Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vallástörténet I. Kánaán isteneitől az ótestamentumi egyistenhitig

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vallástörténet I. Kánaán isteneitől az ótestamentumi egyistenhitig"— Előadás másolata:

1 Vallástörténet I. Kánaán isteneitől az ótestamentumi egyistenhitig
NYME BDPK TTI Történelemtudományi Intézeti Tanszék Agócs Nándor

2

3 Kánaán Ugarit Fönícia i.e. 2200 k. - amurrúk – „nyugatiak”
Aserah Anat Ugarit Fönícia i.e k. - amurrúk – „nyugatiak” Él (Hatalmas, Bika, Istenek és emberek atyja, Király, Esztendők atyja, Szent, Irgalmas, Nagyon Bölcs, Atya - ab) Aserah (Hajnalcsillag) és Anat (Estcsillag, háború és szerelem istennője) Ba’al (Haddu/Haddad, Felhők meglovaglója, Herceg, Föld Ura, Hatalmas, Uralkodó), Dagon/Dagan („Gabonaszem”) fia (Ba’al Zebul – „Szentély Ura”) Türosz: Melkart, moáb: Kemos, ammoniak: Milkum, Hadad: Hadad, Esmun/Adon, Molok Jamm/Lótan, Él fia – tenger-, folyamisten Mót, Él fia – halálisten

4 Hurri-hettita teogónia Kr. e. 14. század Főníciai Sanchuniaton
Theogonia 7. sz. első fele Énuma Eliš 12. sz. utolsó harmada Hurri-hettita teogónia Kr. e. 14. század Főníciai Sanchuniaton Chaos Apsu, Tiámat Alalu Eliun Uranos, Gaia Ég és Föld szétválasztása Uranos kasztrálása sarlóval Lahmu, Lahamu Anšar, Kišar Apsu megölése (kasztrálása?) Anu Ég és Föld késsel szétválasztása Kumarbi beleharap Anu ágyékába Anu, Gé Anu elűzése lándzsával, majd kasztrálása Kronos Anu, Éa Kumarbi Él Zeus Kronos legyőzése Marduk Tiámat legyőzése Tešub Kumarbi legyőzése Baal Átveszi a hatalmat harc nélkül

5 Zsidók XIII-XII. sz. – héberek letelepedése a mai Izrael területén
A Pátriárkák kora (Ábrahám, Izsák, Jákob, József) Szentélyek Ábrahám Sekem, Bétél, Beér-seba, Mamré Izsák Beér-seba Jákob Sekem, Bétél Silo uri Ábrahám – Elohim, Él-Saddaj Ábrahám unokája Jákob/Izrael, Jákob fia József Mózes – Jahve (Viharzó, Vihart Okozó, Földre Döntő, Pusztító) – Edom, Sinai, Midjan

6

7 Szentélyek oltár maccebah (felállított kő) aserah (fa pózna)
teráfim (maszkok, képmások) éfod (képmásokra terített textil) papok jövendőmondók látnokok próféták

8 Ozeás könyve „13Jaj nekik, mert messze eltévelyedtek tőlem! Pusztuljanak, amiért fellázadtak ellenem! Menteni akarom őket, ők meg hazugságokat beszélnek ellenem. 14Nem kiáltanak hozzám szívükből, amikor jajgatnak fekvőhelyükön: búza és must miatt keseregnek, ellenem meg lázadoznak. 15Tanítottam őket, megerősítettem karjukat, ők mégis gonoszat forralnak ellenem. 16Baál felé fordulnak, olyanok, mint a csalóka íj, fejedelmeik kard élén hullnak el nyelvük dühe miatt. Nevetni fognak rajtuk még Egyiptom földjén is.”

9 Ozeás könyve , „1Gyermek volt még Izrael, amikor megszerettem, Egyiptomból hívtam meg a fiamat. 2De minél jobban hívtam őket, annál inkább eltávolodtak tőlem: Baáloknak áldoztak, bálványoknak gyújtottak jó illatot. 7Népem gyönge a hűtlenség miatt, Baált hívják segítségül, de az nem emeli fel őket. 8Hogyan vethetnélek el, Efraim, hogyan hagyhatnálak el, Izrael? Elvethetlek-e, mint Admát, olyanná tehetlek-e, mint Cebojimot? Szívem elváltozott, egész bensőm remeg.9Nem hagyom, hogy fellobbanjon haragom: Efraimot nem pusztítom el többé, mert Isten vagyok, nem ember; a körödben élő Szent, és nem szeretem a pusztítást.”

10 Mezopotámiai elemek Tehóm (Őstenger) – Tiamat Ember teremtése
A halhatatlanság elvesztett lehetősége Vízözön Leviatán

11 Léviták („Csatlakozottak”), Árontól származó kóhénok – silói szentély
Káin („Kovács”) és Ábel („Pásztor”) XII-X. sz. – bírák kora XI-X. sz. – törzsi hagyományok egyesítése pászka (Pesach) ünnepe Berit – Szövetség Monolátria

12

13

14 Saul (i.e. 1020-1010) és Dávid (i.e. 1010-970) Királyság létrejötte

15 Cijón királyi teológia
Jahve Jeruzsálemet választotta ki saját isteni jelenlétének helyszínéül és népének fővárosául. Jahve Dávidot és leszármazottait jelölte ki arra, hogy Jeruzsálemben uralkodjanak az idők végezetéig. A jeruzsálemi Szentély kultuszban játszott központi szerepe. Dávidi leszármazású király különleges közvetítő szerepe Jahve és a nép között. Jeruzsálem védelme és a dávidi dinasztia fennmaradása a király és a nép Jahve iránti hűségén múlik.

16 Bétél és Dán

17 A nábí (próféta) mozgalom
nábí – „ihletett” i.e. IX-VIII. század Illés és a Karmel-hegyi jelenet Hagyományok írásba foglalása: északi (efrajimita, elohista) – Elohim déli (júdeai, jahvista) – Jahve i.e. VIII. sz. – Ézsaiás, Ámos, Hoseás, Mikeás Teológiai írások „Jaj Asszíriának, haragom vesszejének, a bosszúm suhogtatta botnak. 6Elküldöm az istentelen nemzet ellen, s a népre szabadítom, amely haragra gerjeszt, hogy zsákmányoljon és prédát szerezzen, és tapossa azt, mint az utca sarát.” i.e. 620 k. – Deutoronium – Mózes ötödik könyve

18 Babilóniai fogság (i.e. 586-539)
Jeremiás (meghalt i.e. 585 k.) az elkerülhetetlen bukás látnoka Ezékiel (meghalt i.e. 580 k.) papi ideológia, kiválasztottság ún. Második Ézsaiás (meghalt i.e. 540 k.) Jahve mindenhatósága és egyedülállósága

19

20 Ószövetség keletkezése
Szentírás jahvista kódex – elohista kódex + Deutoronium + papi kódex + egyéb kiegészítések” = Tanítás Könyve/Tóra/Mózes Öt Könyve krónikák, intelmek, jövendölések, beszédek költői, himnikus, novellisztikus könyvek (Zsoltárok, Példabeszédek, Jób, Dániel stb.) i.e. II. sz. k. elnyeri végső formáját


Letölteni ppt "Vallástörténet I. Kánaán isteneitől az ótestamentumi egyistenhitig"

Hasonló előadás


Google Hirdetések