Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Internetes látogatottsági statisztikák Varga Károly - Medián WebAudit.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Internetes látogatottsági statisztikák Varga Károly - Medián WebAudit."— Előadás másolata:

1 Internetes látogatottsági statisztikák Varga Károly - Medián WebAudit

2 Medián WebAudit •6 éve a hazai internet vezető látogatottság- auditáló szolgáltatása •több mint 700 auditált site •napi 2,2 millió, heti 3,2 millió, havi 4,2 millió látogató •napi 1,7 millió, heti 2,2 millió, havi 2,5 millió belföldi látogató

3 Mi is az auditálás Az auditált statisztika pontos és hiteles adatokat szolgáltat, ennek megfelelően az audit szolgáltatással szembeni alapvető elvárás, hogy legyen •független •pontos •átlátható •szabványos

4 Mire jó az auditálás •hiteles információ a hirdetési piac számára, támpont kampányok tervezéséhez •információ a menedzsment számára a fejlesztési stratégia kialakításához •presztízs, a médium piaci súlyának megjelenítése, számszerűsítése a szakma, a befektetők és a közvélemény felé

5 Milyen számokra vagyunk kíváncsiak a legfontosabb kérdés, hogy kikhez jut el az üzenetünk, hirdetésünk, kampányunk •hány embert tudunk elérni, megszólítani •a számunkra fontos célcsoportokat hol és milyen mértékben érhetjük el.

6 Hogyan mérünk a médiában •nyomtatott sajtó: példányszám auditálása, klasszikus véleménykutatás •televízió: nézettség mérése panelkutatással •rádió: naplózás, klasszikus véleménykutatás •internet: látogatottság auditálása, panelkutatás, klasszikus véleménykutatás, kombinált módszerek

7 Példányszám auditálás •módszer: számlák, bizonylatok alapján hitelesíthető az eladott példányszám •előny: pontos, átlátható, ellenőrizhető •hátrány: nincs információ az értékesített példányok valós olvasottságáról, erről személyes kikérdezés útján juthatunk adatokhoz.

8 Nézettség auditálása •módszer: reprezentatív minta (panel) tévénézési szokásának mérése egyedileg telepített mérőeszközök segítségével •előny: folyamatos, részletes, naprakész •hátrány: becslés, a pontosság a minta függvénye; drága, kisebb tévécsatornákra már nem megbízható.

9 Látogatottság mérése Alapvetően kétféle megközelítés létezik: •user oldalon, adott felhasználók internetezési szokásainak vizsgálata: a vizsgált személyek mely oldalakat keresnek fel, milyen gyakran, mennyi ideig olvassák stb. •szerver oldalon, adott website forgalmának közvetlen mérése: a vizsgált website-ot hányan keresik fel, hány oldalát nézik meg, mely oldalait olvassák stb.

10 Mérési módszerek user oldalon: •látogatói panel internetezésének mérése •személyes vagy online véleménykutatás szerver oldalon •a webszerverek forgalmának feldolgozása •kliens oldali böngészők forgalmának mérése kombinált módszerek •online kérdőívek + böngésző alapú mérés

11 Látogatói panelkutatás módszer: kiválasztott felhasználók internet forgalmának mérése a számítógépükre telepített program segítségével. Fontos, hogy a paneltagok forgalma egyértelműen kerüljön rögzítésre. előnye: részletes és teljes képet ad a látogatókról és internetezési szokásaikról

12 Látogatói panelkutatás hátránya •drága, ezért kis létszámú panel építhető, amely csak a nagy forgalmú site-okra pontos •nem „teljes emberek” forgalmát méri •work panel: cégek, intézmények jellemzően elzárkóznak •home panel: kevesen vállalják, csorbul a reprezentativitás •a nyilvános helyek internetforgalma nem mérhető evvel a módszerrel

13 Személyes véleménykutatás módszer: reprezentatív mintán személyes interjúk készítése a látogatók internetezési szokásairól előnye: •a teljes lakosság internetezési szokásairól ad képet •megbízható az alapadatok felvétele •a látogatók teljes internetforgalmát méri fel.

