Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A sporttehetségek kiválasztása Praktikum? Tudomány? Misztikum? Nemzeti Utánpótlás-nevelési és Sportszolgáltató Intézet, Utánpótlás-nevelési Igazgatóság.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A sporttehetségek kiválasztása Praktikum? Tudomány? Misztikum? Nemzeti Utánpótlás-nevelési és Sportszolgáltató Intézet, Utánpótlás-nevelési Igazgatóság."— Előadás másolata:

1 A sporttehetségek kiválasztása Praktikum? Tudomány? Misztikum? Nemzeti Utánpótlás-nevelési és Sportszolgáltató Intézet, Utánpótlás-nevelési Igazgatóság Cserkeszölő

2 Aktuális-e a témáról beszélni? • A megnyugtató válaszhoz szükséges a 60- as évek elejéig visszatekinteni. • A szakfeladatok változtak a társadalmi mozgásokkal együtt • A sport állami és társadalmi megítélése jelentősen átalakult • Az új körülmények hatása az UP- nevelésben is jól érzékelhető

3 A kiválasztás problematikája mindig jelen volt, de súlya változott. • A hazai sportéletben a 60-as években volt a legjelentősebb érdeklődés • Következményként, Magyarországon egy hatékony kiválasztási modellt sikerült megalkotni és működtetni. • A rendszerváltás utáni társadalmi, gazdasági mozgások a gyermeksportban is jelentős változásokat hoztak.

4 Lényeges változás: 1960-as évek: Fő feladat: sok gyerekből válogatni a sporttehetséget 2000 után: Fő feladat: kevés gyerekből kell válogatni a minőséget.

5 Mi a régi modell szerkezete? • 1.nagyszámú gyermek szervezett vizsgálata. • 2.a versenysportra alkalmatlanok kiszűrése. • 3.előrejelzés a vizsgálati adatok alapján • 4.a sportági képzésbe irányítás • 5.az adaptáció nyomon követése

6 Alapvető szakmai dilemma: • A korábban kialakított kiválasztási rendszerünk alkalmazható-e hatékonyan a megváltozott környezetben, vagy mást kell választani?

7 Alkalmazható módszerek • 1.alkati, testösszetételi becslések • 2.biológiai státus becslése pub. előtt • 3.motoros teljesítmények minősítése • 4.predikciós eljárások • 5.egyéni profilok leírása • 6.minősítő rendszerek az alkalmazkodás nyomon követésére

8 Alkati mérések • Szomatotípus:Heath-Carter • Testösszetétel:Drinkwater-Ross • Biológiai státus:Mészáros • Előrejelzés:Mészáros

9 Motoros próbák: • KSI próbarendszer: –30 méteres futás –1200 méteres futás –Helyből távolugrás –Kislabda hajítás Számítógépes minősítő rendszer a nem, életkor és biológiai státus függvényében (kell értékek, mért értékek)

10 A fő energiaellátó rendszerek minősítése • 1.aerob rendszer teljesítménye jól megítélhető körülbelül 2 év edzésmunka után • 2.az anaerob rendszer minősítése csak pubertás után megbízható

11 életkor % 10 Testalkat Testösszetétel Aerob rendszer Anaerob rendszer Gyorsaság -izom -idegrendszer Erő -statikus -dinamikus -robbanékony

12 Egyéni teljesítményprofil: • KSI Komplex Próba: 8 mérőszámban minősíti az egyén abszolút és relatív teljesítményeit. Jó predikciós értékkel bíró minősítés

13 Adaptáció minősítése • Viszonyítási értékek (standardok) alapján lehet minősíteni az egyén fejlődését, annak ütemét. Tapasztalataink azt mutatják, hogy a biológiai státusból eredő különbségek eltűnése után az egyéni fejlődési görbék nagy segítséget nyújtanak a sportolói kvalitások megítélésére. (KSI sportági követelményrendszer)

14 Válasz a dilemmára: • Szakmailag alkalmasak a korábbi mód- szerek, de a megváltozott körülmények miatt a fő feladat olyan rendszerek épí- tése, melyek biztosítják a létszámok és ezzel együtt a válogatási lehetőségek növelését. • Az elmúlt 6 év ennek a célkitűzésnek a jegyében telt el.

15 Kiválasztó és tehetséggondozó rendszerek Magyarországon • Szilárd biológiai és szociális bázison épültek fel a Héraklész Programok. • A 14 év alatti korosztály minőségi munkájának és létszámának növelését célozza meg a SPORT XXI. UP Program

16 Lehetőségek és korlátok • Az elmúlt időszak bizonyította, hogy a támogatott 20 olimpiai sportágban közel azonos számú, központilag menedzselhető „érték” van, mintegy éves sportoló. Elemzéseink szerint ez a szám a sportágak jelentős részében nem növelhető! • Korlátok: edzők, műhelyek száma!

17 • „Menekülési” lehetőség a sportolók létszámának növelése, azonban ez egyúttal foglalkoztatási csapdát is jelent. Az UP nevelő egyesületek, iskolák tapasztalják, hogy csak a legkiválóbb fiatal versenyzők iránt van kereslet, a felvevő piac nagyon beszűkült. Sokan fejezik be sport pályafutásukat fiatalon, a korosztály- os csúcson.

18 életkor % HÉRAKLÉSZ-ALAP HÉRAKLÉSZ-BAJNOKHÉRAKLÉSZ-CSILLAG OLIMPIAI CSAPAT 10 Nemzetközi szint Hazai élvonal Amatőr sport Nem sportolók

19 Sürgős lépések: • Az alsófokú oktatási intézmények tanulóinak sport felé irányítása • Egyszerű mérő rendszerrel korán felismerni az ügyes gyerekeket és nem szem elől téveszteni őket (adatbázis) • Új munkamegosztás kialakítása (OKM,ÖTM,Diáksport)

20

21 Köszönöm figyelmüket


Letölteni ppt "A sporttehetségek kiválasztása Praktikum? Tudomány? Misztikum? Nemzeti Utánpótlás-nevelési és Sportszolgáltató Intézet, Utánpótlás-nevelési Igazgatóság."

Hasonló előadás


Google Hirdetések