Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vállalkozói Adófórum február 27. Az új adóigazgatási rendszer

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vállalkozói Adófórum február 27. Az új adóigazgatási rendszer"— Előadás másolata:

1 Vállalkozói Adófórum 2018. február 27. Az új adóigazgatási rendszer
dr. Bokor Csaba NAV Jogi és felügyeleti szakfőigazgató

2 A bírósági és hatósági eljárások újraszabályozása (újrakodifikálása)
Eljárásjogi jogterület Jogszabály száma Jogszabály neve Hatályba lépés Rövidítés Polgári 2016. évi CXXX. törvény a polgári perrendtartásról 2018. január 1. új Pp. Közigazgatási 2017. évi I. törvény a közigazgatási perrendtartásról Kp. Büntető 2017. évi XC. törvény a büntető eljárásról 2018. július 1. új Be. Hatósági eljárások Általános közigazgatási 2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról Ákr. Adóigazgatási - Vámigazgatási 2017. évi CLII. törvény az uniós vámjog végrehajtásáról 2018. január 1. (2018. május 25., május 1.) új Vtv.

3 Az adóigazgatási eljárások új jogforrásai
Törvények Jogterület Szabályozás jellege Törvény száma Törvény neve Hatályba lépés Rövidítés Adóigazgatás Általános adóeljárási törvény 2017. évi CLI. törvény az adóigazgatási rendtartásról 2018. január 1. Air. Különös adóeljárási törvény 2017. évi CL. törvény az adózás rendjéről új Art. Különös adóeljárási jogszabályi rendelkezések anyagi adó-jogszabályokban 2017. évi CLIX. törvény az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény hatálybalépésével összefüggő törvények és egyes egyéb törvények módosításáról kihirdetést követő nap (2018. január 1., 2018. július 1., január 1.) Ákr. „saláta” Végrehajtás (adó és egyéb) Különös végrehajtási törvény 2017. évi CLIII. évi törvény az adóhatóság által foganatosítandó végrehajtási eljárásokról 2018. január 1. (2019. január 1.) Avt. Rendeletek Kormány Adópolitikáért felelős miniszter

4 Törvények, törvényi rendelkezések egymáshoz való viszonya
Air. új Art. Avt. Vht. Egyéb adóeljárási törvényi rendelkezések Ákr. 134. § (1)

5 Felhatalmazások rendeletalkotásra
A jogalkotásra vonatkozó felhatalmazások jellege a január 1-jét megelőzően hatályos szabályozás szerinti felhatalmazások, illetve felhatalmazási szint „fenntartása” új felhatalmazási szint meghatározása (miniszter helyett Kormány) új felhatalmazások a Kormány számára - pl.: az egyes adóügyek elektronikus intézésének szabályai, feltételes adómegállapítás/szokásos piaci ár megállapítása iránti kérelem, kiemelt adózónak minősülés feltételei

6 Fontosabb új felhatalmazások a Kormány számára
az önkormányzati adóhatóság hatáskörének szabályai az ellenőrzésre vonatkozó részletes szabályok a hatósági zár alkalmazásának részletes szabályai a bejelentkezés (adószám igénylés) módjának részletes szabályai a változásbejelentési kötelezettség teljesítésének részletszabályai az adóbevallás kijavításának szabályai az évente küldendő adószámla kivonat készítésének, előállításának, adószámla vezetésének részletes szabályai a bizonylatok, igazolások kiállításának, nyilvántartásának rendje az adóigazolás, jövedelemigazolás és illetőségigazolás tartalma az adóhatósági igazolás és az adóigazolvány részletes szabályai a hatósági bizonyítvány kiállításának határideje a köztartozásmentes adózói adatbázis működtetésének és közzétételének részletszabályai az adófizetési biztosíték megállapítására, teljesítésére és visszafizetésére, illetve felszabadítására vonatkozó részletes szabályok

7 Szabályozási környezet I.
Törvényi szintű szabályozás: az adózás rendjéről szóló évi CL. törvény (új Art.) az adóigazgatási rendtartásról szóló évi CLI. törvény (Air.) az adóhatóság által foganatosítandó végrehajtási eljárásokról szóló évi CLIII. törvény (Avt.) eljárásjogi rendelkezések az anyagi jogi adótörvényekben (Áfa tv., Szja tv., Tao tv., Itv.) Rendeleti szintű szabályozás: az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet NGM rendeletek

8 Szabályozási környezet II.
A közigazgatási eljárás szabályrendszerében önálló speciális, ágazati szabályozás: az általános közigazgatási szabályozás háttér jogszabályi jellegének megszűnése az eljárások lefolytatását tekintve teljes körű leválás az általános közigazgatási szabályozásról, nincs jogalkalmazási kapcsolat az Air./új Art. és az Ákr. között, speciális jogterület a végrehajtás: háttérjogszabály a Vht. is, Ákr § (1): kijelölő szabály, kötelezően ellátandó feladat

9 Alkalmazás I. (Air., új Art.)
Alkalmazásuk a hatálybalépést (2018. január 1.) követően induló és a megismételt eljárásokban [Air § (1), új Art § (1)] esedékessé váló kötelezettségekre [Air § (2), új Art § (2)]. Ha a jogszabálysértés elkövetésének időpontjában hatályos rendelkezések az adózóra összességében kevésbé terhes bírság-, illetve pótlékfeltételeket határoztak meg, a kötelezettségre legfeljebb az elkövetéskor hatályos törvényben meghatározott legmagasabb mérték alkalmazható. [Air § (3), új Art § (6)] Rendelkezéseik nem érintik a december 31-ig hatályos rendelkezések alapján hozott, az Air. és az új Art. hatálybalépésekor jogerős határozatokat. [Air § (4), új Art § (12)]

10 Alkalmazás II. (új Art.) Beszámoló letétbe helyezési és közzétételi szabály megsértése [271. § (3)]. Vagyonszerzési illeték megállapítására irányuló eljárás [271. § (4)]. Örökösöket kötelező határozat meghozatalára irányuló eljárás [271. § (5)]. A hatálybalépést megelőző időszakra teljesítendő adómegállapítási, bevallási, adófizetési, adóelőleg-fizetési, bizonylat kiállítási, adatszolgáltatási és adólevonási kötelezettség teljesítése [271. § (7)]. Folyamatban lévő adóregisztrációs eljárást követő kockázatelemzési eljárás, illetve fokozott adóhatósági felügyeleti eljárás [271. § (8)]. Folyamatban lévő, az adószám alkalmazásának felfüggesztésére, valamint a bevallási vagy adófizetési kötelezettség teljesítésének elmulasztása miatt elrendelt adószám-felfüggesztést követően, az adószám törlésére irányuló eljárás [271. § (9)]. Hatálybalépése időpontjában fennálló adószám-felfüggesztés és fokozott adóhatósági felügyelet [271. § (10)].

11 Alkalmazás III. (Avt.) A hatálybalépéskor (2018. január 1.) folyamatban lévő ügyekben is [Avt § (1)]. Kivétel [Avt § (2)]: a december 31-ig foganatosított végrehajtási cselekmények ellen benyújtott jogorvoslati kérelmek elbírálása. Ügyátadási kötelezettség (Avt §) Önálló bírósági végrehajtók NAV értesítés alapján, régi Art § (4) bekezdése alapján átadott és január 1-jén folyamatban lévő ügyek (Avt §).

12 Átmeneti rendelkezések
I. Folyamatban lévő eljárások régi Art., Ket., december 31-ig hatályos egyéb eljárásjogi rendelkezések II. Hatálybalépést követően indult és megismételt eljárások [Air § (1)] Air., új Art., Korm. rend. III. Hatálybalépést követően esedékessé váló kötelezettségek [Air § (2)] mindig az adózóra nézve kedvezőbb szabályt kell alkalmazni (anyagi jogi kedvezmény vagy új szabály) IV. Adózóra nézve súlyosabbá váló előírások szankciós klauzula [Air § (3), új Art § (6)]

13 Folyamatban lévő eljárások
Folyamatban lévő eljárás az eljárás jogerős befejezéséig tart: legfelsőbb bírósági jogértelmezés alapján. Eljárások egysége: alapeljárás + rendes jogorvoslati eljárás. „Párhuzamos jogalkalmazás” a peres eljárásokhoz hasonlóan (rövidebb ideig). Rendes jogorvoslati eljárás: fellebbezési jog gyakorlása, fellebbezési eljárás lefolytatása, jogorvoslati illeték előírása/megfizetése.

14 Elektronikus kapcsolattartás I.
Hatálybalépés: január 1-jétől Alkalmazás: a folyamatban lévő ügyekben is. Adózói/ügyféli kör: e-kapcsolattartást alkalmazók e-kapcsolattartásra kötelezettek e-kapcsolattartást választók Főszabály: kapcsolattartás kizárólag elektronikus úton

15 Elektronikus kapcsolattartás II.
Kivételek adóhatósági oldalról: Megbízólevél személyesen átadható. [Air. 96. § (1)] Jegyzőkönyv: személyes átadás elsődleges, e-úton kézbesítés másodlagos. (Air §) Kivételek adózói oldalról: Jogorvoslati jog gyakorlásának biztosítása: garanciális okokból a NAV befogadja a papír alapú fellebbezéseket is (pl.: fizetési kedvezmény).

16 Elektronikus kapcsolattartás III.
Üzemzavar, üzemszünet Adózó/ügyfél: „Nem alkalmazható az ügyféllel szemben hátrányos jogkövetkezmény, ha az ügyfél az ügyet elektronikus úton azért nem tudja intézni, mert az elektronikus ügyintézést biztosító szerv az e törvény szerinti kötelezettségének - üzemzavar, üzemszünet vagy bármely egyéb okból - átmenetileg vagy tartósan nem tesz eleget.” [Eüsztv. 9. § (4) a)] NAV: beadványok elektronikus utat nem igénylő módon történő fogadási és feldolgozási lehetőségének biztosítása 1 munkanapot meghaladó szünetelés esetén. [Eüsztv. 27. §]

17 Kifizetés engedélyezése (Air. 84. §)
Az ideiglenes biztosítási intézkedéshez kapcsolódó, az adózók számára kedvező új jogintézmény. NAV által adóellenőrzés során zárolt fizetési számláról történő kifizetések engedélyezése meghatározott személyek részére. NAV engedélyezi erre irányuló adózói kérelemre, Kifizetés jogalapja: az adózó a zárolt vagyonán kívüli forrásból nem képes a kifizetéseit teljesíteni vagy azzal a tevékenysége aránytalan korlátozást szenvedne. Jogalap igazolása: jogszabály által előírt nyilvántartásokkal, dokumentumokkal. NAV mérlegelési jogkör: engedélyezés általa meghatározott sorrendben és összegben. Rövid ügyintézési határidő: 15 nap. Önálló fellebbezés: elutasító végzés, részben elutasító végzés. Kifizetés más követelésre nem számolható el, végrehajtás alól mentes.

18 Hatálybalépést követően indult eljárások
Kifizetés engedélyezése (Air. 84. §): Az ideiglenes biztosítási intézkedés keretében történő számlazárolásokkal kapcsolatos önálló eljárás. A január 1-jétől benyújtott kérelmekre alkalmazható. Adózók számára kedvező: már a december 31-ig elrendelt és a kérelem benyújtásakor fennálló számlazárolásokra is alkalmazható kedvezményszabály.

19 Feltételes adóbírság kedvezmény: feltételek
Együttes törvényi feltételek fennállása: jogszabályi előírások teljes körű teljesítése (új Art §): fellebbezési jogról lemondás adókülönbözet megfizetése Az adózónak az elsőfokú határozat elleni fellebbezési jogáról kell lemondania. → Részleges lemondó nyilatkozat nem elégséges. A fellebbezési jogról a fellebbezési határidőn belül kell lemondani. Ezen nyilatkozat nem vonható vissza.

20 Feltételes adóbírság kedvezmény: eljárás
Eljárás nem adózói kérelemre indul: az adóhatóság a fellebbezési jogról történő lemondó nyilatkozat beérkezésekor hivatalból vizsgálja a feltételek teljesülését. A törvényi feltételek teljesülése esetén a kedvezmény automatikusan jár → nem kell döntést hozni. Ha az adózó is jelzi a kedvezmény iránti igényét, akkor a kedvezményre való jogosultság törvényi feltételeinek hiányáról határozatot kell hozni. A kedvezményre való jogosultság esetén nem kell az elsőfokú határozatot módosítani, mert az nem jogszabálysértő. Az adókülönbözetet előíró elsőfokú határozatban indokolt tájékoztatni az adózót a kedvezmény igénybevételének törvényi feltételeiről.

