Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaCsilla Veresné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Betegjogi bőségkosár avagy az egészségügyi szolgáltatással szemben 16 féle eljárás indítható
2
Jogi diszharmónia Diszharmónia az ellentmondás mellett a túl sok jog is Betegjogból 11 nevesített és több értelmezett van, míg a nevesített kötelezettség száma egy Egészségügyi szolgáltatónak egy nevesített joga van az ellátás megtagadása és kötelezettsége valamennyi betegjog betartása Hasonló gond, hogy egy betegjog, a megfelelő ellátáshoz való jog megsértése esetén 16 féle igényérvényesítési eljárás indulhat
3
16 féle reklamáció Panasz szolgáltatóhoz, fenntartóhoz Etikai eljárás Orvosi Kamara vagy Országos Etikai Tanács előtt Fegyelmi eljárás munkáltatónál ÁNTSZ szakfőorvos eljárása, szabálysértés Egészségbiztosítási felügyelet előtti eljárás Fogyasztóvédelmi felügyelőség előtti eljárás Békéltető testület előtti eljárás Betegjogi képviselő,közvetítő tanács Szakmai felelősségbiztosító előtti eljárás Peren kívüli egyezségi ajánlat a szolgáltatóhoz Büntetőeljárás Polgári peres eljárás
4
Etikai-fegyelmi eljárások Április elsejétől megkettőződött eljárás, más kamarai tag és nem kamarai tag esetén a szakmai -etikai vétségeknél Egyszerűsítés: szakmai etikai vétség esetén ne a Kamara járjon el kamarai tagnál se Fegyelmi eljárás csak közalkalmazottnál, nem megszüntethető felelősségre-vonási forma, de a közalkalmazotti státusz csökkenésével ez is szűkül
5
Szakmai eljárások ÁNTSZ előtt beteg bejelentésére szakfőorvos vizsgálhatja a minimumfeltételek teljesülését,illetve az ellátás milyenségét Szabálysértési eljárás indítható a működési engedéllyel kapcsolatos problémák miatt Egyszerűsítés: ÁNTSZ járjon el más eljárást lefolytató (kamara, felügyelet) felkérésére is, Szabálysértési eljárás szűnjön meg, a működési engedéllyel fennálló probléma szakfőorvosi eljárás, vagy etikai, polgári felelősség legyen
6
Fogyasztói eljárások Beteg, mint fogyasztó panaszt tehet szolgáltató, fenntartó részére. Egyszerűsítés: elsősorban szolgáltatóhoz és érdemi válaszra kötelezni és csak ennek hiányában fenntartóhoz fordulás Egészségbiztosítási felügyelet, Fogyasztóvédelmi Felügyelőség ellátás szakmaiságát ne vizsgálja ÁNTSZ szakfőorvosi eljárást javasoljon Békéltető testület a Fogyasztóvédelmi törvényből, elvileg az egészségügyre is működhet sőt ezt kell elsődlegessé tenni
7
Pert megelőző eljárások Betegjogi képviselő ne beteg jogi képviselő legyen, szakmai kérdést ne vizsgáljon ÁNTSZ eljárását javasolja Közvetítő tanács, eljárás szűnjön meg, vagy legyen a betegjogi képviselő egyik jogosítványa Egyezségi ajánlat előterjeszthető legyen akár közvetlenül a biztosítóhoz vagy a szolgáltatóhoz Szolgáltató érdemben válaszoljon az egyezségi ajánlatra csökken az esélye a peres eljárásoknak
8
Bírósági eljárások Büntetőeljárásban orvos specifikus tényállás megalkotása, szigorúbb feltételekkel, mint a foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés, kevesebb eljárás Polgári eljárásban közvetlen perlése a biztosítónak, mint közlekedési baleseteknél, a per nem a szolgáltató ellen folyik Hatékony felelősségbiztosítás, ami a szolgáltatói érdemi egyezségi ajánlat elbírálással csökkenti a perek számát, igaz növeli az egyezségeket
9
Kinek jó ez a sok eljárás? Betegnek nem jó, mert sokszor maga sem tudja melyik felel meg leginkább az érdekeinek és ha valamelyik kedvezőtlenül bírálja el az igényét az kihat a többi eljárásra is Szolgáltatónak nem jó, mert vagy a szolgáltató vagy a tevékenységet végző orvosa több fórumon kénytelen védekezni és ez idő és energia rablás Hatóságoknak sem jó, mert párhuzamosan dolgoznak és részük nem ért az egészségügyhöz
10
Jogalkotói megoldások Csak jogalkotással lehet változtatni, magától senki nem fogja a szükségtelenségét elismerni Megszüntetés: pl.közvetítő eljárás Összevonás: pl. a szakmai kérdéseket az ÁNTSZ vizsgálja, ne más fogyasztói eljárás Párhuzamosság korlátozása: pl.ha indul büntető vagy polgári eljárás függesszék fel a többit Egyszerűsítés: egymás vizsgálati eredményét, tényállásait kötelezően használják a különböző eljárások Ésszerűsítés: ha indult pl.már fogyasztói típusú vizsgálat hasonló típusú már ne indulhasson Csak az előadásomban 13 féle megoldást javasoltam
11
Jövő feladatai Korlátozni, megakadályozni az eljárási lehetőségek bővülését (több biztosítós modell esetén finanszírozó is vizsgálódhat, szakmai társaságok belső etikai szabályokat írhatnának elő szakmai vétségekre) Szűkíteni az ismertetett 16 féle eljárást az említett módokon jogalkotási indítványokkal Amíg a fentiek nem sikerülnek, használni az eljárásokat, ne csak a beteg kezdeményezze azokat, hanem szolgáltató is a neki kedvezőeket
12
Lépni kell, de tudnak-e lépni? Benjamin Franklin mondta: „Isten gyógyít és az orvos pedig kapja a fizetséget” E tiszta kapcsolat sokszorosan felbomlott:nem csak Isten gyógyít,kérdéses a fizetség, megjelentek új szereplők új igényekkel is a beteg, mint károsult és a fizetségből részesedni vágyó ügyvéd is. Önökön és érdekképviseleteiken múlik, hogy pl. az igényérvényesítési utak módosításával vissza tudják -e egyszerűsíteni ezt a sokoldalú jogviszonyt Az elmúlt tíz évben ez nem sikerült, de talán most, amikor az egészségügy kérdése forrong, és bízom benne,hogy nem felejtik majd el ki is javasolta ezeket a változásokat Önöknek
13
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.