Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY"— Előadás másolata:

1 PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
4. előadás Major Zsolt Balázs -

2 Általános pszichológia
Érzékelés Észlelés Figyelem Emlékezés Tanulás Képzelet Gondolkodás

3

4 Figyelem …nagyjából, ami épp a tudatunkban van, bár…
Érzékszervek irányítása = szelektív érzékelés Koktél parti effektus BETEGEK MŰTÉT KÖZBEN: Audio-csatorna nyitva van…!!! …igaz a tudat fogalmával meg vagyok fogva…

5 Csukják be a szemüket és idézzék fel a magyar szóbeli érettségi vizsgájukat

6 Képzelet …olyan reprezentációk aktivizálódása (konnekcionizmus), amelyeknek nem volt abban a pillanatban megelőző külső, fizikai ingere – ld. érzékelés-észlelés…

7 Tanulás folyamata Komplex tanulás Gyakorlati haszon…!!!
= valami új viselkedés létrejötte külső közvetlen megerősítő inger, pontosabban próbálkozás és gyakorlás nélkül nélkül: - kognitív reprezentációkon végrehajtott műveletek! Gyakorlati haszon…!!! Kulcs-fogalmak Felfedezések Problémamegoldás ORVOSI DIAGNOSZTIZÁLÁS…!!! Stb. Kognitív térkép Pl. belátásos tanulás (pl. majom+bot+banán vagy majom+ládák+banán) Rokonság (de nem azonosság) az operáns kondicionálással: jutalom szerepe…

8 FIGYELEM: Minden információ jó és hasznos(ítható) – érdemes komolyan venni a tanulást… Kórelőzmény átnézése, tanulmányozása…!! Differenciáldiagnosztika – figyelem fókuszálása…!! (v.ö. Komplex tanulással majd!) „Lebegő” figyelem – Dr. House… Sebészek műtét közben…!! Kérdések..?

9 Emlékezet …amit pedig észlelünk, arra többnyire emlékszünk is, legalábbis ideig-óráig… Emlékezet szakaszai: Emlékezet felosztásai: Kódolás Tárolás Előhívás Rövid távú („munka”) Hosszú távú Explicit Implicit

10 Rövid távú memória Jellemzői Akusztikus kódolás (pl. ismételgetés)
Vizuális (pl. szórakozóhelyen a nekünk tetsző idegen arca) 7+-2 elem (tömbösítéssel bővíthető) – ld. kiszorítás fogalma Előhívás ugyanabban a formában – pl. egy zeneszámot nem tudunk dúdolni, amíg egy másik szól) „MUNKA” memória! – 7+-2 (3+-2…?!) művelet különböző reprezentációkkal

11 Hosszú távú memória Jellemzői Előhívás
Kódolás szinte mindig jelentéssel Tárolás – idegsejti felelősség (ez sérülhet alkohol hatására…) – átvitel a rövid távúból a hosszú távúba (ld. kiszorítás!) Előhívás – ld. konnekcionista modell + kölcsönhatás a kódolással Konstruktív (= ld. felülről lefelé irányuló folyamatok észlelésnél!) – „pl tört-e üveg a koccanáskor, vagy az ütközéskor?” Előhívás Szervezés Kontextus – pl. általános iskolai osztálytársunk arca (még ha képzeletben „megyünk” is vissza az iskolába!) Érzelmi kontextus – ez igaz észlelésre is: pl. faciális feed-back, rossz hangulatban inkább a rossz dolgokat vesszük észre, azokra emlékszünk PQRST (Előnézet-Kérdések-Olvasás-Felmondás-Ellenőrzés) Előhívási hiba – pl. interferencia

12 Kérdések..? EMLÉKEZET & GONDOLKOZÁS & KOMPLEX TANULÁS:
Egész munkásságuk…(diagnosztika, gyógymódok, kommunikációs, konfliktushelyzetek kezelése) - ld. szervezés-előhívás a hosszú távú memóriából, ill. „Munkamemória”!!! Vizsgák… A KÉPZELET/GONDOLAT TEREMTŐ EREJE…!!  Kvantum fizikai bizonyítékok…!! (Avatar…!) GYÓGYÍTÁS PSZICHOTERÁPIÁS SEGÍTÉSE, TÁMOGATÁSA…!!! Kérdések..?

13 Mik mozgatják a cselekedeteinket?
Motiváció, érzelmek Attitűd …gondolkozásunk eredménye pedig általában, hogy valahogyan viselkedünk is – na nem mindig úgy, ahogy elterveztük (kínai házaspár – Milgram hatás)… Mik mozgatják a cselekedeteinket?

14 Motiváció = szükséglet, drive, hajtóerő Éhség: Homeosztázis:
Speciális receptorok Agyi központi szabályozás Kapcsolat észlelési, gondolkozási, egyéb folymatokkal: pl. anorexia nervosa szomjúság Hőmérséklet Speciális receptorok ADH – sztori…

15 Motiváció Kíváncsiság Drive redukció Arousal Szenzoros depriváció!
Teljesítmény Stressz mértéke Szenzoros depriváció!

16 Motiváció Maslow Herzberg Valódi motivációként tud hatni
ALAP-SZÜKSÉGLET = Nem motivál önmagában, hanem demotivál, ha hiányzik!

17 Motiváció Önök szerint mi abnormális? Pornográfia definíciója…?!
Szexualitás Biológiai alapok – hormonok Korai hatás – tanulás Társadalmi hatások Normalitás – abnormalitás? Önök szerint mi abnormális? Pornográfia definíciója…?!

18 „Mikor megszületik a „Mi”, meghal az „én”…”
Szociálpszichológia Személyközi vonzalom FALS HIEDELMEK…: ? Az ellentétek vonzzák egymást…?? „Majd az én kedvemért megváltozik…” „Mikor megszületik a „Mi”, meghal az „én”…”

19 ÉN ÉN MI

20 ÉN ÉN ÉN ÉN Sokkal inkább: MI = MI ÉN ÉN & Csak akkor tudok másoknak adni, másokkal „együtt lenni”, ha tudok magamnak is, ha megtanulok „bánni” magammal is…!!!

21 Irodalom: Tanulás és kondicionálás (klasszikus kondicionálás, instrumentális vagy operáns kondicionálás) Atkinson & Hilgard.: Pszichológia, Osiris Kiadó, Budapest o. Atkinson: Pszichológia, Osiris-Századvég Kiadó, Budapest o.

22 Kérdések és válaszok


Letölteni ppt "PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY"

Hasonló előadás


Google Hirdetések