Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Didaktika a gyógyításban Dr. Cserháti Zoltán Semmelweis Egyetem 2011. március 26.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Didaktika a gyógyításban Dr. Cserháti Zoltán Semmelweis Egyetem 2011. március 26."— Előadás másolata:

1 Didaktika a gyógyításban Dr. Cserháti Zoltán Semmelweis Egyetem március 26.

2 Milyen területeken „tanít” az orvos?  Egészségnevelés  Prevenció  Terápiás tájékoztatás  Tanácsadás  Döntéshozatal támogatása  Viselkedés (életmód) változtatás  Gondozás

3 Az orvoshoz fordulók információigénye  A betegség oka („Mitől van?”)  A betegség diagnózisa („Mi a bajom?”)  Kezelési lehetőségek  A betegséggel kapcsolatos tennivalók (pl. további vizsgálatok, kontroll)  Várható prognózis  Kihatás az élet más területeire (pl. munka, család, életvitel)

4 Különbözőségek a betegségre adott reakció szerint  Szenzitizáló típus –figyelme fokozottan a betegségre irányul –intenzíven foglalkozik a betegségével –sok információt igényel (könyvek, internet is)  Represszor típus –igyekszik elterelni a figyelmét –kisebbíti a betegség veszélyességét –kevésbé részletes tájékoztatást igényel

5 A betegséggel kapcsolatos beállítódás Belső kontrollKülső kontroll

6 A betegséggel kapcsolatos beállítódás Belső kontrollKülső kontroll ElkerülhetőségElkerülhetőElkerülhetetlen

7 A betegséggel kapcsolatos beállítódás Belső kontrollKülső kontroll ElkerülhetőségElkerülhetőElkerülhetetlen OkokÉletmód, egészségmegőrző tevékenységek hiánya, saját hozzáállás, terhelés, lelki tényezők Külső okok, kémiai anyagok, fertőző ágensek, időjárás, „sorscsapás”

8 A betegséggel kapcsolatos beállítódás Belső kontrollKülső kontroll ElkerülhetőségElkerülhetőElkerülhetetlen OkokÉletmód, egészségmegőrző tevékenységek hiánya, saját hozzáállás, terhelés, lelki tényezők Külső okok, kémiai anyagok, fertőző ágensek, időjárás, „sorscsapás” Saját szerep a gyógyulásban ErősMinimális

9 A betegséggel kapcsolatos beállítódás Belső kontrollKülső kontroll ElkerülhetőségElkerülhetőElkerülhetetlen OkokÉletmód, egészségmegőrző tevékenységek hiánya, saját hozzáállás, terhelés, lelki tényezők Külső okok, kémiai anyagok, fertőző ágensek, időjárás, „sorscsapás” Saját szerep a gyógyulásban ErősMinimális Orvos szerepe a gyógyulásban Szakértő, támogatóProblémamegoldó, irányító

10 A betegséggel kapcsolatos beállítódás Belső kontrollKülső kontroll ElkerülhetőségElkerülhetőElkerülhetetlen OkokÉletmód, egészségmegőrző tevékenységek hiánya, saját hozzáállás, terhelés, lelki tényezők Külső okok, kémiai anyagok, fertőző ágensek, időjárás, „sorscsapás” Saját szerep a gyógyulásban ErősMinimális Orvos szerepe a gyógyulásban Szakértő, támogatóProblémamegoldó, irányító Támogatott kezelés Életmódváltás, aktivitás, pszichoszociális tényezők Gyógyszerek, műtétek

11 A betegséggel kapcsolatos beállítódás Belső kontrollKülső kontroll ElkerülhetőségElkerülhetőElkerülhetetlen OkokÉletmód, egészségmegőrző tevékenységek hiánya, saját hozzáállás, terhelés, lelki tényezők Külső okok, kémiai anyagok, fertőző ágensek, időjárás, „sorscsapás” Saját szerep a gyógyulásban ErősMinimális Orvos szerepe a gyógyulásban Szakértő, támogatóProblémamegoldó, irányító Támogatott kezelés Életmódváltás, aktivitás, pszichoszociális tényezők Gyógyszerek, műtétek Compliance???

