Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Valós idejű multimodális mobil utastájékoztatás Dr. Tóth János Új megoldások a közösségi közlekedésben – fenntarthatóság – integráció - finanszírozás 2014.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Valós idejű multimodális mobil utastájékoztatás Dr. Tóth János Új megoldások a közösségi közlekedésben – fenntarthatóság – integráció - finanszírozás 2014."— Előadás másolata:

1 Valós idejű multimodális mobil utastájékoztatás Dr. Tóth János Új megoldások a közösségi közlekedésben – fenntarthatóság – integráció - finanszírozás 2014. november 6-7. BME - Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék

2 Tartalom 2 1. Információszolgáltatási fejlődési irányok 2. Utastájékoztató rendszerek jellemzőinek multikritériumos elemzése 5. A mobil alkalmazás koncepciója - továbbfejlesztés 4. Adatellátás 3. Utazók elvárásainak megismerése - kérdőíves felmérés Libra Szoftver Zrt.-BME: BusEye – online személyre szabott utastájékoztatási rendszer kifejlesztése c. projekt 2013-2014 Piacorientált kutatás-fejlesztési tevékenység támogatása a közép- magyarországi régióban

3 3 multimodális utazási láncok tervezése tájékoztatás mobil eszközön (bárhol hozzáférhető) valós idejű (és előrebecsült) információk közlése kényelmi szolgáltatások (pl. jármű jellemzők) közlése személyre szabott tájékoztatás (preferenciák) helytől függő tájékoztatás (location based services) személyi navigáció (lebonyolítás segítése, különösen zavar esetén!) különböző adatforrások tartalmának integrálása (értéknövelt információk) tájékoztatás mellett egyéb utasinformatikai funkciók (pl. menetdíjfizetés) integrálása utasbiztonság fokozása tevékenységi láncok szervezése adatgyűjtés a felhasználó információkezelési (döntési) és utazási szokásairól 1. Információszolgáltatási fejlődési irányok Probléma: helyismeret hiánya, változó közlekedési körülmények

4 4 A valós idejű utastájékoztatás térbeni és időbeni elérhetősége fokozatosan nő. 1. Információszolgáltatási fejlődési irányok Az utazók is egyre felkészültebbek az egyes végberendezések kezelésére. Személyes közlekedési információs asszisztens rendszerek PITA – Personal Intelligent Travel Assistant ITIS – Intelligent Traveller Information System

5 5 Mobilitás menedzsment folyamata 1. Információszolgáltatási fejlődési irányok Közlekedési igény Adatgyűjtés Adattárolás és –feldolgozás (előrejezés) Információszolgáltatás, ajánlások Információ továbbítás Reakció figyelés …

6 6 Az intelligens közlekedési rendszereknek a közúti közlekedés területén történő kiépítésére, valamint a más közlekedési módokhoz való kapcsolódására vonatkozó keretről. Az alapadatok a multimodális és valós idejű információszolgáltatáshoz az ITS-szolgáltatók rendelkezésére álljanak. (Az adatgyűjtő kellő időben, frissítve, elektronikus adatcsere keretében juttatja el az ITS- szolgáltatónak.) Az ITS-szolgáltatók a multimodális és valós idejű információkat kellő időben aktualizálják. A valamennyi felhasználó számára díjmentesen hozzáférhető, közúti közlekedési biztonsággal kapcsolatos „általános közlekedési információk” minimum követelményeinek és minimális tartalmának meghatározása. Az Európai Parlament és Tanács 2010/40/EU irányelve

7 7 2. Utastájékoztató rendszerek jellem- zőinek multikritériumos elemzése Összehasonlítás, (szubjektív) értékelés Melyik alkalmazásokat vizsgáljuk? (hazai és nemzetközi gyakorlat, térbeliség) Milyen funkciót lát el? Melyik funkció mennyire fontos? Hogyan működik? Teljesítési színvonal? Milyen felhasználói élményt jelent? A közölt (értéknövelt) információ értéke? Példaértékű megoldások Egyetlen „jósági” mutatószám?!

