Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaNatália Fülöpné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Copyright 2008 © National Police HQ General Directorate for Public Security AZ ELMÚLT IDŐSZAK LEGJELENTŐSEBB JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSAI A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁG TERÜLETÉN 2009. október 20. 1 Jámbor István r. alezredes ORFK Közlekedésrendészeti Osztály vezetője
2
2
3
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A KÖZÚTI KÖZLEKEDÉS TERÜLETÉN Megemelkedett a helyszíni bírság alsó és felső határa, ezáltal bővült azon jogsértések köre, amely miatt egy egyszerű és gyorsan lefolytatható „eljárás” keretében a cselekmény súlyával arányos szankció alkalmazható. a korábbi 500 Ft és 10.000 Ft-os bírsághatároka korábbi 500 Ft és 10.000 Ft-os bírsághatárok 3.000 illetve 20.000 Ft-ra változtak 3
4
Kiszabott helyszíni bírságok 2007-2008 ÉvFőForintÁtlag 2007 651 115 3 116 444 000 4 800 2008 610 145 4 022 006 000 6 600 + ≈ 40%
5
5 Bővült a kellően nagy visszatartó erővel bíró intézkedés, a vezetői engedély helyszíni elvételének esetköre azzal, hogy a befolyásoltságot elő nem idéző alkohol fogyasztás esetén is a rendőrnek a helyszínen el kell vennie a járművezetőtől a vezetői engedélyét. a vezetői engedély helyszíni elvételére vonatkozó jogszabály módosítása szerint az okmányt a helyszínen el kell venni attól, aki gépi meghajtású járművet úgy vezet, hogy szervezetében szeszes ital fogyasztásából származó alkohol vana vezetői engedély helyszíni elvételére vonatkozó jogszabály módosítása szerint az okmányt a helyszínen el kell venni attól, aki gépi meghajtású járművet úgy vezet, hogy szervezetében szeszes ital fogyasztásából származó alkohol van
6
A helyszínen elvett vezetésre jogosító okmány A rendszer bevezetése óta (2008. január) 14.336 vezetésre jogosító okmányt vettek el a helyszínen. - 13 738 magyar - 13 738 magyar - 598 külföldi - 598 külföldi Év Össz. baleset Ittasan okozott Arány 2007 20 635 2 885 13,8% 2008 19 174 2 342 12,2%
7
7 Módosult a közúti közlekedési előéleti pontrendszer. Ennek eredményeként Ennek eredményeként bővült azon szabálysértések köre, amely miatt előéleti pontot kell megállapítani,bővült azon szabálysértések köre, amely miatt előéleti pontot kell megállapítani, a szabályszegések miatt megállapítandó pontok száma bcs. esetén 5-ről 9-re szabs. esetén 3-ról 5-re nőtt és,a szabályszegések miatt megállapítandó pontok száma bcs. esetén 5-ről 9-re szabs. esetén 3-ról 5-re nőtt és, 2-ről 3 évre nőtt azon időszak hossza, amely alatt kiszabott pontokat a vezetési jogosultság szünetelte- tésének elrendelése tekintetében figyelembe kell venni.2-ről 3 évre nőtt azon időszak hossza, amely alatt kiszabott pontokat a vezetési jogosultság szünetelte- tésének elrendelése tekintetében figyelembe kell venni.
8
A pontrendszerben hatálya alá tartozó egyes szabálysértések változása Az elsőbbség és az előzés szabályainak megsértése [SzR. 44. § (1) bek.];Az elsőbbség és az előzés szabályainak megsértése [SzR. 44. § (1) bek.]; Az elsőbbség és az előzés szabályainak megsértése [SzR. 44. § (2) bek.];Az elsőbbség és az előzés szabályainak megsértése [SzR. 44. § (2) bek.]; A közúti közlekedés rendjének megzavarása [SzR. 46. § (1) bek.];A közúti közlekedés rendjének megzavarása [SzR. 46. § (1) bek.]; A közúti közlekedés rendjének megzavarása [SzR. 46. § (1) bek.]; könnyű testi sértés okozása eseténA közúti közlekedés rendjének megzavarása [SzR. 46. § (1) bek.]; könnyű testi sértés okozása esetén Bekanyarodási szabályok megsértése [KRESZ 31. § (1)-(4) bek.];Bekanyarodási szabályok megsértése [KRESZ 31. § (1)-(4) bek.]; Megállás kerékpársávon, útkanyarulatban, valamint olyan helyen, ahol a jármű a fényjelzőkészülék vagy jelzőtábla észlelését akadályozza [KRESZ 40. § (5) bekezdés a), c), l) pont];Megállás kerékpársávon, útkanyarulatban, valamint olyan helyen, ahol a jármű a fényjelzőkészülék vagy jelzőtábla észlelését akadályozza [KRESZ 40. § (5) bekezdés a), c), l) pont]; A kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt megálló jármű melletti elhaladás megállás nélkül [KRESZ 43. § (3) bekezdés];A kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt megálló jármű melletti elhaladás megállás nélkül [KRESZ 43. § (3) bekezdés]; Jobbra tartási kötelezettség megsértése [KRESZ 25. § (2) bekezdés];Jobbra tartási kötelezettség megsértése [KRESZ 25. § (2) bekezdés]; Záróvonal és járműforgalom elől elzárt területen való áthaladás [KRESZ 18. § (1) bekezdés c), k) pont].Záróvonal és járműforgalom elől elzárt területen való áthaladás [KRESZ 18. § (1) bekezdés c), k) pont].
