Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Inasiskola: A PUHA-PROBLÉMÁK MEGÉRTÉSE

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Inasiskola: A PUHA-PROBLÉMÁK MEGÉRTÉSE"— Előadás másolata:

1 az állatorvosi ló ̶ aminek minden baja van ̶ talán úgy tudja megszüntetni a bajait, ha megszünteti az állatorvost A patinás műhely tagja

2 „Gyerekeink majd (...) csodálkozva nézegetik ezeket a fényképeket, és azt gondolják, hogy szüleik gond nélkül élték rendezett, fényképalbumba zárt életüket…” (Kerouack) A patinás műhely tagja

3 A szalon falaiban benne van az alázatos tanítás és a szenvedélyes tanulás kényszere, valamint a szolga méltósága. A patinás műhely tagja

4 sorstársaim, bárhonnan is jönnek, ugyanolyan távolságra vannak a bölcselkedő óriásoktól, mint én A patinás műhely tagja

5 „Mi sem hasonlít jobban egy kolostorhoz (amely félreeső tájakon épült, barbár és idegenajkú hordák veszik körül, a külvilággal nem törődő, saját gondolataiknak élő szerzetesek lakják), mint egy amerikai egyetem. Olykor a fejedelem magához hívat egy-egy szerzetest, megteszi tanácsosának, s követi megbízással Katájába küldi, ő pedig a zárdából egykedvűen kilép a világi életbe, s a hatalom embereként ugyanazzal az aszeptikus tökéllyel igyekszik kormányozni a világot, amellyel addig görög olvasmányait rendezgette.” kolostorok a világfaluban

6 „A vidéki ember sokkal hűségesebb a vidékihez, mint önmagához.” (Konstantinović) „Az, aki, mivel semmije sincs, nem is akar semmit, ha csak azt nem, hogy hagyják meg neki a saját semmijét.” kolostorok a világfaluban

7 az ember akkor fessen, írjon vagy beszéljen, amikor mondanivalója van. Nos, ha az embert rákényszeríti a balsors, hogy akkor is írjon, ha nincs mondanivalója, akkor majd lemásolja mások írását. kolostorok a világfaluban

8 kellene akarnunk egy glokális polgárt a lokális falu peremén, ahol nem vagyunk elzárva a világ eseményeitől, nem maradunk le senkitől, amiben nem akarunk másmilyenek lenni kolostorok a világfaluban

9 Könyvben keresni vagy könyvet keresni Vissza a könyvekhez

10 A dolgozatban többet kell, hogy kiengedjenek egy tollból mint amennyit bármikor is elolvastattak volna velük Vissza a könyvekhez

11 Azoktól a tanároktól akiknek van egytollbólkijövő könyvük szerzet tudás, az amit tényleg használnának, ha nem lenne rajtuk semmi kényszer. Amit kényszerből csinálnak ̶ a megcélzott folyóirat és más elvárások szerint ̶, az csak porhintés. Vissza a könyvekhez

12 Aki képes egy egytollbólkijövő könyvet ír, annak van eredeti ötlete, aminek a belső konzisztenciája ugyan rendben van, de a külső konzisztenciája nem jöhet össze, hiszen ellentmond az eddigi domináns tudásháttérnek. Vissza a könyvekhez

13 A „bezzeg Amerikában” előtt való korlátlan önmegadás egy veszélyes zsákutca. ingyen sajtért ne hízelegj

14 Óperencián túlon, ingyen könyvek, ingyen klubtagság, és ki tudja, mi még. A kilencvenes évek elején megérkeztek a „used book” címkével ellátott könyvek, és így ingyen mindenki olvashatott az akkor már avítt tanításokról. ingyen sajtért ne hízelegj

15 Ki kinek kell hízelegni? Melléfogás azt hinni, hogy az alázat hízelegve beszél. Az alázat adja meg beszédnek a méltóságot és a szabadságot is. ingyen sajtért ne hízelegj

16 Az összkép – Abdukció - hiánya gyakran csak a részlet napos oldalát dicséri. ingyen sajtért ne hízelegj

17 lehetetlen jónak lenni ott ahol senki sem tudj, hogy mi a jó Gumicsont

18 A legegyszerűbb olyan kérdésekkel zavarba hozni az embereket, hogy milyen módszert használtál. Gumicsont

19 „Csináld meg, ahogy kell, és utána kicsit cifrázzad, de ne adj ki magadból mindent„ (Pál István Szalonna) Gumicsont

20 – „Hol kel fel a nap? – kérdezte Mátyás a király. A cinkotai kántor felelé: – Felségednek Budán, nékem meg Cinkotán A módszer (Fayeabend) Gumicsont

21 „Látni a valóságot sokkal meglepőbb és fantáziadúsabb vállalkozás, mint felhőkből építeni a valóság első fuvallatára szétomló álomvárakat” (Márai Sándor) Puha tan(ítás)ok

22 A puha tan(ítás)ok meta-tudást csak az tudja mrgérteni, aki valamiben mester. Puha tan(ítás)ok

23 A puha tan(ítás)nál egy új fogalmi keret születik, amely fölkeltheti a bölcselkedők érdeklődését, még ha azok nem is fogadják el teljesen vagy azonnal, akik a mérhetetlent méricskélik. Puha tan(ítás)ok

24 A puha tan(ítás), a problémák felismerése mindig egy spekuláció – gondolati munka – eredménye. Vannak olyan puha problémák, amelyek másként írhatók le, ha felülről nézzük őket, mintha bennük lennénk, együtt élnénk velük. Puha tan(ítás)ok

