Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Debreceni Fejlesztői Hálózat Informatikai Szakmai Napokon, 2008. október 20- 22. Bátfai Norbert

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Debreceni Fejlesztői Hálózat Informatikai Szakmai Napokon, 2008. október 20- 22. Bátfai Norbert"— Előadás másolata:

1 Debreceni Fejlesztői Hálózat Informatikai Szakmai Napokon, 2008. október 20- 22. Bátfai Norbert nbatfai@inf.unideb.hu http://www.inf.unideb.hu/~nbatfai/ Debreceni Egyetem Informatikai Kar (DE IK), Információ Technológia Tanszék egyetemi tanársegéd Dokumentum verzió: 0.0.3, http://www.inf.unideb.hu/~nbatfai/ddn/DDN_2008_bemutea.odphttp://www.inf.unideb.hu/~nbatfai/ddn/DDN_2008_bemutea.odp DDN_2008_bemutea.odp Debrecen, 2008. október 20. A Debreceni Fejlesztői Hálózat (Debrecen Developer Network, DDN) szervezése megkezdésének bejelentése, a közösség népszerűsítése.

2 A Debreceni Fejlesztői Hálózat szervezése megkezdésének bejelentése az Informatikai Szakmai Napokon, 2008. október 20-22. Bátfai, Norbert Debreceni Egyetem, Informatikai Kar, Információ Technológia Tanszék nbatfai@inf.unideb.hu Copyright © 2008 Bátfai Norbert E közlemény felhatalmazást ad önnek jelen dokumentum sokszorosítására, terjesztésére és/vagy módosítására a Szabad Szoftver Alapítvány által kiadott GNU Szabad Dokumentációs Licenc 1.2-es, vagy bármely azt követő verziójának feltételei alapján. Nem változtatható szakaszok:. Címlap szövegek: Debreceni Fejlesztői Hálózat, Bátfai Norbert. Hátlap szövegek:. Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the GNU Free Documentation License, Version 1.2 or any later version published by the Free Software Foundation; with the Invariant Sections being:, with the Front- Cover Texts being: Debreceni Fejlesztői Hálózat, Bátfai Norbert, and with the Back- Cover Texts being:. Felhasználási engedély

3 Az előadás vázlata Az elektronikus közösség ● Célja, használati esetei ● Hogyan csatlakozhatsz? Tervezett témák ● „Nyílt forráskód” és Java tengely ● Digitális Tudatlenyomatok Összehasonlító Könyvtára, „Hetedik Szem” alapú közösségi portál ● Jávácska Önkifejező mobil játékok, „Evolúció vs. Teremtés” ● Tanuló projektek: - LEGO robotok Java (leJOS) programozása, - Bluetooth Java (JSR 82) programozás, - nyílt forráskódú operációs rendszerek (például MINIX) tanulmányozása, módosítása, - NFC alkalmazásfejlesztés Az oktatás és a közösség kapcsolata ● Operációs rendszerek, XML-HTML, Mobil programozás DEMÓK ● Hetedik Szem és Evolúció vs. Teremtés mobiltelefonon ● Első leJOS Javás robotunk

4 A közösség célja A Debreceni Fejlesztői Hálózat (Debrecen Developer Network, DDN) fő célja egy széles hallgatói bázison nyugvó, egyetemi szoftverfejlesztői közösség kialakulásának inkubálása.

5 A DDN használati esetei Kinek mi ebben a jó?

6 A jelentkezés A belépés feltétele egy feladat elkészítése. A feladat elkészítésére önállóan kell felkészülni. Az aktuális feladat egy szimulátorban futó Java ME és Google Android mobiltelefonos „játék” elkészítése. A feladat elkészítését segíti a Bátfai Norbert: Nehogy már a mobilod nyomkodjon téged! című könyv. A Java ME feladat legyen legalább NehogyMar7, az Androidos pedig legalább NehogyMar3 szintű. Az említett könyv kölcsönözhető a kari vagy a nagykönyvtárban: a 29.702- 29.707, illetve 3.354.444 számokon. A gyakorlottabbaknak elegendőek a források: http://www.eurosmobil.hu/NehogyMarhttp://www.eurosmobil.hu/NehogyMar A jelentkezés alapja a http://www.inf.unideb.hu/~nbatfai/#oshttp://www.inf.unideb.hu/~nbatfai/#os lap „Beküldött mintafeladat: OS-KIEMELTOTTHONI-OR168-38” fájljához hasonló OOo odt-ből az OOo-val vagy DocBook XML-ből a dblatex-el készített pdf fájl, a részletek itt olvashatóak: http://www.inf.unideb.hu/~nbatfai/ddn/DDN_2008_BN.pdf

