Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2015. szeptember 30-án (szerdán)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2015. szeptember 30-án (szerdán)"— Előadás másolata:

1

2 2015. szeptember 30-án (szerdán)
A MAGYAR alkalmából szeretettel várunk 2015. szeptember 30-án (szerdán) 8 -15-ig a KÖNYVTÁRBAN

3 Program: Meseolvasás Meseírás Illusztráció készítése

4 "A nagy mesemondó" : Benedek Elek

5 1859. szeptember 30-án született
1859. szeptember 30-án született. Születésnapjához igazodik a Népmese Napja, amelyet az ő emlékére szeptember 30-án tartunk.

6

7

8

9

10 sírkövére azt a rövid sírverset vésték, amelyben egész életét összefoglalta:
Jézus tanítványa voltam: Gyermekekhez lehajoltam, A szívemhez fölemeltem, Szeretetre így neveltem.

11 Készítette: Jakab Róbertné
Milyen a jó mese? Készítette: Jakab Róbertné

12 A mese epikai műfaj Eredete :
a mítoszok, mondák és legendákon keresztül az írásbeliség előtti időkre nyúlik vissza. Északi nyelvekben mindegyiket „sága” szóval fejezik ki. Egyik legrégibb mese: A két fivér története a D'Orbiney papiruszon /British múzeum/ Egyiptomban írták le Kr. e körül. Konkrétan utal a Merenthap fáraó halála utáni trónutódlási viszályra.

13 A mese általános jellemzői
- többnyire a múltban játszódik ”Egyszer volt, hol nem volt…. egyszerűség: világkép, jellem, történet, szerkezet a klasszikus mesét csodás elemek szövik át: ”… és egy szempillantás alatt átváltozott…” szereplők is csak típusok - névtelen hősök: „legkisebb fiú, öreg király, özvegyasszony, okos lány, gonosz mostoha stb.” - fiktív térben és időben történik A szereplők élesen elkülönülnek: jók és rosszak végkifejletben megoldás: a jó nyer, a rossz elnyeri méltó büntetését

14 Mítosz, eposz, monda, legenda
Erős hivatkozás - konkrét személyre, - helyszínre, - eseményre, - Vallással / Istennel való kapcsolatra. A mítosz szinte mindig tragikus végződésű Prométheusz

15 Mesekutatás, mese és a gyermeki lélek
A mese hozzávezeti a gyermeket, hogy megtalálja a kiutat a gyermeki szorongásból. A mesék mintául szolgálnak a gyermek álmodozásaihoz, így ezzel együtt hatással vannak a tudattalanjára. Ezzel teremtve lehetőséget arra, hogy a megmunkált tudattalan, pozitív célokat szolgáljon és a személyiség egyik építőkövévé váljon. (B. Bettelheim) Bruno Bettelheim ( ) osztrák-amerikai gyermekpszichológus, író /skizofrén és autista gyerekekkel foglalkozott/

16 A mese közvetített mondanivalója
Az életben a súlyos nehézségeket nem lehet elkerülni, küzdeni kell ellenük. Ez a harc elválaszthatatlanul hozzátartozik az emberi léthez. Ha az ember nem hátrál meg, hanem kitartóan szembeszáll a váratlan és gyakran igazságtalan megpróbáltatásokkal, túljuthat minden akadályon és végül győztesen kerülhet ki a harcból.

17 A mese szembesít Morális kérdések - öreg szülő:
„ …amikor a király megöregedett és érezte, hogy közeleg az utolsó órája, nem tudata, melyik fiára hagyja a királyságát.” /Grimm: Három toll/ - jó-rossz , jó-gonosz , kedves-gonosz, szorgalmas-féltékeny, stb. /Hófehérke és mostohája, Hamupipőke és a mostohatestvérek/ Amorális mesék feladatuk reménykeltés : - az életben a leggyengébbek is boldogulhatnak Csizmás kandúr /csalafintaság/ Az égig érő paszuly /meglopja az óriást/

18 Mese által közvetített megoldás, amit a gyerek is megért:
„ Még ma is élnek, ha meg nem haltak.” „ Attól fogva boldogan éltek egész életükben.” „ Azután még sokáig éltek, örömben és boldogságban.”

