági és ökológiai állapot.: igen –Jogszabályban foglalt gazdálkodási követelmények: opcionális 2005-től, de kötelező 2009-től  SPS  Kölcsönös megfelelés –Jó mezőgazdasági és ökológiai állapot: igen –Jogszabályban foglalt gazdálkodási követelmények: kötelező, között fokozatosan kerül bevezetésre

29 SAPS támogatás 2006-ban

30 A SAPS támogatások 30%-os nemzeti kiegészítése (TOP-UP) III.3. A SAPS támogatások 30%-os nemzeti kiegészítése (TOP-UP)  A Csatlakozási Szerződés lehetőséget ad a közvetlen támogatások nemzeti kiegészítésére (TOP-UP) (100%-ban tagállami, vagy részben az EU vidékfejlesztési keret átcsoportosításából)  az EU támogatási szint omaximum %-ig vagy o a 2003-ban érvényes tagállami KAP-típusú támogatás 110%- áig  Nemzeti kiegészítő támogatásban csak a normál EU rendszerben közvetlen támogatásra jogosult ágazatok részesülhetnek  A termelőnek illetve az adott ágazatnak kifizetett közvetlen kifizetések teljes összege nem haladhatja meg a fentiek alapján meghatározott támogatási szintet.

31 A SAPS támogatások 30%-os nemzeti kiegészítése (TOP-UP) III.3. A SAPS támogatások 30%-os nemzeti kiegészítése (TOP-UP)  A Tagállam dönt a támogatandó ágazatokról (KAP keretein belül), valamint az ágazati borítékok összetételéről (pl. szántóföldi borítékban GOF, vetőmag, dohány).  Az egyes borítékokból le kell vonni a SAPS alapján kifizetett összeget, csak a fennmaradó összeg fizethető ki TOP-UP-ként („állatos” top-up esetében becsült takarmánytermő terület)  A TOP-UP 100%-os nemzeti finanszírozása esetén a támogatás nemzeti támogatásnak minősül, azaz a tagállam határozza meg a feltételeket, de  a Bizottság jóváhagyása szükséges  be kell tartani a Bizottsági határozatban előírt „plafont”

32 TOP-UP - változások 2007-től III.3. TOP-UP - változások 2007-től 2007-től véget ér az SPS bevezetésére fennálló átmeneti időszak – a támogatások nagy része termeléstől leválasztott formában kifizethető csak illetve részben termeléshet kötötten Ezt a szabályt alkalmazni kell a top-up-ra is: Kiegészítő nemzeti támogatásban csak az EU-ban meglévő közvetlen támogatás részesíthető és csak az EU-ban meglévő mértékig, azaz: - minden támogatás leválasztható a termeléstől - termeléshez között top-up csak olyan ágazatban adható, ahol az SPS megengedi és csak akkora (%-os) mértékben

33 33 II.1. Részleges végrehajtás (1)  Szántóföldi növényekre vonatkozó támogatás  Max 25%-ig a szántóföldi növényekre vonatkozó támogatás esetében (kivéve a kötelező területpihentetésre vonatkozó támogatást) vagy  Max 40%-ig a durumbúzára vonatkozó támogatási pótléknak  Juh- és kecskefélékre vonatkozó támogatás  Max 50%-ig a juh és kecskefélékre vonatkozó támogatás esetében

34 34 II.1. Részleges végrehajtás (2)  Marha és borjúhúsra vonatkozó támogatás 1.Max 100%-ig a borjúra vonatkozó vágási támogatás esetében Továbbá 2.Max 100 %-ig az anyatehénre vonatkozó támogatás esetében és 3.Max 40%-ig a borjún kívüli szarvasmarhafélékre vonatkozó bágási támogatás esetében vagy 4.Max 100 %-ig a borjún kívüli szarvasmarhafélékre vonatkozó vágási támogatás esetében vagy 5.Max 75 %-ig a hímivarú szarvasmarhára vonatkozó különleges támogatás esetében

35 35 TOP-UP - változások 2007-től III.3. TOP-UP - változások 2007-től Példák:  Gabona boríték: –Szántóföldi növények (max 25 %) –Fehérjenövények (max 100 %) –Vetőmag (max.100%) Opciók: 1. Mivel „vegyes” boríték, eredeti összetételben csak termeléstől elválasztva adható a top-up (pl. a 2006-os év gabona top-up arányában, függetlenül a 2007-es termeléstől) 2. Boríték „szétszedése” és pl. külön fehérjenövény- és vetőmagboríték 100%- ban termeléshez kötötten, és külön szántóföldi boríték, ahol a termelő a boríték 25%-ának arányában termeléshez kötötten kapja a támogatást, a fennmaradó részt a referenciaidőszak (pl. 2006) arányában termeléstől függetlenül, de kaphatja a gabona top-up teljes összegét is termeléstől függetlenül. 3. Stb…

36 36 TOP-UP - változások 2007-től III.3. TOP-UP - változások 2007-től Példák:  Szarvasmarha boríték: –Vágási prémium felnőtt (max 40 %) –Vágási prémium borjú (max 100 %) –Speciális húsmarha és kiegészítő prémium (csak szétválasztott formában) Opciók: 1. Mivel „vegyes” boríték, eredeti összertételben csak termeléstől elválasztva adható a top-up (pl. a 2006-os év szarvasmarha top-up arányában, függetlenül a 2007-es termeléstől) 2. Boríték „szétszedése” és pl. külön felnőtt vágási prémium 40%-ban termeléshez kötötten, külön borjú vágási prémium 100%-ban termeléshez kötötten, a fennmaradő speciális húsmarha és kiegészítő prémium pedig a referenciaidőszak (pl. 2006) szarvasmarha top-up arányában. 3. Stb…


Letölteni ppt "DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság BORI Tamás A SAPS és Top-Up kifizetések szabályrendszerének háttere, az SPS rendszerre."

Hasonló előadás


Google Hirdetések