12 „A nevelés nagy célja nem a tudás, hanem a cselekvés.” (Herbert Spencer)

13 InformációMotiváció Bizalom Cselekvés

14 „Némely ember azért nem tanul meg soha semmit, mert mindent túl gyorsan megért.” (Alexander Pope)

15 Az információ hatékony átadása  Páciens igényének megfelelő mennyiségű információ  Strukturálás, „jelzőkarók” használata  Pácienshez alkalmazkodó nyelvhasználat  A fontos információk kiemelése, ismétlése  Illusztrációk, rajzok  Írásos betegtájékoztatók I

16 A megértés és megjegyzés ellenőrzése  Kétirányú kommunikáció!  Bátorítás a kérdésfeltevésre  Összefoglalás kérése („Mi az, amit ezután tenni fog?”)  A fontos információk leírása Szükség lehet a hozzátartozó segítségére! I

17 Az információ elérésének egyéb útjai  Laikus környezet  Betegtájékoztatók  „Családi” orvosi könyvek  Egészség-magazinok  Internet  Önsegítő csoportok  Internetes fórumok Az orvos is ismerje a legfontosabb forrásokat! I

18 „Ne próbálkozz. Csináld, csináld! Vagy ne csináld! Próbálkozni nem lehet.” (Donald F. Glut)

19 A viselkedésváltozás szakaszai ( Prochaska, DiClemente, 1977) M

20 A viselkedésváltozás szakaszai Elszánás előtti állapot ( Prochaska, DiClemente, 1977) M

21 A viselkedésváltozás szakaszai Elszánás előtti állapotFelismerés, átgondolás ( Prochaska, DiClemente, 1977) M

22 A viselkedésváltozás szakaszai Elszánás előtti állapotFelismerés, átgondolás Felkészülés és döntés ( Prochaska, DiClemente, 1977) M

23 A viselkedésváltozás szakaszai Elszánás előtti állapotFelismerés, átgondolás Felkészülés és döntés Akciók ( Prochaska, DiClemente, 1977) M

24 A viselkedésváltozás szakaszai Elszánás előtti állapotFelismerés, átgondolás Felkészülés és döntés AkciókFenntartás ( Prochaska, DiClemente, 1977) M

25 Célok kijelölése  Pozitív, örömet okozó cél  Megfelelő méretű cél –Részcélok vagy magasabb cél  Kontrollálhatóság –Meghatározni azokat a folyamatokat, ami rajta múlnak!  Rendelkezésre álló erőforrások  Környezet hatása, hatás a környezetre M

26 Tervkészítés  Célok lebontása feladatokra  Határidők hozzárendelése  A terv követése, „napló”-készítés  Visszacsatolás (mérés, orvosi konzultáció)  „Biztonsági háló”: mi van akkor, ha nem a terv szerint alakul? M

27 „Senkiben sem bízunk annyira, hogy elhiggyük, mindig helyes döntést hoz.” (Barabási Albert-László)

28 Miben bízzon a beteg?  Kezelőorvos szakértelme  Diagnózis helyessége  Terápia hatásossága  Saját szervezet, ellenálló-, regenerálódó képesség  Saját kitartás, akaraterő („képes vagyok rá”)  Környezet támogatása B

29 A bizalom erősítésének lehetőségei  Megfelelő környezet, légkör, idő  Bizonyítékokon alapuló módszerek és/vagy  Személyes vélemény, példák  „Közös döntéshozatal”  Rendelkezésre állás  Empátia B

30 „A tanulás nem más, mint annak felfedezése, hogy valami lehetséges” (Fritz Perls)


Letölteni ppt "Didaktika a gyógyításban Dr. Cserháti Zoltán Semmelweis Egyetem 2011. március 26."

Hasonló előadás


Google Hirdetések