19 Mese típusai eredet szerint műmese és népmese
Grimm testvérek: Jacob( ) és Wilhelm ( ) német mesegyűjtők: A brémai muzsikusok Piroska és a farkas Jancsi és Juliska Hófehérke Csipkerózsika Hamupipőke Charles Perrault ( ) Lúdanyó meséi Benedek Elek ( ) Hans Christian Andersen ( ) dán költő és meseíró A kis gyufaáruslány A császár új ruhája A rút kiskacsa A rendíthetetlen ólomkatona

20 A mese típusai műfajai szerint
- mágikus mese vagy varázsmese, csodamese, tündérmese cselekményében csodálatos események játszanak szerepet. /Tündérszép Ilona és Árgyélus/ tréfás mesék: legtöbbször ostoba emberekről szóló humoros történetek. - alműfaj: hazugságmese: hazugságok és lódítások sorozata. Formulamesék-láncmese és csalimese. - láncmesében valamely esemény feltételeit és ennek újabb feltételeit sorolják fel, vagy egymás mellé nagyjából ismétlődő részeket raknak. /A répa meséje: ”…..és megint húzták és húzták, és nem tudták kihúzni. És akkor arra jött a ….”/ - csalimese félrevezeti hallgatóját, valódi mese helyett más történetet ad. - novellamese, realisztikusabb, életszerűbb. Cselekményének ideje és helyszíne konkrétabb, hősei a valóságos társadalom típusai, de meseszerűség és fantasztikum uralkodik.

21 Szórakoztató tanmese fabula
Itt a sors megpecsételődik. /Pl. A tücsök és a hangya/ Ha egyszer eldöntötte, nincs visszaút. Jean de La Fontaine francia író és költő Állatmesék - pl. A holló és a róka

22 Mese variánsok Pl: -Piroska és a farkas: 35 verzió létezik.
Eredetileg Piroska nem éri meg élve a mese végét. /ez mostanában nem népszerű, hallgatunk róla/ - Csizmás kandúr – 1935 változat. Csizmás kandúrt Hitler szerű alaknak mutatták be.

23 Jövőre orientáló mese Le kell válni a szülőkről : Jancsi és Juliska

24 Tényleg minden tökéletes?
„…. a tévhit azt állítja, hogy a mesékben minden szép és jó, …. . Én azt állítom, hogy a mese olyan történet, amelyben mindenért meg kell dolgozni, semmi sem magától szép és jó, semmi sem magától működik rendben. A hős épp azért jár be egy utat, hogy széppé, jóvá, működővé tegye maga körül mindazt, ami rút, rossz vagy működésképtelen.” ( Boldizsár Ildikó)

25 MESEKUTATÁS 2013. –2500 szülő válasza alapján:
Mit tartanak jó mesének és mit várnak a mesétől? - értékrend tanítása - ítélőképesség fejlesztése - közös élményt nyújt - célok eléréséért tenni kell - kitartásra tanítson - fejlesztés: szókincs, fantázia - vicces is legyen /csupán 5%/ Miért fontos a mese? - csökkenti a stresszt - átélés, azonosulás - ellazít - motivál - hétköznapi élethelyzeteket szimbolikus formában jelenít meg - szókincset és kifejezésmódot fejleszt

26 Ez is mese?Modern mese? Pl.: Marék Veronika Goda Krisztina
Bartos Erika, meséi Pl. Anna, Peti, Gergő – családi történetek Bogyó és Babóca, Boribon sorozat kötetei

27 Modern mese - Varró Dánieltől
Veronikáról a kislányról, aki icipicit hiú Miért üres a postaláda? Andris beszélget az állatokkal Akinek a lába hatos

28 Összegzés „ Ebből is látszik, hogy színigaz, amit elbeszéltünk,
nem pedig mese, hiszen a mesékben mindig diadalmaskodik az erény.” St.Lem: Kiberiáda - Amit a robotok mesélnek. Európa Kiadó, 1971. „Itt a vége, fuss el véle!”


Letölteni ppt "2015. szeptember 30-án (szerdán)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések