Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mire jó a DÖK?. amikor még nem volt DÖK... Mi a DÖK? •A diákok érdekképviseleti szervezete •Minden, a tanulókat érintő ügybe beleszólhat a szabályozott.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mire jó a DÖK?. amikor még nem volt DÖK... Mi a DÖK? •A diákok érdekképviseleti szervezete •Minden, a tanulókat érintő ügybe beleszólhat a szabályozott."— Előadás másolata:

1 Mire jó a DÖK?

2 amikor még nem volt DÖK...

3 Mi a DÖK? •A diákok érdekképviseleti szervezete •Minden, a tanulókat érintő ügybe beleszólhat a szabályozott módon Az iskolai SZMSZ-ben szabályozott módon (írhat saját SZMSZ-t is, de ez alárendelt az iskolainak) Érvényesítheti a diákok jogait, felléphet a diákság érdekében (későbbi kockán)

4 A diákönkormányzat •működtetése nem kötelező az iskolákban •a diákok önszerveződésével jön létre, ha a diákok létre akarják hozni •kötelezettséget jelent az iskola vezetőségére nézve •közgyűlést tart évente legalább egyszer...de ha nincs, akkor nehezebb a diákjogokat érvényesíteni

5 Az iskolavezetőség kötelezetségei •Az igazgatónak együtt kell működnie a DÖK-kel •Foglalkozni kell a DÖK által felvetett kérdésekkel •30 napon belül érdemben válaszolnia kell •Pénzügyi alapot kell elkülönítenie a DÖK működésére

6 Működési háttér •A DÖK szabadon használhatja az iskola helyiségeit, eszközeit, amennyiben ez nem akadályozza az iskola működését •Ajánlatos a továbbaikban: •Az iskolai honlap kihasználása •DÖK-ös faliújság •chat-fórum

7 Szervezet osztályok választott képviselők diákvezetőség DÖK-öt segítő tanár Szabadidő- szervező

8 Miben dönthet? (I) •Saját működési kérdések (saját SZMSZ-t írhat) •A működésére biztosított anyagi eszközök felhasználása •- 1 tanítás nélküli munkanap programja

9 Miben dönthet? (II.) tájékoztatási rendszer kialakítása (iskolaújság, - rádió) - az iskolaújság és iskolarádió tanulói vezetőjének és munkatársainak megbízása

10 Miben gyakorolhat egyetértési jogot? •- házirend elfogadásakor; - az iskolai SZMSZ elfogadásakor, illetve módosításakor; - a tanulói szociális juttatások elosztási elveinek meghatározásakor; - ifjúságpolitikai célú pénzeszközök felhasználásáról

11 Mire tehet javaslatot? •a nevelési - oktatási intézmény működési rendjével, és a tanulókkal kapcsolatos valamennyi kérdéssel kapcsolatban

12 Példák (1): •Szabadidő tartalmas eltöltése, •programjavaslatok, •rendezvények, •kirándulások, •sportolási lehetőségek rendje, időtartama

13 Példák (2): •Tanárok és diákok közötti kapcsolat, •konfliktusok kezelése, •tanulmányi problémák, •továbbtanulási tájékoztatók rendje, •tanulmányi problémák, •diákjogok érvényesülése a tanítási órán, •házirend betartása a tanárok részéről

14 Példák: (3) •Iskolai működés rendje, pl. ebédelés, büfé és kínálata, iskolai termek és eszközök használata stb. •Késés, hiányzás (Házirendben szabályozott)

15 Alapszabály bármilyen indítvány beadásakor: •- az iskolai SZMSZ és a diákok által már elfogadott házirend a mérvadó •(az indítvány nem mondhat ellent sem ezeknek, sem jogszabálynak) •(2008-ban új házirend, ha módosításra van szükség valamelyik területen)

16 Feladatok Éves programterv megírása Tisztségviselők megválasztása, megalakulás Információs rendszer megtervezése, működtetése Költségvetés Saját DÖK-ös SZMSZ???

17 Az éves programterv (szempontok) •DÖK tábor •DÖK-vezetőségi és tagsági gyűlések rendje •Sportnapok, kulturális rendezvények, szabadidős programok •Diáknapok •Továbbtanulási tájékoztatók •Felmérések (pl. tanár-véleményezés, stb.)

18 Szervezeti és Működési Szabályzat •Nem kötelező megírni, de érdemes •Nem állhat szemben az intézményi SZMSZ-sel, házirenddel, és egyéb jogszabállyal •(ha létrejön egy stáb, akik hajlandók ezen dolgozni)

19 Javasolt témák az SZMSZ-hez •A diákönkormányzat felépítése. •A tagok, a képviselők és a felnőtt segítő feladatai, jogai és kötelességei. •Tisztségviselők. •Ülések. •Nyilvánosság. •Képviselet. •Joggyakorlás. •Pénzügyek. •Kapcsolatok. •Döntéshozatali rend. •Aláírási jog.

20 Fontos! •A DÖK sikerességének fokmérője: -indítványok, saját rendezvények száma -Eredményesség -Érdemes évente értékelni a DÖk munkáját (külső-belső értékelés, pl. a képviselők maguk is értékeljék, de kérdezzék meg az osztályokat is)

21 EREDMÉNYES MUNKÁT a DIÁKÖNKORMÁNYZATNAK ÉS MINDEN TANULÓNAK!


Letölteni ppt "Mire jó a DÖK?. amikor még nem volt DÖK... Mi a DÖK? •A diákok érdekképviseleti szervezete •Minden, a tanulókat érintő ügybe beleszólhat a szabályozott."

Hasonló előadás


Google Hirdetések