Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
MKVK Minőségellenőrzési Bizottság
Felkészülés a minőségellenőrzésre 2014. Szabó Zsuzsanna Minőségellenőrzési Bizottság elnöke
2
A minőségellenőrzés folyamata a hatósági eljárás előtt
Minőségellenőrzési terv összeállítása (kiválasztás) Az ellenőrzöttek tájékoztatása a tárgyévi ellenőrzésről (Értesítő levél) A részletes adatlapok kiküldése A minőségellenőrzési terv nyilvánosságra hozatala( július 31.) Beérkezett részletes adatlapok feldolgozása 2
3
A minőségellenőrzés folyamata a hatósági eljárás előtt
6. Ügyféldosszié kiválasztása minőségellenőrzésre (Bizottság) 7. Minőségellenőrök hozzárendelése a vizsgálatokhoz (Bizottság) 8. Minőségellenőrök értesítése a tárgyévi vizsgálatokról 9. Helyszíni ellenőrzés időpontjának egyeztetése (ellenőr-ellenőrzött) 10. A Bizottság értesítése a helyszíni ellenőrzés időpontjáról (Minőségellenőr-Bizottság) 3
4
Minőségellenőrzési Módszertani Kézikönyv (1.)
Ügyintézési határidők változása (Kkt. 7. § (7) bekezdés): 45 munkanap nap hatósági eljárás megindítása: 20 nappal a helyszíni ellenőrzés előtt (15 munkanap) zárójelentés megküldése: ellenőrzést követő 8 napon belül (Kkt §) (5 munkanap) zárójelentés továbbítása az ellenőrzött részére: beérkezést követő 7 napon belül (Kkt §)( (5munkanap) észrevétel: zárójelentés kézhezvételétől számított 15 napon belül( 10 munkanap) 4
5
A hatósági eljárás (45 munkanap)
1. Megbízólevél és értesítőlevél kiküldése 15 munkanappal az ellenőrzés előtt 2.Helyszíni ellenőrzés 3. Ellenőrzés iratanyagának megküldése a Kamarába az ellenőr által 5 munkanappal az ellenőrzés után 4. Kamara továbbítja az iratanyagot 5 munkanapon belül az ellenőrzöttnek 5. Ellenőrzött 10 munkanapon belül észrevételt tehet 6. Bizottság határozatot hoz 10 munkanapon belül 5
6
A minőségellenőrzések hatóköre
Egyedi megbízások Minőségellenőrzési rendszer Pénzmosásról … szóló jogszabály betartása (PMTV) 1 db megbízás kiválasztása az utolsó, vagy az azt megelőző évből a szabályzat szempontjai szerint, Előnyben kell részesíteni a speciális gazdálkodókat!! Egyéni, asszisztens nélkül dolgozó könyvvizsgálók. Asszisztenssel dolgozó egyéni könyvvizsgálók 2-5 aláíró könyvvizsgálót foglalkoztató cégek 6 főnél több aláíró könyvvizsgálót foglalkoztató cégek 1 kérdőív alapján, melynek kérdőíve 6 kérdést tartalmaz 6
7
Kérdőív számok 2013. Terület/ kérdőív típusa bővített általános
kisebb gazdálkodó megbízás elfogadása 6 3 tervezés 27 12 bizonyítékszerzés 18 13 I. terület 8 5 áttekintés 15 9 jelentéskészítés 10 összesen: 89 54 47 7
8
1. Megbízás elfogadása 3 kérdés értelmezése
7/b/1. Kérdőív segítségével.
9
Megbízás elfogadása Tipikus hibák, hiányosságok:
A könyvvizsgáló nem mérlegelte az elfogadás körülményeit, vagy nincs dokumentálva (MER. 1.sz. melléklet) Elfogadó nyilatkozat nincs, vagy nem tartalmazza az elfogadás időtartamát. A megbízás időszakát érintően az elfogadó nyilatkozat nincs összhangban a szerződéssel A megbízási szerződésben összeférhetetlenség fordul elő (képviselet, adótanácsadás, könyvelés ellenőrzése, beszámoló készítése, vélemény minősége) A megbízási szerződés nem tartalmazza a standardban meghatározott elemeket. MKVK MEB 2007 MKVK Minőségellenőrzési bizottság 9 9
10
2. Tervezés 12 kérdés értelmezése 7/b/1. kérdőív segítségével
11
STRATÉGIA-TERV 300. STD. A PÉNZÜGYI KIMUTATÁSOK KÖNYVVIZSGÁLATÁNAK TERVEZÉSE STRATÉGIA TERV Meghatározza a könyvvizsgálat hatókörét, ütemezését és irányítását. Mire kell kiterjednie? A megbízás hatóköre. A kibocsátandó jelentések, dokumentumok (pl. audit memorandum). A könyvvizsgálat ütemezése. Kommunikáció az ügyféllel. A munkacsoport összetétele, terjedelme. Mérlegelni kell, hogy a megbízásért felelős kulcs szakemberek elegendő és megfelelő szakismerettel rendelkeznek-e a megbízáshoz? A munkacsoport irányítása Segíti a könyvvizsgálót abban, hogy kellő figyelmet fordítson a könyvvizsgálat kiemelt területeire. Kockázatbecslés (315 Std.) Könyvvizsgálati eljárások jellege, ütemezése, terjedelme (330 Std.) Egyéb könyvvizsgálati eljárások a kockázatbecslés eredményeként szükséges lehet további eljárások alkalmazása pl. szakértő bevonása d) Esetleges aktualizálás váratlan események vagy a könyvvizsgálat során szerzett bizonyítékok eredményeként Munkacsoport felügyelete, munkájuk áttekintésének terjedelme, jellege. 11
12
Tervezés - Tapasztalt hibák, hiányosságok
Nincs dokumentált eljárás: 240 .Csalás- hamisítás kockázatára, Vállalkozás folytatásának elvének való megfelelés kockázatára, Lényeges fordulónap utáni esemény kockázatára, Nyitó egyenlegek vizsgálatára Kapcsolt felekkel folytatott tranzakciókra Kritikus IT rendszerekre Üzleti folyamatokra, üzleti kockázatokra Eredménykimutatás soraira, közzéteendő információk vizsgálatára Ha a tervezés nem kockázatbecslésen alapul azzal járhat, hogy nincs elég eljárás tervezve lényeges kockázatok csökkentésére, illetve nem releváns eljárások kerülnek végrehajtásra MKVK MEB 2007 MKVK Minőségellenőrzési bizottság 12 12
13
Tervezés - Tapasztalt hibák, hiányosságok
A számviteli politika áttekintése és/vagy a következtetések levonása elmarad A kockázatok megállapítása a beszámoló szintjén nem történik meg, minden állítás alacsony kockázatúnak van megjelölve A könyvvizsgálati célok meghatározása nem a megbízó sajátosságai alapján történik, hanem a számítógépes program által felajánlott célok kerülnek a dokumentációba Nem a tervezett könyvvizsgálati eljárások kerülnek végrehajtásra A lényeges hibát, ha meghatározzák, sem használják, továbbá nem ellenőrzik a végleges adatok alapján A minőségileg lényeges hibát nem tekintik lényeges hibának A hibafeltárás nem dokumentált, vagy nincs végigvezetve, vagy folyamatos javításokra történő hivatkozással nem rögzítik az elkövetett hibákat, ezért nem ellenőrizhetők a javítások és azok helyessége MKVK MEB 2007 MKVK Minőségellenőrzési bizottság 13 13
