Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A mozgókép kultúra és médiaismeret tantárgy lehetőségein keresztül

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A mozgókép kultúra és médiaismeret tantárgy lehetőségein keresztül"— Előadás másolata:

1 A mozgókép kultúra és médiaismeret tantárgy lehetőségein keresztül
KÉPESSÉG FEJLŐDÉS A mozgókép kultúra és médiaismeret tantárgy lehetőségein keresztül

2 Az adott tantárgy milyen területeket fejleszt?
Megfigyelő képesség Kommunikáció Értelmezés, elemzés, tolerancia Kritikai gondolkodás, problémaérzékenység Önismeret, együttműködés

3 A tantárgy célja, feladatai
A tantárgy a mozgóképi szövegértés kialakítását, annak fejlesztését a technikai képi világba való bevezetéssel alapozza meg Ezzel az önálló tájékozódáshoz, világképének tudatos formálásához kap segítséget a tanuló. Az audiovizuális írás-olvasás alapján a kritikai médiatudatosság kialakítását célozza, amely során értelmet nyer a média társadalomban elfoglalt szerepe, értelmezi a média működését. A mozgóképkultúra és médiaismeret oktatása során a tanulók felkészültséget szereznek a különböző médiaszövegekkel kapcsolatban az önálló és kritikus attitűd kialakítására. Olyan módszereket sajátítanak el, amelyek segítségével nyitott szemlélettel használják a hagyományos és az új médiumokat. A tantárgy a demokratikus elvek elfogadásának nevelőeszköze, továbbá a kritikai gondolkodáson alapuló választás képességét fejleszti.

4 Megismerő és befogadóképességek
Közvetlen tapasztalás útján szerzett élmények feldolgozásának képessége pl.: a mozgóképkultúra aktuális eseményeivel összefüggő dokumentumok gyűjtése és feldolgozása Kommunikáció és szövegértés Pl.: Egyszerűbb szövegalkotási kódok felismerése -mozgóképolvasás és a szövegalkotó kódok alkalmazása – mozgóképírás, mely során az egyéni és a csoportos tevékenység projektként valósulhat meg

5 Megismerő és befogadóképességek
Ismeretszerző képességek – tanulási képességek – térbeli tájékozódás Pl.: A mozgóképek hordozói: film, elektronikus és digitális alapok, valamint a közvetítésüket végző eszközök: mozi, televízió, Internet megismerése A film elemeinek megismerése vezet a műfaj értő elfogadásához (alapfogalmak ismertetése)

6 Értelmezés, elemzés, tolerancia feladatokon keresztüli fejlesztése
A mozgóképi szövegkörnyezetben megfigyelt emberi kommunikáció értelmezése (a jelentéstartalom megvitatása csoportban, majd egyéni elemzések készítése) A sztereotípiák és a konvenciók felismerése az illusztrációkon A megértés folyamata, szintjei és összetevőinek vizsgálata az asszociatív-intellektuális képkapcsolatok befogadásának érdekében

7 Kritikai gondolkodás, problémaérzékenység feladatokon keresztüli fejlesztése
A mozgóképi szövegek értelmezése alapján feltevések, állítások megfogalmazása a szöveg keletkezésének hátteréről, a szerző szándékairól A problémaérzékenység mérése különböző szemelvények útján (burleszk, neorealista film, avantgárd film, melodráma, stb.)

8 Önismeret, kooperativitás, kreativitás feladatokon keresztüli fejlesztése
Saját médiafogyasztási szokások megfigyelése, tudatos korrekciója – műsorterv összeállítása Kreatív médiamunka (pl.: vita helyzet)

9 Ismeretszerzési és feldolgozási képességek
A Nemzeti Alaptanterv célkitűzései szerint 3 fő terület van, melyeket adott ismeretek átadásán ill. feladatokon keresztül kell bővíteni, fejleszteni Ismeretszerzési és feldolgozási képességek Kommunikációs képességek Művelődéstörténet Természetesen más ismeretanyag, illetve célkitűzések vonatkoznak a tanulókra hatodik osztályos korukig, mint a felsőbb évfolyamokban.

10 1-6 évfolyam Ismeretszerzési és feldolgozási képességeket fejlesztő feladatok
A tömegtájékoztatás fajtáinak ismertetése A tömegkommunikációs rendszerekben megjelenő üzenet (hír, vélemény, személyiség, történet, reklám) hatásainak elemzése, megvitatása A mozi és a televízió hatásmechanizmusa közti különbség tudatosítása

11 7-12 évfolyam Ismeretszerzési és feldolgozási képességeket fejlesztő feladatok
A film hatásmechanizmusainak tudatosítása A mozgóképi szöveg kettős természete: technikai reprodukció és közlés viszonyának bemutatása Egyes műsortípusok (hír, reklám, közvetí­tés, film, sorozat, show) szerepe és hatásmechanizmusának elemzése Műalkotások elemzése Az ábrázolt világ, a stílus és a szerzői szándék, a forma és értelem, stílus és világkép összefüggéseinek felismerése

12 1-6 évfolyam kommunikációs képességeket fejlesztő feladatok
A mozgókép „köznyelvének” használata a házi videótól a televízióig: A mozgókép megjelenési formáinak azonosítása Gyakorlati ismerkedés a mozgókép elemi kifejezőeszközeivel A képsor tagolásának, illetve felépítésének egyszerű módszereinek ismertetése A helyes értelmezés elemeinek elsajátítása

13 7-12 évfolyam kommunikációs képességeket fejlesztő feladatok
A mozgókép „köznyelvének” használata a házi videótól a televízióig: A mozgóképes jelentésalkotás eszközeinek ismertetése A képrögzítési, folyamatábrázolási és kompozíciós készségek fejlesztése szerepjátékok, szituációs gyakorlatok segítségével Fogalmazási gyakorlatok A média hatása a közösségek formálódására és az emberi érintkezésre. (egyirányú kommunikáció, manipuláció)

14 Ha sikeres a tantárgy oktatása…
A tanuló képes lesz a XX. századi művelődéstörténetben kijelölni a mozgókép- és média helyét, különös tekintettel a szerepköri változásokra Érteni és tudni fogja a tömegkultúra sajátos jegyeit Képes lesz a magas kultúra és a kommersz elkülönítésére és a tudatos választásra is Saját véleményét ki tudja fejteni egy adott műről, filmről

15


Letölteni ppt "A mozgókép kultúra és médiaismeret tantárgy lehetőségein keresztül"

Hasonló előadás


Google Hirdetések