9
A közúti közlekedési előéleti pontrendszer 2007-2008 ÉvFőPont2007 297 926 684 014 2008 265 635 806 387 11%-os csökkenés 18%-os növekedés Átlag 2007 2,3 2007 2,3 2008 3 Átlag 2007 2,3 2007 2,3 2008 3
10
10 A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényben bevezetésre került a gépjárművek üzemben tartójának objektív felelőssége.A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényben bevezetésre került a gépjárművek üzemben tartójának objektív felelőssége. A törvény módosítás bevezetett egy új felelősségi szabályt melyből a következően, a szabályszegést ténylegesen elkövető járművezető kilétének ismerete hiányában is alkalmazhatóvá vált egy újfajta szankció, a közigazgatási bírság :A törvény módosítás bevezetett egy új felelősségi szabályt melyből a következően, a szabályszegést ténylegesen elkövető járművezető kilétének ismerete hiányában is alkalmazhatóvá vált egy újfajta szankció, a közigazgatási bírság : a megengedett legnagyobb sebességre,a megengedett legnagyobb sebességre, a vasúti átjárón való áthaladásra, a vasúti átjárón való áthaladásra, a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzéseire, a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzéseire, a járművel történő megállásra és várakozásra, a járművel történő megállásra és várakozásra, az autópálya leálló sávjának igénybevételére, az autópálya leálló sávjának igénybevételére, a behajtási tilalomra, a kötelező haladási irányra, a behajtási tilalomra, a kötelező haladási irányra, a természet védelmére a természet védelmére vonatkozó szabályok megsértése esetén.vonatkozó szabályok megsértése esetén.
11
Objektív felelősség 2008. május 02. – 2009. április 30. Ssz.JogsértésDb Bírság összege 1.Sebességtúllépés 345 911 13 485 030 000 2. Vasúti átjáró 34 4 000 000 3. Fényjelző készülék 5 034 494 450 000 4. Megállás, várakozás 37 601 1 127 890 000 5. Autópálya leálló sáv 336 49 550 000 6. Behajtás, kötelező haladási irány 4 613 230 060 000 7. Védett természeti terület 169 10 050 000 8.Összesen 393 698 15 401 030 000
12
Objektív felelősség 2009. május 1-én változott a sebesség táblázat nőttek a sebesség határoknőttek a sebesség határok százalékos meghatározás helyett konkrét érték. százalékos meghatározás helyett konkrét érték. sebesség határ - sebesség határ - átlag bírság 30%-al csökkent az ittas vezetés miatti feljelentések száma. AB döntés értelmében előzetes értesítés bevezetése,előzetes értesítés bevezetése, a meg nem fizetett illetve be nem hajtható bírság az üzembentartóra nem száll vissza.a meg nem fizetett illetve be nem hajtható bírság az üzembentartóra nem száll vissza.
13
2009. augusztus 1-től a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 20. §-ának módosításával néhány közlekedési szabályszegés átemelésre került a közlekedési bírságok körébe, a menet közben kézben tartott mobil rádiótelefon használata,a menet közben kézben tartott mobil rádiótelefon használata, a biztonsági öv használata nélküli közlekedés,a biztonsági öv használata nélküli közlekedés, a gyermekbiztonsági rendszer használatának elmulasztása,a gyermekbiztonsági rendszer használatának elmulasztása, a motorkerékpár-bukósisak használatának elmulasztása.a motorkerékpár-bukósisak használatának elmulasztása. jogszabályban rögzített összegű bírság, melynek nagysága függ az út jellegétől (lakott terület, lakott területen kívül, autópálya, autóút). jogszabályban rögzített összegű bírság, melynek nagysága függ az út jellegétől (lakott terület, lakott területen kívül, autópálya, autóút). pontrendszerhatály alól kikerültek ezek a cselekmények.pontrendszerhatály alól kikerültek ezek a cselekmények.
14
Várható jogszabályi változások A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 20. § szakasz módosítása : progresszív bírságA közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 20. § szakasz módosítása : progresszív bírság járművezető járművezető objektív felelősségobjektív felelősség üzembentartó üzembentartó
15
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.