7 A jelentkezés NehogyMar3: a fordítási és futási időbeli hibák kijavítása: http://www.inf.unideb.hu/~nbatfai/os/DEIK_MIPPOS2_BN_6.pdfhttp://www.inf.unideb.hu/~nbatfai/os/DEIK_MIPPOS2_BN_6.pdf, 35. szlájd. NehogyMar 3 NehogyMar 7

8 A jelentkezés eredménye Információk – a DDN LISTA SZINT-en Eszközhasználat – 3 db MOTORAZR² V8 (MOTOMAGX),3 db MOTOROKR U9 (MOTOMAGX), MOTORAZR V3, MOTOKRZR K1, 5 db NOKIA 5000, NOKIA 2600, NOKIA 5310 XpressMusic, NOKIA E51, NOKIA 6131 NFC, 2 db NOKIA 6212 classic NFC, SONY ERICSSON C702, SONY ERICSSON W580I és 2 csomag LEGO® MINDSTORMS NXT robot, szerveroldali lehetőségek (például Linux, MySQL, PostgreSQL, Tomcat, Java EE) Referencia – a Debreceni Fejlesztői Hálózat évkönyve:

9 Diplomamunka és szakdolgozati témák A MINIX mikrokernel módosítása MI BSc, Szabadon választott fejlesztés, pl. több alternatív ütemező beprogramozása és az implementációk teljesítménymérése. A MINIX IPC jellemzése MI BSc, A MINIX üzenetkezelés logolása és a logok ábrázolása, szemléltetése. Operációs rendszerek teljesítménymérése MI BSc, Pti BSc, Nyílt forrású operációs rendszerek (például a GNU/Linux, GNU/OpenSolaris, FreeBSD, MINIX) teljesítménymérése (benchmarking) és összehasonlítása. Nyílt mobil operációs rendszerek MI BSc, Pti Bsc, Az Openmoko és a Neo FreeRunner mobiltelefonnal szerzett konkrét tapasztalatok bemutatása. kizárólag a DDN-en belüli hallgatóknak

10 Mobiltelefonos alkalmazásfejlesztések MI BSc, Pti BSc, A Java ME és Google Android fejlesztés összehasonlítása. Mobiltelefonos játékfejlesztés MI BSc, Pti BSc, Egy konkrét Java ME és/vagy Google Android fejlesztés. Robotok és az OOP oktatása IT MSc, 2 fős csoportmunkában, LEGO Mindstorms NXT Java programozása és ennek OO bevezető tanítása. A nyílt forrású forradalom zászlói IK BSc, 2 fős csoportmunkában, a nyílt forráskód fejlődése a "MINIX- től az OpenArena-ig", a nyílt forrású alternatívák, megoldások tematikus bemutatása. kizárólag a DDN-en belüli hallgatóknak

11 Tervezett témák ● „Nyílt forráskód” és Java tengely ● Digitális Tudatlenyomatok Összehasonlító Könyvtára, „Hetedik Szem” alapú közösségi portál ● Jávácska Önkifejező mobil játékok, „Evolúció vs. Teremtés” ● Tanuló projektek: - LEGO robotok Java (leJOS) programozása, - Bluetooth Java (JSR 82) programozás, - nyílt forráskódú operációs rendszerek (például MINIX) tanulmányozása, módosítása, - NFC alkalmazásfejlesztés

12 „Nyílt forráskód” és Java tengely DDN fejlesztések: ● Java ME kliens, Java EE szerveroldal, ● minden DDN fejlesztés nyílt forráskódú lesz, ● a GNU GPL használatára törekszünk, ● lehetőleg nyílt szoftvereket használunk, például ArgoUML Nincs Java csapda - 2006, november: Sun Opens Java http://www.sun.com/2006-1113/feature Java ME – phoneME (Mobile & Embedded) http://community.java.net/mobileandembedded Java SE – OpenJDK http://openjdk.java.net Java EE – GlassFish https://glassfish.dev.java.net

