Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Didaktika a gyógyításban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Didaktika a gyógyításban"— Előadás másolata:

1 Didaktika a gyógyításban
Tanulás, tanítás. Változó orvosfelfogás – paternbalisztikus helyett. Complience, adherencia. Dr. Cserháti Zoltán Semmelweis Egyetem március 26.

2 Milyen területeken „tanít” az orvos?
Egészségnevelés Prevenció Terápiás tájékoztatás Tanácsadás Döntéshozatal támogatása Viselkedés (életmód) változtatás Gondozás Együttműködés

3 Az orvoshoz fordulók információigénye
A betegség oka („Mitől van?”) A betegség diagnózisa („Mi a bajom?”) Kezelési lehetőségek A betegséggel kapcsolatos tennivalók (pl. további vizsgálatok, kontroll) Várható prognózis Kihatás az élet más területeire (pl. munka, család, életvitel)

4 Különbözőségek a betegségre adott reakció szerint
Szenzitizáló típus figyelme fokozottan a betegségre irányul intenzíven foglalkozik a betegségével sok információt igényel (könyvek, internet is) Represszor típus igyekszik elterelni a figyelmét kisebbíti a betegség veszélyességét kevésbé részletes tájékoztatást igényel Hitelesség – az orvos legyen az autentikus inforforrás; Represszor – abbahagyja a kezelést korábban

5 A betegséggel kapcsolatos beállítódás
Belső kontroll Külső kontroll „Betegsége van” nem egyenlő „beteg”

6 A betegséggel kapcsolatos beállítódás
Belső kontroll Külső kontroll Elkerülhetőség Elkerülhető Elkerülhetetlen „Betegsége van” nem egyenlő „beteg”

7 A betegséggel kapcsolatos beállítódás
Belső kontroll Külső kontroll Elkerülhetőség Elkerülhető Elkerülhetetlen Okok Életmód, egészségmegőrző tevékenységek hiánya, saját hozzáállás, terhelés, lelki tényezők Külső okok, kémiai anyagok, fertőző ágensek, időjárás, „sorscsapás” „Betegsége van” nem egyenlő „beteg”

8 A betegséggel kapcsolatos beállítódás
Belső kontroll Külső kontroll Elkerülhetőség Elkerülhető Elkerülhetetlen Okok Életmód, egészségmegőrző tevékenységek hiánya, saját hozzáállás, terhelés, lelki tényezők Külső okok, kémiai anyagok, fertőző ágensek, időjárás, „sorscsapás” Saját szerep a gyógyulásban Erős Minimális „Betegsége van” nem egyenlő „beteg”

9 A betegséggel kapcsolatos beállítódás
Belső kontroll Külső kontroll Elkerülhetőség Elkerülhető Elkerülhetetlen Okok Életmód, egészségmegőrző tevékenységek hiánya, saját hozzáállás, terhelés, lelki tényezők Külső okok, kémiai anyagok, fertőző ágensek, időjárás, „sorscsapás” Saját szerep a gyógyulásban Erős Minimális Orvos szerepe a gyógyulásban Szakértő, támogató Problémamegoldó, irányító „Betegsége van” nem egyenlő „beteg”

10 A betegséggel kapcsolatos beállítódás
Belső kontroll Külső kontroll Elkerülhetőség Elkerülhető Elkerülhetetlen Okok Életmód, egészségmegőrző tevékenységek hiánya, saját hozzáállás, terhelés, lelki tényezők Külső okok, kémiai anyagok, fertőző ágensek, időjárás, „sorscsapás” Saját szerep a gyógyulásban Erős Minimális Orvos szerepe a gyógyulásban Szakértő, támogató Problémamegoldó, irányító Támogatott kezelés Életmódváltás, aktivitás, pszichoszociális tényezők Gyógyszerek, műtétek „Betegsége van” nem egyenlő „beteg”

11 A betegséggel kapcsolatos beállítódás
Belső kontroll Külső kontroll Elkerülhetőség Elkerülhető Elkerülhetetlen Okok Életmód, egészségmegőrző tevékenységek hiánya, saját hozzáállás, terhelés, lelki tényezők Külső okok, kémiai anyagok, fertőző ágensek, időjárás, „sorscsapás” Saját szerep a gyógyulásban Erős Minimális Orvos szerepe a gyógyulásban Szakértő, támogató Problémamegoldó, irányító Támogatott kezelés Életmódváltás, aktivitás, pszichoszociális tényezők Gyógyszerek, műtétek Compliance ??? „Betegsége van” nem egyenlő „beteg”

