Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Jó gyakorlatok, próbálkozások az intézményesített gondoskodás fejlesztésére 1. A besorolást segítő kérdéssor és az önellenőrző lista, mint az ügyfélrizikó.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Jó gyakorlatok, próbálkozások az intézményesített gondoskodás fejlesztésére 1. A besorolást segítő kérdéssor és az önellenőrző lista, mint az ügyfélrizikó."— Előadás másolata:

1 Jó gyakorlatok, próbálkozások az intézményesített gondoskodás fejlesztésére 1. A besorolást segítő kérdéssor és az önellenőrző lista, mint az ügyfélrizikó értékelés (profiling) eszköze 2. Az Álláskeresők Teaháza 3. Palló projekt- információs munkatanácsadás a közművelődési szférában

2  Önálló  Elhelyezhető segítséggel  Veszélyeztetett A három kategória

3 Az első kategóriába tartoznak azok az álláskeresők, akik reális munkaerő-piaci célokkal, annak megfelelő munkaerő-piaci értékkel, az önálló elhelyezkedéshez megfelelő motivációval rendelkeznek. Ők azok, akik az önkiszolgáló rendszerek alkalmazása révén, az ÁFSZ személyzetének igénybevétele nélkül, vagy legfeljebb minimális segítséget igényelve önállóan megtalálják maguknak a nekik megfelelő állást. Önálló álláskeresők

4 Tartós munkanélküliség által veszélyeztetettek Azok az álláskeresők, akiknek az elhelyezkedéshez segítségre van szüksége és nagy valószínűséggel az ÁFSZ kompetenciájába tartozó támogatások és szolgáltatások biztosításával a munkaerőpiacra visszavezethetők. ! Az „Álláskereső +” (integrált szociális – munkaügyi – rehabilitációs modell) felépülésével 2009 után ez a kompetenciakörünk jelentősen meg fog növekedni.

5 Önálló álláskeresésre, elhelyezésre alkalmatlanok Azok az álláskeresők, akik nem rendelkeznek az elsődleges munkaerőpiacon eladható, piacképes munkavégző képességgel, jelentős mértékben elveszítették munkaerő- piaci értéküket (vagy sohasem rendelkeztek azzal) és nagy valószínűséggel az ÁFSZ eszközei és szolgáltatásai révén, belátható időn belül nem tudnak visszakerülni az elsődleges munkaerőpiacra. Az ebbe a kategóriába tartozó ügyfelek vagy csak hosszabb idő alatt, speciális – a foglalkoztathatóságot javító – (pl.: tranzit foglalkoztatási) programok, illetve egyéb – a munkavállalást akadályozó tényezők kiküszöbölésére irányuló – alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások igénybevétele útján válhatnak alkalmassá arra, hogy a fent említett „2” csoportba kerüljenek.

6 A Besorolást Segítő Kérdéssor család (BSK)

7 A szocio-kulturális pillér indokoltsága a profilingban  álláskereső személy személyes kompetenciái, megjelenése nem modellezhető matematikailag.  Minden besoroláshoz szükséges az ügyintéző személyes benyomását is figyelembe venni.  Ez a benyomás több kell, hogy legyen, mint „a piaci kofa” becslése (bár néha ez a mód óramű pontosságú!)  Az ügyintéző, mint önálló praxissal rendelkező, sok álláskeresővel találkozó szakember segíti a besorolást. Ennek támogatását segíti a BSK család.

8 A BSK rendszere  BSK FRISS a regisztrációba életükben először belépő ügyfelek felmérésére (kliens tölti ki!)  BSK 3-6 hó regisztrációs idő után ügyintézői kérdéssor (üi. tölti ki!)  BSK VISSZALÉPŐ (munkanélküli karrier) (kliens tölti ki!)  Az ügyintézőt segítő önellenőrző lista (üi. tölti ki!) – (álláskereső SWOT analízise)

9 A kérdéssor célja  Az ügyintéző szubjektív értékítéletének támogatása (az ügyintézők eddig is kategorizáltak, de ez nem volt rendszerszemléletű!)  A kliensre jutó idő előzetes „kiterjesztése” – vö. önkitöltéssel már a várakozás alatt elkészülhet, csökkentve ezzel a várakozás okozta frusztrációt és ráhangolódva az ügyintézői beszélgetésre  A BSK a gépi profiling kiegészítésre szolgál

10 A BSK FRISS  Az ÁFSZ szervezetével első alkalommal kapcsolatba kerülők  vagy legalább 4 éve nem voltak velünk kapcsolatban (közhasznú munka – regisztráció – bértám stb. körforgások nem tartoznak ide ld. BSK Visszalépő később!)

11 A BSK FRISS felvétele  Várakozás során az álláskereső maga tölti ki,  Az ügyintéző az első interjú során elkéri és értelmez, rákérdez a részletekre  Ez alapján (+gépi támogatás) elkészíti az álláskereső profilját (besorolja)  Az álláskeresési tervet a besorolásnak megfelelően építi fel.

12 3. 6. hónapok ügyintézői kérdőív  A 3. és 6. hónapban egy rövid közbenső közvetítői beszélgetés keretében az ügyintéző értékel  A kérdőív az ügyintéző előtt fekszik, ez alapján kérdez szisztematikusan  A feltárt problémák alapján módosítja a megállapodást, ill. amennyiben szükséges a besorolást  9 hó után az értékelés alapján gondoljuk át, hogy kell -e fokozottabb támogatás (tanácsadó, pszichológus, családsegítő, mentor stb.)

13 1. CSAK A FOLYAMATOSAN KARBANTARTOTT BESOROLÁSNAK VAN GYAKORLATI HASZNA! 2. LEGALÁBB 3 HAVONTA MINDENKIT FELÜL KELL VIZSGÁLNI! 3. AZ ERRE FORDÍTOTT IDŐ MEGTÉRÜL! 4. A TÁMOGATÁST (HUMÁN, PÉNZBELI) A KATEGÓRIÁHOZ KELL IGAZÍTANI

14 BSK VISSZATÉRŐ  Abban az esetben használható, ha az álláskereső 4 éven belül többedszer is visszakerül az ÁFSZ- hez (attól függetlenül, hogy melyik kirendeltségre)  Fokozottan ügyeljünk az eredményre: támogatás igénye nő!

15 Az ügyintézői SWOT lap

16 Az ügyintézői segédlet eredeti francia változata (ANPE)

17 A hazai változat

18 Álláskeresők Teaháza

19 Bercsák Nóra - Borbély Tibor Bors - Kazsimér Antalné szociális munkás – munkaügyi kutató- munkavállalási tanácsadó október 27.

20 Naplónkból...  A Családsegítő Szolgálat angol tanfolyamot szervezett, Hilda azt kérte, hogy, akik szeretnének részt venni rajta, írják le a címűket, mert nem telefonon, hanem levélben fogja értesíteni a hallgatókat, mikor indul el a tanfolyam. A képzés nagyon alapfokú és ingyenes.  A tagok elmondták, hogy egyre nehezebb állást keresniük, elkeseredettek a visszautasításoktól és nincs kedvük semmihez. Van, akit azért nem vettek fel, mert sovány. A kezdő programozót, informatikust, mert nincs gyakorlata. Nagyon sérelmezik, hogy a munkáltatók önéletrajzukra, levelükre még válaszra sem méltatják őket.  A bemutatkozás során kiderült, hogy ismét két klubtagunknak a jövőben lesz állása, és talán nem kell eladnia lakásukat sem. Igaz csak rövid időre veszik fel őket, de reménykednek, hogy hosszabb távon is sikerül majd elhelyezkedniük.  Zsolt visszamegy a BKV-hoz az orvosi vizsgálat eredményét várja.

21 Az eredeti ötlet és cél váratlan vendégeknek ( dropper-in)  Piaci viszonyok között felnőttek folyamatos életpálya támogatása Magyarországon nem megoldott műfaj forrása: Észak-Amerika (USA, Kanada) (community counseling)  Lehessen csak úgy valahová számos további kötelem nélkül „beesni” (drop-in) csoport  ahonnan van mód szakszerű segítséget kérni  Erőforrások közötti átjárhatóság a felhasználók érdekében (FMK- CSSK)  „Közös nyelvet beszéljen !” a szociális és a munkaügyi szakember (közösségi szociális munka és közösségi tanácsadás)