13 Nyílt forráskód Akik még ma is csak legyintenének: „By 2012, 80 per cent of all commercial software will include elements of open-source technology.” * *: Gartner Highlights Key Predictions for IT Organisations and Users in 2008 and Beyond, http://gartner.com/it/page.jsp?id=593207 http://gartner.com/it/page.jsp?id=593207

14 Nyílt forráskód Az IT oktatásban? Valójában azt is furcsállhatnánk, ha egyáltalán felmerül egy nem nyílt forrású termék oktatása... a triviális példám: az 1987-ben megjelenő – a Tanenbaumi eszmét, miszerint a kernel forráskódjának tanulmányozása, módosítása olyan lehetőséget ad a mérnök hallgatónak, mint a béka boncolása a biológus hallgatónak * – implementáló Minix-et tanították a Helsinki egyetem Operációs rendszerek kurzusán, ahol Linus Torvalds jól megismerte, majd 1991-ben vízre bocsájtották a ma már zászlóshajót, a Linuxot. Az én olvasatomban Finnország ezért lehet informatikai nagyhatalom. *: Sillabusz, DE IK mérnök informatikus szak Operációs rendszerek kurzusai http://www.inf.unideb.hu/~nbatfai/os/DEIK_MIPPOS_2008tavasz_BN_Syllabus.pdf Eredeti fogalmazásban: „Az olvasó egy valódi operációs rendszert boncolgathat, hogy lássa, milyen az belülről, ahogy a biológus hallgató békát boncol.” Andrew S. Tanenbaum, Albert S. Woodhull: Operációs rendszerek, PANEM 1999.

15 /* * linux/kernel/printk.c * * Copyright (C) 1991, 1992 Linus Torvalds * * Modified to make sys_syslog() more flexible: added commands to * return the last 4k of kernel messages, regardless of whether * they've been read or not. Added option to suppress kernel printk's * to the console. Added hook for sending the console messages * elsewhere, in preparation for a serial line console (someday). * Ted Ts'o, 2/11/93. * Modified for sysctl support, 1/8/97, Chris Horn. * Fixed SMP synchronization, 08/08/99, Manfred Spraul * manfred@colorfullife.com * Rewrote bits to get rid of console_lock *01Mar01 Andrew Morton */ #include... /* * linux/kernel/printk.c * * Copyright (C) 1991, 1992 Linus Torvalds * 2004 Motorola * * Modified to make sys_syslog() more flexible: added commands to * return the last 4k of kernel messages, regardless of whether * they've been read or not. Added option to suppress kernel printk's * to the console. Added hook for sending the console messages * elsewhere, in preparation for a serial line console (someday). * Ted Ts'o, 2/11/93. * Modified for sysctl support, 1/8/97, Chris Horn. * Fixed SMP synchronization, 08/08/99, Manfred Spraul * manfreds@colorfullife.com * Rewrote bits to get rid of console_lock *01Mar01 Andrew Morton * * 2004-Aug-4 - (Motorola) Added changes to enable phone logging */ #include... Nyílt forráskód http://sourceforge.net/projects/e680/ http://www.kernel.org/

16 Hetedik Szem Az Eurosmobil kereskedelmi terméke (nem nyílt licenc) http://www.eurosmobil.hu/jatekok.html#hetedik

17 Hetedik Szem „A mi terminológiánkban ez a játék egy Szabad Akarat Szonda program, ami egy 2048 bites lelki (normál és erotikus) ujjlenyomatot tud felvenni a játékostól.” * „A programban 2048 100 milliszekundumos időintervallummal dolgozunk, ennek feleltetünk meg egy 2048 bites mintát. Ha egy adott 100 milliszekundumos részintervallumban a játékos lenyomja a tűz gombot (a játékban ezek az események a „voluntary finger movements”-ek), akkor a megfelelő bit 1, különben zérus. Ezt a bitmintát nevezzük mi digitális tudatlenyomatnak.” ** A fogalmat az Eurosmobil Hetedik Szem nevű játéka vezette be. *, **: Bátfai Norbert: Mobiltelefonos játékok tervezése és fejlesztése Doktori (PhD) értekezés (készítés alatt).

18 Hetedik Szem „A minták bitenkénti összehasonlítása (a ábra zöld és kék grafikonjai) másra nem jó, hacsaknem a feladat nehézségének érzékeltetésére.” * *: Bátfai Norbert: Mobiltelefonos játékok tervezése és fejlesztése Doktori (PhD) értekezés (készítés alatt).

