Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaCsenge Pappné Megváltozta több, mint 10 éve
1
D szekció, Mobilitás: a mozgás és változás TéT-je a felsőoktatásban
Vitaindító szekció-előadás a pályamodellek és életpálya-tanácsadás témakörében április Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors – programvezető, a Nemzeti Pályaorientációs Tanács alapító titkára
2
Közösségi állásfoglalás (2008)
1.) AZ ÉLETPÁLYAMENEDZSMENT-KÉSZSÉGEK EGÉSZ ÉLETEN ÁT TARTÓ ELSAJÁTÍTÁSÁNAK ÖSZTÖNZÉSE, 2.) A PÁLYAORIENTÁCIÓS SZOLGÁLTATÁSOK ELÉRHETŐSÉGÉNEK MEGKÖNNYÍTÉSE VALAMENNYI POLGÁR SZÁMÁRA, 3.) A PÁLYAORIENTÁCIÓS SZOLGÁLTATÁSOK MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSÁNAK MEGTEREMTÉSE, 4.) A KÜLÖNBÖZŐ NEMZETI, REGIONÁLIS ÉS HELYI SZEREPLŐK KÖZÖTTI KOORDINÁCIÓ ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÖSZTÖNZÉSE 2 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors
3
Hazai fejlesztések (2008-2011)
(TÁMOP ; NPT) 3 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors
4
Nemzeti Pályaorientációs Portál
4 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors
5
Az életút-támogató pályatanácsadás három féle értelmezése
Pálya-tanácsadási, mint szolgáltatás minden életkorban és élethelyzetben Pályainformációs rendszer, amely összeköti a képzés és munka világát (és az intézményeket) Szemléletmód, amelyben az univerzális hozzáférés érvényesül, szemben a„zsákutcás” képzési-munkavállalási utakkal (Európa 2020 „cross-cutting” vö. új kormányzás, Kok jelentés (2004) better governance) 5 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors
6
Drehscheibe, plaques tournantes: turntables; turning platformes
Az életpálya-tanácsadás mint szolgáltatás = Fordítókorong Drehscheibe, plaques tournantes: turntables; turning platformes 6
7
Az életpálya-tanácsadás, mint szakpolitika
LLG 7 LLL Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors
8
Az életút-támogató pályatanácsadás
Híd szerep: a tanácskérő váljon képessé megérteni a képzés és a munka világát, azok kapcsolódásait Holisztikus szemlélet 1: a különböző szakpolitikák összehangolása egymással (a tanácskérő érdekében) Holisztikus szemlélet 2: az egyén teljes életútjának megcélzása (Mindenki számára hozzáférhető szolgáltatás minden életkorban és élethelyzetben) Munkaerő-piaci értékesség: az életpálya-tanácsadó szakemberek és a tanácskérők munkaerő-piaci értékességének növelése munkahelyteremtés 8 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors
9
A rendszer, amiben dolgozunk
Pályainformáció-nyújtás Munkaerő-piaci és képzési pályatanácsadás Komplex életpálya-tanácsadás A szint A1) öninformációs rendszerek A2) asszisztált pályainformálás Pályainformációs tanácsadás, felnőttképzési információnyújtás, Munkaerő-piaci információnyújtás (például Palló, IPOSZ, MSZOSZ stb.) B szint B1) Andragógus, tréner, tanár, szociális munkás, HR menedzserek B2) Szakképzett pályaorientációs tanácsadók, diáktanácsadók, emberi erőforrás tanácsadók (már szakképzett) C szint C1) Pályaorientációs PhD-sok C2) Munka- és pálya-szakpszichológusok 9 advise Tudatos és aktív munkaerő-piaci lét (active citizenship) guidance counselling Hibert et al. IAVEG 2009 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors
10
Szakmai szolgáltatási szintek a finn NFSZ-ben
10 Sultana és Watts (2005) p.67 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors
11
Az életpálya-tanácsadás során integrálandó területek
Munkaerő-piaci és képzési ismeretek Pályafutáshoz kapcsolódó önismeret 11 Pályaismeret Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors
12
Szakpolitikai vízió 12 Integratív Nemzeti Pályaorientációs Portál
FEOR-08-at lefedő eszközkészlet 12 Regionális Szakmai Hálózatépítés Egységes pályaorientációs protokoll (foglalkoztatás, közoktatás, felsőoktatás, szakképzés, felnőttképzés, szociálpolitika) Rendszeres szupervízió és szakmai képzések Életpálya-tanácsadók integrálása Jogszabályi környezet Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors
13
Célcsoportok „iskolások” (6~23 év)
Alapfokú oktatás (orientáció, pályaválasztás) Szakmunkástanuló (életpálya-építési kompetencia) Középiskolások (gimnázium: orientáció, szakközép: életpálya-építési kompetencia) Felsőoktatás (karrier tanácsadás) Felnőttek (24-65 év<) Gazdaságilag aktív népesség (pályakorrekció, pályavitel megerősítés) Gazdaságilag inaktívak (orientáció, korrekció, társadalmi befogadás támogatása a munkapiacon keresztül) Összesen: ~ 7,4 millió magyar állampolgár (Forrás: STADAT 2009) 13 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors
14
A mai magyar felsőoktatás hiányosan tesz eleget az LLG elvárásoknak
+ Belépést segítő öntájékozódó felület (FELVI) létezik Karrier irodák kialakítása megindult (Soros, ROP 3.3, TÁMOP ) Diákhitel rendszer kialakult Kreditrendszer működik Munkaerő-piaci kilépést segítő tréningek, állásbörzék léteznek - Közoktatás és felsőoktatás között hiányos párbeszéd Tájékoztatás helyett intézményi/ kari marketing működik A felsőoktatási pályatanácsadás még intézményi, kari szinten sem áll össze rendszerré Kapacitások nem tükrözik az igényeket Információ-nyújtás, pályatanácsadás, pszichológiai tanácsadás hármas szakmai rendszere nem elérhető „átjárhatóság” minden viszonylatban részleges Karrier portfolió építése esetleges 14 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors
15
2011-2015, egy nemzeti rendszer éves szolgáltatási létszámai
622 szakképzett pályatanácsadó (RSZH 2010) fő / év (egyéni) vagy / kombinálva fő/ év (csoportos) Nemzeti Pályaorientációs Portál cél egyedi látog. / év Mennyi lehet az éves igény? Minden felnőttnek év pályafutás alatt átl. 4-6 alkalommal mélységi támogatás kell Minden fiatalnak folyamatosan szüksége lenne rá Rendszeres igény pályainformációra (öninformálódás) Éves szinten ~ 1 millió alkalommal öninformálódás ~ 1 millió felnőtt ezer gyerek egyéni és csoportos kiszolgálása *Számítás alapja 200 fő többüléses egyéni / év / pályatanácsadó vagy ** 800 fő csoportban Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors
16
Nemzeti Pályaorientációs Portál Nemzeti Életpálya-tanácsadási Rendszer
Nemzeti Pályaorientációs Tanács közművelődés 16 felsőoktatás felnőttképzés szakképzés szektorok szociális szféra közoktatás munkaügy Nemzeti Pályaorientációs Portál Állampolgárok elérése Életpálya-tanácsadó rendszer szakembereinek kiszolgálása Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors
17
17 Köszönöm a figyelmet! Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.