8 8 1. Techn. hozzáférésmobil internetinternet 2. Felhasználói jogosultság értéknövelt szolgáltatás regisztráció mobilos jegy- vásárlás 3. Beágyazódásönálló szolgáltatás „ráépülés” más szolgáltatásokra 4. Utazási módok egy közforgalmú alágazat több közforgalmú alágazat + parkolás+ gyaloglás + egyéni közlekedés + kiegészítő szolgál- tatások (car sharing) 5. Térbeliségvárosrégióországnemzetközi 6. Szolg. függőségegy közlekedési szolgáltatószolgáltató- független 7. Adatbevitel szolgáltatás igénylésekor előzetesfolyamatosanhistorikus adatok audio (bediktálás) 8. Letöltési adat- kapcsolat szolgáltatás igénylésekor előzetes (offline) folyamatosan (online) 9. Kezelt adatoktervezettreal-time kedvencek + előzmények előrebecsültcrowd sourcing 10. Adatbázis üzemeltetője non-profit szervezet közlekedési társaság hatóság profit-orientált szervezet 11. Lekérdezésekhelytől függőidőtől függő személyre szabott esemény- orientált 12. Szolgáltatás típusa tájékoztatásútvonaltervezés személyi navigáció 13. Kiegészítő információk kényelmi szolgáltatások esélyegyenlőségi információk idegen nyelvügyfél-kapcsolat környezeti hatások tarifa 14. Megjelenítésszöveges leírás térképes (real-time adatok) SMS audio (felolvasás) térképes(terve- zett adatok) helyszínrajz, street view 2. Utastájékoztató rendszerek jellem- zőinek multikritériumos elemzése általános jellemzők működési jellemzők

9 9 információs térkép GPS alapján lista a közelben található megállókról naprakész térképi adatbázis és menetrend útvonal-tervezés forgalmi zavarok (diszpécseri üzenetek) kezelése Hazai megoldások

10 10 street view (Útvonalterv) vonatinfó (Elvira) Futár info (BKK) ülőhelyfoglalás (Volánbusz) útvonaltervező (Kisalföld Volán) POI-k (Vértes és Kunság Volán) Hazai megoldások

11 Kezelt adatok: –real-time Lekérdezések: –átszállás, gyaloglás –kedvencek Szolgáltatás típusa: –útvonaltervezés –személyi navigáció nincs Kiegészítő információk: –idegen nyelv –alacsonypadlós Egyéb: –online jegyvásárlás –chipkártyás bérlet Projektek: –utastájékoztatás és forgalomirányítás –e-ticket Hazai megoldások

12 Külföldi megoldások értékelés – a szempontok szerinti minősítő érték és a szempontok súlya alapján – figyelembe véve az egyes utazói csoportok eltérő elvárásait

13 Külföldi megoldások iránymutató funkciók és megoldások TfL (Transport for London) forgalmi zavarokról kameraképek és szöveges információk; figyelmeztető szolgáltatás SCOTTYautósvonat-tervező modul AnachB P+R parkolók, city-bike, car-sharing állomások (kapacitásértékkel); személyre szabható kerékpáros útvonaltervezés; aktuális forgalmi helyzet és 15-45 perces előrebecslése Bayerninfokerékpáros útvonalak – magasságprofil, látnivalók, B+R RATP, Transportdirect, DB, Eco-comparateur, RouteRANK becsült CO 2 -kibocsátás érték (a számítási móddal együtt); az utazási költségek megjelenítése - az egyéni közlekedéssel összehasonlítás DB autós utazáshoz statisztikai adatokon alapuló dugó előrejelzés és valós idejű adatokra épülő becsült érkezési információ Transportdirect, WiseTrip útvonal-keresések elmentése; személyre szabott beállítások 9292ügyfélkapcsolati lehetőségek, felolvasó és a címet bediktáló funkció (vakoknak) Útvonalterv (Pedroute) beállítási lehetőségek mozgáskorlátozottaknak, vakoknak a kiválasztott pontokról (pl: átszállási pontok) aktuális helyszíni kép, ún. „street view” EU-Spirit kísérőszolgáltatás (vakoknak és mozgáskorlátozottaknak), legrészletesebb tarifainformációk, összehasonlítás és személyre szabott ajánlás

14 14 3. Utazók elvárásainak megismerése – kérdőíves felmérés 1. Mobil eszközök használatával kapcsolatos kérdések okostelefon, internet kapcsolat, frissítési gyakoriság 2. Közlekedési információkkal kapcsolatos kérdések közlekedési módok, real-time adatok (és azok haszna), megállóhely- kiválasztás, POI-k, push információk, információ megjelenítése 3. Személyes kérdések nem, életkor, lakóhely, iskolai végzettség

15 15 3. Utazók elvárásainak megismerése – kérdőíves felmérés 9%-nak nincs okostelefonja és nem is tervez venni. 63% már most (66% közeljövőben) potenciális felhasználó (+ 15% Wifi-n keresztül kommunikáló). Mindenkit érdekelne dinamikus utastájékoztatás!