14
3. Bizonyítékgyűjtés 12 kérdés értelmezése 7/b/1. kérdőív segítségével
15
Bizonyítékgyűjtés - Tapasztalt hibák, hiányosságok
Munkaprogram - bizonyítékszerzés összehangolatlan Kritikus céloknál az állításra vonatkozó bizonyíték hiánya A vezetői nyilatkozatok hiánya , tartalmi problémái, hiányosságai, dátuma Jogi levél hiánya, tartalmi problémái, felhasználásának elmaradása Banki visszaigazolások elmaradása Hitelek hiányos ellenőrzése (szerződéssel alátámasztás, lejárat, biztosítékok) Más kötelezettségek (garanciák, kezesség) feltáratlanok Eltérések kezeletlensége – a feltárt eltérések miatt növekszik a kockázat Bizonyítékok áttekintése, következtetések levonása elmarad (ne szólj szám, nem fáj fejem) A bizonyítékok és a könyvvizsgálói vélemény nincs összhangban MKVK MEB 2007 MKVK Minőségellenőrzési bizottság 15 15
16
MUNKAPROGRAM A stratégián és tervezésen kell alapulnia.
A vizsgált társaság jellemzőire szabva kell kialakítani. Az elvégzendő lépéséket részletesen kell tartalmaznia az állítások szintjét lefedve. (L,T,M,B,É) Elvégzendő eljárások /tesztelések, alapvető eljárások/ 16
17
Főlapok Mérlegsorok Eredménykimutatás Kieg. Melléklet/ Üzleti Jelentés
Adók könyvvizsgálata CÉL Módszer Eredmény Következtetés
18
Könyvvizsgálati kockázatok elemei közötti összefüggés
Feltárási kockázat A könyvvizsgáló becslése az ELLENŐRZÉSI kockázatról Magas Közepes Alacsony A könyvvizsgáló becslése az Magas Legalacsonyabb Alacsonyabb Közepes EREDENDŐ Közepes Alacsonyabb Közepes Magasabb kockázatról Alacsony Közepes Magasabb Legmagasabb
19
Lényegesség meghatározása
• Küszöbérték vagy határérték, a véleményt befolyásoló lényeges hiba számszerűsített, ill. nem számszerűsített • A lényegesség nem objektív kategória, mindig az adott helyzetben kell mérlegelnie a lényegességet • Annak eldöntése, hogy mi tekinthető lényegesnek,szakmai megítélés függvénye
20
Lényegesség meghatározása
Lényegességi küszöbérték egy lehetséges számítása: • Adózás előtti eredmény 5% • Árbevétel ½-1 % • Mérlegfőösszeg 1-2% • Saját tőke 2-5% • Adózott eredmény 5-10% A fenti mutatók alapulvételével a küszöbérték megállapítása A lényegességi küszöbérték köztes adat, amit a könyvvizsgáló a kockázatbecslés során gyűjtött információk szakmai mérlegelésével állapít meg és az új információk alapján a könyvvizsgálat során is módosíthat.
21
A lényegesség értelmezése
A könyvvizsgálónak meg kell ítélnie,hogy lényegesnek minősül-e a könyvvizsgálat folyamán feltárt nem helyesbített hibás állítások összessége. A lényegesség értelmezései: • Lényegességi küszöb,mint hitelesítési hibahatár: ha a beszámoló összességében ilyen mértékű hibás állításokat tartalmaz, akkor a könyvvizsgáló korlátozott vagy elutasító véleményt ad. • Javítási hibahatár (a lényegességi küszöb 75%-a): amely összegig előforduló hiba nem igényel javítást. Ezt meghaladó hiba esetén mérlegelni kell, hogy a hiba figyelmen kívül hagyása nem eredményez-e lényeges hibás állítást a beszámolóban.
22
A lényegesség értelmezése
• Egyedileg jelentős tétel alsó határa (a hibahatár 1/3-a): olyan ügylet,tranzakció, amely nem igényel külön kivizsgálást, mert hibás előfordulás esetén sem befolyásolja lényegesen a megbízható,valós képet. • 320 standard: Végrehajtási lényegesség: egy vagy több összeg lehet, célja, hogy alacsony szintre csökkentse az összesenből a fel nem tárt hibák kockázatát, a kockázatbecslés eljárásnál a szakmai megítélés kérdése
23
Nem számít a lényegességi küszöbérték Minőségi hiba
• Amikor a feltárt hiba az egész beszámoló valódiságára lényeges hatással van (vállalkozás folytatásának elve) • Kiemelten fontos tétel hibás (pl. saját tőke elemei, mérlegfőösszeg nem egyezik) • Több tétel besorolása hibás, melyek elemzése során a felhasználó téves információt kaphat(minőségi hiba) • A megállapított osztaléknak nincs fedezete? • Nem jelentős a hiba,de nyereség helyett veszteség jelenik meg • A hitelszerződésben kikötött feltételek nem teljesülnek
24
4. Áttekintés 6 kérdés értelmezése 7/b/1. kérdőív segítségével
25
Áttekintés - Tapasztalt hibák, hiányosságok
Nincs elemzés a végleges beszámolóról Nincs számítva lényegesség a végleges beszámoló alapján Nincsenek figyelembe véve lényeges fordulónap utáni események Nincsenek figyelembe véve azonosított csalási események A tervezési dokumentum változtatása nélkül változtatnak a könyvvizsgálati eljárásokon Lényeges munkalapokat a könyvvizsgáló nem tekintette át Lényeges döntések nincsenek dokumentálva MKVK MEB 2007 MKVK Minőségellenőrzési bizottság 25 25
26
5. Jelentés készítése 7 Kérdés értelmezése 7/b/1. kérdőív segítségével
27
Jelentés-jelentéskészítés
Könyvvizsgálói Jelentéshez kapcsolódó eddig tapasztalt lényeges hibák a gyakorlatban A standard előírás egyes részei hiányoznak (bevezető, hatókörre utaló rész, felelősség stb) Jelentésben utalás a hiányosságokra, de ennek hatása nem jelenik meg a záradékban Jelentős és átfogó tényezők figyelmen kívül hagyása (pl. vállalkozás folytatásának elvének való meg nem felelés) Indokolatlan korlátozás, figyelem felhívás Jelentésben -- vezetői levél témák, hiányosságok!! A teljességi nyilatkozat dátuma eltér a jelentés dátumától MKVK MEB 2007 MKVK Minőségellenőrzési bizottság 27 27
28
Jelentős/ Kritikus Területek
Nézzük meg a gyakorlatban !!
