Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Differenciált oktatás, felzárkóztatás, tehetséggondozás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Differenciált oktatás, felzárkóztatás, tehetséggondozás."— Előadás másolata:

1 Differenciált oktatás, felzárkóztatás, tehetséggondozás

2 1. Differenciált oktatás ..a tanítási-tanulási folyamatnak az egyes tanulók sajátosságaira ( egyéni különbségek az oktatásban) tekintettel levő megszervezése.egyéni különbségek az oktatásban  a differenciálás az oktatási folyamatban azt jelenti: hogy az együtt tanuló gyerekek eltérő tanulási utakat járnak be,  vagy a pedagógus elgondolása alapján,  vagy a tanuló irányulása, késztetettsége eredményeképpen,  vagy e két megoldás kombinációjának következtében.

3 Egyéni különbségek az oktatásban A gyerekek, ifjak oktatás szempontjából eltérő sajátosságai közül a legfontosabbak:  az előzetes, megalapozó tudás szintje;  a motiváltság;  a tanulási sajátosságok;  a társas helyzet;  az együttműködési képesség színvonala

4 2. Felzárkóztatás  Azon tanulók részére szervezendő akik életkoruk átlagához képest „egyes területeken” lemaradást mutatnak.  Feladat: a „lemaradt terület” fejlesztése annak érdekében hogy elérje az „átlag szintet”.  Mi az átlag szint?

5 3. Képességek szerinti differenciálás  A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács állásfoglalása: „ A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács támogat és véd minden olyan gyakorlatot, amely megfelel a komplex tehetséggondozás szakmai alapokon álló feltételeinek. E támogatás és védelem kiterjed annak a módszertani elemnek a támogatására és védelmére is, amely a tehetséggondozásban részt vevők elkülönítését jelenti, feltéve ha ez az elkülönítés átmeneti, befogadó és nyitott. Ugyanakkor a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elítél minden olyan törekvést, amely saját magát tehetséggondozónak kiáltja ki ugyan, de szakmai alapok nélkül működik, híján van a komplex egyéniségfejlesztés fentiekben részletezett tartalmainak, és tehetséggondozó megjelölését a fiatalok valamely egysíkú módon definiált csoportjának, illetve csoportjainak egy előnyös helyzetből való egyoldalú és végleges kirekesztésére használja fel.”

6 4. Differenciált fejlesztést a tanórán /Balogh László/ A differenciálás formái az osztályokban:  Nyitott feladatok mindenkinek.  Különböző munkatempóra épülő feladatmegoldás.  Képesség szerinti csoportoknak kiosztott feladatok.  Az alapokról való indulás.  Egyéni feladatadás.  Alapszint plusz választott feladatok.

7 5. A tehetséges diákok igényei mint a differenciálás alapjai: /Balogh László/  A hosszú távú követelmények ismerete,  egyértelmű rövid távú célok /kiindulási pont, megengedett módszerek, várható eredmény/,  a feladaton belüli önállóság,  választási lehetőségek,  a tanárral való megvitatás lehetősége,  értelmes értékelés lehetősége,  a tanárok összefoglaló értékelése.

8 6. Nemzeti Tehetségprogram  Az Országgyűlés 2008 végén fogadta el a Nemzeti Tehetség Program-t, amelynek finanszírozásáról és felügyeletéről a kormány 2009 júliusában döntött.  A kormányrendelet és a határozatok részletes szövege letölthető az alábbi HON lapról. A Programot finanszírozó Nemzeti Tehetség Alap ben 1.4 milliárd (továbbiakban kb. évi 2 milliárd forinttal) gazdálkodik. A Nemzeti Tehetség Programot és a Nemzeti Tehetség Alapot a Nemzeti Tehetségügyi Koordinációs Fórum felügyeli.

9

10 A Tehetségpont fogalma  „....elsődleges funkciója a tanácsadás, a pályaorientáció, a lehetőségek, az információk személyre szabott megmutatása a tehetséges fiataloknak.”

11 Tehetségpontok hálózatának kiépítése Feladat: Tehetségkutató, tehetségazonosító tehetségfejlesztő pontok, műhelyek, képzési és fejlesztési központok kialakítása és működtetése országos szinten Célja: Hálózati rendszerben elősegíteni a tehetségkutatás, tehetségazonosítás és fejlesztés szakmai megalapozottságát, a tevékenység-struktúra gazdagítását, az esélyteremtést.

12 7. Tehetséggondozás témában kiírt, kiírandó pályázatok elérhet ő sége  Tehetségsegítés Nemzeti Programja  Magyar Géniusz Integrált program

13  A Magyar Géniusz Integrált Tehetségsegítő Program tehetséggondozó pályázatai: - TÁMOP /B/08/1 - TÁMOP /B/08/2-KMRTÁMOP /B/08/1TÁMOP /B/08/2-KMR Az Iskolai tehetséggondozás pályázatai: - TÁMOP /1 Iskolai tehetséggondozás - TÁMOP /2 Iskolai tehetséggondozásTÁMOP /1 Iskolai tehetséggondozásTÁMOP /2 Iskolai tehetséggondozás  Hazai források pályázatai: - NTP – Oka pályázatok

14 7 lépés – tegyük meg együtt!  1. Teremts olyan légkört illetve tanulási környezetet a tanteremben, hogy - pedagógusok és tanítványok - mindannyian elérhetőek és megszólíthatóak legyetek egymás számára!  2. Tájékoztasd tanítványaidat mindenről, amit az adott tanórán éppen tenni szándékozol! Avasd be őket tanítási elképzeléseidbe, hadd mondják el ők is neked saját tanulási elképzeléseiket!  3. Fogalmazd meg világosan és egyértelműen, hogy mit vársz el tőlük, beszéljétek meg egymással: mi az, amiben alkalmasint pedagógusként, diákként kölcsönösen támogatásra van szükségetek!  4. A közös munka során figyelj tanítványaid testi, lelki, szellemi szükségleteire! Gondoskodj róla, hogy ők maguk is fogékonyak legyenek - mind a te jelzéseidre, mind egymás igényeire!  5. Fogadd elfogulatlanul, kezeld tárgyszerűen tanítványaid visszajelzéseit! Tedd őket alkalmassá arra, hogy ők is hasonlóképpen viselkedjenek egymással és veled!  6. Alakítsd úgy a csoportbeli viszonyokat, hogy egymás véleményét, javaslatát, panaszát körültekintően figyelembe tudják venni! Vond be a tanítványaidat a közös tanulás során keletkező problémák megoldásába is!  7. Ügyelj rá, hogy egymást érintő válaszlépéseik méltányosak, saját tanári döntéseid, intézkedéseid pedig igazságosak, tanítványaid számára elfogadhatóak legyenek!

15 Csermely: „Mindenki tehetséges valamiben” Az előadás anyaga megtalálható az MTT Hon lapjánKöszönöm megtisztelő figyelmüket: megtisztelő figyelmüket: Sarka Ferenc MTT alelnöke Miskolci Egyetem Tanárképző Intézet IRM Miskolci Rendészeti Szakközépiskola


Letölteni ppt "Differenciált oktatás, felzárkóztatás, tehetséggondozás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések