Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

M-kormányzat Közösségi felhasználások

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "M-kormányzat Közösségi felhasználások"— Előadás másolata:

1 M-kormányzat Közösségi felhasználások
Budai Balázs Benjámin Budapesti Corvinus Egyetem – Államigazgatási Kar – Közigazgatás-Szervezési és Urbanisztikai Tanszék E-government Kutatócsoport

2 Tartalom Mobilkommunikáció a települési önkormányzatokban
Mobilkommunikáció a 2002-es önkormányzati képviselői és polgármesteri választási kampányban Mobilkommunikáció a 2002-es országgyűlési választási kampányban Részvételi televíziózás: Az SMS és az interaktivitás

3 Mobilkommunikáció a települési önkormányzatokban
E-demokrácia Műhely fókuszcsportos felmérése Demográfiai jellemzők, mobil szolgáltató-választás, szerződés a szolgáltatóval Privilégiumok: ki jogosult hivatali mobilra? Hívás fogadás/szűrés és a döntéshozó napirendje Az elérhetőség köre: a mobilszám nyilvánossága Kivel beszélnek? Kapcsolatok, hálózatok A mobiltelefon funkciói A mobilkommunikáció tartalma, a mobil társadalom jelentése az önkormányzat számára Markáns képet adnak a vizsgált kategóriák!

4 Mobilkommunikáció a települési önkormányzatokban
Falvak: Hívásfogadás válogatás nélkül Pártpolitika alig van jelen (sok független), nem főállásszerű politikai állások (polgármesterek) Kis felhasználás, nincs kedvezményes szolgáltatói tarifa 10-ből 8 polgármesternek térítik a telefonját, 8-ból 6-nak korlátozás nélkül Finanszírozzák gyakran az intézményi kulcsszereplők mobilját: község: a védőnő korlátlan használattal. község: a jegyző korlátlan használattal. község: a gondnok és a helyi lap szerkesztője 7000, illetve 8000 forintig havonta. község: a polgármesteri hivatal öt dolgozója, de készülékenként csak maximum forintig térítik. község: hét készüléken, egyenként 5000 forintig térítik a beszélgetéseket a jegyző, a gyermekvédelmi-jóléti szolgálat vezetője, két rendőr, a polgárőrség, a mezőőr, az orvosi-védőnői ügyelet számára. (legnagyobb, 4000 lelkes község.) Képviselők csak egy vizsgált településen kapnak 1.500,- forint költségtérítést. Általában csak fogadnak hívást, kezdeményezés inkább vezetékesről

5 Mobilkommunikáció a települési önkormányzatokban
„Mindenki mindent tud” – minden hívásra válaszolnak Egy-két kivétellel munkaidő után kikapcsolják a mobilt. Községi vezetők hívásainak közös iránya: Hivatal Család Képviselők Jegyző Szomszéd önkormányzatok, államigazgatás különböző szintjei Választók nem! SMS használat ritka: intimitás és korosztályi szempont jellemző rá. Negatívumok: „idegenek” zavaró hívásai, esetleges fenyegetések; Felesleges és helyettesíthető, kicsi település, gyors híráramlás

6 Mobilkommunikáció a települési önkormányzatokban
Kisvárosok: „Itt ridegtartás van” Megjelennek a pártfrakciók, polgármesterek is elkötelezettek valamilyen irányba Kedvezményes előfizetés a vizsgált településeknél nem volt! Az önkormányzat csak a polgármesterek és képviselők harmadának mobilhasználatát támogatta. Az apparátus mobiljait támogatják. Jegyző Közterületfelügyelet- és városgazdálkodás vezetői Közterületfelügyelő és mezőőr Művelődési ház igazgatója, néhány osztályvezető Egyik településen sincs határozat a mobilhasználatról, polgármester saját hatáskörében döntött. A hívások száma a kistelepülések több mint kétszerese.

7 Mobilkommunikáció a települési önkormányzatokban
Minden hívásra válaszolnak, ritkán kapcsolják ki a telefont, tárgyalás és más telefon alatt is felveszik A telefonok száma is – egy-két kivétellel – nyilvános Hívások iránya: Alacsonyabb családi irányú hívás Köztisztviselők és képviselők nagyobb számban Önkormányzati intézmények Az SMS itt is szűk körű felhasználású, és intim jellegű Negatívumok: A képviselői munka minőségén nem javított, fontosabbak a személyes kontaktusok, a döntések nem mobilon születnek Pozitívum: gyorsulás, katasztrófahelyzetek kezelése

8 Mobilkommunikáció a települési önkormányzatokban
Budapesti Kerületek: Mobil pártpolitika Mindkét vizsgált kerület rendelkezik kiemelt kedvezményes csomaggal (de a jogosultak töredéke vette igénybe) Mobilra jogosult: Általában: Polgármester, alpolgármester, bizottsági elnökök Kabinetvezető, PR ügyintéző, gondnok, gépkocsivezető Ezen a szinten jelenik meg a „védekezés” a hívások ellen (először megtanuljuk, hogy érjenek el, majd azt, hogy hogyan ne érjenek el!) Kikapcsolás Számkijelzés alapján szelektálás Némára állított hívás, csak a fontosakat veszi fel A számok jelentős része titkos, nagy részük pedig nem propagált (az eredmény ugyanaz) A mobil: munkaeszköz!

9 Mobilkommunikáció a 2002-es önkormányzati képviselői és polgármesteri választási kampányban
Fókuszcsoportos vizsgálat: Hogyan használják a polgármesterek, polgármesterjelöltek, képviselők és képviselőjelöltek munkájukban, felkészülésükben, valamint kifejezetten a kampányidőszakban a mobiltelefont a munkatársaikkal és a választókkal való kapcsolattartásra, A kampánytevékenységeknek milyen speciális, a mobil kommunikációhoz kötődő gyakorlata alakult ki, Melyek e téren a fő változások a korábbi kampányidőszakhoz (1998-hoz) képest, Milyen további változásokra számítanak a politikai és önkormányzati elit tagjai az elkövetkező önkormányzati választásokon (2006, 2010).

10 A fókuszcsoportok által megfogalmazott előnyök:
Mobilkommunikáció a 2002-es önkormányzati képviselői és polgármesteri választási kampányban A fókuszcsoportok által megfogalmazott előnyök: Azonnali információs és reagálási képesség Rugalmas munkaidő Hatékonyabb önkormányzati munkaszervezés A fókuszcsoportok által megfogalmazott hátrányok: A munkavégzés behatolása a magánszférába Gazdasági megfontolásból jelentkező kényszer: több telefon Hívás-szűrés, akár három telefonnal!

11 Mobilkommunikáció a 2002-es önkormányzati képviselői és polgármesteri választási kampányban
A mobil kommunikációnak négy – egymással részben átfedést mutató – kiemelt funkciója rajzolódik ki: a mobiltelefon és az SMS, mint a kampány szervezésének fő eszköze, a telefonhívások és különösen az SMS-ek szerepe a választók mozgósításában, a telefonhívások és SMS-ek szerepe a szűkebb szavazói réteg megtartásában, megerősítésében vagy (főleg kistelepülési jelöltek esetén) akár a teljes szavazói bázissal való kapcsolattartásban, az SMS, mint a kampányüzenetek, szlogenek és választói reakciók, visszajelzések továbbításának kiemelt eszköze.

12 Mobil megoldások más kampányeszközök viszonylatában:
Mobilkommunikáció a 2002-es önkormányzati képviselői és polgármesteri választási kampányban Mobil megoldások más kampányeszközök viszonylatában: Új technikai lehetőségek (pl.: SMS fal) Hitelesség – személyközeliség Árelőny Alternatív kommunikációs eszközök és konvergenciája Fejlődési lehetőségek: Multimédiás megoldások Átláthatóság, e-kormányzás – függ az intézményi ellenérdekeltségtől A felhasználói ismeretek szükségessége, m-szakadék

13 Mobilkommunikáció a 2002-es országgyűlési választási kampányban
A 2002-es országgyűlési választás volt az első, ahol megjelent az SMS alapú kampánytechnika Coleman és Hall érvei az új interaktív felületek mellett: Multimédia – a hang-, a képanyagok és a különféle szövegek összeillesztése jó lehetőség, ráadásul olcsóbbak, mint a nyomtatott kiadvány készítése. Személyre szabottság – lehetővé válik a személyre szabott, személyessé tett, pontosan irányított üzenetek közlése az egyes személyeknek és érdekcsoportoknak. Interaktivitás – nyitott az út a társalgás, a vitatkozás, a visszacsatolás előtt. Közvetlenség – az üzenetek a média, az újságírók szűrője nélkül, közvetlenül juthatnak el a célközönséghez.

14 Mobilkommunikáció a 2002-es országgyűlési választási kampányban
Üzenetek tartalmi tipizálása a kampány előtt (Balázs, 2002) személyes (magán) sms mms letölthető sms, oplogó köresemes hivatalos, szolgáltatási információ egyéb tematikai hírügynökségi-információs szolgáltatás sms-fal szolgáltatások nyilvános chat-sms a televízió képújságján magán chat-sms-szolgáltatások emlék-sms akció-sms Akció-, kampány SMS-ek három üzenettípusa közös politikai cselekvésre felhívás, politikai rendezvényekre mozgósítás propaganda-üzenetek (ezek több fajtája is megjelent a kampányban) politikai humor, az online poénok.

15 Mobilkommunikáció a 2002-es országgyűlési választási kampányban
Mozgósítás: A gyűlöletbeszéd elleni tüntetés a Fidesz-székháznál (több kisebb rendezvény után ez volt az egyetlen jelentős politikai esemény, amelyre az első forduló előtt SMS-ben mozgósítottak): „Gyere tüntetni holnap 5-kor a FIDESZ Székhaz hoz a Kövér-féle beszéd ellen! Küldd tovább 10 példányban! Üdv.” (április 2). Hofi Géza temetése: „Hofi Géza temetése szombaton 12 órakor lesz a Farkasréti temetőben. Gyere el és hozz egy szál piros szegfűt. (Küldd tovább!)” (április 13). A Fidesz "nemzetgyűlése" a Kossuth téren: „Kommunisták féljetek medgyes buktát egyetek liberósok csönd legyen Viktoré a győzelem mert tudja a magyar nép: SZOMBAT 3 KOSSUTH TÉR! (Add tovább!)” (április 13). Az MSZP-SZDSZ kávéházi találkozója a Vörösmarty téren. A tömeges elektronikus mozgósítás itt a pártok vezetésétől nagyrészt függetlenül történt: „Vasárnap 16órakor a Vörösmarty téren a kormányváltásra szavazók békés demonstrációt tartanak h. megmutassák: NEM FÉLÜNK! Add tovább 10 embernek” (április 14).

16 Mobilkommunikáció a 2002-es országgyűlési választási kampányban
Vírusmarketing (Ralph S. Wilson): Kínálj értékes (vagy sokszor ingyenes) terméket vagy szolgáltatást. Érd el, hogy kis erőfeszítéssel lehessen továbbadni az üzenetet, hírt, reklámot, stb. Jusson el könnyen kevesektől nagyon sokaknak Használd ki a közös motivációkat és viselkedéseket. Használj már meglevő kommunikációs hálózatokat. Használd mások erőforrásait. Miszticizálás: Tokiói tinilányok esete (2000 lány, ügyfelet hozott)

17 Mobilkommunikáció a 2002-es országgyűlési választási kampányban
Politikai humor: Hasonlóan gyorsan terjednek, mint a faktoidok Gyakran komoly munka (stratégia) van mögöttük A viccek megerősítő, feszültségoldó szerepe fontos A vicceknek sajátos folklórja alakul ki Azonnali reakció az aktuálpolitikára: (”Bokros Lajos vagyok. Csomagolok és jövök!” ”miniszterelnöki tapasztalattal fiatal jogász állást keres”) Az SMS poénok feszesek, blikkfangosak: Mit mond 22-én reggel Orbán Viktor? Vagy azt hogy az Állam én vagyok vagy azt hogy az Állam leesett. Hány kormánypárti fér el a Kossuth téren? Az összes. Vasárnap ráforrasztjuk a vöröscsillagot a koronára Az utinform jelenti hogy költözés miatt utelzaras van a Parlament és Felcsut között. Ne csuggedj! Napoleon szeret teged!! Küldd tovabb 100 igaz korzikai hazaffynak!!! FIDESZ-MATEK: 2szoba 3gyerek 4kerék 5karika 6alom 7föig Kifogastalan allapotban lévo orszag elado érdeklodni lehet Greshem jeligével a Köztarsasag téren. Meggyözödésem hogy legegészségesebb gyümölcs a narancs a "Centrum vitamin" csak valami megtévesztö mesterséges pótlék

18 Részvételi televíziózás: Az SMS és az interaktivitás
A hagyományos televízió elérte termék-életciklusának hanyatló szakaszát A televíziózás azonban nem! A jelenlegi televízióadások is operálnak már SMS-sel: Véleménynyilvánítás (árrugalmatlan!) Szavazás kapcsolódó tartalmak értékesítése Az interaktív TV-ben az SMS csak egy állomás a DiTV felé, mely a teljes interaktivitás valósítja meg. A DiTV szolgáltatások nagyon széles skáláját valósíthatja meg.

19 Köszönöm figyelmüket! Viszontlátásra!


Letölteni ppt "M-kormányzat Közösségi felhasználások"

Hasonló előadás


Google Hirdetések