Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Semmelweis Egyetem Értékek és tehetség a mai magyar iskolákban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Semmelweis Egyetem Értékek és tehetség a mai magyar iskolákban"— Előadás másolata:

1 Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Semmelweis Egyetem Értékek és tehetség a mai magyar iskolákban

2 Az oktatást érintő nemzetközi változások az ezredfordulón 1.információrobbanás (elmélyedés, hiteles információ: kincsek) 2.az emberi kapcsolatrendszer gyökeres átalakulása (közösségbomlás, cuccok és virtuális kapcsolatok az emberek, természet, spiritualitás helyett) 3.értékrend elbizonytalanodása (jogok és kötelességek, felelősség egyensúlyának megbomlása, túlfogyasztási válság, mennyiség a minőség helyett)

3 Az oktatást érintő hazai változások a rendszerváltás után • fokozódó társadalmi differenciálódás (társadalmi ellentétek, kibeszéletlen frusztrációk, neheztelés, reménytelenség, kiúttalanság, anómia) • iskolai demográfiai hullámzás (tömegesedés majd csökkenő iskolás korosztályok) • a pedagógusi pálya leértékelődése (ördögi kör: egyre rosszabb pedagógusjelöltek  leértékelődés  még rosszabb pedagógusjelöltek)

4 A legfontosabb hibák (31. és 76. oldal között 35 oldalon listázva) • koncepcionális és konszenzusos oktatási stratégia hiánya (4 éves ciklusokra korlátozott tervek „csemegézése” a hosszú távú elgondolások elemeiből) • tisztázatlan irányítási és finanszírozási viszonyrendszer (rendszeres, külső, komplex szakmai értékelés hiánya, bizalmatlanság a pedagógusokkal szemben, differenciált kezelésmód) • kudarc- és hátránycentrikusság (hiánytudat, értéktelenség tudat értéktudat helyett, ötször annyi dicséret kell, mint szidás

5 A legfontosabb teendők • hosszú távú, kiszámítható oktatási stratégia • a pedagógusképzés  elitképzés • a pályán lévő pedagógusok segítése (mentorokkal, segítő felügyeleti hálózattal, a legjobbaknak többletlehetőségekkel) • értékek és sikerek a hátrányok és kudarcok helyett • az oktatási rendszer integrációja • külső, egységes, komplex értékelés • a leszakadó iskolák célzott segítése • a legjobbaknak szabadság + pályázatok ezzel együtt és ennek eredményeként: az iskola mint értékőrző sziget

6 Az ajánlások letölthetők, illetve megrendelhetők:

7 A tehetség összetevői átlag feletti • általános képességek (absztrakció, memória, kommunikáció, információ-feldolgozás, IQ, bal agyfélteke) • kreativitás (jobb agyfélteke) • motiváció (érdeklődés, kitartás, érzelmi stabilitás) • speciális képességek További részletek:

8 A kicsi c és a nagy C A kreativitást a hosszú távú elköteleződés teszi naggyá óra gyakorlás kell = 10 év AlacsonyKözepesMagas Heti gyakorlás Zenei tudás Úgy hiszi hogy • 10év gyakorlás kell • 3 év gyakorlás kell • 1 év gyakorlás kell ahhoz, hogy jó zenész legyen McPherson, 2001, Pléh Csaba

9 Motiváló iskola belső motivációk • feszültségoldás (kognitív) • biztonságnövelés (pénz, hatalom  szeretet, közösség) • siker (kudarc), önmegvalósítás • az élet folyamának az elősegítése, flow (a motiváció tao-ja) külső motivációk • rövidtáv: jutalom, hosszú táv: hírnév (reputáció) • pozitív alapállás, sikerorientáltság • szeretetközösség a következetesség kreativitást is növel! Motivációs háló: igazgató; tanár; diák

10 Hogyan lehet felismerni a tehetséget? I. • IQ teszt • versenyek • kreatív versenyfeladatok • real life: projekt (komplex feladat + együttműködési készség) Hosszú távú visszajelzések bátorítása Mindenki tehetséges lehet „csak” meg kell találni, hogy ki – miben az!

11 • keresd a furcsát! • ne tartsd bajnak • tedd fel a kérdést: nem tehetséget látok esetleg? (matematikaóra) Hogyan lehet felismerni a tehetséget? II. A váratlan felismerésének bátorítása (ami váratlan: öröm, esély a fejlődésre) Nagyon sok tehetség az iskolai mércén megbukik.