21 Hatálybalépést követően esedékessé váló kötelezettségek
Feltételes adóbírság kedvezmény (új Art §) alkalmazása: ha a december 31-ig indult ellenőrzéssel összefüggésben megállapított fizetési kötelezettség esedékessége (a 15 napos fizetési időtartam) akár csak részben is a évre esik. Megszűnt szankciók: pl. üzletlezárást helyettesítő bírság

22 Air. új Art. Avt. Alapelvek I. Törvényesség (legalitás)
Szakszerű és hatékony eljárás A megkülönböztetés és „részrehajlás” tilalma (+ jóhiszeműség) Egyedi elbírálás Méltányos eljárás Tájékoztatási kötelezettség, az adózói jogok gyakorlásának előmozdítása Közérthetőség A jóhiszemű eljárás követelménye, az együttműködési kötelezettség elve új Art. A rendeltetésszerű (célhoz kötött) joggyakorlás követelménye (joggal való visszaélés tilalma) A szerződés tartalom szerinti minősítésének követelménye (valódisági klauzula) Az ügylet gazdasági eredmény szerinti minősítésének és a kapcsolt vállalkozások közötti szerződések minősítésének követelménye A nemzetközi szerződéssel érintett jövedelem magyarországi adóztatása Becslés alkalmazásának lehetősége nem rendeltetésszerű joggyakorlás esetén Avt. Végrehajtási cselekmények szabad sorrendisége (Avt. keretei között) Hatékony végrehajtás legkisebb mértékű korlátozás (arányosság) mellett

23 Alapelvek II. Kifejezetten megjelenik az adóhatóság jóhiszemű eljárási kötelezettsége (Air. 3. §) - a régi Art. csak az adózóra vonatkoztatva tartalmazta. Nincs külön mérlegelési alapelv - ez része az egyedi elbírálás alapelvének (Air. 4. §). Közérthetőség elve (Air. 7. §): új alapelv, a törvény kifejezetten nem mondja ki, de a többi alapelvvel összhangban kell alkalmazni.

24 Képviselet I. Meghatalmazás eljárási teljeskörűségének vélelme: „ha a meghatalmazásból más nem tűnik ki, az kiterjed az eljárással kapcsolatos valamennyi nyilatkozatra és cselekményre”. [Air 15. § (2)] Felszámolás, végelszámolás kezdő időpontját megelőzően adott meghatalmazás érvényessége [Air. 15. § (4)] ha a meghatalmazás érvényességéről a felszámoló, végelszámoló az adóhatóságnak nyilatkozott, nem kell nyilatkozni, ha a meghatalmazást adó korábbi törvényes képviselő és a végelszámoló személye megegyezik.

25 Képviselet II. Kötelező szakmai képviselet [Air. 16. §]
Marad három ügytípusban. adó feltételes megállapítására irányuló, feltételes adómegállapítás alkalmazhatóságának megállapítására irányuló, szokásos piaci ár megállapítására irányuló eljárás Képviseletre jogosultak köre (ügyvéd, adótanácsadó, adószakértő, okleveles adószakértő, könyvvizsgáló) kiegészült a kamarai jogtanácsossal. [Air. 16. § (1)] Saját ügyben történő eljárás esetén a kivételek köre kiegészült az okleveles könyvvizsgálói szakképesítéssel rendelkező természetes személlyel/vezető tisztségviselővel. [Air. 16. § (2)]

26 Képviselet III. Jogi személyek és egyéb szervezetek eseti meghatalmazás alapján történő képviselete egyszerűsödik [Air. 17. § (1)]. Képviselőként eljárni jogosult személyi kör meghatározása csak az állandó meghatalmazásra vonatkozik. A régi Art. 7. § (2) bekezdés tárgyi hatálya általános (az eseti és állandó meghatalmazásra kiterjedő) jellegű. Természetes személyek eseti és állandó meghatalmazás alapján történő képviselete egyszerűsödik [Air. 17. § (2)]. Bármely – képviseletre alkalmas – nagykorú személy. Az egyszerűsítések nem jelentik automatikusan a szakmaiság csökkenését: egyszerűbb ügyekben az adózók számára előnyös lehet.