14 Véleménykutatás hátrányai •a mintának csak egy része internetező •valójában a minta mintavételezése: elhúzódó pillanatfelvétel, nem mérés •a válaszok torzulhatnak: a válaszadók a társadalmi elvárásoknak meg akarnak felelni; az ismertebb nevekre jobban emlékeznek; a site-ok azonosítása nem egyértelmű •csak hosszabb időszakok átlagában ad használható eredményt

15 Online véleménykutatás előnye (a személyes interjúval szemben): •gyors és költséghatékony hátránya (a személyes interjúval szemben): •a gyűjtött adatok megbízhatósága, pontossága kérdéses.

16 Loganalízis módszer: a webszerver minden egyes fájl kiszolgálását naplózza a logfájlban. Az így gyűjtött adatok célirányos feldolgozása hasznos információkat, statisztikákat ad a vizsgált weboldalak forgalmáról, valamint az oldalakon megfordult látogatók számáról. előny: kis költséggel, házon belül is előállítható

17 A loganalízis hátrányai •a pontos beállítás szakértelmet követel, ennek hiányában irreális eredmények születhetnek •nem független, nem ad auditált eredményt, nem összehasonlítható •több webszerver együttes forgalmának kiértékelése nehézkes és hosszadalmas

18 A böngésző alapú mérés módszer: a vizsgált weboldalakba illesztett mérőpont-lekéréseket egy független audit szerver szolgálja ki. Az audit szerver forgalma alapján pontosan mérhető a vizsgált website-ok látogatottsága. A mérési eredmény csak abban az esetben tekinthető pontosnak, ha kizárólag a látogatók által kezdeményezett oldalletöltéseket tartalmazza.

19 A böngésző alapú mérés előnyei •pontos: mérés, nem becslés; mindenkor a valós forgalmat tükrözi •független: a forrásadatok az auditor szerverén keletkeznek •átlátható: a mérőkódok bárki által ellenőrizhető módon vannak beillesztve •szabványos, összehasonlítható: a mutatók meghatározása és az auditálhatóság feltételrendszere egyértelmű

20 A böngésző alapú mérés hátrányai •a látogatók összetételéről közvetlenül nem ad információt •nem személyeket, hanem internet- felhasználókat azonosít •a látogatókat cookie-val azonosítja, amelyek törlése, letiltása pontatlanságot eredményez •a legnagyobb forgalmú site-ok esetén már nem célszerű.

21 Kombinált módszerek •módszer: online kérdőívek válaszadóinak internetforgalmát naplózva készül a részletes látogatóösszetétel statisztika. •előny: olcsó, akár százezres méretű panel is építhető, kis site-okra is pontos lehet •hátrány: nem személyek, hanem internetfelhasználók forgalmát méri, azt is csak a szerver oldalon mért site-okra vonatkozóan.

22 Legfontosabb mérési mutatók •oldalletöltések száma: az online hirdetések elszámolása eleinte a megjelenések számán alapult. PI (Page Impression): az adott weboldalra az adott napon hányszor kattintottak a látogatók. •látogatók száma: ma már elsősorban a hirdetéssel elért látogatók száma az elszámolás alapja. Látogató: az adott weboldalt az adott napon hányan keresték fel.

23 Napi, heti, havi látogatószám • •A reklámkampányok egy vagy több hétig tartanak, ezért a tervezéshez szükség van heti és havi látogatószámokra. • •Az online hírportálok, magazinok látogatottsága ma már összemérhető a nyomtatott sajtótermékek olvasottságával, a napilapoknál a napi, a hetilapoknál a heti, a havilapoknál a havi látogatószám szolgál az összevetés alapjául.