12 (Gyarmathy Éva) Szeretné tudni, hogyan működnek a dolgok. Kérdései szokatlanok. Kitartóan megragad az őt érdeklő feladatoknál. Ha valamit a fejébe vesz, azt meg is csinálja. Összefüggéseket talál ott is, ahol más nem. Élénk a képzelete. Hogyan lehet felismerni a tehetséget? III. Hogyan lehet felismerni a tehetséget? III. Beszédes, sokat magyaráz. Arcmimikája gazdag, színészkedik.

13 Feladatmegoldók: specializált beosztottak változó szerepek! Kreatív elemek: újfajta válaszok + létező tudás új kombinációja, kitűzi a célt  originalitás, vision Feladatelosztók: alfőnökök, operacionalizálók Csermely, Nature 454:5 TiBS 33:569 A hálózatos kreativitás állandó kapcsolatváltoztatást feltételez.

14 200 aminosav csak azért állja körbe a 8 központi társát, hogy az kreatív lehessen: szocializmus… méregtelenítő fehérje méregkötés méregtelenítés Csermely, Nature 454:5 TiBS 33:569 Az agyunk: minden pillanatban más sejt van középen! A fejlett rendszerek minden tagja középre kerülve érvényesülhet.

15 Tehetséggondozási feladatok • tehetséges-e?  miben tehetséges? • a rengeteg fajta tehetségből melyiket először? • hogyan segíthetem a tehetségét optimálisan?  háló • mi a szűk keresztmetszet? • környezet nevelése (szülők) • a kiégés elkerülése: regeneráció További részletek:

16 Bolyai Farkas Alapítvány Zenta, Vajdaság Katolikus Pedagógiai Intézet Magyar Tehetséggondozó Társaság 14  27 tagszervezet, 150 (+800) partner szervezet Tehetségsegítő hálózatok: Nemzeti Tehetségsegítő Tanács (Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége)

17 126/2008 (XII. 4.) Országgyűlési határozat (7 ellenszavazattal) 1119/2009 (VII.23.) korm. hat.: akcióprogram 152/2009 (VII. 23.) korm. rend /2009 (VII.23.) korm. hat.: Nemzeti Tehetség Alap • Nemzeti Tehetség Program • Nemzeti Tehetség Alap (nyitott, 1,4 mrd Ft/év) • Nemzeti Tehetségügyi Koordinációs Fórum Pályázatok:

18 Integrált Tehetségsegítő Program – kiemelt projekt segíti a tehetséggondozó programokat • Tehetségtérkép – sikeres programok terjesztése (EU is) (>2000 db) • képzési program – módszertani anyagok (  tehetséggondozó) • hálózatképzés: konferenciák, Tehetségpontok (>300 db) Tehetségnapok (>100 db/év) Tehetségsegítő Tanácsok ( ) • tehetséghasznosulás (képzés, Tehetségbónusz, Tehetséghitel, Tehetség Rt. – ) • tehetségbarát társadalom, fenntarthatóság (Tehetségbarátok Köre – ) június 4. – október 31, 698 mFt minimum: sokkal jobb feltételek maximum: nagyságrendekkel több tehetséggondozó Pályázatok: lezárult, ősszel megint Magyar Géniusz Program I. szakasz II. szakasz

19 2007 Regisztrált Tehetségpontok ® Információk: Ki lehet? Bárki, aki megfelel iskola, önkormányzat plébánia, egyesület, stb., stb. 215Tehetségpont a mai napig 2010

20 A Tehetség Napja március 25.,Bartók Béla születésnapja • nem csak konferencia  börze, bemutatkozás • együttműködés- és közösségteremtés tehetséggondozás  a csendes többség szigete Információk:

21 Mire lehetünk büszkék? 1. Hagyományok: , Fasori Gimnázium; TDK mozgalom Wigner Jenő Neumann János Szilárd Leó Teller Ede Harsányi János 2. Alulról építkezés, sokszínűség, hálózatképzés Hibás Helyes

22 Miért éri meg? a tanárnak • érdekes, izgalmas, új • kincstalálás jellegű • saját magam fejlődése (szakmailag, emberileg) • öröm az iskolának • tehetséges tanárok • válságbiztosabb, tanuló tanári közösség • sikeresebb konfliktuskezelés

23 kutatási lehetőségek a legjobb helyeken

24 tehetségeket segítő lehetőségek tehetségek önszerveződése

25


Letölteni ppt "Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Semmelweis Egyetem Értékek és tehetség a mai magyar iskolákban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések