Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2010.04.01Összehasonlító választói magatartás előadás 1 Egocentrikus-szociotropikus, illetve szimbolikus-gazdasági szavazás A média szerepe az egocentrikus.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2010.04.01Összehasonlító választói magatartás előadás 1 Egocentrikus-szociotropikus, illetve szimbolikus-gazdasági szavazás A média szerepe az egocentrikus."— Előadás másolata:

1 Összehasonlító választói magatartás előadás 1 Egocentrikus-szociotropikus, illetve szimbolikus-gazdasági szavazás A média szerepe az egocentrikus és a szimbolikus választói döntésekben Alföldy-Boruss Dániel Csiki Nikoletta Katalin Gér Mihály Tamás Pestalics Adrienn Puskás Dorina Rácz Mónika Szenes Laura

2 Összehasonlító választói magatartás előadás 2 Az előadás tartalma Fogalommagyarázat Szimbolikus médiatartalmak elemzés Kutatási módszertan Értékelés

3 Összehasonlító választói magatartás előadás 3 A szavazói magatartás Történeti áttekintés Egocentrikus szavazás elmélete mint racionális/gazdasági modell eszköze Szociotropikus szavazás mint a szimbolikus/pártidentifikációs modell eszköze Az egocentrikus választói magatartás: az egyéni érdekek maximalizálása az anyagi jólét tekintetében, valamint az egyén effektív magánjóléti veszteségeinek minimalizálása. Az egyén azért alakít ki önérdekű álláspontot, mert a múltbéli tapasztalataira, avagy a jövőbeni elvárásaira alapoz.

4 Összehasonlító választói magatartás előadás 4 Szavazói magatartás A szociotropikus választói magatartás: az egyén a választói döntését a vélt vagy valós politikai szimbólumok alapján hozza meg, ami a tömeges és egyéni szocializáció során valósul meg. Az ország gazdasági helyzetéről kialakult képük irányítja a szavazatukat. („Rosszabbul élünk, mint négy éve!”) Ez már nem közvetlenül egyéni tapasztalat.

5 Összehasonlító választói magatartás előadás 5 Mi jellemző a szociotropikus szavazóra? Általános gazdasági helyzet befolyásolja A személyes gazdasági helyzetnek számottevően kisebb szerepet tulajdonít Érdeklődési kör: –munkanélküliség mértéke –gazdasági növekedés –infláció mértéke

6 Összehasonlító választói magatartás előadás 6 Döntéseiket inkább retrospektíven alakítják ki, mint jövőre való tekintettel. Időhorizontja szűk, a távoli múltban és aq távoli jövőben történő változások kevésbé befolyásolják. Negatív változásokra erősebben reagál, mint a pozitívakra.

7 Összehasonlító választói magatartás előadás 7 A szimbolikus szavazás Eredete (Sears-Huddy-Schaffer) Esszerint az emberek a klasszikus kondicionálás folyamatában az egyes szimbólumokra vonatkozó szilárd érzelmi válaszokat sajátítanak el, és ez döntően a viszonylag korai életszakaszban történik. A legerősebbek ezek közül a prediszpozíciók. (Pl. pártazonosulás, politikai ideológia, faji előítélet → amerikai kultúrában)

8 Összehasonlító választói magatartás előadás 8 Prediszpozíciók Amikor ezek a prediszpozíciók aktiválódnak, akkor megjelenik egy tanult affektív válasz→a szavazás eredménye. A prediszpozíciók függnek: –milyen gyakorisággal jelenik meg az adott politikai jelkép –mennyire konzisztens az egyén értékelésével

9 Összehasonlító választói magatartás előadás 9 Prediszpozíciók A prediszpozíciók hatnak más politikai attitűdökre is. A politikai és választási jelöltekre vonatkozó preferenciákat befolyásolják (pl. szociális értékek, tartós pártidentifikáció, faji attitűdök) Viszonylag korai életkorban szerezzük meg őket és fennmaradnak egy életen át.

10 Összehasonlító választói magatartás előadás 10 Kutatási kérdés A média mennyiben befolyásolja ezeket a prediszpozíciókat? A választási kampányok során az egyes pártok melyik választási magatartásra épitik fel kampányukat?