22 A csoport működtetése  Minden hétfőn, 3 éve, 1/2 5 és 6 között  Kognitív célként az álláskeresési ismeretszerzés megajánlása - nyíltan  „nem vagy egyedül” érzés - mint rejtett cél  önálló ügyféldöntés: „maradok vagy megyek”  papírmentesség  facilitáló jellegű vezetés  A csoport 0 Ft támogatásból működik, a vezetők sem kapnak óradíjat  professzionális segítők, további csoportok a háttérben (közösségi pszichiátria, meditáció, álláskeresési tréning, adósságkezelés, pályatanácsadás, angol nyelvtanfolyam, FMK- Álláskeresők Klubja, pszichiátria, háziorvos, szakorvos, OOSZI, TB, NYFI, stb.)

23 „Kitermelt” eredmények  ÁT körül kialakult közösség (állásbörze hírhozók, webes álláskeresők, Időbank, stb.)  vártnál nagyobb létszámú csoportok (néha fő) /ÁKJ-bevezetése/  november 1. Álláskeresési támogatás és utána???  számos informális kapcsolat kialakulása (pl. elhelyezkedés a klubtag segítségével)  Az ÁT eredetileg tervezett informáló - orientáló jellege jól vizsgázott

24 ÁT / ÁK összevetése Álláskeresők Klubja (Job Club JC) Álláskeresők Teaháza (Jobseekers’ Teahouse: JSTH)

25 Az ÁT a karrierfejlesztés, életpályavitel folyamatában Álláskereső, Inaktív aktív Állásban álló, karrier/ LLL gondozó ÁT ÁK ÁT ÁK ÁT- utókövetés Egyéb intézmények csoportok pl. CSSK, civilek, műv.házak, pszichiátria, ideggondozó, nagycsaládosok stb. munkahely, képzés

26 •2003-ban 372 látogatás (márciustól december végéig) •2004-ben 588 látogatás elhelyezkedett: 37 fő majdnem kétszeres nőtöbblet résztvevők többsége középfokú végzettségű Statisztikai adatok

27 2005. I-X. hó  Csepeli ÁT: 366 látogató  Önállóan elhelyezkedett 14 fő  Támogatással elhelyezkedett 2 fő (BTM, VVT)  Képzés 3 fő  Baross u. ÁT (V.-X. hó): 84 fő

28

29 Az álláskeresők teaházának szabályzata . A Teaház feladat a szakmai életpálya gondozása és NEM a konkrét állásközvetítés. . A Teaház tagjai tegezik egymást . Ittas, drogos személy nem vehet részt a beszélgetéseken. . A beszélgetések közben nem lehet dohányozni. . A Teaház nem “panaszdélután” . A Teaház tagjainak tudomására jutott állás-, szakképzési- és elhelyezkedési információkat kötelességük megosztani egymással. .Elhelyezkedése érdekében minden tag vállalja az önálló álláskeresést és az erről szóló élménybeszám olókat. . A csoport tagjai a teaházban elhangzott személyes információkat (családi állapot, személyes problémák stb.) nem adják ki másoknak. . Ugyanakkor a tagok feladatuknak tekintik a külvilág felé a Teaház céljainak propagálását, az itt megszerzett pontos ismeretek átadását. . A tagok különös figyelemmel hallgatják meg egymást, és igyekszenek segíteni egymásnak. .Az itt felsorolt szempontokat minden új és régi tag önmagára nézve kötelezőként elfogadja .A Teaház szabályzata a jelen lévő tagok egyszerű többségének szavazati és igényei szerint bővíthetőek. . A Teaház mindazok számára nyitott, akik a fenti szempontokat elfogadják. . A tagok tisztában vannak munkaerejük piaci értékével és büszkék erre a szaktudásra. Készítették: Az Álláskeresők Teaházának tagjai Budapest, Csepel, március 24.-én

30 Gyakorlati tapasztalatok  A szociális és a munkaügyi szakigazgatás közös munkájának gyakorlati haszna  a munkatársak életében és  a felhasználók (kliensek) életében

31 A PALLÓ projekt

32

33

34 Köszönöm a figyelmet és a közreműködést!


Letölteni ppt "Jó gyakorlatok, próbálkozások az intézményesített gondoskodás fejlesztésére 1. A besorolást segítő kérdéssor és az önellenőrző lista, mint az ügyfélrizikó."

Hasonló előadás


Google Hirdetések