29
A készletek leltározásán történő részvétel
KÉRDŐÍV KÉRDÉSE: AMENNYIBEN A KÉSZLETEK ÉRTÉKE A MÉRLEGFŐÖSSZEGHEZ VISZONYÍTVA JELENTŐS, RÉSZT VETTEK-E A FIZIKAI LELTÁRFELVÉTELEN? A leltározási folyamat megfigyelése is fontos, önmagában a számlálás nem elegendő!!!! (Leltározási Szabályzat, Leltározási Ütemterv, Összeférhetetlenség vizsgálata) Mikor jelentős a készlet? Használjuk a könyvvizsgáló kockázatbecslését. Lényegességi küszöbérték állítások szintjén -- nyilvántartás mennyiségben, értékben, hiány- többlet volt-e ?? Ha igen volt-e felelősség megállapítás, és megtérítés. Ha a könyvvizsgáló előre nem látható ok miatt nem tudott részt venni a leltáron? Alternatív időpontban kell a tesztelést elvégezni. Mérlegelnie kell, hogy elegendő és megfelelő bizonyítékot szerzett-e annak érdekében, hogy elkerülje a hatókör korlátozást. Tiszta Záradék Csak akkor fogadható el, ha a készletek nem magas kockázatú terület. 29
30
Nyitó egyenlegek könyvvizsgálata
Szakértői Bizottság álláspontja: nem kötelező, de ajánlott a kapcsolatfelvétel az előző könyvvizsgálóval. NEM választ kell adni a vizsgált területre akkor, ha a könyvvizsgáló nem szerzett ismereteket az előző időszakról, indokolt esetben nem tett kísérletet az előző könyvvizsgálóval való kapcsolat felvételére, az előző időszak értékelését elmulasztotta, vagy hiányosan, helytelenül végezte, nem dokumentálta. 30
31
Pénztár készlet könyvvizsgálata
Szükséges-e a készpénz készlet könyvvizsgáló által történő rovancsolása? általában NEM Általában: pénztárleltár Csak ha a készpénzzel kapcsolatban csalás kockázata áll fenn ill. a készpénz készlet indokolatlanul magas.! Indokolatlan kölcsön-szerződések 31
32
az eredendő és ellenőrzési kockázat becsült szintjét,
Mikor szükséges a banki egyenlegközlő és mikor elegendő a banki kivonat? A külső megerősítések használata szükségességének a meghatározásakor mit kell figyelembe venni: a lényegességet, az eredendő és ellenőrzési kockázat becsült szintjét, azt, hogy más könyvvizsgálati eljárásokból származó bizonyítékok hogyan csökkentik a kockázatot elfogadhatóan alacsony szintre. 32
33
Lehetséges eljárás: 12.31. és 01.01. banki kivonat használata
Mikor szükséges a banki egyenlegközlő és mikor elegendő a banki kivonat? Lehetséges eljárás: és banki kivonat használata A banki Megerősítő egyenlegközlő elsődleges célja: a mérlegben meg nem jelenő esetleges kötelezettségek azonosítása.( Kezesség- vállalás, garanciák) 33
34
Jogi ügyletekről szóló nyilatkozat tartalma
1. Jogi képviselőtől kell kérni. 2. Amennyiben állandó jogi képviselővel nem rendelkezik az ügyfél, az információkat a vezetéstől kell beszerezni írásbeli nyilatkozat formájában. A nyilatkozatnak ki kell térnie arra, hogy a társaság nem foglalkoztat állandó jogi képviselőt, 34
35
Jogi ügyletekről szóló nyilatkozat tartalma
a managementnek nincs tudomása a társaság ellen folyó perről, különösen olyanról, amely jövőbeni kötelezettséget jelenthet a társaság számára, a teljességi nyilatkozat részeként is elfogadható. Ha az ügyfél megtagadja a jogi nyilatkozatot: hatókör korlátozás! 35
36
Folyamatok felmérése a könyvvizsgálat során?
Mikor ne keressük ennek dokumentációját? Ellenőrzési tevékenységek: Belső ellenőrzési folyamatok a jóváhagyás; a teljesítményellenőrzés; az információfeldolgozás; a fizikai ellenőrzések; a feladatok megosztása. Ha ezek „egy kézben” vannak, a folyamatfelmérésnek nem biztos, hogy értelme van, de annak elhagyását dokumentáltan indokolni kell! A folyamat leírásának ebben az esetben is meg kell lennie, csak a tesztelése hagyható el. IT rendszer felmérése SOHA nem hagyható el. 36
37
Csalás kockázatának vizsgálata.
A könyvvizsgáló felelőssége, hogy a csalások, hamisítások és hibák kockázatát eljárásai tervezésekor és végrehajtásakor, valamint a jelentéskészítéskor figyelembe vegye. Erre vonatkozóan a csalásra, hamisításra vonatkozó jelek felmérése, a vezetéssel történő konzultáció , a vizsgálat során szerzett tapasztalatok, információk alapján elvégzendő. Mérlegelendő körülmények (csak példaszerűen): Mitől függ a vezetés prémiuma? Milyen a belső ellenőrzési rendszer? Kell-e rendszeresen beszámolnia a tulajdonos számára a vezetésnek? Ha igen, milyen formában és milyen gyakorisággal? 37
38
5.6 kérdésre adott NEM válasz.
