Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KOMPETENCIÁK ALKALMAZÁSA: ÉRTÉKELŐ KÖZPONT A TEAM MUNKA KOMPETENCIÁI 2003. 11.14.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KOMPETENCIÁK ALKALMAZÁSA: ÉRTÉKELŐ KÖZPONT A TEAM MUNKA KOMPETENCIÁI 2003. 11.14."— Előadás másolata:

1 KOMPETENCIÁK ALKALMAZÁSA: ÉRTÉKELŐ KÖZPONT A TEAM MUNKA KOMPETENCIÁI

2 Kiválasztási módszerek zÖnmagaban használatos: yinterjú zCsak más módszerekkel együtt használatos: yadatlap, yteszt, ygrafológia, yreferencia ystb. zA.C.

3 Mi az AC kritériuma ? z Az AC során többféle kiválasztási módszert alkalmaznak (teszt, interjú, munkafeladat, stb), z Többen figyelik a résztvevőket, z Előre rögzített, egységes megfigyelési szempontok, z A feladatok a munkaköri kompetenciákon alapulnak, rendszerint munka szimulációk, z Több pályázóval egyszerre, de nem túl nagy létszámú csoportban végzik (5-6 fő), z Az AC során a csoporttagok egymásközti interakciójának megfigyelése

4 AC előnyök és hátrányok áttekintése - Időigényes : kompetencia elemzést kell végezni ill ezen alapuló feladatokat kell összeállítani, Erőforrás igényes : pszichológust kell bevonni, a megfigyelőktől sok időt vesz el, a megfigyelőket fel kell készíteni, toborzás igényes. Költségigényes : a fentiek miatt + A beválási arány nagyon jó (60% felett, más módszerekkel ez kb. 30% felett.

5 AC HASZNOSSÁGA zTermelési csoportvezetők kiválasztásának tapasztalatai: 2% alatti fluktuáció, a „mi kutyánk kölyke” jelenség, zTechnikusok kiválasztásának tapasztalatai: a majdnem AC legalább olyan eredményes. zTapasztalatok a hallgatóság soraiból.

6 Gyakori panasz, hogy a team ülések z Végtelenek z Értelmetlenek z Céltalanok z Nincs napirend z Nincs megegyezés z Nincs intézkedés z Nincs utókövetés

7 A hatékony csapatmunka feltételei zVilágos célok zIrányítás zA szerepek tisztázása zA feladatok világos kiosztása zA közös felelősség vállalása zEgymást kiegészítő készségek

8 Csoportos döntéshozatal Csoporttagok Készség Ismeret Szociális készségekFeladat specifikus készségek Racionális készségek A másokkal való együttmúködés képessége Aktív odafigyelés A problémák tisztázása Támogatás Konfrontálódás A probléma racionális megoldása A racionális problémamegoldási folyamat kialakítása Helyzetelemzés Célok kitűzése Alternatívák kialakítása Akadályok azonosítása Döntéshozatal

9 Hogyan javítsuk a csoportos döntés minőségét? z Ötletrohammal szedjük össze a szempontokat és állíitsunk fel prioritási sorrendet. z Vitassuk meg a lehetséges megoldásokat z Törekedjünk konszenzusra a végső döntés meghozatalában

10 A facilitátor szerepe alapvet ő ! zÖsszeírja a szempontokat zKézben tarja a vitát zTisztáz, kérdez, összefoglal zMegszólítja a visszahúzódókat zVisszafogja az er ő sen domináns személyeket

11 A destruktív csapattag zVisszatartja az információt zTürelmetlen másokkal szemben zBelevág mások szavába zTúl gyorsan beszél, sok témát érintve egyszerre zTúl lassan és túl halkan beszél zMások mondatait befejezi zKödös válaszokat ad zDurva, tiszteletlen

12 Vannak-e körödben destruktív csapattagok? Azonosítsd őket és egyeztesd a pároddal, vajon jól látod-e viselkedésüket zVisszatartja az információt zTürelmetlen másokkal szemben zBelevág mások szavába zTúl gyorsan beszél, sok témát érintve egyszerre zTúl lassan és túl halkan beszél zMások mondatait befejezi zKödös válaszokat ad zDurva, tiszteletlen z Nevek

