Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Internetes látogatottsági statisztikák Varga Károly - Medián WebAudit.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Internetes látogatottsági statisztikák Varga Károly - Medián WebAudit."— Előadás másolata:

1 Internetes látogatottsági statisztikák Varga Károly - Medián WebAudit

2 Medián WebAudit •6 éve a hazai internet vezető látogatottság- auditáló szolgáltatása •több mint 700 auditált site •napi 2,2 millió, heti 3,2 millió, havi 4,2 millió látogató •napi 1,7 millió, heti 2,2 millió, havi 2,5 millió belföldi látogató

3 Mi is az auditálás Az auditált statisztika pontos és hiteles adatokat szolgáltat, ennek megfelelően az audit szolgáltatással szembeni alapvető elvárás, hogy legyen •független •pontos •átlátható •szabványos

4 Mire jó az auditálás •hiteles információ a hirdetési piac számára, támpont kampányok tervezéséhez •információ a menedzsment számára a fejlesztési stratégia kialakításához •presztízs, a médium piaci súlyának megjelenítése, számszerűsítése a szakma, a befektetők és a közvélemény felé

5 Milyen számokra vagyunk kíváncsiak a legfontosabb kérdés, hogy kikhez jut el az üzenetünk, hirdetésünk, kampányunk •hány embert tudunk elérni, megszólítani •a számunkra fontos célcsoportokat hol és milyen mértékben érhetjük el.

6 Hogyan mérünk a médiában •nyomtatott sajtó: példányszám auditálása, klasszikus véleménykutatás •televízió: nézettség mérése panelkutatással •rádió: naplózás, klasszikus véleménykutatás •internet: látogatottság auditálása, panelkutatás, klasszikus véleménykutatás, kombinált módszerek

7 Példányszám auditálás •módszer: számlák, bizonylatok alapján hitelesíthető az eladott példányszám •előny: pontos, átlátható, ellenőrizhető •hátrány: nincs információ az értékesített példányok valós olvasottságáról, erről személyes kikérdezés útján juthatunk adatokhoz.

8 Nézettség auditálása •módszer: reprezentatív minta (panel) tévénézési szokásának mérése egyedileg telepített mérőeszközök segítségével •előny: folyamatos, részletes, naprakész •hátrány: becslés, a pontosság a minta függvénye; drága, kisebb tévécsatornákra már nem megbízható.

9 Látogatottság mérése Alapvetően kétféle megközelítés létezik: •user oldalon, adott felhasználók internetezési szokásainak vizsgálata: a vizsgált személyek mely oldalakat keresnek fel, milyen gyakran, mennyi ideig olvassák stb. •szerver oldalon, adott website forgalmának közvetlen mérése: a vizsgált website-ot hányan keresik fel, hány oldalát nézik meg, mely oldalait olvassák stb.

10 Mérési módszerek user oldalon: •látogatói panel internetezésének mérése •személyes vagy online véleménykutatás szerver oldalon •a webszerverek forgalmának feldolgozása •kliens oldali böngészők forgalmának mérése kombinált módszerek •online kérdőívek + böngésző alapú mérés

11 Látogatói panelkutatás módszer: kiválasztott felhasználók internet forgalmának mérése a számítógépükre telepített program segítségével. Fontos, hogy a paneltagok forgalma egyértelműen kerüljön rögzítésre. előnye: részletes és teljes képet ad a látogatókról és internetezési szokásaikról

12 Látogatói panelkutatás hátránya •drága, ezért kis létszámú panel építhető, amely csak a nagy forgalmú site-okra pontos •nem „teljes emberek” forgalmát méri •work panel: cégek, intézmények jellemzően elzárkóznak •home panel: kevesen vállalják, csorbul a reprezentativitás •a nyilvános helyek internetforgalma nem mérhető evvel a módszerrel

13 Személyes véleménykutatás módszer: reprezentatív mintán személyes interjúk készítése a látogatók internetezési szokásairól előnye: •a teljes lakosság internetezési szokásairól ad képet •megbízható az alapadatok felvétele •a látogatók teljes internetforgalmát méri fel.

14 Véleménykutatás hátrányai •a mintának csak egy része internetező •valójában a minta mintavételezése: elhúzódó pillanatfelvétel, nem mérés •a válaszok torzulhatnak: a válaszadók a társadalmi elvárásoknak meg akarnak felelni; az ismertebb nevekre jobban emlékeznek; a site-ok azonosítása nem egyértelmű •csak hosszabb időszakok átlagában ad használható eredményt

15 Online véleménykutatás előnye (a személyes interjúval szemben): •gyors és költséghatékony hátránya (a személyes interjúval szemben): •a gyűjtött adatok megbízhatósága, pontossága kérdéses.

16 Loganalízis módszer: a webszerver minden egyes fájl kiszolgálását naplózza a logfájlban. Az így gyűjtött adatok célirányos feldolgozása hasznos információkat, statisztikákat ad a vizsgált weboldalak forgalmáról, valamint az oldalakon megfordult látogatók számáról. előny: kis költséggel, házon belül is előállítható

17 A loganalízis hátrányai •a pontos beállítás szakértelmet követel, ennek hiányában irreális eredmények születhetnek •nem független, nem ad auditált eredményt, nem összehasonlítható •több webszerver együttes forgalmának kiértékelése nehézkes és hosszadalmas

18 A böngésző alapú mérés módszer: a vizsgált weboldalakba illesztett mérőpont-lekéréseket egy független audit szerver szolgálja ki. Az audit szerver forgalma alapján pontosan mérhető a vizsgált website-ok látogatottsága. A mérési eredmény csak abban az esetben tekinthető pontosnak, ha kizárólag a látogatók által kezdeményezett oldalletöltéseket tartalmazza.