Figyeljünk a többi kérdés NEM válaszaira is! Ha a beszámoló egyes jelentős vagy kritikus tételeinél nem elegendő a dokumentált bizonyíték a könyvvizsgálói záradék kiadásához, illetve azok ellentétesek a záradékban foglalt véleményekkel, akkor a kiadott könyvvizsgálói vélemény nem megfelelő. A Bizottság a választ (akár IGEN, akár NEM) az ellenőrzött szakmai véleményét ismerve ,másrészt a dokumentumokat értékelve felülbírálhatja azt a határozatában. 38
39
Az ellenőrzés lebonyolítása, légköre.
Hatósági eljárásnak minősül, de NEM hatósági vizsgálat! Segítő szándékú legyen! Szakmai konzultáció és oktatás! A NEM válaszok okát és tartalmát, valamint a vizsgálat végeredményét mindig beszéljük meg az ellenőrzöttel. A kérdőíveket elektronikusan adjuk át a helyszínen annak ellenére is, hogy az akkor még nem minősül hivatalosnak. A minősítés végeredményének számítási módját ismertessük. 39
40
Elfogadható-e a számítógépen tárolt dokumentáció?.
A dokumentáció bármilyen formája elfogadható, ha annak tartalma megfelelő. Papír alapon a következő dokumentumokkal kell kötelezően rendelkeznie a könyvvizsgálónak: Aláírt könyvvizsgálói szerződés Elfogadó nyilatkozat és (tulajdonosi határozat) Teljes éves beszámoló aláírt és könyvvizsgálói jelentés Teljességi nyilatkozat Jogi levél 40
41
Szünet Köszönöm a figyelmet!
42
MER Ellenőrzés Mi írja elő?
1. témaszámú standard - Minőségellenőrzés a múltbeli pénzügyi információk könyvvizsgálatával és átvilágításával, valamint az egyéb bizonyosságot nyújtó és a kapcsolódó szolgáltatási megbízások végrehajtásával foglalkozó társaságok esetében szerinti MER rendszerek ellenőrzése. Mióta kötelező? 2007. január 01.
43
MER ellenőrzés típusai
Társaságok és egyéni könyvvizsgálók eltérő ellenőrzése 5 főnél több könyvvizsgálót foglalkoztató társaságokban dolgozó könyvvizsgálók, akiknél a teljes rendszert ellenőrizzük egyéb formában dolgozó könyvvizsgálók, akik valamennyien egyéni rendszerben dolgoznak, egyszerűsített ellenőrzés történik Mindkettőnél közös követelmény: legyen megfelelő rendszer, szisztéma, ami biztosítja a könyvvizsgáló számára, hogy munkáját a standardok szerint végzi – ez a MER lényege 43 9/16/2018
44
MER szükségessége 1. Azonos könyvvizsgálói kockázat – egységes követelmény a működési formától függetlenül Amennyiben a szakmai követelményeket nem tartja be a könyvvizsgáló, véleményét nem pontról-pontra haladva alakítja ki, akkor azt kockáztatja, hogy a beszámolóról nem megfelelő véleményt alakít ki, vagyis nem megfelelő záradékot ad 44 9/16/2018
45
MER szükségessége 2. Standard követelménye több irányú
szakmai követelmények (hibák feltárása, minősítése, hatásuk mérlegelése, könyvvizsgálói vélemény kialakítása, írásbeli jelentés) etikai elvárások audit munka minden fázisára kiterjedő, jól átgondolt követelményrendszer (belső ellenőrzés) alkalmazása ( ISO rendszerek) 45 9/16/2018
46
MER szükségessége 3. A kialakított módszertan az alkalmazott belső ellenőrzési eljárások rendszere, mellyel szemben követelmények: Fogalmazza meg a könyvvizsgáló felé az etikai, szakmai elvárásokat, betartásuk ellenőrzését Határozza meg a könyvvizsgálat rendjét, főbb feladatokat, módszertani eljárásokat, alkalmazandó megoldásokat Legyen egyértelmű, egységes és viszonylag állandó Igazodjon a tényleges könyvvizsgálói gyakorlathoz 46 9/16/2018
47
MER szükségessége 3. A kialakított módszertan az alkalmazott belső ellenőrzési eljárások rendszere, mellyel szemben követelmények (folytatás): Segítse a felmerülő problémák tisztázását, a külső kapcsolatok szükségességét Biztosítsa a munka megfelelő áttekintését és a következtetések levonását, a megfelelő vélemény kialakítását 47 9/16/2018
48
MER egyéni sajátosságai 1.
MER követelményei a közreműködő könyvvizsgálóktól függetlenül MER szakmai követelményei egységesek (a végső célnak teljesülni kell!) A rendszer kialakítását nem helyettesítheti egy számítógépes program, ami általános támogatást nyújt a könyvvizsgálathoz (tapasztalatok szerint ettől még nincs szakmai érvelés, áttekintés, nem biztos, hogy megfelelő a következtetés) Szükséges egy előre kialakított módszertan, egy állandó követelményrendszer, ami segíti az audit munka során a standardok alkalmazását 48 9/16/2018
49
MER egyéni sajátosságai 2.
MER követelményei a közreműködő könyvvizsgálóktól függően Alkalmazott módszerek, eljárások egyéni könyvvizsgálók esetén egyszerűbbek Nem kell összehangolni a szakmai és etikai feltételeket, ellenőrzésük kérdéslistával történhet Több éves megbízás esetén a korábbi vizsgálati tapasztalatok közvetlenül hasznosíthatóak Nincs kontroll, ezért a könyvvizsgálat során elkövetett hiba kiszűrését a folyamat részeként kell biztosítani! 49 9/16/2018
50
Egyéni könyvvizsgálói MER kialakításának szempontjai 1.
A MER minimális tartalmi követelményei az audit munka folyamatából vezethetők le. A könyvvizsgálati munka fázisai: A megbízás elfogadása – beleértve az ügyfél megismerését, a könyvvizsgáló függetlenségének, felkészültségének felmérését, az etikai követelmények betartását, a rendelkezésre álló idő és a szakmai tapasztalatok mérlegelését 2.sz melléklet 50 9/16/2018
51
Egyéni könyvvizsgálói MER kialakításának szempontjai 2.
