Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaÁgoston Kocsis Megváltozta több, mint 9 éve
1
2013. augusztus 5. Szabadka Nyári Akadémia Béres Zoltán, beres@tippnet.rs http://members.tippnet.rs/beres/
2
(Σίσυφος) Hadész (az alvilág istene) Arész (hadisten) Tiziano: Sziszüphosz megbüntetése
3
„Ezért most százszor leírod a neved!” Vajon a matematika tanítása/tanulása is egy ilyen értelmetlen cselekvés?
4
Miért tanítunk matematikát ? Miért tanítunk egyáltalán bármit? ?
5
A természeti kincsek kiaknázásával biztosítható a társadalmi jólét Dubai De mit csináljunk mi, vajdaságiak?
6
Az értelem gazdasági hasznosításán keresztül érték jön létre. Ez a tudásalapú társadalom. Egy országnak a legnagyobb kincse a lakossága. Tudásalapú társadalom 2.
7
"Tudom, hogy nagy nehézségek vannak, de én nagyon remélem, hogy odahaza megértik, a közelgő 21. században, a legnagyobb értéke minden nemzetnek az lesz, hogy mit tud a fiatalsága." Oláh György, Nobel-díjas kémikus
8
"Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, megtanulja szeretni, amit csinál, és megtalálja azt a munkát, amit szeretni fog." Dr. Szentgyörgyi Albert Nobel-díjas kémikus
9
„Nem kell hozzá nyersanyag, a tudás a legtisztább termék, amelyet a legdrágábban lehet eladni.” Csapó Benő egyetemi tanár, SZTE Neveléstudoményi Intézet
10
„Soha nincs pontos megfelelés a munkapiaci kereslet és a munkaerő képzettsége között, de a tanult emberek maguk köré vonzzák azokat a piaci szereplőket, akik a képzettségüket hasznosítani tudják. Így működik a tőke.” Csapó Benő
11
„Fennáll a veszélye annak, hogy Szerbiának vissza kell adnia a Japántól kapott 30 mammográf készüléket, ugyanis nincs olyan szakember, aki dolgozni tudna a műszereken – ezt mondja a szerbiai egészségügyi miniszter.” 2012.11.29., Pannonrtv.com
12
– A felszereléseket még nem vásároltuk meg, ugyanis Szerbiában nincs, aki átvegye azokat, de kezelésükre kiképzett szakemberekkel sem rendelkezik az ország – mondta Degert, majd hozzátette, hogy erről a problémáról már három illetékes minisztériummal is tárgyalt. 2013. március 18., Tanjug Vincent Degert, EU-diplomata
14
Varga Tamás (1919--1987)
15
I. Megértés Különbségtétel, összefüggés látása (melyikre hasonlít?) Kijelentések megértése (nem-nem-nem) Gondolatmenetek követése (az 500 din-os kép) Szimbólumok, ábrák, rajzok és nyelv egymásba való transzformálása (Kragujevac-térkép)
16
II. Tudás, cselekvés alkalmazás Terminológiák, szimbólumok használata (binom négyzet) Matematikai kijelentések alkalmazása (és/vagy) Rutinfeladatok megadása, algoritmusok alkalmazása (használati utasítások)
17
III. Konstruálás Egy probléma megfogalmazása (azért jöttem,…) Megoldási terv készítése (szükségem van egy…) Megoldási eszközök megtalálása Minden lehetséges objektum megtalálása (x 2 =1) Egy definíció megalkotása (Most mutasd meg…) Egy bizonyítás megtalálása (???) Általánosítás, kiterjesztés (van olyan tehén…)
18
IV. Értékelés Egy adott kijelentés értelmes-e Egy adott kijelentés igaz-e Egy adott probléma világosan van-e megfogalmazva, van-e elegendő adat Tartalmaz-e egy probléma ellentmondó vagy fölösleges adatokat Egy szimbólum, egy ötlet, egy definíció megfelelő-e Egy gondolatmenet korrekt-e Egy megoldás megfelel-e a feltételeknek Egy adott megoldás észszerű-e, gyakorlatias-e
19
Rendszeresség Pontosság Összpontosító készség Kritikai érzék A lényegre való törekvés Csoportosítás Rendszerben való gondolkodás …
20
INÁNCSI Rita Ország: Magyarország Született: 1971.01.06. Jelentősebb eredményei: világbajnokság – bronzérem, Európa bajnokság – ezüstérem fedettpályás Európa bajnokság -- ezüstérem
21
Transzfer: Egy adott problémával való találkozás során szerzett tapasztalatainkat átvisszük egy másik problémahelyzetre. Egy tanulónak minél több tapasztalata van, annál könnyebben talál megfelelő választ az új helyzetekben B. Varga József visszaemlékezése
23
„Sokat merengtem azon, hogy mire való egyáltalán a matematikatanítás.” „Röviden: szocializációs tárgy a matek. És ha már így nézzük, akkor másodlagos kérdés, hogy átad-e valami tudást.”
25
„…arra jöttek rá, hogy hülyeség az, hogy a tanár, aki tudja a választ, kérdezi a diákot, aki viszont nem tudja.” „Nem lehet úgy tanítani, hogy fogjuk magunkat és elkezdjük leadni a tantervet.” „Kell az élmény a tanárnak is, hogy valamit megtanított és a diákoknak is, hogy megtanulták azt.”
26
„…tudnunk kell, hogy a délelőttök, amik nekünk a legfontosabbak, a diákoknak nem azok.” “Miért lenne az a normális állapot, hogy a gyerekek napi hét-nyolc órán keresztül ülnek a padban, és azt sem tudják, mit töltenek a fejükbe?” „De van egy dolog, amit csak az iskolában lehet megtanulni. Azt, hogy mi az a közösség.”
27
„…a közoktatás egész rendszere (…) az egyetemi felvételi elnyújtott folyamata.”
29
Sziszüphosz http://hu.wikipedia.org/wiki/Sziszüphosz Tudásalapú társadalom http://hu.wikipedia.org/wiki/Információs_társada lom_(fogalom) Befektetni a jövő számára -- Oláh György http://wwwold.kfki.hu/fszemle/archivum/fsz970 7/olah.html
30
Az értelem határai tágíthatók – Csapó Benő http://nol.hu/belfold/__az_ertelem_hatarai_ta githatok__ A mammográfokkal kapcsolatos hír http://pannonrtv.com/web/?p=33300 Az aflatoxinnal kapcsolatban – Vincent Degert http://www.magyarszo.com/hu/1903/kozelet/9 3381/Szerbiában-nincs-aki-átvehetné-az- élelmiszer-elemző-felszereléseket.htm
31
Kognitív matematikatanulási célok – Varga Tamás Ambrus András: Bevezetés a matematikadidak- tikába, ELTE Eötvös Kiadó, 1995, 17. oldal Mérő László a matematikatanításról http://www.vtamk.hu/magyar/oldalak/mero/ Interjú Surányi Lászlóval http://444.hu/2013/05/30/suranyi-laszlo- fazekas/
32
Ken Robinson előadása -- magyar feliratozással http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_ schools_kill_creativity.html Egyéb ajánlott olvasnivaló: Digitális nemzedék http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=1019 Virtuális világok bűvöletében http://gyerekmusor.blog.hu/2012/11/03/virtu alis_vilagok_buvoleteben
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.