19 A böngésző alapú mérés előnyei •pontos: mérés, nem becslés; mindenkor a valós forgalmat tükrözi •független: a forrásadatok az auditor szerverén keletkeznek •átlátható: a mérőkódok bárki által ellenőrizhető módon vannak beillesztve •szabványos, összehasonlítható: a mutatók meghatározása és az auditálhatóság feltételrendszere egyértelmű

20 A böngésző alapú mérés hátrányai •a látogatók összetételéről közvetlenül nem ad információt •nem személyeket, hanem internet- felhasználókat azonosít •a látogatókat cookie-val azonosítja, amelyek törlése, letiltása pontatlanságot eredményez •a legnagyobb forgalmú site-ok esetén már nem célszerű.

21 Kombinált módszerek •módszer: online kérdőívek válaszadóinak internetforgalmát naplózva készül a részletes látogatóösszetétel statisztika. •előny: olcsó, akár százezres méretű panel is építhető, kis site-okra is pontos lehet •hátrány: nem személyek, hanem internetfelhasználók forgalmát méri, azt is csak a szerver oldalon mért site-okra vonatkozóan.

22 Legfontosabb mérési mutatók •oldalletöltések száma: az online hirdetések elszámolása eleinte a megjelenések számán alapult. PI (Page Impression): az adott weboldalra az adott napon hányszor kattintottak a látogatók. •látogatók száma: ma már elsősorban a hirdetéssel elért látogatók száma az elszámolás alapja. Látogató: az adott weboldalt az adott napon hányan keresték fel.

23 Napi, heti, havi látogatószám • •A reklámkampányok egy vagy több hétig tartanak, ezért a tervezéshez szükség van heti és havi látogatószámokra. • •Az online hírportálok, magazinok látogatottsága ma már összemérhető a nyomtatott sajtótermékek olvasottságával, a napilapoknál a napi, a hetilapoknál a heti, a havilapoknál a havi látogatószám szolgál az összevetés alapjául.

24 Látogató =><= internet-felhasználó A látogatók azonosítása cookie-val történik, ami nem személyeket, hanem internet- felhasználókat azonosít, így •egy személy több internet-felhasználónak látszik, ha a nap folyamán több gépről, több böngészővel internetezik •több személy egyazon internet- felhasználónak látszik, ha ugyanarról a gépről, azonos userként internetezik.

25 Látogatószám-növekedés

26 PI-növekedés

27 A forgalom-növekedés háttere •Több látogató: felnövő internet-generáció, növekvő érdeklődés az idősebbek körében •Több és jobb internet-kapcsolat az otthonokban (szélessávú internet) •Fejlődő magyar nyelvű tartalmak •Az internetezés beépül az emberek napirendjébe

28 Reggeli tájékozódás

29 Esti kikapcsolódás

30 A tévé hatása a látogatottságra

31 Forgalom-befolyásoló tényezők •Szabadnapok: kiesik a munkahelyről, iskolából internetezők forgalma •Iskolai szünet: a nyaralni, pihenni utazók keveset interneteznek •Időjárás: az internetezés jellemzően nem a szabadban végzett tevékenység, jó időben csökken a látogatottság •Rendkívüli események: kiemelkedő forgalmat generálnak

32 A hazai online híroldalak rekordjai • •2002. évi parlamenti választások •a madridi, majd a londoni robbantások •a beszlani túszdráma •az idei parlamenti választások és az árvíz •a tűzijáték alatti vihar •a Gyurcsány-hangfelvétel, zavargások hete •az önkormányzati választások

33 Az online híroldalak sikerének titka •gyors hírszolgáltatás: a hírek szinte azonnal megjelennek •háttérinformációk, képgalériák : az eseményekhez kapcsolódó információk, elemzések, képriportok, videó anyagok széles választéka érhető el a weboldalakon •kapcsolódó fórumok: bárkinek lehetősége van a történésekről a véleményét elmondani, ütköztetni

34 Kombinált mérés: WebAudit kutatás módszer: a Medián WebAudit rendszerben a látogatók internetforgalmát összekapcsoljuk a regisztrációs adatbankokban lévő nem és kor adatokkal. előny: milliós nagyságrendű adat, nagyon pontos eloszlások, akár a legkisebb látogatottságú site-okra is. hátrány: a közös gépen internetezők szétválasztása, a több gépen netezők összekapcsolása nehéz feladat.

35 Látogatottság nem és kor szerint •cél: az egyes korosztályok internetezési idődiagramjának megrajzolása •mutató: az egyes korosztályok képviselői milyen arányban vannak jelen a neten az egyes negyedórákban, a Medián Webaudit által auditált weboldalakon •minta: naponta ezer fre felhasználó nem és kor adattal •időszak: október 3-11.

36 Hétvégi látogatóeloszlás kor szerint

37 Hétköznapi látogatóeloszlás kor sz.

38 Hétvégi látogatóeloszlás, óra

39 Hétközi látogatóeloszlás, óra

40 Hétvégi látogatóeloszlás, év

41 Az eredmények •A hazai otthoni internetezők 18 és 22 óra között a legaktívabbak. Ez a megállapítás minden korosztályra igaz, leginkább a 19 év alattiakra, és legkevésbé a 60 év felettiekre. •A hétvégi estéken a női internetezők az aktívabbak, a 19 év alattiak esetében pedig jelentősen aktívabbak a lányok, mint a fiúk. •A hétköznap esti internetezésben a 20 év feletti nők aktivitásban elmaradnak a férfiak mögött.

42 Köszönöm a figyelmet! Varga Károly - Medián WebAudit


Letölteni ppt "Internetes látogatottsági statisztikák Varga Károly - Medián WebAudit."

Hasonló előadás


Google Hirdetések