2. Előkészítés – az érvényes előírásoknak megfelelő elfogadó nyilatkozat, szerződés, kockázatbecslés, könyvvizsgálói eljárások tervezése, a fontosabb stratégiai lépések meghatározása, a munkaprogram összeállítása 3. Évközi vizsgálatok elvégzése – melynek része a belső ellenőrzési folyamatok értékelése, a rendszervizsgálat, a kontrollok hatékonyságának mérése, az ellenőrzési tesztek elvégzése és kiértékelése 51 9/16/2018
52
Egyéni könyvvizsgálói MER kialakításának szempontjai 3.
4. Év végi vizsgálat – a beszámoló sorainak ellenőrzése, beleértve a megtervezett eljárások elvégzését és dokumentálását, a külső megerősítések beszerzését és értékelését 3.sz. melléklet 5. Véglegesítés – a kiegészítő melléklet és az üzleti jelentés ellenőrzése, az összhang és a teljesség vizsgálata, a munka áttekintése, a vélemény kialakítása, továbbá a szabályzatban rögzített esetekben a külső konzultációk(szakértő) és a szükséges minőség-ellenőrzés a jelentés kiadása előtt sz. melléklet 52 9/16/2018
53
Egyéni könyvvizsgálói MER kialakításának szempontjai 4.
A tartalmi követelmények mellett további szempont, hogy a könyvvizsgálat milyen körülmények, személyi feltételek, technikai támogatottság mellett történik Ezek befolyásolhatják az etikai és szakmai feltételek mérlegelési szintjeit, a kialakított munkapapírok tartalmát, mennyiségét, az ellenőrzésre, áttekintésre vonatkozó listák arányát. Fontos: A MER a tényleges működési feltételeknek, valamint a tényleges gyakorlatnak megfelelően kerüljön kialakításra 53 9/16/2018
54
Egyéni könyvvizsgálói MER kialakításának szempontjai 5.
Az egyéni könyvvizsgáló által kidolgozott MER akkor is megfelel, ha csak az alapvető területek szabályozására tér ki A mintaszabályzat általánosságban, de valamennyi érintett témakörre vonatkozó előírást tartalmaz, ezért abból kiindulva kevés munkával elkészíthető az egyéni könyvvizsgáló saját MER szabályzata 54 9/16/2018
55
A mintaszabályzat A mintaszabályzat egy sablon, ami tartalmazza a szabályozás minimális követelményeit, de egyben általános, ezért a könyvvizsgálónak egyedivé és a gyakorlatban alkalmazhatóvá kell tennie! 55 9/16/2018
56
A mintaszabályzat kötelező kiegészítése 1.
A szabályzat címe nem lehet mintaszabályzat, helyette közölni kell a könyvvizsgáló nevét, címét, működési formáját, illetve társaság esetén annak nevét, címét A szabályzat a hatályba lépésétől alkalmazható, ezért ezt a dátumot rá kell vezetni a szabályzatra. Egyértelművé kell tenni azt is, hogy az adott napon folyamatban lévő, vagy ezt követően kezdődő megbízások esetén kell alkalmazni. Derüljön ki, hogy ki, mikortól és mely megbízásokra vonatkozóan alkalmazza a szabályzatban foglaltakat. 56 9/16/2018
57
A mintaszabályzat kötelező kiegészítése 2.
A mintaszabályzat tartalmazza, hogy milyen esetekkel kell a standard alapján kiemelten kell foglalkozni. Pl. a közérdeklődésű, vagy (meghatározott) kiemelt kockázatokat jelentő megbízásoknál megfelelő belső minőségellenőrt kell felkérni. Ezek kezelésére csak elvi szinten tud kitérni a mintaszabályzat, hiszen az egyes könyvvizsgálók eltérő módon viszonyulhatnak a kérdéshez 57 9/16/2018
58
A mintaszabályzat kötelező kiegészítése 3.
A könyvvizsgálónak konkrétabban kell átgondolni a lehetséges megoldásokat, előre meg kell határozni a legfontosabb döntési elveket, szempontokat. Pl. nem vállal ilyen feladatot, óvatosabb magatartást tanúsít, előírt minősítésű és tapasztalt külső szakértőt, minőségellenőrt kér fel Ha vállalt közérdeklődésű megbízást és nem foglalkozik a szabályzat azzal, hogy adott esetben fel kell-e kérnie minőségellenőrt, akkor ezt a hiányosságot meg kell állapítani! 58 9/16/2018
59
A mintaszabályzat kötelező kiegészítése 4.
Ügyelni kell arra, hogy a szabályzat - beleértve a csatolt mellékleteket is- megfeleljen az alkalmazott gyakorlatnak Ha változik a gyakorlat, módosítani kell a szabályozást! A kisvállalkozói módszertan vagy valamely program alkalmazása esetén az ott szereplő munkapapírt kell mellékletként csatolni, illetve annak számára kell hivatkozni MELLÉKLETEK 59 9/16/2018
60
A mintaszabályzat kötelező kiegészítése 5.
4. pont folytatása Bármely ellentmondás esetén fel kell hívni a figyelmet annak kiküszöbölésére, javaslatot kell adni a megoldásra Aki önállóan, esetleg több segédanyag alapján gyűjti össze a munkapapírokat, annak célszerű először a hivatkozási számokat (referencia-számokat) egységesíteni, majd ezt követően kiválasztani a mellékletben megnevezett kérdéslisták azonosító jelét, számát 60 9/16/2018
61
MER ellenőrzésének kérdőívei 1.
Célok: A követelményszint minimalizálása A követelmények mélyebb megismertetése és megértetése a könyvvizsgálókkal, a színvonal javítás lehetőségének biztosítása A szabályzatok önértékelési rendszerének alkalmazása a könyvvizsgálóknál A minőségellenőrök munkája elsősorban a szabályzat betartásának ellenőrzésére irányuljon A minőségellenőrök terhelése csak a legszükségesebb mértékben növekedjen 61 9/16/2018
62
MER ellenőrzésének kérdőívei 2.
Az egyéni könyvvizsgálók körében a kérdőívek két szintje Könyvvizsgálók (egyének és társaságok) önértékelő kérdőívei Egyedül, asszisztens nélkül – 5/a/1.sz. melléklet Egyedül asszisztenssel – 5/a/3.sz. melléklet 2-5 fő könyvvizsgáló kis társasága asszisztens nélkül vagy asszisztenssel – 5/a/5.sz. melléklet 62 9/16/2018
63
MER ellenőrzésének kérdőívei 3.
