Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

e-Közszolgáltatások az interneten

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "e-Közszolgáltatások az interneten"— Előadás másolata:

1 e-Közszolgáltatások az interneten
Alapszintű számítógép- és internet felhasználói tanfolyam eTanácsadó: Kovács Róbert Magyarbóly, 2009 szeptember

2 Információs társadalom
EU stratégiák, digitális esélyegyenlőség (eEurope 2002, eEurope+ ...) Tudás alapú gazdaság és társadalom (versenyképesség, innováció) Társadalmi kirekesztettség elleni küzdelem Gazdasági növekedés fenntartása Teljes foglalkoztatás, regionális kohézió Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) céljai Információs társadalom megvalósítása a fenntartható fejlődés érdekében Tudásalapú gazdaság megvalósítása operatív programok segítségével Gazdasági versenyképesség az információs társadalom segítségével Lehetőség vagy hatékony eszköz az informatika? Megalapozott terv az operatív programok megvalósításához

3 MITS esélyegyenlőségi stratégia megvalósulása; „horizontális elv”
Munka világában (a munkához jutás, a munkavégzés minősége) Tanulásban és ismeretszerzésben Szabadidő eltöltésében (hobbi, játék, önmegvalósítás) Emberi kapcsolatok fenntartásában és építésében Privát szféra védelmében (személyes adatok, információ) Közügyek gyakorlásában (információhoz jutás, véleménynyilvánítás) Az esélyegyenlőségi stratégia három fő célterülete: Társadalmi esélyegyenlőség (információs eszközök, online szolgáltatások hozzáférésének, és használatának elősegítése) Területi esélyegyenlőség (országhatáron belül ...) Interregionális esélyegyenlőség (... és országhatáron kívül)

4 Közösségi informatika
eMagyarország program (Gazdasági és Közlekedési Minisztérium) eTanácsadó képzés (Informatikai és Hírközlési Minisztérium) A programok fő céljai: e-Közszolgáltatások elérésének, elterjedtségének növelése Esélyegyenlőség a hátrányos helyzetű térségek elektronikus ügyintézés és közösségi internet használatában A fenti célok elérését elősegítő tanácsadók képzés Közösségi informatika színterei: Teleház eMagyarország pontok

5 Informatikai alapismeretek
Számítógép részegységek Házba szerelt Perifériák E-learning (digitális tudásanyagok) Online eszközök Offline eszközök Információs írástudás Információ megszerzése, Elsajátítása, Kiértékelése, Megfelelő információs források kiválasztása Kritikai gondolkodás kialakítása

6 Az internet, mint kommunikációs eszköz
Internet fogalma, kialakulása Működés (TCP/IP, datagram) Hálózati hierarchia (szerver-kliens) Internethasználat feltételei (eszköz, kapcsolat, szoftver) Internet-hozzáférési technikák Kábelnet Mobil internet WLAN Internet-szolgáltatások Egyéni vagy csoportos kommunikáció (CHAT, ) Információ megjelenítés, fájlok letöltése, szórakozás (WWW, FTP) Kereskedelmi és üzleti alkalmazások (vásárlás, bank, marketing) eKözszolgáltatások (időpont foglalás, útlevél)

7 Hatékony keresés az interneten
Keresőprogram és tematikus kereső (google.hu-yahoo.com) Kulcsszavak használata + jel (AND) pl.: auto + használt - jel (NOT) pl.: +hírek –belföldi „”jelek pl.: „Petőfi Sándor” Intitle: pl.: intitle:recept Intext: pl.: intext:html Link: pl.: link:weblabor.hu

8 Internetbiztonság Böngésző beállításai (ActiveX-Control, JavaScript, VBScript) Kódolási eljárások (SSL) pl.: https// Böngészőeltérítés (reklámok és a Firefox) Vírusok (Trójai, Spyware, Spam) Vírusirtó- és tűzfalprogramok Adatok archiválása (pendrive, cd, dvd) Személyes adatok védelme (felhasználónév, jelszó, pin-kód)

