Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai"— Előadás másolata:

1 A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
Marekné dr. Pintér Aranka miniszteri biztos 2012. június 28.

2 Kihívások a demográfiai csökkenés, a gyermeklétszám változása;
sok településen leromlott infrastruktúra, ami a tartalmi, módszertani modernizációt és az ésszerűbb szervezeti megoldások megvalósítását is gátolja; a fenntartói források szűkössége, a fenntartási költségek mérséklése érdekében történő integrációs szervezési hajlandóság alacsony; pazarló erőforrás-felhasználás; mérési és visszajelzési rendszerek hiánya; a szakmai irányítás, támogatás eltérősége; a köznevelési rendszer átláthatóságának hiánya.

3 Az elmúlt évek elemzései, stratégiái szerinti teendők:
az oktatás eredményességének javítása, kompetenciák fejlesztése, esélyegyenlőtlenségek csökkentése, a sajátos nevelési igényű gyerekek integrált oktatásának erősítése, továbbá az egyes szegregációs mechanizmusok hatásainak mérséklése; az oktatás minőségének értékelése, hatékonyságának és hatásosságának fokozása; tárgyi, infrastrukturális feltételek, IKT hozzáférhetőségének javítása; a költséghatékonyság, racionális erőforrás- felhasználás megteremtése; a pedagógusok szakmai helyzetének jobbítása.

4 A köznevelési rendszer átalakításának célja:
minőségi oktatás és fenntarthatóság az emberi erőforrások összpontosításával; hatékonyabb, átláthatóbb és tervezhetőbb köznevelési rendszer kialakítása, működtetése; egyenlő esély a tanulásra, tekintet nélkül a lakóhelyre, nemre, gazdasági helyzetre (alapfokon a differenciált képzés rendszerének átgondolása, minél későbbre történő kitolása); a köznevelés minőségi összetevői kiegyenlítettségének biztosítása az ország teljes területén: megfelelő iskolaépületek, felkészült pedagógusok; támogató és rugalmas adminisztráció – központi irányítás, helyi alkalmazás; a pedagógusok és az egész iskola nevelő-oktató munkájának szakmai értékelését hangsúlyozva növelni a köznevelés hatásosságát; magasan képzett tanárok (rendszeres továbbképzés) támogató és ellenőrző rendszerrel, életpálya-kilátásokkal.

5 A célhoz vezető feladatok:
a változó jogszabályi környezetben a megújítandó fenntartási, működtetési formáknak a kidolgozása (állam és önkormányzat); kommunikációs és együttműködési formák kialakítása, megújítása, megerősítése az oktatásügy és a település szereplőivel (védőnő, pedagógus, orvos, családsegítő, pszichológus stb.); szinergiában megvalósuló fejlesztések; ingyenes oktatás kiépítése (ideértve a tankönyvet, az étkeztetést stb.); a szakszerű és lelkiismeretes nevelőmunka elősegítése, iskola közeli szakmai irányítása; a képzés – átképzés – továbbképzés – értékelés – minősítés rendszerének kialakítása.

6 Az állami fenntartás minőségi kontrollja a fenntartói értékelési rendszer kialakításával, működtetésével biztosítható, mely az alábbi elemekből állhat: fenntartói értékelés intézményi önértékelés fenntartói törvényességi ellenőrzés fenntartói szakmai ellenőrzés mérések, vizsgák eredményei külső pedagógiai-szakmai ellenőrzés eredményei hatósági ellenőrzések

7 Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Emberi Erőforrások Minisztériuma Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Oktatási Hivatal Szakigazgatási szerv: tankerületi oktatás-szakmai feladatok irányítási, ellenőrzési működtetési feladatok stb. Funkcionális feladatok: gazdasági humánpolitikai informatikai stb. - hatósági ellenőrzési feladatok engedélyezési feladatok vizsgaelnökök kijelölése stb. működtető önkormányzatok intézmények

8 Köszönöm a figyelmet! Merci de votre attention!


Letölteni ppt "A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai"

Hasonló előadás


Google Hirdetések