Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A felnőttképzési szolgáltatások a közművelődési intézményekben Gelle Mária Szakmai tanácsadó Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Humán Szolgáltatási.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A felnőttképzési szolgáltatások a közművelődési intézményekben Gelle Mária Szakmai tanácsadó Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Humán Szolgáltatási."— Előadás másolata:

1 A felnőttképzési szolgáltatások a közművelődési intézményekben Gelle Mária Szakmai tanácsadó Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Humán Szolgáltatási és Rehabilitációs Főosztály

2 Amiről beszélni szeretnék… Szemléleti keret : az életpálya A felnőttképzési szolgáltatások és a munkaerő- piaci szolgáltatások összehasonlítása Felnőttképzési szolgáltatások feltételei Felnőttképzés a közművelődésben a „munkaügyes” szemével

3 Alapvetően három tényező határozza meg a karriert ! (Thompson, 1993) 1.személyes képességek és a családi erőforrások (készségek, adottságok: személyiségjegyek, képességek, tudás, gyakorlat, a szűkebb-tágabb családi kör anyagi lehetőségei és kapcsolatrendszere) 2.a környezet által kínált lehetőségek (társadalmi, gazdasági környezet, a szervezetek által nyitott karrierutak, korlátok, akadályok, társadalmi szokások, értékrendszer, elvárt szerepminták) hatások, 3.szándékok és törekvések (annak tudatosítása, ami lenni akar, saját jövővel kapcsolatos elvárások, vágyak, törekvések, álmok, elképzelések, mit akar elérni) Életpálya = Karrier

4 SzakaszokKépzési szükségletek Próbálkozás év 1. különböző munkaköri tevékenységek 2. önmegvalósítás Megszilárdítás/előrejutás év 1. megfelelés a munkaköri kihívásoknak 2. kompetenciafejlesztés a speciális területeken (amit a különböző munkakörök kívánnak) 3. a kreativitás és az innovációs készség fejlesztése 4. képesség 3-5 évenként új területre mozogni Középső karrier-szakaszok év 1. technikai naprakészség 2. képességfejlesztés mások képzésében való részvételre (fiatalabb munkatársak irányába) 3. megfelelés a változó munkakör által megkívánt igényeknek és szükségleteknek 4. látókör szélesítése a szervezeten belül Késői karrier-szakaszok 50 év felett 1. terv a nyugdíjba menetelre 2. a hatalmi pozícióból a tanácsadó szerepébe való elmozdulás fejlesztése 3. képesség a sikeresség azonosítására 4. tevékenységek megkezdése szervezeti kereten kívül Tudatos életpálya tervezés: a munka és a magánélet egyensúlyba tartása

5 A felnőttképzéshez kapcsolódó szolgáltatás: olyan szolgáltatás, amely a képzések egyénre szabott kialakításának elősegítésére, a képzés hatékonyságának javítására vagy a munkavállalás elősegítésére irányul. (2001.évi CI. törvény a felnőttképzésről 29.§ 7. bek.)

6 Felnőttképzési szolgáltatások Előzetes tudásszint felmérés Pályaorientációs és pályakorrekciós tanácsadás Képzési szükségletek felmérése és képzési tanácsadás Elhelyezkedési tanácsadás Álláskeresési technikák oktatása Egyéb:pl. grafológiai elemzés, rehabilitációs tanácsadás (48/2001. (12.29.) OM rendelet)

7 Munkaerő-piaci szolgáltatások Az állami foglalkoztatási szerv a munkahelykeresést, a munkához, valamint megfelelő munkaerőhöz jutást, továbbá a munkahely megtartását szolgáltatások nyújtásával is elősegíti. Formái : munkaerő-piaci és foglalkozási információk nyújtása, munka-, pálya-, álláskeresési, rehabilitációs, helyi (térségi) foglalkoztatási tanácsadás, munkaközvetítés mentori szolgáltatások FIT - RIC

8 A munkaügyi szervezet szolgáltatási rendszere Többszintű szolgáltatási modell Öninformáció Információnyújtás Tanácsadás Konzultáció más szervekkel Egyéni szükségletekhez igazodó szolgáltatási szintek !

9 Felnőttképzési és munkaerő-piaci szolgáltatások A képzéshez kapcsolódó kérhető, Előzetes tudásszint felmérést kötelező biztosítani, ha kéri a hallgató Akkreditációhoz legalább kettő szükséges Képzésben ingyenes, azon túl fizetős Önálló szolgáltatás Ajánlat vagy „ talált” lehetőség MüK kötelezővé teheti az előzetes tudásszint felmérését Szolgáltatási rendszerben működik, átjárható ingyenes

10 A szolgáltatás nyújtás feltételei Szakmai felkészültség Tanácsadói etikai normák betartása Konstruktív légkör kialakítása Bizalmi kapcsolat Pontos szolgáltatási igényfelmérés, amelyre a szolgáltatás ad választ. Tanácsadásra alkalmas légkör, helyszín – tanácsadó/csoport szoba

11 A jó együttműködés kereteinek tisztázása Az együttműködés célja, módja, rendszeressége, tartalma Mit vállal a szolgáltatást nyújtó? Mit vállal az ügyfél? SZERZŐDÉSKÖTÉS szóban vagy írásban!

12 Munkaügyes szemmel…. I. A profilszélesítés nem működik munkakör bővítéssel – főállású felelős pl: részmunkaidőben Felnőttképzés – bevétel Széles felnőttképzési piac – találjuk meg a területünket! Konzultáció a munkaügyi kirendeltséggel

13 Munkaügyes szemmel…. II. A képzések elsődleges célja műveltségi – továbbképzési jellegű, másodlagos célja a munkaerő-piaci esélyek növelése Népfőiskolai jellegű képzések – szakmai, kreditpontot adó képzések (szakmai szervezetekkel, kamarákkal). Konkrét munkáltatói igényeken alapuló képzéseket – A „hazai pálya előnye”! Szűk területű ismeretanyag – de gyors segítséget jelent! Pl: internethasználat, nyelvtanulás vizsgakövetelmény nélkül

14 Mikor tekinthető sikeresnek egy munkavállaló? Ha … eredményesen teljesít, alkalmazkodik a munkavégzés körülményeihez, egészséges marad (fizikailag és pszichésen is) elégedett a munkájával elkötelezett Motivált. Cél: a sikeres munkavállaló

15 Intelem a felnőttképzési pályához…. „Semmilyen könyv vagy tanulmány nem befolyásol és alakít minket még megközelítőleg sem olyan erővel, mint a minket körülvevő emberek. „ /Bodo Schafer/

16 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A felnőttképzési szolgáltatások a közművelődési intézményekben Gelle Mária Szakmai tanácsadó Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Humán Szolgáltatási."

Hasonló előadás


Google Hirdetések