9 Állami szociális e-Szolgáltatások
Az „elektronikus kormányzat” Technológia modernizálása Közigazgatás folyamatainak reformja A párbeszéd elősegítése az intézmények, kormányzat és a polgárok között A „szolgáltató állam” Ügyfél-központú megoldások alkalmazása Hatékonyság növelése (idő- és költséghatékonyság) Az ügyek „megoldására” törekszik azok „elintézése” helyett

10 Állami szociális e-Szolgáltatások
Közadattárak (digitális tartalmak elérése újrahasznosítása) Nemzeti Audiovizuális Archívum ( óta Közszolgálati televíziós ill. rádiós adások összegyűjtése. NAVA pontok Nemzeti Digitális adattár ( óta Magyar vonatkozású kulturális közcélú digitális tartalmakhoz hozzáférés regisztrációval Közadattár ( óta Közfeladatot ellátó szervek közérdekű adatai regisztráció nélkül hozzáférhető Jogszabálykereső, közlöny kereső, bírósági határozatok is elérhetők innen E-Közszolgáltatások ( Ügyfélkapu (regisztrációhoz kötött, és nem kötött szolgáltatások) Internetes okmányiroda Adóbevallás készítése (Abev)

11 Fontos e-Szolgáltató oldalak
Szociális és Munkaügyi Minisztérium ( Foglalkoztatás, szociális és családügy, gyermek- és ifjúságvédelem... Országos Egészségbiztosítási Pénztár ( TAJ szám érvényessége, betegéletút... Magyar Államkincstár ( Családi pótlék, gyermekgondozási segély, támogatások... Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság ( Öregségi, rokkantsági, özvegyi nyugdíjhoz szükséges adatlapok Állami Foglakoztatási Szolgálat ( Adatlapok munkaadóknak, munkavállalóknak, képzésekről, támogatásokról Felvételi szabályzatok, intézmények(

12 Banki szolgáltatások, e-Kártyák, e-Kereskedelem
Miért előnyös nekünk? Készpénz nélküli vásárlás Nagyobb biztonság, hiszen elvesztés esetén letiltható Titkos személyes azonosító (PIN kód) Hitelkártya igénybe vehető Betéti kamat napi kamatszámítással Hűségprogramok, pontgyűjtés Külföldi használat Miért előnyös a kereskedőnek? Nagyobb biztonság (bankjegyhamisítás) Megbízhatóbb, hisz a bank garanciát vállal Kisebb pénzmozgás, kevesebb élőmunka Nem tervezett vásárlásokra ösztönöz

13 E-Kereskedelem Olyan folyamatok összessége, melyek lehetővé teszik a termékek és szolgáltatások elektronikus úton történő biztonságos forgalmazását. Elektronikus kereskedelem tevékenységi körei Áruk, és szolgáltatások elektronikus forgalmazása Elektronikus pénzátutalás Elektronikus értékpapír kereskedelem Kereskedelmi árverések bonyolítása Közbeszerzés Marketing tevékenységek

14 Az e-Kereskedelmi rendszerek működése
Vevő azonosítása Ügyfélnyilvántartás Autentikáció (vevő által módosítható felhasználónév, jelszó) Termék vagy szolgáltatás kiválasztása Adatbázisból történő választás leírás, kép stb. alapján Későbbi változtatási lehetőség (kosár tartalma) Megrendelés Ellenőrzés, jóváhagyás, visszaigazolás

15 Fizetési lehetőségek Postai utánvéttel Banki átutalással
A posta eljuttatja a pénzt és a terméket a felekhez Banki átutalással A számla kiegyenlítése után történik a kiszállítás Internetes bankkártya segítségével „Virtuális bankkártya”

16 e-Kereskedelem veszélyei
Jelszavak, azonosítók, pin-kód, biztonsági kód Ártó szándékú levelek, programok Kellő képen biztonságos jelszó Bizalmas adatok védelme; titoktartás Nyilvános helyek veszélyei; böngésző programok

17 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "e-Közszolgáltatások az interneten"

Hasonló előadás


Google Hirdetések