27 Ellenőrzési fajták I. Ellenőrzési fajták
Új ellenőrzési fajta adóellenőrzés (Air. 90. §) jogkövetési vizsgálat (Air. 91. §) Marad ismételt ellenőrzés (Air. 92. §) felülellenőrzés (Air. 93. §) Új szabályozási hely eljárási illetékek ellenőrzése Itv. 83. § (Ákr. „saláta” 4. §) Eljárás jellege változik állami garancia beváltása kizárólag hatósági eljárás – ellenőrzés és hatósági eljárás helyett (új Art §) Ellenőrzési fajták

28 Ellenőrzési fajták II. Adóellenőrzés (Air. 90. §)
„jogelőd”: bevallások utólagos vizsgálatára irányuló ellenőrzés Jogkövetési vizsgálat (Air. 91. §) három „jogelőd”: egyes adókötelezettségek teljesítésére irányuló, adatok gyűjtését célzó, egyes gazdasági események valódiságának vizsgálatára irányuló ellenőrzés Illetékkötelezettségek teljesítésére vonatkozó ellenőrzés szabályozás helye változott (Itv. 83. §) Ismételt ellenőrzés (Air. 92. §) Felülellenőrzés (Air. 93. §) Megszűnt: feltételes adómegállapítás alapjául szolgáló tényállás megvalósulására vonatkozó ellenőrzés [régi Art. 119/B. §] Megszűnt: állami garancia beváltásához kapcsolódó ellenőrzés [régi Art §] - kizárólag hatósági eljárás marad [új Art §]

29 Ellenőrzés I. Ellenőrzés időtartama:
szubjektív: 180 nap [Air. 94. § (3)] objektív: 365 nap [Air. 94. § (4)] 180 napos szubjektív adóellenőrzési időtartam: személyi hatály: cégbejegyzésre nem kötelezett adózó megbízható adózó kivétel: csoportos adóalany áfa-regisztrált adóalany szubjektív feltétel: az adózó az ellenőrzést nem akadályozza → ha igen: objektív időtartam

30 Ellenőrzés II. 365 napos objektív adóellenőrzési időtartam:
személyi hatály: valamennyi adózóra kiterjedő hatályú, ellenőrzés akadályozása esetén is, „jogvesztő jellegű” a teljes ellenőrzés vonatkozásában: le kell zárni az ellenőrzést, nem lehet ellenőrzési cselekményeket végezni, jegyzőkönyvet el lehet készíteni, át/postára lehet adni, felülellenőrzés továbbra is lehetséges.

31 Ellenőrzés III. Ellenőrzési határidő szünetelési okok jelentős mértékű csökkentése: helyette határidő hosszabbítás lehetséges csak adóellenőrzés, jogkövetési vizsgálat kiegészítő ellenőrzés esetén nem tételesen meghatározott esetkörök marad (szünetelési ok): iratok fordításának átadása. Ellenőrzés megindítása: előzetes értesítés kézbesítése is.

32 Fellebbezés Továbbra sincs formakényszer, fellebbezést nem kell indokolni - Ákr § (2) bekezdéssel szemben. Elsőfokú adóhatóság felhívási kötelezettségei: Nem egyértelmű vagy ellentmondásos tartalmú fellebbezés esetén [Air § (1)]. Igazolási kérelem benyújtására [Air § (2)] elkésett fellebbezés esetén (ha nincs külön igazolási kérelem) - érdemi vizsgálat nélküli elutasítás helyett, a jogorvoslati jog gyakorlását elősegítő szabályozás (sajátos „adóeljárási kedvezmény”), a rendes (fellebbezés) és rendkívüli (felügyeleti intézkedés iránti kérelem) jogorvoslati kérelmek elhatárolását elősegítő szabályozás.

33 Bizonyítékok előterjesztése I.
2017. december 31-ig korlátlan bizonyíték előterjesztési lehetőség. 2018. január 1-jétől bizonyíték-előterjesztési jog korlátozásának két formája: Jogvesztő észrevételezési határidő [Air. 97. § (2)] Objektív: időmúlás kiváltja. Nincs alkalmazási előfeltétel. Fellebbezési jog gyakorlásának tartalmi korlátozása [Air § (3)] Szubjektív: adózói tudattartalom (elsőfokú döntés meghozatalát megelőző tény, bizonyíték). Alkalmazási előfeltétel: adóhatósági felhívás. Tartalma fontos [Air § (4)].

34 Bizonyítékok előterjesztése II.
Két korlát együttes alkalmazása. Joghatásuk: Észrevételezési korlát joghatása: jegyzőkönyvi megállapítások nem vitathatóak. Fellebbezési korlát joghatása: bizonyítékokat határozathozatalig lehet előterjeszteni. Bizonyítékok az észrevételezési határidő leteltét követően is benyújthatóak. Nincs korlátozás: felhívás elmulasztása, nem jogszerű tartalmú felhívás → bizonyítékok benyújthatóak a fellebbezési eljárásban.

35 Fellebbezés, bizonyíték-előterjesztési korlát
Bizonyíték-előterjesztési jog korlátozása [Air 124. § (3)] Fellebbezésbenfellebbezési eljárásban Nem lehet állítani/ hivatkozni Új tényt, új bizonyítékot [Air § (5)]-kivéve semmiségi ok (Air §) Fellebbezésre jogosultnak Elsőfokú döntés meghozatala előtt Tudomása volt Adóhatósági felhívás ellenére Első fokú döntés meghozataláig Nem terjesztette elő, nem hivatkozott

36 Fellebbezés, felettes szerv
Felettes szerv eljárási jogosultságainak kiterjesztése Tényállás kiegészítése iránti intézkedés a fellebbezési eljárásban Felettes szerv „maga intézkedik” 127. § (5) b) Közvetlen: felettes szerv maga végzi el pl.: tanú-meghallgatás Közvetett: első fokon eljárt adóhatóság útján felettes szervi utasítás alapján meghatározott eljárási cselekmények végzése fellebbezési eljárásban - nem új eljárás

37 Tényállás kiegészítése a jogorvoslati eljárásban
Jogkörbővítés: felettes szerv eljárási jogosultságainak kiterjesztése [Air § (5) b)] Célja: az új eljárások elkerülése. Három eljárási lehetőség: egyszerűbb esetekben: tényállás kiegészítést másodfokú adóhatóság végzi el (pl. tanúmeghallgatás, iratbekérés) nagyobb mértékű bizonyítás lefolytatása indokolt: tényállás kiegészítést az első fokon eljárt adóhatóság végzi el eljárási keretek [Air § (6)]: max. 90 nap jelentősebb mértékű jogi/ténybeli megalapozatlanság: másodfokú adóhatóság a döntést megsemmisíti és az első fokon eljárt adóhatóságot új eljárásra utasítja

38 Bírói út igénybevétele
Bírósági felülvizsgálat (közigazgatási per) lehetőségének kiterjesztése (Air §). Tárgyi hatály: véglegessé vált döntések. Összes (másodfokú) határozat: a fizetési könnyítés engedélyezése tárgyában hozott és az elsőfokú határozat megsemmisítését elrendelő másodfokú határozat is. Önálló fellebbezéssel támadható (másodfokú) végzés: a régi Art. alapján a másodfokú végzéssel szemben nem volt helye bírósági felülvizsgálatnak. Fellebbezéssel támadható döntés esetén előfeltétel: fellebbezési jog kimerítése. Egyezségnek nincs helye.

39 Külföldi számlaszám bejelentése
Bejelentendő adatok új Art. I. számú mellékletében. Cégbejegyzésre kötelezett gazdasági társaság adózó bejelentési kötelezettsége (I. számú melléklet 1.24.). Bejelentés tartalma: külföldi pénzintézetnél vezetett valamennyi érvényes számlaszám, kizárólag pénzforgalmi számlaszám egyéb (pl. értékpapír-, letéti stb.) számlaszámok nem a számlát vezető külföldi pénzintézet neve, a számla megnyitásának és lezárásának napja. Bejelentés határideje a január 1-jén érvényes számlaszámok esetén: január 31. [új Art § (16)]. Bejelentés formája: írásban, formanyomtatványon (18T201T).

40 Kimentési ok Adóregisztrációs eljárás (új Art. 19-24. §)
Kimentési kérelem (új Art. 20. §) Kimentési okok [új Art. 20. § (2)] Új kimentési ok [új Art. 20. § (2) c]: az a tag vagy részvényes, akire tekintettel a NAV az adózó adószámának megállapítását megtagadta, a kimentési kérelmére indult eljárásban, a kérelem benyújtásával egyidejűleg igazolja, hogy jogviszonya öröklés útján létesült és a kizáró ok alapjául szolgáló adótartozás nem tagi, illetve részvényesi jogviszonyának időtartama alatt, vagy jogviszonya megszűnését követő száznyolcvan napon belül keletkezett.

41 Adófizetési biztosíték
Adófizetési biztosíték [új Art §] letételére kötelezés: jogalap (ok): adózó meghatározott tagja, részvényese más adózóhoz kötődő „előélete” (1 vagy 2 millió Ft-ot meghaladó nettó adótartozással jogutód nélkül megszűnt adózó), ok vizsgálata: adóregisztrációs eljárás keretében (ezen kívül a személyben történő változás esetén is), kötelezés adószám megállapítását követően, fizetés: határozat kézbesítését követő 30 napon belül (nincs helye igazolási kérelemnek), fizetési határidő elmulasztása → adószám törlés, NAV a biztosítékot felhasználhatja (egyidejű értesítés), adózó nem jogosult kamat (visszafizetés esetén sem), kimentési kérelem, speciális fellebbezési szabályok, részletszabályok Avhr. II. fejezet ( §).

42 Önellenőrzés bejelentése (új Art. 55. §)
Szándéknyilatkozat megtétele adózói jogosultság. Bejelentés kötelező elemei: adómegállapítási időszak és adónem. A bejelentés nem feltétele az önellenőrzésnek. Jogalkalmazási korlát: ugyanazon adómegállapítási időszak és adónem tekintetében csak egyszer tehető bejelentés. Ellenőrzési tilalom: az adóhatóság a bejelentéstől számított tizenöt napig a bejelentés szerinti adómegállapítási időszak és adónem tekintetében adóellenőrzést nem indíthat az adózónál.

43 Fizetési kedvezmény, pótlékok
Kedvezőbb automatikus részletfizetési kedvezmény biztosításának lehetősége a kérelemre induló eljárásban bővülő személyi kör: természetes személy (egyéni vállalkozó és áfa fizetésére kötelezett is) max. 500 ezer Ft, max. 12 hónap ezer Ft és 6 hónap helyett Késedelmi pótlék: a NAV az 5000 Ft-ot el nem érő késedelmi pótlékot nem írja elő Ft helyett. Önellenőrzési pótlék: mérséklés mellett elengedés is (jogtechnikai pontosítás: elengedés = 100%-os mérséklés).

44 Adóbírság Emelt mértékű adóbírság (200%):
Jogalap (elkövetési magatartások) bővülése [215. § (4)]: maradt [régi Art § (1)]: bevétel eltitkolása, bizonylatok, könyvek, nyilvántartások meghamisítása, megsemmisítése, új: hamis bizonylatok, könyvek, nyilvántartások előállítása, felhasználása.

45 Mulasztási bírság I. Kötelező hiánypótlásra felhívás (új Art. 221. §)
tételesen meghatározott mulasztások (négy kivétel) nem teljesítés esetén kötelező bírságkiszabás két alkalommal emelkedő mértékű szankció (kötött összegű: nincs helye mérlegelésnek): természetes személy: 50/200 ezer Ft nem természetes személy: 100/500 ezer Ft mérséklés szigorítása teljesítés esetén első esetben a bírság mérsékelhető második esetben a bírság (sem az első, sem a második) nem mérsékelhető cél: számszerűségen alapuló bírságolási gyakorlat kialakulásának jogszabály általi korlátozása

46 Mulasztási bírság II. Adóköteles tevékenység folytatása adószám hiányában (új Art §): kötelező bírságkiszabás, egységes bírságmaximum: 1 millió Ft ezer Ft és 500 ezer Ft helyett, bírság mértéke továbbra is mérlegelés tárgya, Bírságolási tilalom: bevallási kötelezettség teljesítése (08-as bevallás benyújtása) be nem jelentett foglalkoztatott vonatkozásában [új Art § (4)]. Beszámoló letétbe helyezési és közzétételi szabály megsértése (új Art §): kötelező felhívás, ezt követően bírságolás - régi Art.: felhívás nélküli bírságolás.

47 Mulasztási bírság III. Mérlegelési szempontok bővülése [új Art § (1)]: elsődleges szempont az adózó gyakorlata, általános jogkövetési hajlandósága cél: a bírságkiszabási gyakorlat egyértelműsítése jogellenes magatartás időtartama is pl.: be nem jelentett foglalkoztatott alkalmazása körülmények okszerű mérlegelése Kiszabás időbeli korlátja (új Art §): az adóhatóság tudomására jutásától számított egy év, kivéve ellenőrzés során feltárt jogsértés

48 Jogkövetkezmények alóli mentesülés
Az adózó terhére – adóhiány kivételével – jogkövetkezmény nem állapítható meg, ha az adózó az adóhatóság honlapján erre a célra létrehozott felületen – január 1-jétől – közzétett tájékoztatójában meghatározottak szerint járt el (új Art §).

49 Megszűnő jogintézmények
Megszűnik: adószám felfüggesztés → adólevonási jog elenyészésének szabályozása (Áfa tv §) is megszűnik [Ákr. „saláta” 137. §], de átmenet Ákr. „saláta” 148. § fokozott adóhatósági felügyelet, minősített adózói minőség, nyilvántartás. Adószám törlés marad, de szankciós jellege miatt helye változott (intézkedések között, új Art §).

50 NAV szolgáltatások Szolgáltató NAV: külön rész az állami adó- és vámhatóság által nyújtott szolgáltatások számára (új Art. Hetedik rész). Már meglevő és új szolgáltatások. törvényben garantált szolgáltatásokká válnak (pl.: személyes adónaptár, kalkulátorok, mobilalkalmazás), kezdő vállalkozások támogatása - hat hónapos időtartamú, önkéntes jellegű mentorálás, ügyféltájékoztató és ügyintéző rendszer működtetése, ingyenes adatlekérdezés biztosítása, különböző adatbázisok közzététele köztartozásmentes, megbízható adózók, nagy összegű adóhiánnyal/adótartozással rendelkező adózók, be nem jelentett foglalkoztatottat foglalkoztatók, egyéb, egyéni vállalkozók bevallási adatainak közzététele.

51 Végrehajtás I. 2018. január 1.: NAV általános végrehajtási hatóság.
Ákr § (1) A végrehajtást - ha törvény, kormányrendelet vagy önkormányzati hatósági ügyben helyi önkormányzat rendelete másként nem rendelkezik - az állami adóhatóság foganatosítja. 2019. január 1.: törvényszéki végrehajtói feladatok is. Avt. felépítése: I-XIII. Fejezet, cím, § Avt. tárgyi hatálya (1. §) NAV, önkormányzati adóhatóság által megállapított, nyilvántartott fizetési kötelezettségek végrehajtása, NAV végrehajtás Ákr. alapján, adók módjára behajtandó köztartozás.

52 Végrehajtás II. Háttérjogszabályok:
elsődleges: Air., új Art. (Avt. 2. §) - fogalmak is [Avt. 7. § (2)], másodlagos: Vht. (Avt. 3. §) - kivéve Vht. 9. § (új Pp. alkalmazása) Két különös végrehajtási alapelv (Avt §): végrehajtási cselekmények szabad sorrendisége + Avt. keretein belül → elvileg nincs fokozatosság, egyensúly: hatékony végrehajtás + arányos korlátozás. Rugalmasabb jogalkalmazást biztosító szabályozás. pl.: követelésfoglalásnál, fedezetcsere stb.

53 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Vállalkozói Adófórum február 27. Az új adóigazgatási rendszer"

Hasonló előadás


Google Hirdetések