19 32. ábra: Gépi minták mind hasonlóak (7.0; 1.1886, sárga) és (7.0; 1.2194, kék) (a felső plotok) *. 33. ábra: A egyesből álló minta és a gépi minta különbözik (a felső plotok) **. Hetedik Szem *, **: Bátfai Norbert: Mobiltelefonos játékok tervezése és fejlesztése Doktori (PhD) értekezés (készítés alatt).

20 34. ábra: Emberi és gépi minta *. 35. ábra: Két emberi (kattintgatott) minta **. *, **: Bátfai Norbert: Mobiltelefonos játékok tervezése és fejlesztése Doktori (PhD) értekezés (készítés alatt). Hetedik Szem

21 Digitális Tudatlenyomatok Összehasonlító Könyvtára „A Digitális Tudatlenyomatok Összehasonlító Könyvtára projekt célja több (például normál, relaxációs, vidám, félelmetes, erotikus) kontextusban felvett, több adott méretű (például 2048, 4096 bites), a II.1.1 Hetedik Szem pontban bevezetett tudatlenyomatok előállítása, majd oktatási és kutatási célokra való internetes elérhetőségének biztosítása. A könyvtár mintáira ráépítendő statisztikai kutatásokhoz szükséges, hogy a minták mellett a mintaadó személyek közötti, a kontextusoknak megfelelő kapcsolati térképpel is rendelkezzünk!” * Java ME kliens, Java EE szerveroldal. *: Bátfai Norbert: Mobiltelefonos játékok tervezése és fejlesztése Doktori (PhD) értekezés (készítés alatt).

22 Hetedik Szem alapú közösségi portál „A fejlesztendő Digitális Tudatlenyomatok Összehasonlító Könyvtára könyvtárunk adatai alapján olyan statisztikai kutatásokat indulhatunk be, amik alapján eldönthetővé válik, hogy a tudatlenyomatok valóban lelki ujjlenyomatok-e, tehát visszatükrözik-e a szolgáltató személyek adott kontextusbeli kapcsolati térképét. Ha a válasz igen, akkor beindíthatunk olyan kísérleti fejlesztést, amelyek kiegészíti a létező közösségi portálokat, vagy újfajta közösségi portál létrehozását teszi lehetőve.” * *: Bátfai Norbert: Mobiltelefonos játékok tervezése és fejlesztése Doktori (PhD) értekezés (készítés alatt).

23 GNU Jávácska http://javacska.lib.unideb.hu/ http://javacska.lib.unideb.hu/konyv/bv-naploja-kezirat-I-5_0_0.pdf 22. ábra: A (Jávácska vortálról letöltött) Fantasztikus programozás könyv letöltéseinek jellemzése havonta 2005-től *. *: Bátfai Norbert: Mobiltelefonos játékok tervezése és fejlesztése Doktori (PhD) értekezés (készítés alatt). 2009 Jávácska Újratöltve

24 Jávácska platform

25 Önkifejező mobil játékok „itt a jétékélmény nem a..., hanem - kicsit talán a fejlesztői élmény túlhangsúlyozásával – egy ötlet, egy elképzelés vagy hipotézis megosztása, tehát inkább önkifejezés.” * Cél: egy informatikai tanári közösség ápolása. *: Bátfai Norbert: Mobiltelefonos játékok tervezése és fejlesztése Doktori (PhD) értekezés (készítés alatt).

26 „Evolúció vs. Teremtés” Az ötlet: hogyan lehet egyszerre igaz a néhány ezer éves világ és az evolúció? A választ megtalálod a játék szintézisében. képek: Bátfai Norbert: Mobiltelefonos játékok tervezése és fejlesztése Doktori (PhD) értekezés (készítés alatt).

27 Tervezett témák, tanuló projektek ● Tanuló projektek: - LEGO robotok Java (leJOS) programozása, - Bluetooth Java (JSR 82) programozás, - nyílt forráskódú operációs rendszerek (például MINIX) tanulmányozása, módosítása, - NFC alkalmazásfejlesztés És persze a killer alkalmazás keresése!!!