12 „A nevelés nagy célja nem a tudás, hanem a cselekvés
„A nevelés nagy célja nem a tudás, hanem a cselekvés.” (Herbert Spencer)

13 Információ Motiváció Bizalom Cselekvés

14 „Némely ember azért nem tanul meg soha semmit, mert mindent túl gyorsan megért.” (Alexander Pope)

15 Az információ hatékony átadása
Páciens igényének megfelelő mennyiségű információ Strukturálás, „jelzőkarók” használata Pácienshez alkalmazkodó nyelvhasználat A fontos információk kiemelése, ismétlése Illusztrációk, rajzok Írásos betegtájékoztatók „azért nem csinálja, mert nem tudja mit kell csinálni”

16 A megértés és megjegyzés ellenőrzése
I Kétirányú kommunikáció! Bátorítás a kérdésfeltevésre Összefoglalás kérése („Mi az, amit ezután tenni fog?”) A fontos információk leírása Szükség lehet a hozzátartozó segítségére! Néni az asztal feletti papírral; idősek infoigénye – gyógyszer: hatóanyag, gyári név, szín; Mayo Klinika – harmaduk nem tudja mire kapja a gyógyszert

17 Az információ elérésének egyéb útjai
Laikus környezet Betegtájékoztatók „Családi” orvosi könyvek Egészség-magazinok Internet Önsegítő csoportok Internetes fórumok Az orvos is ismerje a legfontosabb forrásokat!

18 „Ne próbálkozz. Csináld, csináld. Vagy ne csináld
„Ne próbálkozz. Csináld, csináld! Vagy ne csináld! Próbálkozni nem lehet.” (Donald F. Glut) Kelly Brownell – USA populáció ajánlott testmozgás (22%) – között nem változott, felnőttek ajánlott élelmiszer fogyasztás hasonló. Ismeretek és motiváció

19 A viselkedésváltozás szakaszai
M ( Prochaska, DiClemente, 1977) Fenntartás: szokássá válik

20 A viselkedésváltozás szakaszai
M ( Prochaska, DiClemente, 1977) Elszánás előtti állapot Fenntartás: szokássá válik

21 A viselkedésváltozás szakaszai
M ( Prochaska, DiClemente, 1977) Elszánás előtti állapot Felismerés, átgondolás Fenntartás: szokássá válik

22 A viselkedésváltozás szakaszai
M ( Prochaska, DiClemente, 1977) Elszánás előtti állapot Felismerés, átgondolás Felkészülés és döntés Fenntartás: szokássá válik

23 A viselkedésváltozás szakaszai
M ( Prochaska, DiClemente, 1977) Elszánás előtti állapot Felismerés, átgondolás Felkészülés és döntés Akciók Fenntartás: szokássá válik

24 A viselkedésváltozás szakaszai
M ( Prochaska, DiClemente, 1977) Elszánás előtti állapot Felismerés, átgondolás Felkészülés és döntés Akciók Fenntartás Fenntartás: szokássá válik

25 Célok kijelölése M Pozitív, örömet okozó cél Megfelelő méretű cél
Részcélok vagy magasabb cél Kontrollálhatóság Meghatározni azokat a folyamatokat, ami rajta múlnak! Rendelkezésre álló erőforrások Környezet hatása, hatás a környezetre Elkerülés helyette vágy felkeltése

26 Tervkészítés M Célok lebontása feladatokra Határidők hozzárendelése
A terv követése, „napló”-készítés Visszacsatolás (mérés, orvosi konzultáció) „Biztonsági háló”: mi van akkor, ha nem a terv szerint alakul?

27 „Senkiben sem bízunk annyira, hogy elhiggyük, mindig helyes döntést hoz.” (Barabási Albert-László)

28 Miben bízzon a beteg? B Kezelőorvos szakértelme Diagnózis helyessége
Terápia hatásossága Saját szervezet, ellenálló-, regenerálódó képesség Saját kitartás, akaraterő („képes vagyok rá”) Környezet támogatása

29 A bizalom erősítésének lehetőségei
Megfelelő környezet, légkör, idő Bizonyítékokon alapuló módszerek és/vagy Személyes vélemény, példák „Közös döntéshozatal” Rendelkezésre állás Empátia

30 „A tanulás nem más, mint annak felfedezése, hogy valami lehetséges” (Fritz Perls)


Letölteni ppt "Didaktika a gyógyításban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések