Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

7. Közúti kutatási szimpózium

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "7. Közúti kutatási szimpózium"— Előadás másolata:

1 7. Közúti kutatási szimpózium
Útépítési célra hasznosított ipari melléktermékek technológiái és környezeti hatásvizsgálata 7. Közúti kutatási szimpózium Előadó: Bencze Zsolt Út- és Hídügyi Tagozat Ellenőrzési Iroda

2 Tartalom Ipari melléktermékekről röviden
Útügyi hasznosítás külföldön és hazánkban A salak A pernye Az üveg A gumiabroncs A kőbányászati meddő

3 Az ipari melléktermékekről röviden
Hőenergetikai termékek: pernye salak Egyéb jelentős másodnyersanyagok: üveg gumiabroncs bányameddő

4 Az ipari melléktermékekről röviden
Pernye Pallas lexikon: az elégett fű- és szalmaféle növények szállongó hamva v. takarmányhulladék Széntüzelésű hőerőművek „környezetkímélő” mellékterméke Fontos tulajdonságai: „mesterséges pucolán” alacsony térfogatsúly érzékeny a víztartalomra Felhasználási területek: Töltésépítési anyagként Stabilizációban – kötőanyagként katalizátorral (mész) Szerkezeti elemben – kötőanyag-kiegészítőként CEM II/A-V 32,5 R -S

5 Az ipari melléktermékekről röviden
Salak fajtái: metallurgiai Keletkezés szerint: hőerőművi Fontos: Hazánkban salaknak neveznek minden nagyobb maradékot (lásd: salakmeddő M6)

6 Az ipari melléktermékekről röviden
Üveg nehézfémek (pl ezüst) elektronikai aprított és kezelt lakossági aprított Gumiabroncs Bányameddő lemezes szemek

7 Útügyi hasznosítás Hol, mire?
Éghajlat és ökogazdasággal összefüggő kérdés bányameddő napszúrás Alkalmazási és alkalmazhatósági helyek:

8 Útügyi hasznosítás Külföldi tapasztalatok és alkalmazások
Ország éves termelés [106 tonna] útépítésre felhasznált Svédország – , ,9 Dánia – , ,058 Hollandia – , ,7 Franciaország – , ,2 Németország – , ,7 bányameddő Spanyolország – napszúrástól függően Franciaország – csak altalajjavításra Anglia – napszúrástól függően kohósalak Hollandia tonna/év – 40% aszfaltkeverékben filterként, 60% cementgyártás pernye SAMARIS 2006 Hazai tapasztalatok és alkalmazások Salakmeddő: útpatka M6 Pernye: cementkiegészítő --- stabilizáció --- M35

9 Salakmeddő Meddő – minden típusú kohászati melléktermék keverve
A kiváló minőségű és „kvázi”homogén kohókő - próbaszakasz Mennyire hasonlít a meddőhöz ami „tökéletesen” inhomogén – vagy mégsem?

10 Salakmeddő Az összes beépített salakmeddő maximális száraz térfogatsűrűség-elemzése a Proctor-vizsgálat alapján (nösszes=864 db; n próbaszakasz=56 db; nHalna= 4 db)

11 Salakmeddő A próbaszakaszon és a töltéstesten végzett összes tömörségi mérés eredményeinek eloszlási gyakorisága

12 szervesanyagtartalom
Salakmeddő vastartalom - mágnesezhetőség szervesanyagtartalom - izzítási veszteség

13 Nem alkalmas a beépítésre
Vértesi salakpernye Szemeloszlás: jó földműanyag (M-2) Tömöríthetőség: jól tömöríthető (T-1) Errózióérzékenység: nem érzékeny (E-2) Fagyérzékenység: fagyálló (X-1) Aprózódási hajlam: rossz (170% max150%lehetne) Nem alkalmas a beépítésre

14 Pernye Tiszaújváros –AES hőerőmű Szemeloszlás megfelelő
rétegeződés – más tulajdonságok Szemeloszlás megfelelő Izzítási veszteség alacsony 4% pH érték 9 Optimális víztartalom 40% !! Térfogatsűrűség 1,4g/cm3 Túl alacsony a térfogatsűrűség (>1,55g/cm3) önmagában - nehezíteni kell az előírás szerint A teherbírása ennek ellenére jó – de vízérzékeny

15 Üveg zúzott újraolvasztott Szemeloszlás alapján lehet osztályozni
Aprózódásra hajlamos-e (max 150% a 0,125mm-nél kisebb szemek aránya) Kioldódás előkezeléssel (recycling) újraolvasztott Geofil Bubbles - habkavics

16 Gumiabroncs Őrölt Darabolt - alépítménybe
Finoman – aszfaltokhoz modifikálásra Durván - elemgyártás Darabolt - alépítménybe

17 Alkalmazási területek
Pernye töltésanyag útpálya cementkiegészítő Salakok Gumiabroncs aszfaltkeverék cementipar útépítés - kerékpárutakhoz Üveg szerkezeti elemek (pl.: hídgerenda) töltésben keverve

18 Környezeti hatások A globális felmelegedés következményei
Kioldódási vizsgálat nehézfém tartalomra A globális felmelegedés következményei Nagyobb mennyiségű és károsabb napfény Intenzívebb csapadékmennyiség Fagyás-olvadás ciklusok maradnak

19 Következtetések A másodnyersanyagok előnyösebbek, mint a primer anyagok ha jó helyen alkalmazzák Nem mindegyik fajta alkalmas útépítési felhasználásra Csökkenő ipari termelés – növekvő nyersanyag és másodnyersanyag árak Az alkalmazási technológia létezik hazánkban is, csak a megrendelői oldalról kell nagyobb önbizalom

20 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "7. Közúti kutatási szimpózium"

Hasonló előadás


Google Hirdetések