Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Nyílt forrású, mobiltelefonos játékok az oktatásban Bátfai Norbert * DE IK, Információ Technológia Tanszék egyetemi tanársegéd.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Nyílt forrású, mobiltelefonos játékok az oktatásban Bátfai Norbert * DE IK, Információ Technológia Tanszék egyetemi tanársegéd."— Előadás másolata:

1 Nyílt forrású, mobiltelefonos játékok az oktatásban Bátfai Norbert * DE IK, Információ Technológia Tanszék egyetemi tanársegéd Bátfai Erika DE, Egyetemi és Nemzeti Könyvtár Ildikó Pšenáková Constantine the Philosopher University Faculty of Central European Studies Dokumentum verzió: 0.0.1, INFOERA2009_BN.ppt *: kapcsolattartó szerző Debrecen, november INFO ÉRA 2009 Füzesgyarmat, november

2 Nyílt forrású, mobiltelefonos játékok az oktatásban Bátfai Norbert Debreceni Egyetem, Informatikai Kar, Információ Technológia Tanszék Copyright © 2009 Bátfai Norbert E közlemény felhatalmazást ad önnek jelen dokumentum sokszorosítására, terjesztésére és/vagy módosítására a Szabad Szoftver Alapítvány által kiadott GNU Szabad Dokumentációs Licenc 1.2-es, vagy bármely azt követő verziójának feltételei alapján. Nem változtatható szakaszok nincsenek. Címlap szövegek: Nyílt forrású, mobiltelefonos játékok az oktatásban. Hátlap szövegek nincsenek. Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the GNU Free Documentation License, Version 1.2 or any later version published by the Free Software Foundation; with the no Invariant Sections with the Front- Cover Texts being: Nyílt forrású, mobiltelefonos játékok az oktatásban and with no Back- Cover Texts. Felhasználási engedély A GNU Free Documentation License nem hivatalos magyar fordítása:

3 Az előadás üzenete Java nyelvű, nyílt forrású, mobiltelefonokra orientált programozási példákat az oktatásba! Ezzel széles körben elérhetjük, hogy diákjaink, hallgatóink: saját érdeklődésből programozzanak legyen sikerélményben részük

4 Az előadás vázlata Bevezetés és elmélet Nyílt forráskód A Java platform és megnyitása Fejlesztő eszközök Játékok és nyílt forráskód A játékok bevezetése a hazai és a külföldi oktatási gyakorlatba Példák A Nehogy már a mobilod nyomkodjon téged! című könyv Motorola, Nokia, Sony Ericsson MIDP mobiltelefonok, Google Android mobiltelefonok Minix, Linux, Quake III Arena Gyakorlat A „Nehogy már”-os példák Az Eurosmobil Open Source játékok bemutatása NetBeans

5 Nyílt forráskód Az IT oktatásban? Valójában azt is furcsállhatnánk, ha egyáltalán felmerül egy nem nyílt forrású termék oktatása... a triviális példám: az 1987-ben megjelenő – a Tanenbaumi eszmét, miszerint a kernel forráskódjának tanulmányozása, módosítása olyan lehetőséget ad a mérnök hallgatónak, mint a béka boncolása a biológus hallgatónak * – implementáló Minix-et tanították a Helsinki egyetem Operációs rendszerek kurzusán, ahol Linus Torvalds jól megismerte, majd 1991-ben vízre bocsájtotta a ma már zászlóshajót, a Linuxot. Az én olvasatomban Finnország ezért lehet informatikai nagyhatalom. *: Sillabusz, DE IK mérnök informatikus szak Operációs rendszerek kurzusai Eredeti fogalmazásban: „Az olvasó egy valódi operációs rendszert boncolgathat, hogy lássa, milyen az belülről, ahogy a biológus hallgató békát boncol.” Andrew S. Tanenbaum, Albert S. Woodhull: Operációs rendszerek, PANEM 1999.

6 Nyílt forráskód Akik még ma is csak legyintenének: „By 2012, 80 per cent of all commercial software will include elements of open-source technology.” * *: Gartner Highlights Key Predictions for IT Organisations and Users in 2008 and Beyond,

7 /* * linux/kernel/printk.c * * Copyright (C) 1991, 1992 Linus Torvalds * * Modified to make sys_syslog() more flexible: added commands to * return the last 4k of kernel messages, regardless of whether * they've been read or not. Added option to suppress kernel printk's * to the console. Added hook for sending the console messages * elsewhere, in preparation for a serial line console (someday). * Ted Ts'o, 2/11/93. * Modified for sysctl support, 1/8/97, Chris Horn. * Fixed SMP synchronization, 08/08/99, Manfred Spraul * * Rewrote bits to get rid of console_lock *01Mar01 Andrew Morton */ #include... /* * linux/kernel/printk.c * * Copyright (C) 1991, 1992 Linus Torvalds * 2004 Motorola * * Modified to make sys_syslog() more flexible: added commands to * return the last 4k of kernel messages, regardless of whether * they've been read or not. Added option to suppress kernel printk's * to the console. Added hook for sending the console messages * elsewhere, in preparation for a serial line console (someday). * Ted Ts'o, 2/11/93. * Modified for sysctl support, 1/8/97, Chris Horn. * Fixed SMP synchronization, 08/08/99, Manfred Spraul * * Rewrote bits to get rid of console_lock *01Mar01 Andrew Morton * * 2004-Aug-4 - (Motorola) Added changes to enable phone logging */ #include... Nyílt forráskód

8 A Java fejlesztés menete Java forrás Bájt- kód JVM Linux PC JVM Windows PC JVM Solaris szerver Nokia mobil Motorola mobil JVM LEGO robot Fizikai gépek Virtuális gép (JVM, Java Virtual Machine) Java nyelv Forrás: Bátfai Norbert: Nehogy már a mobilod nyomkodjon Téged! DEENK 2008.

9 Kávé bébi, a bájtkód

10 Java platform és hordozhatóság Forrás: Bátfai Norbert: Nehogy már a mobilod nyomkodjon Téged! DEENK Linux PC Windows PC Solaris szerver Nokia mobil Motorola mobil JVM LEGO robot Java nyelv Java SE Java ME Java EE leJOS Servlet Applet MIDlet

11 2006. november, a Sun megnyitja a Java-t Java ME – phoneME (Mobile & Embedded) Java SE – OpenJDK Java EE – GlassFish https://glassfish.dev.java.net/https://glassfish.dev.java.net/ Nincs Java csapda, GNU GPL v2

12 Java ME MIDlet MIDP CLDC Canvas Display Random Double Sprite RecordStore Thread Forrás: Bátfai Norbert: Nehogy már a mobilod nyomkodjon Téged! DEENK javax microedition midletlcduirms MIDlet Canvas Display RecordStore

13 Forrás: Bátfai Norbert: Mobiltelefonos játékok tervezése és fejlesztése, Doktori (PhD) értekezés (a szóban forgó játékok forrásai az előadás pillanatában még nem elérhetőek, további infók: Eurosmobil Open Source „A 102%, 104% Nyári, Úszós Kapitális forrásaiból készítjük el a megnyitott „110% Nyári Kapitális NYFK” játékot.” (Terveink szerint ezekre a megnyitott játékokra épül egy, a TÁMOP pályázat keretében készülő digitális szakkönyv is.)

14 Eurosmobil Open Source Forrás: Bátfai Norbert: Mobiltelefonos játékok tervezése és fejlesztése, Doktori (PhD) értekezés (a szóban forgó játékok forrásai az előadás pillanatában még nem elérhetőek, további infók: „Az Örömfoci és a Fociünnep forrásaiból készítjük el a megnyitott „Focijáték Neked NYFK” játékot.” „A Hetedik Szem forrásaiból készítjük el a megnyitott „Hetedik Szem NYFK” játékot.”

15 Hetedik Szem

16 Hetedik Szem „A mi terminológiánkban ez a játék egy Szabad Akarat Szonda program, ami egy 2048 bites lelki (normál és erotikus) ujjlenyomatot tud felvenni a játékostól.” * „A programban milliszekundumos időintervallummal dolgozunk, ennek feleltetünk meg egy 2048 bites mintát. Ha egy adott 100 milliszekundumos részintervallumban a játékos lenyomja a tűz gombot (a játékban ezek az események a „voluntary finger movements”-ek), akkor a megfelelő bit 1, különben zérus. Ezt a bitmintát nevezzük mi digitális tudatlenyomatnak.” ** A fogalmat az Eurosmobil Hetedik Szem nevű játéka vezette be. *, **: Bátfai Norbert: Mobiltelefonos játékok tervezése és fejlesztése Doktori (PhD) értekezés (készítés alatt).

17 Hetedik Szem „A minták bitenkénti összehasonlítása (a ábra zöld és kék grafikonjai) másra nem jó, hacsaknem a feladat nehézségének érzékeltetésére.” * *: Bátfai Norbert: Mobiltelefonos játékok tervezése és fejlesztése Doktori (PhD) értekezés (készítés alatt).

18 32. ábra: Gépi minták mind hasonlóak (7.0; , sárga) és (7.0; , kék) (a felső plotok) *. 33. ábra: A egyesből álló minta és a gépi minta különbözik (a felső plotok) **. Hetedik Szem *, **: Bátfai Norbert: Mobiltelefonos játékok tervezése és fejlesztése Doktori (PhD) értekezés (készítés alatt).

19 34. ábra: Emberi és gépi minta *. 35. ábra: Két emberi (kattintgatott) minta **. *, **: Bátfai Norbert: Mobiltelefonos játékok tervezése és fejlesztése Doktori (PhD) értekezés (készítés alatt). Hetedik Szem

20 Digitális Tudatlenyomatok Összehasonlító Könyvtára „A Digitális Tudatlenyomatok Összehasonlító Könyvtára projekt célja több (például normál, relaxációs, vidám, félelmetes, erotikus) kontextusban felvett, több adott méretű (például 2048, 4096 bites), a II.1.1 Hetedik Szem pontban bevezetett tudatlenyomatok előállítása, majd oktatási és kutatási célokra való internetes elérhetőségének biztosítása. A könyvtár mintáira ráépítendő statisztikai kutatásokhoz szükséges, hogy a minták mellett a mintaadó személyek közötti, a kontextusoknak megfelelő kapcsolati térképpel is rendelkezzünk!” * Java ME kliens, Java EE szerveroldal. *: Bátfai Norbert: Mobiltelefonos játékok tervezése és fejlesztése Doktori (PhD) értekezés (készítés alatt).

21 Hetedik Szem alapú közösségi portál „A fejlesztendő Digitális Tudatlenyomatok Összehasonlító Könyvtára könyvtárunk adatai alapján olyan statisztikai kutatásokat indulhatunk be, amik alapján eldönthetővé válik, hogy a tudatlenyomatok valóban lelki ujjlenyomatok-e, tehát visszatükrözik-e a szolgáltató személyek adott kontextusbeli kapcsolati térképét. Ha a válasz igen, akkor beindíthatunk olyan kísérleti fejlesztést, amelyek kiegészíti a létező közösségi portálokat, vagy újfajta közösségi portál létrehozását teszi lehetőve.” * *: Bátfai Norbert: Mobiltelefonos játékok tervezése és fejlesztése Doktori (PhD) értekezés (készítés alatt).

22 Önkifejező mobil játékok „itt a jétékélmény nem a..., hanem - kicsit talán a fejlesztői élmény túlhangsúlyozásával – egy ötlet, egy elképzelés vagy hipotézis megosztása, tehát inkább önkifejezés.” * Cél: egy informatikai tanári közösség ápolása. *: Bátfai Norbert: Mobiltelefonos játékok tervezése és fejlesztése Doktori (PhD) értekezés (készítés alatt).

23 „Evolúció vs. Teremtés” Az ötlet: hogyan lehet egyszerre igaz a néhány ezer éves világ és az evolúció? A választ megtalálod a játék szintézisében. képek: Bátfai Norbert: Mobiltelefonos játékok tervezése és fejlesztése Doktori (PhD) értekezés (készítés alatt).

24 Nehogy már példák NehogyMar 3 NehogyMar 7 A erőforrások (Java források, képek, xml-ek) letöltése: A könyv megvásárolható vagy megrendelhető a Sziget Egyetemi Könyvesboltban Debrecen Egyetem tér 1., (52) /22185,

25 Fejlesztő eszközök, a NehogyMár7 felélesztése videó NetBeans IDE,

26

27 A játékok bevezetése a hazai és a külföldi oktatási gyakorlatba Itthon Debreceni Egyetem Informatikai Kar, Pti. BSc., Mobil programozás című tárgy Külföldön Nyitrai Konstantín Filozófus Egyetem Közép-európai Tanulmányok Kara Természettudományi és Informatikai Intézet, Mobile learning

28 Az előadás üzenete Java nyelvű, nyílt forrású, mobiltelefonokra orientált programozási példákat az oktatásba! Ezzel széles körben elérhetjük, hogy diákjaink, hallgatóink: saját érdeklődésből programozzanak legyen sikerélményben részük

29 Köszönöm a figyelmet Bátfai Norbert Skype: batfai.norbert MSN: Honlap: Ars Poetica Informaticae portál: Bátfai Erika DE, Egyetemi és Nemzeti Könyvtár Ildikó Pšenáková Constantine the Philosopher University Faculty of Central European Studies


Letölteni ppt "Nyílt forrású, mobiltelefonos játékok az oktatásban Bátfai Norbert * DE IK, Információ Technológia Tanszék egyetemi tanársegéd."

Hasonló előadás


Google Hirdetések