Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKrisztina Borosné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A pedagógus-továbbképzések helyzete és lehetőségei
Készítette: Dancsosiné Vavrek Anikó Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Szakszolgálat és Pedagógiai Szakmai Szolgáltató Intézet
2
„A jövőben nem annyira a kiképzett embereket kell az oktatásnak produkálnia, mint inkább a képezhető embereket, akik képesek tanulni…” (Combs)
3
Törvényi háttér 277/1997.(XII.22.) Korm. rendelet
4. §(1) A továbbképzés azoknak az ismereteknek és készségeknek a megújítására, bővítésére, fejlesztésére szolgál, amelyekre szükség van a nevelő és oktató munka keretében a gyermekkel, tanulókkal való közvetlen foglalkozás megtartásához, a közoktatási intézmény tevékenységének megszervezéséhez, a pedagógiai szakszolgálatok és a pedagógiai-szakmai szolgáltatások ellátásához , a vizsgarendszer működtetéséhez, a mérési, értékelési feladatok, a közoktatási intézmény irányítási, vezetési feladatainak ellátásához. A továbbképzés felkészíthet a szakvizsga követelményeire is. Pedagógus továbbképzés definíciója
4
Törvényi háttér 2. (2)1 A pedagógus a pedagógus-munkakör betöltésére jogosító oklevél megszerzését követő hetedik év szeptember hónap első munkanapjától addig az évig, amelyben az ötvenedik életévét betölti, augusztus hónap utolsó munkanapjáig vesz részt a közoktatásról szóló törvény 19. §-ának (8) bekezdésében szabályozott továbbképzésben (a továbbiakban: hétévenkénti továbbképzés).
5
Törvényi háttér 3. Kt. 19. § (8) A pedagógus hét évenként legalább egy alkalommal – jogszabályban meghatározottak szerint – továbbképzésben vesz részt. A továbbképzésben részt vevő, tanulmányait sikeresen befejező pedagógust – jogszabályban meghatározottak szerint – anyagi elismerésben kell részesíteni. Megszüntethető – az Mt. 89. § (3) bekezdése, illetve a Kjt. 30. § -a (1) bekezdésének c) pontjára hivatkozással – annak a pedagógusnak a munkaviszonya, illetve közalkalmazotti jogviszonya, aki a továbbképzésben önhibájából nem vett részt, illetve tanulmányait nem fejezte be sikeresen. Nem kell továbbképzésben részt venni annak a pedagógusnak, aki pedagógus-szakvizsgát vagy egyéb jogszabályban meghatározott vizsgát tett, a vizsgák letétele utáni hét évben.
6
Törvényi háttér 4. (3) A pedagógusok akkor is részt vehet e rendeletben foglaltak szerint a továbbképzésben, ha nem tartozik a (2) bekezdés hatálya alá, illetve már teljesítette a hétévenkénti továbbképzés követelményeit. 5. §(1)2 A hétévenkénti továbbképzés – egy vagy több továbbképzés keretében – legalább százhúsz tanórai foglalkozáson való részvétellel és az előírt tanulmányi követelmények teljesítésével valósul meg.
7
Törvényi háttér 5. A pedagógus továbbképzésre fordítható normatíváról az aktuális költségvetési törvény rendelkezik. Ebben a naptári évben a lehívható normatíva: Ft/fő. Ez az összeg kizárólag akkreditált továbbképzéseken való részvételre használható fel.
8
A pedagógusok továbbképzési igénye és intézetünk kínálata
attitűd- elemek képesség képesség ismeret ismeret ismeret A tanulás módszertan Fejlesztőpedagógia Képesség-kibontakoztató továbbképzés Szakirányú továbbképzések Kompetencia alapú oktatási programcsomagok alkalmazása
9
20% Néhány szó az okokról PISA 2000 Országos Kompetenciamérés 2001
A 15 éves tanulók 23%-a nem érti az olvasott szöveget. PISA 2000 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor mekkora a hosszúsága? Országos Kompetenciamérés 2001 20% Országos Kompetenciamérés 2003 PISA 2003
10
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
1. Anyanyelven folytatott kommunikáció 2. Idegen nyelveken folytatott kommunikáció 3. Matematikai kompetencia és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén 4. Digitális kompetencia 5. A tanulás (meg)tanulása 6. Interperszonális, interkulturális, szociális és állampolgári kompetencia 7. Vállalkozói kompetencia 8. Kulturális kifejezőkészség
11
Mi a kompetencia? ismeretek attitűdelemek képességek ismeretek
alkalmazás
12
A programcsomagok típusai
B vertikális (műveltségterületi) rendszer horizontális (kereszttantervi) rendszer kompetencia: a műveltségterület (egyik) elsődleges fejlesztési célja kompetencia: a műveltségterületnek nem elsődleges fejlesztési célja szövegértés-szövegalkotás: magyar nyelv és irodalom szövegértés-szövegalkotás: matematika matematikai kompetencia matematika matematikai kompetencia magyar nyelv és irodalom C ember és társadalom ember a természetben művészetek testnevelés tanórán kívül feldolgozható programok Példa:
13
Szövegértés- szövegalkotás kompetenciaterület
A típusú programcsomag: 1-4. évfolyamon; 5-8. évfolyamon; évfolyamon B típus: 5-12. Évfolyamon 30 órás, Ft/fő
14
Matematikai kompetenciaterület
A típusú programcsomag: 1-4. évfolyamon; 5-8. évfolyamon; évfolyamon B típus: 3-12. Évfolyamon 30 órás, Ft/fő
15
Idegennyelvi kompetenciaterület
Angol és német nyelv: 7-12. évfolyamon Francia nyelv: 9-12. Évfolyamon 30 órás, Ft/fő
16
Szociális, életviteli és környezeti kompetenciaterület
A – B – C programcsomag: 1-6 évfolyamon és Évfolyamon 30 órás, Ft/fő
17
Életpálya – építés kompetenciaterület
A – B – C programcsomag: 1-6 évfolyamon és Évfolyamon 30 órás, Ft/fő
18
Óvodai nevelés kompetenciaterület
30 órás, Ft/fő
19
SDT továbbképzés 30 órás, Ft/fő
20
Változáskezelési tréning
30 órás, Ft/fő
21
Dancsosiné Vavrek Anikó Részletes információ és jelentkezési lap:
A továbbképzésekről információ kérhető: Dancsosiné Vavrek Anikó Részletes információ és jelentkezési lap: Köszönöm a figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.