Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

DIGITÁLIS TANESZKÖZÖK ÉRTÉKELÉSE, KIVÁLASZTÁSA Tarcsi Ádám.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "DIGITÁLIS TANESZKÖZÖK ÉRTÉKELÉSE, KIVÁLASZTÁSA Tarcsi Ádám."— Előadás másolata:

1 DIGITÁLIS TANESZKÖZÖK ÉRTÉKELÉSE, KIVÁLASZTÁSA Tarcsi Ádám

2 Taneszköztár Teljes felosztás 3DNyomtatottOktatástechnikai Tanári demonstrációs Tanulói kísérleti Tanári segédletek Tanulói segédletek AnyagokEszközök Manipulációs eszközök Kísérleti eszközök Logikai készletek Modellek Applikációs eszközök Mérő- és kísérleti eszközök Metszetek Gyűjtemény Tanári kézikönyvek Módszertani segédkönyvek Szakkönyvek Tesztek Táblai szövegek, Faliképek Térképek Tankönyvek Munkafüzet, Feladatlap Atlasz, Szótár, Szöveg- gyűjtemény, Füzet, Olvasókönyv Auditív: CD magnó, rádió Vizuális: diakép, transzparens fotó, kép AV: film Számítógépes programok Episzkóp Magnó CD-lejátszó Videó Fénymásoló Számítógép Projektor Interaktív tábla

3 Kiválasztás menete  Mi a célja?  Segédanyag egy nehezen érthető, unalmas témához?  Órára vagy otthoni, egyéni tanuláshoz?  Mit várunk el a tananyagtól?  Már létező taneszközök összegyűjtése  Szükséges-e a számítógép?  Értékelési szempontrendszer összeállítása  Rangsorolás - kiválasztás  Van-e megfelelő? Ha nincs, el kell készíteni…

4 Kiválasztási szempontok  Tárgyi, technológiai feltételek adottak-e?  Szakmai szempontoknak megfelel?  Tanulói igényeknek, képességeknek megfelel-e?  Pedagógiai elvárásoknak megfelel-e?  Ergonómiai elveknek megfelel?  Ár?

5 Értékelési ív - minta - 1. Egyáltalán nem tetszett / nem felelt meg Nem tetszett / nem felelt meg Nem tudom eldönteni Tetszett (megfelelt) Nagyon tetszett (Nagyon megfelelt) Általános, technológiai elvárások Gyártó jó hírneve Ár Segítségnyújtási lehetőség a fejlesztők, forgalmazó részéről? Online frissíthetőség Technikai feltételek adottak? Rendszerkövetelmények teljesülnek-e? Telepítés egyszerűsége Magyar nyelvű-e a tananyag / szemléltető eszköz? Szakmai elvárások Szakmai pontosság, hitelesség A közlendő egyszerűsége Érthetőség Tömörség Teljesség: hiányzik-e valami az elvárt követelmények közül A célkitűzésnek megfelel-e program

6 Értékelési ív - minta - 2. Pedagógiai elvárások Logikai struktúra A feldolgozás megfelel-e tanulási céloknak Az eltérő tanulási stílusnak való megfelelés biztosítása Csoportos használatra való alkalmasság Önállóan feldolgozható-e? A tanult fogalmak mérhetősége Fenntartja az érdeklődést a tananyag iránt Ösztönzi a felhasználót a tanulásra (interaktivitás)

7 Értékelési ív - minta - 3. Ergonómiai, használati elvárások A megjelenítés színvonala Képernyőkép-felépítés: kinézete jól megtervezett? Kezelhetőség, navigáció Szövegek olvashatóak-e? Ábrák, képek mérete megfelelő-e? Kellően illusztrált? Amennyiben szükséges, elegendő mennyiségű és minőségű animációval, videóval látták-e el? A tananyag egyes részeinek letöltése, kimásolása, újrafelhasználása lehetséges-e? Keresési lehetőség a tananyagon belül Egyéb elvárások Szubjektív szempontok Összesítés

8 Tananyagok értékelési szempontjai - 1.  Tartoznak-e kiegészítő anyagok (digitális és nyomtatott taneszközök, Internetes címek) a szoftverhez? Ezek segítik-e a sokoldalú és könnyű felhasználást?  A felépítés áttekinthető-e, van-e mindenhonnan hozzáférhető navigációs segítség? Követi-e a hypertext szerkezet a tananyag logikáját és a bemutatandó tudásanyag hierarchikus felépítését? Segítik-e a beépített kapcsolódási pontok a témakör áttekintését, a témák kapcsolatainak feltárását? Van-e kísérő leírás a tananyag szemantikájáról, amely a tanár tervező munkáját megkönnyíti?  Van-e könnyen használható kereső rendszer, amely az anyag sokoldalú feldolgozását megkönnyíti?  A multimédia megoldások relevánsak és szükségesek-e? A több csatornás információ-megjelenítés segíti-e a tananyag jobb elsajátítását, vagy motivál, szórakoztat? A grafika és tipográfia a vizuális kommunikációs, az ergonómia és az esztétika elveinek megfelelő-e? Jól olvasható-e a szöveg, az adott korosztály számára vonzóak-e a képek? Elfogadható minőségűek-e a filmek és hangzó anyagok? Megfelelő-e a szöveg és kép aránya? Érthetőek-e a tipográfiai jelképek, (pl. a kiemelések, kapcsolatok jelzései)?

9 Tananyagok értékelési szempontjai - 2.  Az installáció egyszerű-e, a működtetés biztonságos-e? (Pl.: "Tanár-biztos" versus "nyitott", rugalmasan testre szabható termékek.)  Van-e szolgáltatás-csomag a szoftverhez? (A használat megmagyarázása, telefonos segítség, kiegészítő termékekről szóló információ küldése, továbbfejlesztett változat felajánlása, oktatási módszerek bemutatója.)  Megfelel-e a szolgáltatás-csomag illetve a szoftverrel szállított információs anyag az üzleti tisztesség követelményeinek? Rendezettek-e a szerzői jogok? Szabályozva van-e az adaptálás, másod-felhasználás, "testre szabás"?  Vannak-e kutatási eredmények a szoftver beválásáról, kísérte-e követő értékelés a fejlesztést?  Milyen a kibocsátó cég hírneve? Várható-e, hogy a szoftver egy tananyagrendszer része lesz, a szolgáltatások sokáig fennmaradnak, a továbbfejlesztés folyik?

10 Irodalom  Abonyi-Tóth Andor: Multimédiás oktatóanyagok értékelése  ELTE Team Labor: Web oldal és CD értékelése  Forgó Sándor: A multimédiás oktatóprogramok minőségének szerepe a médiakompetenciák kialakításában  Kárpáti Andrea: Oktatási szoftverek értékelése  Tarcsi Ádám: Hagyományos szemléltető eszközök  Tarcsi Ádám: Taneszközválasztás  Tarcsi Ádám: Taneszköz tervezés, -készítés


Letölteni ppt "DIGITÁLIS TANESZKÖZÖK ÉRTÉKELÉSE, KIVÁLASZTÁSA Tarcsi Ádám."

Hasonló előadás


Google Hirdetések