11 Összehasonlító választói magatartás előadás 11 Hipotézisek A médiában mindkét magatartásforma megjelenik, de döntően inkább a szimbolikus magatartásformára építenek. A média hatására az emberekre inkább a szimbolikus választói magatartásmód jellemző. (Edelman, Murray 2004: A politika szimbolikus valósága; Edelman, Murray 2004: A politika szimbolikus valósága. Budapest. L’Harmattan)

12 Összehasonlító választói magatartás előadás 12 Szimbolikus tartalmak diszkurzív elemzése a 2010-es választási kampányban SajtófotóKampányfotó

13 Összehasonlító választói magatartás előadás 13 Szimbolikus tartalmak diszkurzív elemzése a 2010-es választási kampányban Pártimázs Egyéni Pártimázs Logó

14 Összehasonlító választói magatartás előadás 14 Szimbolikus tartalmak diszkurzív elemzése a 2010-es választási kampányban Sajtókarikatúra Audiovizuális elemzés - MSZP-s vírusvideó CX2GeB80mso

15 Összehasonlító választói magatartás előadás 15 Egocenrtikus szavazásra építő kampány Az első hipotézisünk az általunk vizsgált médiatartalmak alapján érvényesnek mutatkozik.

16 Összehasonlító választói magatartás előadás 16 Kutatás Mintavétel: egyszerű véletlen → a kutatás objektívebb lesz. Minden elemnek egyforma esélye van a mintába kerülésre. (véletlen számgenerátor, postai úton, az ország bármely területére szavazati joggal rendelkező embereknek) Előnye: egyrészt közvetlenül az egyes cselekvők szintjén tárhatjuk fel az összefüggéseket, másrészt teljes egészében elméleti feltevéseink határozzák meg azt, hogy a cselekvők mely jellemzőire nézve gyűjtünk adatokat.

17 Összehasonlító választói magatartás előadás 17 Likert-skála Nem/Kor/Iskolai végzettség Egyáltalán nem fontos Kevésbé fontosKözepesen fontosFontosNagyon fontos A párt programja A pártjelölt személyisége A pártjelölt szakértelme A kampány elemei

18 Összehasonlító választói magatartás előadás 18 Likert-skála Egyáltalán nem fontos Kevésbé fontosKözepesen fontosFontosNagyon fontos Oktatásfejlesztés Munkahelyteremté s Társadalmi felelősségvállalás Adóterhek csökkentése

19 Összehasonlító választói magatartás előadás 19 Értékelés Egocentrikus magatartást tükrözi: –a pártjelölt személyisége –a pártjelölt szakértelme –nyugdíjemelés, nyugdíjkorhatár kérdése –adóterhek csökkentése (különböző adónemek) –szociális segélyek növelése

20 Összehasonlító választói magatartás előadás 20 Értékelés Szociotropikus magatartást tükrözi: –társadalmi felelősségvállalás –környezetvédelem –oktatás –egészségügy –közbiztonság –infrastruktúrafejlesztés –infláció

21 Összehasonlító választói magatartás előadás 21 Értékelés A kutatás feldolgozása SPSS-rendszerben(statisztikai parancsprogram) történik Második hipotézisünk (véleményünk szerint) csak a vizsgálat elvégzésével igazolódhatna vagy nem igazolódhatna, noha Magyarország történelme alapján inkább azt feltételezhetjük, hogy az egocentrikus szavazói viselkedés kerülne túlsúlyba. Ennél azonban árnyaltabb a kép az Európai Uniós tendenciák miatt. (Joska Fischer, zöld párt)

22 Összehasonlító választói magatartás előadás 22 Köszönjük a figyelmet!

23 Összehasonlító választói magatartás előadás 23 Források Tóka Gábor: A szavazó magatartás In: Török Gábor, Gallai Sándor (szerk.): Politika és politikatudomány. Aula, 2005, Bp., p Edelman, Murray 2004: A politika szimbolikus valósága. Budapest. L’Harmattan o. Sears, David O., and Carl P. Hensler, and Leslie K. Speer "Whites' Opposition to 'Busing': Self-Interest or Symbolic Politics?" American Political Science Review 73: Lewis-Beck S.M. and Stegmaier, M. (2007): Economic Models of Voting. In: Dalton, R. J. és Klingemann, H-D. (eds): The Oxford handbook of political behavior. pp Oxford: Oxford Univerity Press Sears, David O.: Szimbolikus politika. Társadalom-lélektani elmélet. In: Hunyadi György (szerk): Történeti és politikai pszichológia. Budapest: Osiris. Pp Karácsony Gergely: A pártok szava és a nép zsebe In: A népszavazási döntések motivációi Magyarországon. In Enyedi Zsolt (szerk.): A népakarat dilemmái


Letölteni ppt "2010.04.01Összehasonlító választói magatartás előadás 1 Egocentrikus-szociotropikus, illetve szimbolikus-gazdasági szavazás A média szerepe az egocentrikus."

Hasonló előadás


Google Hirdetések