Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Városi és elővárosi gyorsvasúti rendszerek európai gyakorlatai dr. Döbrei István BKV Zrt. 2012. március 29.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Városi és elővárosi gyorsvasúti rendszerek európai gyakorlatai dr. Döbrei István BKV Zrt. 2012. március 29."— Előadás másolata:

1 Városi és elővárosi gyorsvasúti rendszerek európai gyakorlatai dr. Döbrei István BKV Zrt március 29.

2 Alapvetések 1.A mindennapi életvitellel kapcsolatos mobilitási igények növekszenek. a)A lakó- a munka-, a szolgáltatási-, a közigazgatási funkciók területileg elkülönült helyeken valósulnak meg, ezek a területek távolodnak egymástól. b)Növekszenek a napi életvitellel kapcsolatos utazási távolságok. c)Növekszenek az utazási gyakoriságok. d)Különös tekintettel a nagyobb városokra és azok környezetére. 2

3 Alapvetések 2.Növekszik a mobilitás kielégítésre használt eljutási folyamattal kapcsolatos minőségi elvárás. a)Kényelem b)Biztonság c)Megbízhatóság d)Eljutás gyorsasága e)Hozzáférhetőség, alternatívák f)Költsége g)Környezetvédelmi szempontok 3.Ma már nem az egyéni és a közösségi közlekedés, valamint a közösségi közlekedés egyes alágazatainak a versenyéről kell beszélni, hanem eljutási folyamatok versenyéről. 3

4 Alapvetések 4. FEHÉR KÖNYV: Útiterv az egységes európai közlekedési térség megvalósításához – Úton egy versenyképes és erőforrás-hatékony közlekedési rendszer felé. Brüsszel, a)Újfajta közlekedési modelleknek kell megjelenniük, amelyekben egyszerre nagyobb árumennyiséget és több utast juttatnak célhoz a leghatékonyabb közlekedési módokkal (illetőleg azok leghatékonyabb kombinálásával). b)Célszerű, hogy i.az egyéni közlekedés az utazás utolsó kilométereinek megtételére szolgáljon, és tiszta járművekkel valósuljon meg, ii.az információs technológiák egyszerűbb és megbízhatóbb átszállási kapcsolatokat tesznek lehetővé, iii.a közlekedést igénybe vevők a közlekedés teljes költségét állják, ennek fejében azonban kevesebb torlódásra, több információra, jobb szolgáltatásra és nagyobb biztonságra számíthatnak. 4

5 Alapvetések 5.FEHÉR KÖNYV: Útiterv az egységes európai közlekedési térség megvalósításához – Úton egy versenyképes és erőforrás-hatékony közlekedési rendszer felé. Brüsszel, a)Tiszta városi közlekedés és ingázó forgalom i.Városon belül könnyebb átállni a környezetbarátabb közlekedési módokra, mivel enyhébbek a jármű hatótávolságával szembeni elvárások, és nagyobb a népsűrűség, ii.Ha nagyobb arányban veszik igénybe a tömegközlekedést, és emellett szolgáltatási minimumkövetelmények is érvényesülnek, növelhető a hálózat és a járatok sűrűsége, ami a közösségi közlekedési módoknak kedvező angyali kört indíthat el. 5

6 Alapvetések 6.Az elővárosi vasutak helye és szerepe a versenyző eljutási rendszerekben. a)Jármű oldalról i.Magas kényelmű és komfortfokozatú utastér biztosíthatósága. ii.Vasúti közlekedés magas fokú biztonsága, a járműtérben lévők védettsége. iii.Megbízható üzemeltethetőség. iv.A járművek belső tereinek megfigyeltsége, biztonságos nagyterű járművek. v.Nagy menet- és utazási sebesség biztosítható. vi.Elkülönült, tervezett kapacitás kihasználtságú infrastruktúra igénybevétele. vii.Az alkalmazható infrastruktúrához való –adott esetben flexibilis – alkalmazkodás lehetősége. viii.Kis környezeti terhelés. ix.Több utast juttatnak célhoz, hatékony közlekedési eszköz. 6

7 Alapvetések 6.Az elővárosi vasutak helye és szerepe a versenyző eljutási rendszerekben. b)Infrastruktúra oldalról i.Elkülönült, tervezett kapacitás-kihasználtságú infrastruktúra, amely kevésbé zavar érzékeny, mint a nyílt hozzáférésű közúti pálya. ii.Biztonságos járműközlekedés feltételeit megteremti. iii.A járművön kívüli gyalogos közlekedés biztonságos és kényelmes feltételei megteremthetők. iv.Megbízható szolgáltatást lehetővé tevő pályahasználat lehetőségét biztosítja. v.Nagy menet- és utazási sebesség biztosításra alkalmas. vi.Nagy átbocsátó képességű, nagy gyakoriságú szolgáltatás nyújtására alkalmas rendszerek alakíthatók ki. vii.Az infrastruktúra alkalmazkodhat a környezethez. 1.Felszíni és felszín alatti vonalvezetés. 2.A városi környezethez alkalmazkodó infrastruktúrák alkalmazásának a lehetősége. 3.Az utascsere helyszínei alkalmazkodhatnak a környezethez, forgalmi volumenhez. Intermodális feladatok mellett egyéb kiegészítő kényelmi szolgáltatások nyújtására is alkalmasak lehetnek. 7