Az egyéni könyvvizsgálók körében a kérdőívek két szintje Minőségellenőr által végzett helyszíni ellenőrzés kérdőívei Egyedül, asszisztens nélkül dolgozó könyvvizsgáló ellenőrzése – 5/a/2.sz. melléklet Egyedül asszisztenssel dolgozó könyvvizsgáló ellenőrzése – 5/a/4.sz. melléklet 2-5 fős, asszisztens nélkül vagy asszisztenssel dolgozó könyvvizsgálók társaságának ellenőrzése – 5/a/6.sz. melléklet 63 9/16/2018
64
Önértékelési kérdőívek 1.
Fontosabb követelmények: a könyvvizsgáló tölti ki a saját szabályzatával kapcsolatosan a szabályzatban foglaltakat kell minősíteni, nem szól és nem szólhat a gyakorlatról a szabályzatnak minden előírt területre ki kell térnie, nem lehet N/É válasz a mintaszabályzat nem értékelhető, tehát ha nem készült saját szabályzat, nem lehet az önértékelő kérdőívet érdemben kitölteni, illetve elfogadni 64 9/16/2018
65
Önértékelési kérdőívek 2.
Az értékelés menete A könyvvizsgálók (egyének és társaságok) által kitöltött kérdőív „igen” és „nem” válaszai alapján meg kell állapítani az önértékelés eredményét Az előzőek szerint megállapított eredményt értékelni kell – megfelel, ha az igen válaszok aránya nagyobb, mint 80% A helyszíni ellenőrzés kérdőívét értelemszerűen kell kitölteni, amelynek egy kérdése (1.3. kérdés) az önértékelés eredményére vonatkozik 65 9/16/2018
66
Önértékelési kérdőívek 3.
Minőségellenőr értékelési szempontjai: Amennyiben elkészült a könyvvizsgáló szabályzata és az a tartalmi előírásnak megfelel, akkor az általa adott értékelést kell elfogadni Amennyiben ellentmondások találhatók, akkor ezeket be kell mutatni az értékelés során, de az önértékelő kérdőíven „igen” válasz adható Ha nincs saját szabályzat, vagy egészében nem felel meg a követelményeknek, akkor nem szabad elfogadni az önértékelést – 0% 66 9/16/2018
67
MER hiányosságai 1. A szabályzatok a mintaszabályzatok alapján készültek, de több esetben a könyvvizsgáló csupán kinyomtatta a mintaszabályzatot. Nem lehet elfogadni az önértékelést, meg kell állapítani, hogy a könyvvizsgáló nem készítette el a saját szabályzatát. A határozatban kötelezni kell a könyvvizsgálót a saját szabályzatának az elkészítésére és fel kell hívni a figyelmét, hogy azt a gyakorlatban is köteles alkalmazni. 67 9/16/2018
68
MER ellenőrző kérdőívek
Az értékelés menete Ezt a kérdőívet a minőségellenőr tölti ki, aki a kiválasztott megbízások alapján a program segítségével végzi el az ellenőrzést és értékelést A kérdőívet a gyakorlati munka ellenőrzését követően (vagy közben) kell kitölteni Az értékelés során a gyakorlati munka elsődleges a szabályozáshoz képest, ezért ha ez megfelel, akkor „igen” válasz adható, de a szöveges indokolásnak ilyenkor is tartalmazni kell az ellentmondást 68 9/16/2018
69
MER hiányosságai 2. Gyakran elmarad a szabályzat kiegészítése, ezért nem azonosítható a könyvvizsgáló szabályzata, nem derülnek ki a működési jellemzők, nem igazolható a hatálybalépés, nem állapítható meg a gyakorlatban való alkalmazás kezdete. Ki kell javítani az önértékelést, „nem” választ kell adni az érintett kérdésekre. A határozatban határidőn belül kötelezni kell a könyvvizsgálót a szabályzata kiegészítésére, javítására. 69 9/16/2018
70
MER hiányosságai 3. Általában hiányos a kockázatok mérlegelési módja – nem határozza meg a könyvvizsgáló, hogy esetében mely helyzetek, szituációk jelentenek magas kockázatot. Fel kell hívni a könyvvizsgáló figyelmét, hogy pontosan meg kell határoznia a kockázatok körét. PL: Mindenképpen kockázatosnak kell ítélni a tőzsdén szereplő megbízókat, de azt is meg kell határozni, hogy mely megbízások minősülnek még ilyennek. Pl. ha nem rendelkezik a speciális minősítésének megfelelő gyakorlattal, akkor milyen esetben hogyan jár el a megszerzéséig. 70 9/16/2018
71
MER hiányosságai 3. (folytatás) Gyakori a pénzintézetű minősítéssel rendelkező könyvvizsgálók körében, hogy csak kisebb takarékszövetkezet megbízását látják el, de nem térnek ki a szabályzatban a következőkre a pénzügyi minősítés ellenére csak takarékszövetkezeti megbízást vállal, mert ebben van elegendő gyakorlata banki megbízás esetén kötelezően előírja saját magának a megfelelő külső konzultációt vagy egy tapasztalt minőségellenőr felkérését 71 9/16/2018
72
MER hiányosságai 4. Az egyéni könyvvizsgálók jellemzően nem foglalkoztak a szabályzat és a gyakorlati munkalapok összhangjával. A szabályzatban legtöbben a saját rendszerüktől függetlenül hivatkoznak a mellékletekre Számítógépes programot használnak, de nem az abban szereplő referenciaszámokra hivatkoznak a szabályzatban FONTOS! A könyvvizsgálónak nincs egységes rendszere, a munkalapokat különböző rendszerekből gyűjtötte össze és az ott hivatkozott, eltérő rendszerű referenciaszámmal együtt vette át. 72 9/16/2018
73
MER hiányosságai 5. Az egyéni könyvvizsgálók jelentős részének szabályzata formai, nem dolgozták ki a saját MER-t, nincs ellenőrzési rendszerük. Ha egyébként a standardnak megfelel a végzett munka, akkor a megbízás ellenőrzésekor a szabályzat és a gyakorlat ellentmondására kell hivatkozni! Az értékelés során minden hiányosságot, ellentmondást be kell mutatni. Jelentős problémákra a határozatban is ki kell térni és fel kell szólítani a könyvvizsgálót a szabályzat módosítására, az ellentmondások megszüntetésére, a szabályzat betartására. 73 9/16/2018
74
A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (1. kérdés) 1.1 Kialakította-e a könyvvizsgáló társaság a saját minőségellenőrzési rendszerét, valamint megtörtént-e annak vezetői jóváhagyása és hatályba léptetése? Kell lennie egy saját szabályzatnak, amit a vezető jóváhagyott és érvényesként, kötelezőként alkalmaznak. A kiegészítés nélküli mintaszabályzat nem fogadható el. 74 9/16/2018
75
A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (2. kérdés) 1.2. A szabályzat tartalma és terjedelme megfelel-e a társaság működési jellemzőinek, továbbá annak fennállása esetén hálózati hovatartozásának? Akkor fogadható el, ha kitér a szabályozás a minőségellenőrzési rendszer minden elemére (mintaszabályzat), tartalmazza a munkavégzés, működés főbb jellemzőit, a minőségi munka kontrolljának módszerét. 75 9/16/2018
76
A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (3. kérdés) 1.3. A vezető tisztségviselő aláírásával megerősített, a társaság által elvégzett önértékelés alapján megfelel-e a szabályzat az előírt követelményeknek? (Igen, ha az önvizsgálat során adott igen válaszok aránya meghaladja a 80%-ot) Nem a minőségellenőr vizsgálatának eredményére kell kitérni a válasz során. A kiválasztott páratlan sorszámú kérdőív eredményét csak akkor kell elutasítani, ha az előző kérdésekre nem volt indokolt az Igen válasz. 76 9/16/2018
77
A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (4. kérdés) 2.1. Felmérték, összegyűjtötték és elemezték-e az előző évi ellenőrzés tapasztalatait, meghozták-e a szükséges intézkedéseket a hiányosságok megszüntetése érdekében? Csak társaságok esetén tesszük fel a kérdést. A minőségellenőrzési rendszert cégszinten kell működtetni, fenntartani, vagy módosítani, fejleszteni, amit az intézkedések dokumentálása igazol. 77 9/16/2018
78
A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (5. kérdés) 2.2. Értékelte-e a vezetés a munkatársak teljesítményét, megvalósult-e a megfelelő minőségű munka ösztönzése? Szintén csak a társaságoknál szerepel a kérdés. A minőségellenőrzési rendszer hatékony működtetésének fontos eszköze, hogy minden közreműködő (könyvvizsgálók és asszisztensek) teljesítményét értékeljék, a jó munkát elismerjék, továbbá, ha nem felel meg a munka minősége, akkor szankcionálják azt. 78 9/16/2018
79
A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (6. kérdés) 3.1. A kiválasztott megbízásoknál a saját szabályozásának megfelelően dokumentálták-e a függetlenségi és összeférhetetlenségi követelmények érvényesülését a megbízókkal kapcsolatosan a munkatársak tekintetében, illetve a közreműködő szakértők esetén? Meg kell vizsgálni, hogy az alkalmazott ellenőrző lista tartalmazza-e mindazokat a kérdéseket, melyek megfelelő értékelése esetén a főbb etikai követelmények érvényesülnek. 79 9/16/2018
80
A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (7. kérdés) 3.2. Be tudta-e mutatni a társaság a függetlenséggel és összeférhetetlenséggel érintett gazdálkodók folyamatosan vezetett és évenként aktualizált listáját? Amennyiben több munkatárs működik közre a könyvvizsgálat során, akkor annak érdekében, hogy mindenki megfelelő nyilatkozatot adjon, mindenkinek ismerni kell az érintett gazdálkodókat. Ez csak az időszerű és teljeskörű lista ismeretében lehetséges. Egyedüli könyvvizsgálónál nem követelmény a lista, ezért az „A” típusú kérdőívben nem szerepel a kérdés. 80 9/16/2018
81
A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (8. kérdés) 4.1. A kiválasztott megbízásoknál a saját szabályozásának megfelelően alkalmazta-e a társaság az ügyfél elfogadására / megtartására vonatkozó ellenőrző listát? A szabályzat mellékleteként ki kell dolgozni a követelményeknek megfelelő listát. Azt kell ellenőrizni, hogy megvalósul-e ennek gyakorlati alkalmazása. Ha az ellenőrző lista nem megfelelő és azt alkalmazzák, akkor a tartalmi hiányosságok miatt Nem választ kell adni. 81 9/16/2018
82
A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (9. kérdés) 4.2. Megbízástól való visszalépés esetén alkalmazta-e a társaság az ügyfélkapcsolat megszakítására vonatkozó eljárásokat, továbbá eleget tett-e a bejelentési kötelezettségeknek? Ha nem történt visszalépés, akkor a válasz N/É. Ha volt visszalépés a társaságnál, akkor ellenőrizni kell, hogy dokumentálták-e annak okait és megtörténtek-e írásban a szükséges bejelentések (ügyfél, cégbíróság, közfelügyelet). 82 9/16/2018
83
A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (10. kérdés) 5.1. A kiválasztott megbízásokat a szakmai, jogi szabályozásokra és a rendelkezésre álló idő- és erőforrás tényezőkre tekintettel vállalta, illetve teljesítette-e a társaság? Ellenőrizni kell, hogy a megbízás elfogadása / megtartása során mérlegelték-e, hogy a minősítés, a gyakorlat, a rendelkezésre álló idő és erőforrás alapján lehetséges-e a megfelelő minőségű munka elvégzése és megfelelő jelentés kibocsátása. Ha a kiválasztott megbízások könyvvizsgálata nem felelt meg, akkor a teljesítés nem a szakmai, jogi szabályo-zásoknak megfelelően történt, Nem választ kell adni. 83 9/16/2018
84
A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (11. kérdés) 5.2. Értékeli-e a vezetés a munkatársak teljesítményét, biztosítja-e, hogy a munkatársak a megfelelő minőségi munka végzésében legyenek érdekeltek, rendelkezésre állnak-e az erről szóló előző évi dokumentumok? Egyéni, asszisztens nélkül dolgozó könyvvizsgáló esetén nem szerepel a kérdés. A minőségi követelmények szem előtt tartása érdekében a vezetés köteles figyelemmel kísérni és értékelni a munkatársak teljesítményét. Ennek megtörténtét az erről készült dokumentáció igazolja. Ha nem tudják igazolni az értékelés tényét, akkor Nem választ kell adni. Egyéni könyvvizsgáló egyetlen asszisztense esetén elfogadható a szóbeli értékelés. 84 9/16/2018
85