16 16 3. Utazók elvárásainak megismerése – kérdőíves felmérés Okostelefonnal rendelkezik és korlátlanul vagy korlátozott forgalom mellett szívesen jutna dinamikus közlekedési információhoz 66% Okostelefonnal rendelkezik, de csak wi-fin keresztül jutna dinamikus közlekedési információhoz 10% Szándékozik okostelefont venni a közeljövőben és korlátlan vagy korlátozott mobilinternet vagy wi-fi kapcsolaton keresztül jutna dinamikus közlekedési információhoz 12% Nincs okostelefonja és nem is tervez venni és/vagy statikus közlekedési információkat használna fel 12%

17 17 3. Utazók elvárásainak megismerése – kérdőíves felmérés Menetrendet letöltene és biztosan használna real-time adatokat 67% Menetrendet letöltene, de nem biztos hogy használna real- time adatokat 17% Menetrendet letöltene, de menetközben nem nézné mobiltelefonját vagy elegendőek számára a statikus adatok 6% Menetrendet nem töltene le10% 84% már most szeretne real-time adatokhoz hozzáférni! Csupán 4%, aki elérhetné, de nem használna dinamikus adatokat.

18 18 3. Utazók elvárásainak megismerése – kérdőíves felmérés Városi közlekedés4,5 Vasút3,6 Helyközi autóbusz3,3 Együttesen4 Szolgáltatás iránti igény 1-5 skálán A válaszadók 78%-a budapesti 77% jelezte a „Push” információk iránti igényt (menetrendi eltérés, forgalmi zavar)

19 19 3. Utazók elvárásainak megismerése – kérdőíves felmérés Mobil alkalmazás SMSE-mailTérkép Okostelefonnal és mobil internettel rendelkezők 54%3%-14% Okostelefonnal és wi-fi-n keresztül kommunikálók 11%2%-- Buta telefon internet eléréssel -1%--

20 20 3. Utazók elvárásainak megismerése – kérdőíves felmérés Saját GPS pozíciója alapján a közelben lévő megállók listájából választana 57% A település és a megálló nevének begépelésével (kibontásos listából) választana 17% A vonalak kiválasztása után a vonalon található megállóhelyek listájából választana 19% Térkép segítségével választana 7% Megállóhely kiválasztás - Okostelefonnal most vagy közeljövőben rendelkezik - Van valamilyen internet kapcsolata - Real-time adatokat felhasználnának

21 21 3. Utazók elvárásainak megismerése – kérdőíves felmérés Csökken a bizonytalanságérzet3,8 Elég később indulni3,6 A várakozási idő hasznosan eltölthető3,7 Ha ilyen van, akkor inkább a tömegközlekedést választom4 Dinamikus menetrendi információszolgáltatás hasznossága 1-5 skálán

22 22 3. Utazók elvárásainak megismerése – kérdőíves felmérés Korosztály 18-2961% 30-5931% 60-8% Végzettség Egyetem, főiskola 71% Nemek Férfi - Nő69% - 31% NőFérfi 18-2965%59% 30-5928%39% Okostelefonnal rendelkezés 18-2988% 30-5973% Mobil internetkapcsolat KorlátlanKorlátozott 18-2931%50% 30-5940%47%

23 23 4. Adatellátás Adatfelvétel - járműkövető rendszerek felépítésének, működésének elemzése Adatátvitel – gyakoriság, megbízhatóság, szabványok Adattárolás – szerverek, azok közötti szinkronizáció, szabványok, adatmodell fejlesztése Együttműködési megállapodás, felek: BME KTI LIBRA Zrt. Az autóbusz-közlekedésnél (Volán társaságok) rendelkezésre állnak a menetrendi és a real-time adatok - vasúti és városi alágazat bevonása az előrelépési irány

24 Szerver alkalmazások: –adatbázis szerver: SQL alapú menetrendi és egységes megállóhelyi adatok fogadása, frissítése vezénylési (diszpécseri) és fedélzeti eszközökről küldött adatok fogadása Kliens alkalmazások: felhasználói szoftver online kapcsolat jellemzői 24 4. Adatellátás real-time adatok (XML) statikus (menetrendi) adatok (file) KTI szerverLibra szerver push notification –webservice alkalmazások: kapcsolat biztosítása adatbázis(ok) és kliens közötti adatcsere kérések feldolgozása (XML) válaszüzenet küldése (XML) utastájékoztató információk „összeállítása” Volánoknál működtetett rendszerek menetrendi eltérés számítása

25 25 Adatmodell statikus adatok féldinamikus adatok dinamikus adatok

26 26 1. Tech. hozzáférésmobil internetinternet 2. Felhasználói jogosultság értéknövelt szolgáltatás regisztráció mobilos jegy- vásárlás 3. Beágyazódás önálló szolgáltatás „ráépülés” más szolgáltatásokra 4. Utazási módok egy közforgalmú alágazat több közforgalmú alágazat + parkolás+ gyaloglás + egyéni közlekedés + kiegészítő szolgáltatások 5. Térbeliségvárosrégióországnemzetközi 6. Szolg. függőségegy közlekedési szolgáltatószolgáltató- független 7. Adatbevitel szolgáltatás igénylésekor előzetesfolyamatosan historikus adatok audio (bediktálás) 8. Letöltési adat- kapcsolat szolgáltatás igénylésekor előzetes (off-line) folyamatosan (on-line) 9. Kezelt adatok tervezett menetrendi real-time kedvencek + előzmények előrebecsültcrowd sourcing 10. Adatbázis üzemeltetője non-profit szervezet közlekedési társaság hatóság profit-orientált szervezet 11. Lekérdezésekhelytől függőidőtől függő személyre szabott esemény- orientált 12. Szolgáltatás típusa tájékoztatásútvonaltervezés személyi navigáció 13. Kiegészítő információk kényelmi szolgáltatások esélyegyenlőségi információk idegen nyelv ügyfél- kapcsolat környezeti hatások tarifa 14. Megjelenítésszöveges leírás térképes (real- time adatok) SMS audio (felolvasás) térképes(terve- zett adatok) helyszínrajz, street view egyik fejlesztési verzióban sem szereplő funkció 1.0-ás fejlesztési verzió ban szereplő funkció 1.1-es fejlesztési verzió ban szereplő funkció 2.0-ás fejlesztési verzió ban szereplő funkció 2.1-es fejlesztési verzió ban szereplő funkció 5. A mobil alkalmazás kon- cepciója - továbbfejlesztés

27 Támogatott platformok: Android: >= API 8 (2.2), ezzel lefedjük az Android felhasználók 98.2%-át. iOS: >= 5.0, ezzel lefedjük az iOS felhasználók ~98.4%-át. Windows Phone: >=WP8, ezzel lefedjük a Windows Phone felhasználók ~43%-át. Támogatott térképek: Android: Google Maps iOS: Apple Maps Windows Phone: Bing Maps TULAJDONSÁGOK: az 1.0-s verzióban útvonaltervezés nincs nem szükséges regisztráció a használathoz ingyenesen hozzáférhető az alkalmazásboltokból nem készül statisztika a felhasználók szokásairól a korábbi lekérdezések adatai nem kerülnek tárolásra egyelőre csak a Volán által üzemeltetett járatok (listából választható városokra) az operatív menetrendi adatokra (diszpécseri pozíciók) felkészítjük az alkalmazást az aktuális menetrendi eltérést változatlanul továbbgörgetjük 27 5. A mobil alkalmazás koncepciója Az alkalmazás működéséhez a teljes statikus menetrendi adatbázis letöltése a készülékre a Libra szerverről. Enélkül a dinamikus adatokhoz a hozzáférés nem lehetséges. Adatbázis frissítése.

28 28 5. A mobil alkalmazás koncepciója A felhasználói felület szerkezete Főképernyő: 1.Megálló szerinti keresés 2.Megállók közötti járatok keresése 3.Helyi járatok 4.Kedvencek 5.Beállítások 1. Megálló szerinti keresés: automatikus kiegészítéssel a beviteli mezőben (település és megálló neve alapján) kedvencekből automatikusan a legközelebbi megálló vagy a megállók közül választva (aktuális pozíció szerint) térképről induló/érkező váltó gomb járatok listája időadatokkal

29 29 5. A mobil alkalmazás koncepciója A felhasználói felület szerkezete 2. Megállók közötti járatok keresése (közvetlen járatok) két beviteli mező (honnan-hova) szűrési feltételek: alacsony padlós WiFi mosdó klimatizált 3. Helyi járatok város kiválasztása listából – a helyi járati menetrend letöltése a városban közlekedő viszonylatok közül választás (oda-vissza irány) érintett megállók listájából választás adott megállótól indulási időadatok 4. Kedvencek vonalak járatok megállók

30 30 5. A mobil alkalmazás koncepciója A felhasználói felület szerkezete – a képernyőképek közötti kapcsolatok

31 Valós idejű multimodális utastájékoztatás Köszönöm a figyelmet! Dr. Tóth János toth@kku.bme.hu


Letölteni ppt "Valós idejű multimodális mobil utastájékoztatás Dr. Tóth János Új megoldások a közösségi közlekedésben – fenntarthatóság – integráció - finanszírozás 2014."

Hasonló előadás


Google Hirdetések