28 Az oktatás és a közösség kapcsolata Gyakorlati szemlélet ● az Operációs rendszerek kurzusban ez majd a korábban említett Tanenbaumi eszme érvényesítését jelenti, azaz a C forráskódban tanítást: (jelen pillanatban, a didaktikai problémákat a „piros pirulázással” hidaljuk át, „ennek lényege egy olyan vertikális jellegű tudás megszerzése és demonstrálása, amely tudás hajszálgyökerei olyan mélyre nyúlnak, hogy magukból a kernel C forrásaiból szívják fel az információkat”) http://www.inf.unideb.hu/~nbatfai/os/DEIK_MIPPOS_2008tavasz_BN_Szobeli.pdf http://www.inf.unideb.hu/~nbatfai/os/DEIK_MIPPOS_2008tavasz_BN_Syllabus.pdf http://www.inf.unideb.hu/~nbatfai/os/DEIK_MIPPOS_2008tavasz_BN_Szobeli.pdf http://www.inf.unideb.hu/~nbatfai/os/DEIK_MIPPOS_2008tavasz_BN_Syllabus.pdf Laborgyakorlatokra a DDN projektek, készülékek, mint szemléltető eszközök ● ez egyben egyfajta önszervező tutor rendszert is jelet az érdeklődő hallgató között

29 syslib.h com.h... Gyakorlati szemlélet / /usr /usr/src/ Időzít ő taszk Ethernet megh. Lemez megh. Terminál megh. Processzuskezelé s Megszak., IPC stb. Rendsz er taszk PMFSIS /usr/src/servers /usr/src/driver s /usr/src/kerne l Felhasználói programokInit proc.h proc.c clock.c system/do_getinfo.c... dmp_kernel.c dmp.c... /usr/src/include/mini x

30 Gyakorlati szemlélet, például MINIX 3

31 Gyakorlati szemlélet Ezt a feladatot az Operációs rendszer 2. laborok elején például minden hallgató elkészíti: http://www.inf.unideb.hu/~nbatfai/os/DEIK_MIPPOS_2008tavasz_BN_KiemeltOttoni_OR168_38.pd f

32 DDN projektek, készülékek, mint szemléltető eszközök Az Operációs rendszerek 2. labor első saját (Javás) robotja. http://www.inf.unideb.hu/~nbatfai/os/MasodikNXTRobot.ogv

33 LeJOS, Java for Lego Mindstorms http://lejos.sourceforge.net

34 LeJOS, Java for Lego Mindstorms http://lejos.sourceforge.net

35 LeJOS, Java for Lego Mindstorms http://lejos.sourceforge.net

36 Az oktatás és a közösség kapcsolata Minden hallgató egyenlő, de a DDN tagok még egyenlőbbek :) A lista szintre belépő, elfogadott feladatukat a következők szerint számoltathatják el nálam: ● MI Operációs rendszerek tárgy: 2 otthoni feladat. ● MI Operációs rendszerek 2 tárgy: 2 otthoni feladat. ● PTI XML-HTML tárgy: gyakorlati jegy += 2, ha az Adnroidos feladatban a GUI felépítése XML-ben történik. Gyakorlati jegy = 5, ha a beküldött két példa bemutatása DocBook XML-ben van leírva. ● Mobil programozás tárgy: gyakorlati jegy = 5.

37 Demók megtekintése ● A leJOS Javával (a Viselkedés API-val) futó első példaprogram az Operációs rendszerek 2 laborról. ● A Hetedik Szem egy Nokia E51 és egy Motorola MOTORAZR² V8 készüléken. ● Az Evolúció vs. Teremtés egy Nokia E51 és egy Motorola MOTORAZR² V8 készüléken.

38 Köszönöm a figyelmet Bátfai Norbert nbatfai@inf.unideb.hu http://www.inf.unideb.hu/~nbatfai/ Debreceni Egyetem Informatikai Kar (DE IK), Információ Technológia Tanszék egyetemi tanársegéd Skype: batfai.norbert MSN: nbatfai@inf.unideb.hunbatfai@inf.unideb.hu A DDN fóruma: http://forum.inf.unideb.hu/viewtopic.php?f=47&t=222http://forum.inf.unideb.hu/viewtopic.php?f=47&t=222 DDN lap: http://www.inf.unideb.hu/~nbatfai/#ddnhttp://www.inf.unideb.hu/~nbatfai/#ddn


Letölteni ppt "Debreceni Fejlesztői Hálózat Informatikai Szakmai Napokon, 2008. október 20- 22. Bátfai Norbert"

Hasonló előadás


Google Hirdetések