A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (12. kérdés) 6.1. Kidolgozta-e és be tudja-e mutatni a társaság a standardoknak megfelelő könyvvizsgálati munka elősegítése érdekében alkalmazott számítógépes programot, vagy rendszeresített munkapapírokat, ellenőrző listákat? A minőség-ellenőrzési rendszer akkor működtethető hatékonyan, ha a rendszer minden elemére vonatkozóan tartalmazza a legfontosabb eljárásokat és megköveteli azok dokumentálását. A könyvvizsgálói munka egészét vagy számítógépes program segítségével, vagy saját maguk által kialakított rendszerben kell dokumentálni. Ez utóbbi esetben a MER dokumentumok formáját és tartalmát a működési jellemzők, a szervezet bonyolultsága és a megbízások összetétele alapján kell kialakítani – van-e ilyen? 85 9/16/2018
86
A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (13. kérdés) 6.2. Alkalmazták-e a társaság könyvvizsgálói a megfelelő tartalmú áttekintő listát a vélemény kialakítása előtt? A jelentés megfogalmazása előtt minden esetben kötelező áttekinteni, hogy minden munkafolyamatot elvégeztek, dokumentáltak és ezek eredménye tükröződik a kialakított véleményben. A minőségellenőrzési rendszer csak akkor működik elfogadhatóan, ha megfelelő áttekintési listát dolgoztak ki és ezt alkalmazzák a munka során. 86 9/16/2018
87
A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (14. kérdés) 6.3. Mérlegelték-e a könyvvizsgálók a belső vagy külső szakértővel történő konzultáció szükségességét a követelményeknek megfelelő szempontok szerint? A minőségellenőrzési rendszer része a mérlegelési szempontok rögzítése arra vonatkozóan, hogy szükség van-e másik szakemberrel történő konzultációra. A konzultáció történhet másik könyvvizsgálóval, pénzügyi szakemberrel, műszaki szakértővel, informatikussal stb. A mérlegelési szempontokat minden megbízásnál át kell tekinteni ahhoz, hogy meg tudja ítélni a könyvvizsgáló hogy az adott megbízásnál kell-e konzultálnia másik szakemberrel. 87 9/16/2018
88
A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (15. kérdés) 6.4. A külső vagy belső szakértővel történő konzultáció esetén rendelkezésre állnak-e annak dokumentumai, beleértve annak vizsgálatát is, hogy a szakértő rendelkezik a megfelelő szakmai és egyéb speciális ismeretekkel, gyakorlattal? Amennyiben nem volt szükség konzultációra, akkor nem értelmezhető a kérdés. Ha sor került konzultációra, akkor a szakértő alkalmasságát ellenőrizni kellett és a konzultáció eredményét dokumentálni kellett. 88 9/16/2018
89
A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (16. kérdés) 6.5. Mérlegelték-e a könyvvizsgálók a független minőségvizsgáló áttekintésének szükségességét a követelményeknek megfelelő szempontok szerint? A MER egy fontos követelménye a független minőségvizsgáló áttekintési feltételeinek rögzítése. A követelmény betartásához minden megbízásnál legalább a tervezéskor át kell gondolni, hogy adott esetben szükséges-e a minőségvizsgáló felkérése. 89 9/16/2018
90
A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (17. kérdés) 6.6. Tőzsdén jegyzett vagy közérdeklődésre számot tartó megbízó esetén megtörtént-e a független könyvvizsgálói áttekintés? Amennyiben nem volt tőzsdén jegyzett megbízó vagy közérdeklődésre számot tartó megbízás, akkor nem értelmezhető a válasz. Ha volt, akkor azt kell értékelni, hogy a felkért független könyvvizsgáló, mint minőségvizsgáló elvégezte-e a könyvvizsgáló munkájának áttekintését. 90 9/16/2018
91
A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (18. kérdés) 6.7. Független minőségvizsgáló áttekintése esetén rendelkezésre állnak-e a részletes felülvizsgálat dokumentumai? Ha nem volt indokolt független minőségvizsgáló kijelölése, akkor a válasz N/É. Ha indokolt volt, akkor annak megtörténtéről dokumentumokkal kell rendelkezni. 91 9/16/2018
92
A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (19. kérdés) 7.1. Dokumentáltan igazolták-e, hogy a szabályzatot a munkatársak is megismerték? A szabályzatban megfogalmazott követelmények minden közreműködő személyre vonatkoznak, ezért azt minden munkatársnak meg kell ismerni. Ez a pénzmosási szabályok megismerési gyakorlatával egyezően dokumentálható egy lista aláírásával, vagy a szabályzat szignálásával, esetleg külön nyilatkozattal. Egyéni, asszisztens nélkül dolgozó könyvvizsgáló esetén nem szerepel ez a kérdés. 92 9/16/2018
93
A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (20. kérdés) 7.2. Dokumentáltan igazolták-e, hogy az etikai követelményeknek a munkatársak valamennyien megfelelnek? Az etikai követelmények minden közreműködő személyre vonatkoznak, ezért minden közreműködő munkatárs köteles az önellenőrző listát átnézni és a feltételek teljesüléséről nyilatkozni. Egyéni, asszisztens nélkül dolgozó könyvvizsgáló esetén nem szerepel a kérdés. 93 9/16/2018
94
A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (21. kérdés) 7.3. Dokumentáltan ellenőrzik-e, hogy az egyes könyvvizsgálók áttekintették és ellenőrizték a munkatársaik által végzett munkát és figyelembe vették annak eredményét a vélemény kialakításakor? Egyéni, asszisztens nélkül dolgozó könyvvizsgáló esetén nem tesszük fel ezt a kérdést. Az asszisztens közreműködése ellenére a megfelelő vélemény kialakítása az aláíró könyvvizsgáló felelőssége, ezért minden munkát ellenőriznie kell, minden munkapapírt át kell tekintenie. Ennek megtörténtét a mások által készített munkapapírok aláírása, valamint a munka egészéről készített áttekintő lista dokumentálja. 94 9/16/2018
95
„ Ha köveket görgetnek eléd , akkor használd azokat lépcsőnek „
Mottó „ Ha köveket görgetnek eléd , akkor használd azokat lépcsőnek „ Széchenyi István
96
Sikeres felkészülést!! Köszönöm a figyelmet!!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.