Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hagyományos keleti gyógyászat alapjai

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hagyományos keleti gyógyászat alapjai"— Előadás másolata:

1 Hagyományos keleti gyógyászat alapjai
1-2. óra alapozás, bevezetés Dr. Szalkai Iván

2 „Nem a Világmindenséget kell beszűkíteni a megértés korlátai közé, -amit eddig többnyire tettek az emberek- hanem inkább a megértést kell kitágítanunk, megnagyobbítanunk, hogy befogadja a Világmindenség képét olyannak, mint amilyennek azt tapasztaljuk.” Francis Bacon

3 Megközelítés Megismerni egy gyógyászati iskola filozófiáját, működési logikáját Nyitottan A közös fogalmakat nem a saját logikánk szerint értelmezve Nem tagadva azt a saját ismereteinket védendő Kutatni az utat, ahogy az eljut az eredményig Az eredményből visszafelé levezetni a mi tudományos ismereteink szerinti analógiákat Nem vagyunk mindentudók, a mi tudásunk is fejlődik, amit ma nem értünk, holnap magyarázni tudjuk Legyünk alázatosak az élet csodáival

4 Keleti gyógyászatok Indiai gyógyászat.
Perzsa Gyógyászat Kínai gyógyászat Görög Unami Tibeti gyógyászat gyógyászat

5 Az ayurveda filozófiai alapja
elméleti alapját a szánkhja (számontart, mindent kimond) filozófia alkotja (dualista filozófia). Számavéda, Jádzsurvéda, Atharvavéda, Rigvéda – 4 szent könyv i.e (kőkorszak), i.e.3000, Indus völgyi civilizáció egyesülése Gizai nagy piramis befejezése Úr város virágkora bronz előállítása Az első kínai állam Kínai írásbeliség megjelenése

6

7 Szankhja filozófia Tapasztalati világ Tapasztalaton túli világ Cél: szenvedés teli életből kiutat mutat a bölcs belátás Tudatlanság helyes tudás A szenvedés tény, a tévedés, hogy magamra veszem (vándor aszkéta felfogás alapja)

8 Dualizmus Anyag (prakriti) Lélek(purusa) Tömeg Energia Információ Tamasz Radzsasz Szatva guna – dinamikus rendszer, ez alkotja a természetet (A legbelső lélek, amely elpusztíthatatlan, tudatossá teszi a világfolyamatot)

9 Anyagi világ felosztása
Guna – tapasztalati ligág 23 összetevője alakul ki. 1. Pszichikum: Értelem (Buddhi) Önösség (Ahankara) Elme (Manasz) –perifériás idegek

10 Anyagi világ felosztása
2. 5 érzék és cselekvőerő: Bekebelezés Kiválasztás Szaporodás Mozgás Beszéd 3. 5 anyagi (őselem, bhuta): Éter Levegő Tűz Víz Föld

11 Ok-okozat elmélet Az okozat mindig az ok lényegi tulajdonságából ered tehát Az okból következtethetünk az okozatra

12 teremtéselméletek term.tud katolikus indiai
ősrobbanás isteni teremtés abszolút valóság gázok csomós nap őstudat csillagok ember kozm.intelligencia bolygók paradicsom éntudat élet kiüzetés ego

13 Az ayurveda teremtéselmélete
minden az abszolút valóságból ered amelyből kikristályosodik az őstudat A kettő közötti különbségtudat hozza létre a kozmikus intelligenciát, amely aztán egyéni jelleget öltve hozza létre az én tudatot, amely már elkülönült egókat alkot.

14 -500 000: Kőszerszámok Észak-Indiában
: Kőszerszámok Észak-Indiában : A közép-indiai vadász és gyűjtögető életmódot folyatató embercsoportok festett sziklabarlangjai. Hasonló csoportok Észak-Pundzsáb területén, szélfogós tűzőrzés : A Taittiríja Bráhmana referenciája a Púrvabhadrapada, Nakshasztra keleti megjelenéséről. Ez a Véda első referenciája : A védikus kultúra kezdete, Szanáthana Dharma megjelenése : Taittiríja Szamhitá e korban Védáról beszél : A korai védikus kor kezdete : Mánu Vaivaszvata megjelenése, a Szaraszvatí-Dríshadvati kor kezdete : Bizonyíték a ló megjelenésére a Gangesz-völgyben : Az Indus-Szaraszvatí terület lakói (Mehrgarh) rizst termelnek, kecskét és juhot tartanak, valamint vályogtégla- és kőházakat építenek : A hindu királyságok kezdete : A Rig Véda versei ( , , ) a téli napfordulót a Bak jegyében megjelenőnek írják le, mely utal e Véda rész ősi eredetére : Korai települések a Szaraszvatí-folyó mellett. Virágzó mezőgazdaság Radzsaszthán területén : Mehrgarh falvak lakói kiégetett cserépedényeket és agyagfigurákat készítenek, melyeket a korai Shakti hit jelének tekintünk, drágakövek és tengeri kagylók megjelenése távoli kultúrákkal való kereskedelemre utal : A későbbi Puránákban említett asztronómiai és asztrológiai események ideje : Az Indus-völgyi (Indus-Szaraszvatí) civilizációk: Harappá és Mohendzso-Dáró. E dátumot 12 méter mélységű ásatások eredményeképpen határozták meg. A tűz-oltárok jelenléte a házakban védikus Jadzsná rítusokra utalnak. A Sivához történő imádságok első megjelenése : Július 25-e a Rig Védában leírt teljes napfogyatkozás ideje : Hindu csillagászok (nakshatra darsas) védikus szövegekben rögzítik megfigyeléseiket (téli és nyári napfordulók, tavaszi és őszi együttállások) 27 fix csillag figyelembe vételével. A Föld tengely körüli forgás-eltérésének (equinox) ismerete, amely éves ciklusokban váltakozik : A Káli hindu naptár kezdete, a hindu Káli Júga kezdete : A Mahábhárata csatájának kezdete, valamint Krishna (Vishnu) megjelenése és tevékenysége : A korai-védikus periódus vége és a védikus periódus kezdete : India magában foglalja Afganisztán területét : Az árja népek elfoglalják Iránt, Irakot és a Szaraszvatí-völgy határát. A hét folyó (Szabta Szindhu), melyek a Rig Védában szerepelnek, csak India területét jelentik, s ennek értelmében az Indus-Szaraszvatí völgy népei és a Rig Védában említettek azonosak, tehát az általános történelem-felfogással ellentétben, Indiában egyáltalán nem volt árja invázió. Ez szemben áll azzal a nyugati történeti koncepcióval, amely az árjákat, mint különálló etnikai, illetve nyelvi csoportot tünteti fel, akik elözönlötték volna Észak-India és a Gangá-fennsík területét. Az indiai történetkutatás jelen feltételezése szerint az árja hódítás valószínűtlen, de legalább is nagyon kérdéses. E nézet szerint az árja jelentése ’a spirituális tudás kultúrája’, és nem egy népet, vagy népeket jelöl.  -3000: Háziasított lovak Dél-Indiában : Saiva Ágamák keletkezése a tamil Szangam szerint : Indus-völgyi ásatások Siva kultuszra utaló nyomai, Sivának mint Basupatinak ábrázolása : Az Indus-Szaraszvatí civilizáció csúcsa : Első Vísvámitra király uralkodása, és a védikus himnuszok ma ismert formájukban való megjelenése.

15 India - EU

16 5,000 year old civilization 325 languages spoken – 1,652 dialects
18 official languages 29 states, 5 union territories 3.28 million sq. kilometers - Area 7,516 kilometers - Coastline 1.1 billion people

17 Parliamentary form of Government
Secular democratic constitution Worlds largest democracy since 55 years 4th largest economy Fastest growing IT super power Indian Railways ,the biggest employer in the world.

18 Mythology

19 AUM or OM The first sound of the Almighty Oneness with the supreme

20 Generates-Brahma Observes-Vishnu Destroys-Shiva The Trinity
Brahma-Vishnu-Shiva

21 The Great Indian Epics Ramayana Mahabharata
Longest Epic in world literature with 100,000 two-line stanzas The first Indian epic

22 Természetgyógyászat gondolkodásmódja
Holisztika Test – lélek – szellem Energiák, őselemek, jelképek Folyamatok, kölcsönkapcsolatok, összefüggések keresése, reflexzónák felhasználása Méregtelenités Fő gyógyító maga a szervezet Homeosztázis helyreállitása Belső információcsere, kommunikáció biztositása Mentális energiák hasznositása Biokémiai, fizikai gyógyítás

23 Interneten találtam a tudományos módszerekkel elvileg megszerezhető teljes emberi tudás három részre osztható, s ebből kb. 1%, amit tudunk, kb. 4%, amit nem tudunk, de keressük-kutatjuk a választ, és kb. 95%, amiről azt sem tudjuk, hogy nem tudjuk.

24 Szakmai folyóiratok Komplementer medicina (Budapest)
Evidence-based Compl. and Alt. Medicine (Oxford) Alternative Therapieses in Health and Medicine ( Integrative Medicine:a clinician's Journal (www.imjournal.com) Advances Mind-body Medicine (www.advancesjournal.com)

25 1. Insights from the molecular docking of withanolide derivatives to the target protein PknG from Mycobacterium tuberculosis. Santhi N, Aishwarya S, .Bioinformation 2011; 7: Ayurveda support for health prevention in post crisis, nuclear denotation. Wiwanitkit V, .Int J Ayurveda Res 2011 Jan; 2:66 3. Shushkakshipaka (dry eye syndrome): A case study. Dhiman KS, .Int J Ayurveda Res 2011 Jan; 2: Why and how? Addressing to the two most pertinent questions about pharmacovigilance in Ayurveda. Rastogi S, .Int J Ayurveda Res 2011 Jan; 2: Evaluation of antioxidant potential of Amalakayas Rasayana: A polyherbal Ayurvedic formulation. Samarakoon SM, Chandola HM, Shukla VJ .Int J Ayurveda Res 2011 Jan; 2: Blood compatibility studies of Swarna bhasma (gold bhasma), an Ayurvedic drug. Paul W, Sharma CP, Int J Ayurveda Res 2011 Jan; 2: The efficacy of Ayurvedic treatment for rheumatoid arthritis: Cross-sectional experiential profile of a longitudinal study. Krishna KP, .Int J Ayurveda Res 2011 Jan; 2: Exploring the possible mechanisms of action behind the antinociceptive activity of Bacopa monniera. Bhaskar M, Jagtap AG, Int J Ayurveda Res 2011 Jan; 2: Enhanced dendritic arborization of hippocampal CA3 neurons by Bacopa monniera extract treatment in adult rats. Vollala VR, Upadhya S, Nayak S . Rom J Morphol Embryol 2011; 52:879-86

26 Ayurveda

27 Ayurveda logikája Minden ember más
Akkor vagy egészséges, ha olyan vagy, ahogy születtél A betegség oka az emésztés zavara Első lépésben az emésztést kell helyreállítani A felhalmozódott mérgeket el kell tüntetni Kezelni kell

28 Történelme i. e. 1200 Atharvaveda – alapelvek leírásra kerültek
i. e. 600 Charaka Samhita (belgyógyászat, gyógyszertan) Susruta Samhita (sebészet) i. e. 300 ayurveda kórházak Indiában, megindul a nemzetközi terjedés 4. század Vagabhata 13. század Bhavamista

29 Szakterületek Belgyógyászat és gyógyszertan Sebészet Fül-orr-gégészet
Szülészet-gyermekgyógyászat Toxikológia Pszichiátria Tisztitó és fiatalitó gyógymódok, geriátria Szexológia és szaporodástan


Letölteni ppt "Hagyományos keleti gyógyászat alapjai"

Hasonló előadás


Google Hirdetések