8 Alapvetések 6.Az elővárosi vasutak helye és szerepe a versenyző eljutási rendszerekben. c)Szervezeti és működtetési oldalról i.A fenti előnyökre tekintettel, eljutási folyamatba jól integrálható, eszközváltásra (gépkocsiról) motiváló lehet. ii.Hozzáférhetőség az infrastruktúrában, járműben meglévő flexibilis tervezhetőség kihasználásával jól optimalizálható. 1.P+R; B+R parkolók létesítése kevésbé sűrűn lakott térségek elővárosi vasúti hozzáférési pontjainál. 2.Sűrű beépítésű területek közvetlen elérésének biztosítása felszín alatti állomások, közúti vasúti jellegű felszíni megállóhelyek létesítésével. 3.Eszközváltási lehetőségek biztosítása, technikai kialakításon túl szervezési és információs oldalról is. iii.Területen egységes, az eszközváltást és eszköz közötti választást lehetővé tevő, ösztönző tarifarendszer kialakítása, alkalmazása. 8

9 Példák Európából – Bécs VOR vasúti vonalhálózati térkép 9

10 Példák Európából – Bécs VOR részvénytársaság i.Bécs: 44% ii.Alsó-Ausztria: 44% iii.Burgenland: 12% A VOR 1984-től működik, 1988-tól integrálódtak az elővárosi vasutakat üzemeltetők is, tagjai: i.Wiener Linien Ges.m.b.H. & Co. KG ( csak városi vasutak) ii.ÖBB Personenverkehr AG iii.Wiener Lokalbahnen AG iv.Raab-Oedenburg-Ebenfurter-Eisenbahn AG 10

11 Példák Európából – Bécs ÖBB Personenverkehr AG 11

12 Példák Európából – Bécs Wiener Lokalbahnen AG 12

13 Példák Európából – Bécs Raab-Oedenburg-Ebenfurter-Eisenbahn AG 13

14 Példák Európából – Bécs VOR vonalhálózati adatok 14 VOR-vonalakszámahossza összesen ,1 ebből villamos28214,8 metró (U6)117,5 metró (U1, U2, U3, U4)456,7 autóbusz85621,5 Badner Bahn130,4 S-Bahn14602,7 Elővárosi vasút ,0 Elővárosi busz ,7 Nightline Wien17222,8

15 Példák Európából – Bécs VOR utasforgalmi adatok 15

16 Példák Európából – Bécs VOR utazások száma közlekedési vállalatok szerint 16 VOR-vállalat /- % ÖBB ,56 Wiener Linien ,32 Wiener Lokalbahnen AG ,02 GySEV ,03 Elővárosi busz ,06 Elővárosi vasutak összesen ,18

17 Példák Európából – Bécs VOR utas-elégedettségi adatok 2 – jó, 3 - közepes 17 MutatóAdat Tisztaság2,01 Ülőhely kínálat2,15 Ár / szolgáltatás2,25 Komfort2,13 Pontosság2,13 Menetrend, követés2,54

18 Példák Európából – Bécs Egységes tarifarendszer i.belső városi zónával ii.külső zónákkal iii.szabad eszközválasztás lehetősége iv.VOR bevételi adatok 18

19 Példák Európából – Bécs A városon belüli vonalvezetés – Közvetlen feltárja a város belsőbb területeit. – Számos jól kiépített csatlakozást biztosít az U- bahn hálózathoz, egyéb városi közlekedési eszközhöz. – A városon belüli gyorsközlekedési rendszer integrált részét képezi. 19

20 Példák Európából – Berlin Vonalhálózati térkép 20

21 Példák Európából – Berlin VBB Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg Részvénytársaság i.Berlin tartomány 33,3% ii.Brandenburg tartomány 33,3% iii.14 megye, 4 megyei jogú város 33,3% A VBB 1999-től működik, tagjai: i.Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) ( helyi vasúti közlekedés) ii.DB Regio AG iii.Ostdeutsche Eisenbahn GmbH (ODEG) iv.Prignitzer Eisenbahn GmbH (PEG) v.S-Bahn Berlin GmbH 21

22 Példák Európából – Berlin DB Regio AG 22

23 Példák Európából – Berlin Ostdeutsche Eisenbahn GmbH (ODEG) 23

24 Példák Európából – Berlin Prignitzer Eisenbahn GmbH (PEG) 24

25 Példák Európából – Berlin S-Bahn Berlin GmbH 25

26 Példák Európából – Berlin Adatok a berlini elővárosi vasúti hálózatról 26 VonalakVonat- kilométer Vonalak száma Állomások száma Regionális vasutak 36,4 millió40337 S-Bahn32,5 millió15166

27 Példák Európából – Berlin Adatok a berlini S-Bahn hálózatról (2010) 27 * - Befolyásolta: a 481 sorozat hibája miatti leállításának és a 485 sorozat reaktiválásának költsége. JellemzőAdat Vonalhossz330 km Napi utasszám1,2 millió Utas elégedettség2,7 (2 – jó, 3 – közepes) Eredmény*-222,2 millió Euró

28 Példák Európából – Berlin Egységes tarifa rendszer – Belső városi zónával. – Külső zónákkal. – Szabad eszközválasztás lehetősége A városon belüli vonal vezetés: – Elkülönült infrastruktúrával közvetlen feltárja a város belsőbb területeit. – Számos jól kiépített csatlakozást biztosít az U-bahn hálózathoz, egyéb városi közlekedési eszközhöz. – A városon belüli gyorsközlekedési rendszer integrált részét képezi. – Az S-bahn hálózat és az elővárosi vasúti hálózat, kiegészítve a városi U-bahn hálózattal alternatív rendszereket képeznek. 28

29 29 Példák Európából – London London elhelyezkedése, területi tagoltsága, a kordonrendszer, a területi tagoltság London közlekedésének szolgáltatója a TFL (Transport for London) Az ágazatok rövid bemutatása

30 30 Példák Európából – London A kordonok Londont alapvetően az alábbi kordonok tagolják: A három fő határvonal a „Boundary” ez a Greater London area azaz London közigazgatási határa „Inner” azaz belső kerületek, amelyek a Cityt veszik körül, és a „Central” ami kimondottan a belváros. A tarifazónák, és az utazási igények is kontrasztosan elkülöníthetők ezen határok alapján.

31 31 Példák Európából – London – TFL A szervezet – A közszolgáltatás megrendelője a város képviseletében maga a Lord Mayor (London polgármestere) – Az igazgatótanács tagjait a polgármester iktatja be pozíciójukba – A szolgáltató cég több kisebb nagyobb ágazati üzemeltető, taxi vállalat, kerékpár kölcsönző, stb konzorciuma, amelyhez szabadon csatlakozhat bárki, aki standardjaiknak megfelel, logót kap – A konzorciumban beruházó, és generálkivitelező részek is vannak Beruházások – A londoni közgyűlés határozata alapján folynak, a TFL saját forrásából, amelyhez adott esetben London városa is hozzájárul anyagilag

32 32 Példák Európából – London A fő ágazatok bemutatása A Metróhálózat (Tube) és a Docklands Light Railway (DLR) Autóbusz hálózat Vasúthálózat Vízibusz

33 33 Példák Európából – London A metróhálózat

34 34 Példák Európából – London Vasúti hálózat

35 35 Példák Európából – London Vasúti hálózat London vasúti hálózata igen kiterjedt, a vasút egészen a Citybe is benyúlik, egy pályaudvara részben a Temze fölé nyúlik nem messze a történelmi Towertől Klasszikus értelemben véve nem létezik elővárosi vasút a budapesti HÉV hez hasonlóan, ezt a szerepet a különböző vasúttársaságok elővárosi járatai töltik be. A helyközi és az országos közforgalmú járatok is több külvárosi részen megállnak. Pályaudvaraik többszörös vasúti csomópontok, és majdnem mindegyikük átszállást biztosít a Tube-ra Minden pályaudvar közelében (kivéve a City-t) található nagyméretű P+R parkoló.

36 36 Példák Európából – London Hálózati adatok A teljes vasúthálózat hossza London határain belül (Tube és DLR nélkül) kb 788 km, 321 állomás A metróhálózat hossza a DLR-rel kb km, állomás Autóbusz hálózat hossza közel 580 km

37 37 Példák Európából – London Utazások száma

38 38 Példák Európából – London Utazáskezdők (millió)

39 39 Példák Európából – London Tarifarendszer London tarifarendszere zónákra osztott, és időben megkülönböztetett. Nem mindegy melyik zónából melyik zónába, a napnak és a hétnek melyik szakában történik az utazás.

40 40 Példák Európából – London Pénzügyek

41 41 Példák Európából – London Elégedettség Ágazat Utas elégedettségi pont (100-ból) Busz80 Metró79 DLR81 Felszíni egyéb80 Croydon tramlink85 A vasút városon belüli szakasza84 Összesen81,5

42 Összegzés A korszerű elővárosi vasutak a város területe és a környező teleépülések, régió között működő eljutási rendszerek versenyképességét biztosítani képes meghatározó elemek. A közösségi közlekedésnek a versenyképes eljutási folyamatba történő integrálásának szükséges feltétele egy a közösségi közlekedési eszközök közötti szabad átjárást biztosító regionális tarifa rendszer. 42

43 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! 43


Letölteni ppt "Városi és elővárosi gyorsvasúti rendszerek európai gyakorlatai dr. Döbrei István BKV Zrt. 2012. március 29."

Hasonló előadás


Google Hirdetések