24 Látogató =><= internet-felhasználó A látogatók azonosítása cookie-val történik, ami nem személyeket, hanem internet- felhasználókat azonosít, így •egy személy több internet-felhasználónak látszik, ha a nap folyamán több gépről, több böngészővel internetezik •több személy egyazon internet- felhasználónak látszik, ha ugyanarról a gépről, azonos userként internetezik.

25 Látogatószám-növekedés 2003-2006.

26 PI-növekedés 2003-2006.

27 A forgalom-növekedés háttere •Több látogató: felnövő internet-generáció, növekvő érdeklődés az idősebbek körében •Több és jobb internet-kapcsolat az otthonokban (szélessávú internet) •Fejlődő magyar nyelvű tartalmak •Az internetezés beépül az emberek napirendjébe

28 Reggeli tájékozódás

29 Esti kikapcsolódás

30 A tévé hatása a látogatottságra

31 Forgalom-befolyásoló tényezők •Szabadnapok: kiesik a munkahelyről, iskolából internetezők forgalma •Iskolai szünet: a nyaralni, pihenni utazók keveset interneteznek •Időjárás: az internetezés jellemzően nem a szabadban végzett tevékenység, jó időben csökken a látogatottság •Rendkívüli események: kiemelkedő forgalmat generálnak

32 A hazai online híroldalak rekordjai •2001. 09. 11. •2002. évi parlamenti választások •a madridi, majd a londoni robbantások •a beszlani túszdráma •az idei parlamenti választások és az árvíz •a tűzijáték alatti vihar •a Gyurcsány-hangfelvétel, zavargások hete •az önkormányzati választások

33 Az online híroldalak sikerének titka •gyors hírszolgáltatás: a hírek szinte azonnal megjelennek •háttérinformációk, képgalériák : az eseményekhez kapcsolódó információk, elemzések, képriportok, videó anyagok széles választéka érhető el a weboldalakon •kapcsolódó fórumok: bárkinek lehetősége van a történésekről a véleményét elmondani, ütköztetni

34 Kombinált mérés: WebAudit kutatás módszer: a Medián WebAudit rendszerben a látogatók internetforgalmát összekapcsoljuk a regisztrációs adatbankokban lévő nem és kor adatokkal. előny: milliós nagyságrendű adat, nagyon pontos eloszlások, akár a legkisebb látogatottságú site-okra is. hátrány: a közös gépen internetezők szétválasztása, a több gépen netezők összekapcsolása nehéz feladat.

35 Látogatottság nem és kor szerint •cél: az egyes korosztályok internetezési idődiagramjának megrajzolása •mutató: az egyes korosztályok képviselői milyen arányban vannak jelen a neten az egyes negyedórákban, a Medián Webaudit által auditált weboldalakon •minta: naponta 300-400 ezer freemail felhasználó nem és kor adattal •időszak: október 3-11.

36 Hétvégi látogatóeloszlás kor szerint

37 Hétköznapi látogatóeloszlás kor sz.

38 Hétvégi látogatóeloszlás, 19 - 21 óra

39 Hétközi látogatóeloszlás, 19 - 21 óra

40 Hétvégi látogatóeloszlás, 15 - 19 év

41 Az eredmények •A hazai otthoni internetezők 18 és 22 óra között a legaktívabbak. Ez a megállapítás minden korosztályra igaz, leginkább a 19 év alattiakra, és legkevésbé a 60 év felettiekre. •A hétvégi estéken a női internetezők az aktívabbak, a 19 év alattiak esetében pedig jelentősen aktívabbak a lányok, mint a fiúk. •A hétköznap esti internetezésben a 20 év feletti nők aktivitásban elmaradnak a férfiak mögött.

42 Köszönöm a figyelmet! Varga Károly - Medián WebAudit


Letölteni ppt "Internetes látogatottsági statisztikák Varga Károly - Medián WebAudit."

Hasonló előadás


Google Hirdetések