13 A kutatások háttere zBelbin kutatásai a 60-as években zCambridge: Industrial Training Research Unit at Henley Administrative Staff College zTeamopoly, a vállalatvezetési játék zA ‘vállalat’ eredményességét a pénzügyi eredmények határozták meg zA csapattagokat IQ és pszichometriai tesztek alapján választották ki zA csapatok működését megfigyelték

14 Az Apolló teamek zRendkívülien intelligens, kitűnő elemzőkészséggel és kritikai érzékkel rendelkező résztvevőkből álltak zA 25 Apolló teamből csak 3 nyert más csapatok ellen z8 vállalattal versenyezve a következő helyezéseket érték el: 6-szor 6-ik, és 4- szer 4-ik helyezést értek el

15 Amit megfigyeltek 7 viselkedési kategória: z Kérdés z Tájékoztatás z Javaslattétel z Ellenvélemény megfogalmazása z Megbízott kijelölése z Feltevések továbbgondolása z Megjegyzések tétele

16 Hogyan működtek az Apolló Teamek? zA problémamegoldást tekintették a legértékesebb és legfontosabb munkának zHajlamosak meddő vitákra és az egyéni meggyőződés fontosabb volt számukra zElhanyagolták a kevésbé izgalmas feladatokat: az információk összegyűjtése, rögzítése, a terv és kivitelezés összehangolása

17 A sikeres Apolló teamek zMaguk választották ki tagjaikat zIgyekeztek egymást kiegészítő tudással és készségekkel rendelkezőket kiválasztani zNem fogadtak be intelligens, de nehezen kezelhető embereket zAz Elnököt leszámítva nem volt domináns személyiség a csapatban

18 Az Apolló team tagjainak viszonya zTúl nagy jelentőséget tulajdonítanak az intelligenciának zAz intelligens beosztottak nehezen tudnak különbséget tenni saját és feletteseik feladatai között. zTúlságosan kritikusak zNem eléggé kreatívak

19 Hasonló személyiségek z A vezető hozzá hasonló típussal dolgozik szívesen z Foglalkozások, vállalatok hasonló típusokat vonzanak

20 Vezető szerepek a teamben Amikor az Elnök túl okos volt: zMinden vitát kézben tartott zAktívan részt vett a probléma megoldásában zGyorsabb volt, mint a többiek, gyakran maga mögött hagyta a csapatot zAzonnal meglátta mások gondolkodásában a hibát zAz Elnök okossága megfélemlítette a teamet és így ő gyakran magára maradt a megvalósítás fázisában

21 Vezető szerepek a teamben Amikor az Elnök az átlagosnál kevésbé volt intelligens zGyakran elvesztette a fonalat a vitában zNem tudott gyorsan dönteni zNem volt elég önbizalma a konfliktusok megoldására és a fegyelem fenntartására

22 Vezető szerepek a teamben A legsikeresebb Elnök átlagos intelligenciával rendelkezett zAzonos hullámhosszon múködött a teammel zGyorsan felismerte és felhasználta az okos ötleteket zNem volt kissebbrendűségi érzése amiatt, hogy nem ő volt a legokosabb zVolt elég önbizalma ahhoz, hogy döntsön

23 A sikeres Elnök A sikeres Elnök az alábbi személyiségi jellemzőkkel rendelkezett: zBízott az emberekben zErős elkötelezettséggel rendelkezett zNyitott volt és lelkes zNem lehetett egykönnyen kihozni sodrából zErős önkontrollal rendelkezett

24 A Belbin féle csapatszerepek zVállalatépítő zElnök zSerkentő zPalánta/Ötletgyár z Forrásfeltáró z Helyzetértékelő z Csapatjátékos z Megvalósító

25 Győztes csapatok z A csapatban minden típus képviselve van, bár nincs mindig egyformán szükség rájuk z A csapat összeállításánál a funkciók egyensúlyára kell törekedni z Az emberi gyengeségek ezáltal kompenzálhatók


Letölteni ppt "KOMPETENCIÁK ALKALMAZÁSA: ÉRTÉKELŐ KÖZPONT A TEAM MUNKA KOMPETENCIÁI 2003. 11.14."

Hasonló előadás


Google Hirdetések