Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Pedagógiai értékelés
2
Jutalmazás és büntetés
Mi a jutalmazás és büntetés célja? Hogyan jutalmazzak? Hogyan büntessek? Hibák, nehézségek a mindennapi gyakorlatból
3
Jutalmazás – büntetés célja
A büntetés és a jutalmazás célja a büntető, jutalmazó személy által közvetített értékek megerősítése, az általa elvetettek gyengítése. operáns kondicionálás
4
Milyen a jó jutalmazás? vágyakozás a jutalomra szükségletkielégítő
mértéktartás kritériumok alapján történő jutalmazás személyre szabott konzekvens
5
Mire ügyeljünk a jutalmazásnál?
nem számít értéknek a jutalom időben túl távoli, elérhetetlen máshonnan is megszerezhető elérése túlságosan nehéz túl sok jutalmazás devalválódás, gyengül a belső motiváció sablonossá válhat
6
Kognitív disszonancia
A jutalmazás formái Verbális Nonverbális Külső jutalmak Kognitív disszonancia
7
Hogyan büntessek? Megúszhatatlan, intenzív
Megfosztja valamitől a gyermeket Elrettentő, de mértéktartó Személyre szabott Konzisztens Szeresse azt a személyt, aki a büntető Magyarázat
8
A büntetés hibái Megszégyenítő, megalázó a büntetés
Súlyos fizikai bántalmazás Testi és lelki terror Kollektív büntetés Nem szándékos tettért is büntetünk
9
A büntetés típusai Büntetés Pszichikai erőszak Negilálás Zsarolás
Fizikai Verés, ital- és élelemmegvonás, stb. Verbális Megalázás, megszégyenítés, szidás, stb. Pszichikai erőszak Mobbing Negilálás Zsarolás
10
Az iskolai büntetések Szóbeli intés, figyelmeztetés
Írásbeli figyelmeztetés, intő, rovó Igazgató elé idézés Fegyelmi tárgyalás
11
Az értékelés szintjei
12
Az értékelés funkciói Eredményesség és hatékonyság növelése
Minősítés – szelektálás – orientálás - társadalmi megmérettetés Diagnosztizálás – fejlesztés - korrekció Tájékoztatás, informálás Visszacsatolás: megerősítés Motiválás
13
Az értékelés típusai I. Típus Funkció Eszköz, módszer Diagnosztikus
Helyzetfeltárás Diagnosztikus teszt, megfigyelés, diagnosztikus vizsga Formatív Segítés, fejlesztés Portfóliók, tanulói naplók, megbeszélések, tanulói önértékelés, társak értékelése, csoportmegbeszélés, Diagnosztikus teszt, röpdolgozat Szummatív Minősítés Témazáró dolgozat, vizsga (pl. érettségi), félévi / évvégi bizonyítvány
14
Az értékelés típusai II.
15
Az értékelés folyamata
Funkciójának tisztázása, rögzítése Célok, követelmények megfogalmazása a tantervek, pedagógiai program alapján Az információgyűjtés módszereinek, eszközeinek kiválasztása, kifejlesztése Az értékelés tervezése Információgyűjtés adatgyűjtés Az információk elemzése, értelmezése Ellenőrzés Mennyiségi értelmezés: osztályzat, pontszámok, stb. Minőségi értelmezés: szöveges, metakommunikatív jutalom Az értékelés folyamata Minősítések, döntések megfogalmazása
16
Az ellenőrzés Hagyományos: Alternatív módszerek: Megfigyelés Szóbeli
Írásbeli Alternatív módszerek: Projekt Esettanulmány portfólió
17
Az osztályozás előnyei
könnyen kezelhető, jól áttekinthető, egyszerű és egyértelmű visszajelzést nyújt, rugalmas, a különböző feltételekhez alkalmazható, az egyénre irányul, személyes, lehetővé teszi a teljesítmények összemérését
18
Az osztályozás hátrányai
Fejlődés-lélektani szempont Pedagógiai-lélektani szempont Szociálpszichológiai szempont Pedagógiai–lélektani szempont
19
A pedagógiai értékelés átalakításának lehetőségei
A minősítés funkciója megmarad, de amennyire lehet, kritériumorientálttá és egyre objektívabbá kell tenni. A dolgozatoknak, a feleltetéseknek, sőt, a félév végi és év végi osztályzatoknak se legyen semmilyen messzire ható következményük. Minden jegyet lehessen bármikor javítani. A tanítási folyamatban kell elhelyezni sok apró értékelő mozzanatot, valamint az önértékelés lehetőségét. (Nahalka István)
20
Szöveges értékelés Előfeltételei: a tanárszerep megváltozása
a gyermek személyiségének fokozott figyelembevétele
21
Vizsgarendszer hazánkban
22
A sikeres vizsga feltételei
világos, pontos követelmények kedvező légkör a szükséges tárgyi, személyi feltételek
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.