25 Kontextualizálás: legyen az iskola nehéz! Hamis nosztalgia

26 15,000.000/600 ott és akkor nekünk is csak három tanárunk volt, akikről most meghatódva beszélünk Hamis nosztalgia

27 A birtokos riasztóval védi azt, ami az életének a lényege, amit soha senkinek nem adna. Herbert Simon „korlátozott racionalitás” fogalmának sorsáról: hiába kapott Nobel-díjat, állíthatjuk, hogy csekély befolyást gyakorolt a szakmára Hamis nosztalgia

28 Nem örökölhettek dédöregapjuktól görög filozófiakönyveket, hiszen dédöregapjukat a korabeli csavargás érdekelte és nem a filozófia. Hamis nosztalgia

29 A medicina, a jog és a robotika megoldották a laikusok kizárását. Pillanatok alatt a pellengérre kerülhetsz. terminus technicus

30 a bekerülni akaró ha négy oldalban százszor beírja a „research”-szót, akkor az azt jelenti, hogy tudja a jelszót. terminus technicus

31 Ha a terminus technicus rigorózus betartása alól van kivétel, akkor azok a TED- előadások terminus technicus

32 Ahol új fogalmat akarsz kicsikarni, mindig a „genus proximum” és a „differentia specifica” indulj el, és majd születik egy metafora, ami vagy beválik vagy nem. terminus technicus

33 „pluralis maiestatis”-nak két értelmezése: (1)az uralkodó, aki isten által ráruházott hatalmat gyakorol, és isten nevében cselekszik; (2) amiről beszélünk, annak illik megadni a tiszteletet vért és izzadságot

34 Akik a mi lokális falunkból eljönnének a te cirkuszodba, azokra nem alapozhatom a jövőmet. Akikre építkezem, azok büszkébbek a tudásukra annál, mint hogy messziről jött emberek szívassák őket. vért és izzadságot

35 Egy fogalmi kerettel csak egy másik fogalmi keret állítható szembe. A puha tan(ítás)ok fogalmi kerete nem szállhat harcba az empirizmussal vagy a valósággal, de harcba szállhat a szakértelemmel és más mítoszokkal. vért és izzadságot

36 A világon van két tucatnyi elérhetetlen tudást felhalmozó tanszék, és van háromezernyi, akiknek sokan lehetnek az etalon vért és izzadságot

37 A digitális bevándorlóknak az óvodai felvételitől az öregek otthonába való bekerülésig állandóan teljesíteniük kell valamit. teljesítéskényszer

38 Az iskola az iskola! Ott azt kell tanulni, ami nélkül nem lehet majd később tanulni. teljesítéskényszer

39 Senkinek sem „anyanyelve” a tudományfilozófia, tehát mindenki makogva beszéli. Akkor is a peremén vagyunk, ha megértettük és akkor is, ha nem értettük meg Kuhn könyvét. teljesítéskényszer

40 Tesla laboratóriuma másként nézett ki, mint a filozófusok Bécsi Köre, és más stílusban beszéltek, ha egyáltalán volt kivel beszélni. teljesítéskényszer

41 a „sehova tartozás” sosem volt üdvös, az is csak néha történt meg, hogy a kirekesztettek talpra tudtak állni madárijesztő

42 „… akár a színpadon játszunk, akár írunk ̶ nem a hírnév, nem a ragyogás a fő, nem az, amiről én ábrándozom, hanem az, hogy tudjunk tűrni. Tudd viselni a keresztedet, és higgy!...” (Csehov) madárijesztő

43 „Ki tudja, hogy áll a dolog ezekkel a konzulokkal. Vagy jönnek, vagy nem jönnek. De ha jönnek is, nem fordul meg medrében a Lašva,... Mi itt otthon vagyunk, és akárki más jön ide, idegenbe jön, s nem lesz sokáig maradása.” madárijesztő

44 Rosszat szabad, de normálist (átlagost) nem szabad festeni madárijesztő

45 a lenyomat ne legyen olyan, mint a tetoválás, de olyan sem, mint egy maszat az ingen, amit egy közepes mosógép is eltávolíthat tolatunk a jövőbe

46 „LIZA: Mi lesz velem? Mi lesz velem? HIGGINS: Hogy az ördögbe tudjam, hogy mi lesz magával? Mit számít az, hogy mi lesz magával? LIZA: Magának nem számít, tudom, maga nem törődik velem! Magátul akár meg is halhatok. Magának az a két randa papucs is fontosabb, mint én! HIGGINS: Nem randa, hanem ronda! tolatunk a jövőbe

47 „És akkor most én mit csináljak, Évike? Szúrjam tökön magam, vagy mit? Ne haragudjon, de talán kiábrándítom, de képzelje el: több millióan el se mentünk, képzelje el! Tetszik tudni, sokan itthon maradtunk." mondta Hofi Géza 1992-ben.

48 Két mellékvágány között vajúdhatsz: (1)le se szarja karrierjét, (2) ha beledöglik is, megcsinálja karrierjét. tolatunk a jövőbe

49 Nem mindegy Szenvedély - alázat - méltóság

50 Beszélgetések a szalonban, ahol a falakban van a bölcselkedés A szenvedélyes Glokális kíváncsiskodó esete a lokális hatalommal Mélypontra jutsz akkor is ha alázattal befogadod Kuhnt, és akkor is ha nem A szolga méltósága vagy kizavar, vagy bezavar


Letölteni ppt "Inasiskola: A PUHA-PROBLÉMÁK MEGÉRTÉSE"

Hasonló előadás


Google Hirdetések