Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Budapest, 2017. szeptember 21. Ing. Kata Lelkes MBA
SZLOVÁKIAI CÉGALAPÍTÁS, ADóZÁS és foglalkoztatás a gyakorlatban Slovensko-maďarská obchodná a priemyselná komora Magyar-Szlovák Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, szeptember 21. Ing. Kata Lelkes MBA
2
Miről lesz szó Cégalapítás Adózásról általánosan Számviteli előírások
Kötelező regisztrációk az adóhatóságnál Kettős adózás elkerülése Külföldi személy adózása Szlovákiában Bejelentési kötelességek Állandó telephely A Szlovák Köztársaságban adózandó jövedelem A Szlovák Köztársaságban nem adózandó jövedelem Munkavállalási engedély Jövedelemadó Bérszámfejtés A DPH (szlovák ÁFA)-törvény változásai Gépjárműadó Ingatlanadó Egészségbiztosítás és társadalombiztosítás
3
Egy vállalkozás kezdetei…
4
A Szlovák Köztársaság területén vállalkozói jogosultságot vagy engedélyt szerzett jogi-, vagy magánszemély a vállalkozói jogosultság vagy engedély megszerzését követő 30 napon belül köteles bejegyeztetni magát az illetékes adóhatóságnál. A jogosultság, vagy engedély megszerzésének napja az a nap, amikor a jogi- vagy magánszemély a vonatkozó törvények értelmében a Szlovák Köztársaság területén vállalkozói tevékenységét megkezdheti.
5
Ha az adóalany természetes személy,
bejelentkezési kötelezettsége teljesítésekor az alábbi adatokat köteles az adóhatóságnál közölni: Családi és utóneve; Lakóhelyének címe; Vállalkozásának helye; Személyi száma; Statisztikai száma, amennyiben rendelkezik ezzel; Vállalkozói folyószámlájának a száma; Az adóhatóság illetékességének megállapításához szükséges adatok; A vállalkozása szempontjából releváns adónemek; Szervezeti egységei, telephelyei; A folytatni kívánt fő tevékenység.
6
Ha az adóalany jogi személy, bejelentkezési kötelezettsége teljesítésekor az alábbi adatokat köteles az adóhatóságnál közölni: Cégneve; Székhelye; Statisztikai száma; Vállalkozói folyószámlájának a száma; Az adóhatóság illetékességének megállapításához szükséges adatok; A vállalkozása szempontjából releváns adónemek; Szervezeti egységei, telephelyei; A folytatni kívánt fő tevékenység; Törvényes képviselője, esetleg további személyek, akik nevében adóhatóságnál eljárni jogosultak.
7
Számviteli előírások Az éves számviteli beszámoló három részből áll: Mérleg, eredménykimutatás és kiegészítő melléklet. Mindhárom kötelező csatolmánya az adóbevallásnak. 2013 január 1-től kötelezővé vált az elektronikus kommunikáció az adóhatósággal szemben. 2014. évi változások: a formanyomtatványok jogharmonizáció általi változása Az adóhatóság január 1-jétől közös igazgatás alá került a vámhatósággal, amit mostantól „Pénzügyi hivatal”-nak neveztek el. A külföldi személyek a pozsonyi adóhivatalhoz tartoznak - Daňový úrad Bratislava.
8
Kötelező regisztrációk az adóhatóságnál
A frissen szerzett vállalkozói jogosultságot egyéni vállalkozó esetében regisztráltatni kell a jövedelemadó fizetésére (személyi jövedelemadó). Az újonnan bejegyzett cég esetében – ha megjön a cégkivonat a cégbíróságról – a céget szintén regisztráltatni kell a jövedelemadó fizetésére (társasági jövedelemadó). Mindkét regisztráció az 595/2003 számú jövedelemadó törvény értelmében történik. Mindkét regisztráció esetében az adóhivatal szürke kiskártyát állít ki, amin található a vállalkozás adószáma. Ez egy tíz számjegyből álló szám. Az első szám határozza meg, hogy milyen típusú regisztrált személyről van szó: 1 – szlovák egyéni vállalkozó 2 – szlovák társaság 3 – külföldi egyéni vállalkozó 4 – külföldi társaság
9
Kettős adózás elkerülése
Amennyiben az adófizetési kötelezettséggel rendelkező adófizető olyan államból származó jövedelemmel rendelkezik, amellyel a Szlovák Köztársaságnak a kettős adóztatás elkerüléséről érvényes szerződése van, akkor e szerződés figyelembe vételével kell az adót leróni. Ha a szerződés szerint az adóbeszámítási módszert alkalmazzák, a szlovák törvénynek megfelelően a másik szerződéses államban befizetett adót beszámítják az adóbefizetésbe. Az adó beszámítása legfeljebb addig az összegig terjedhet, amely a külföldi forrásokból származó jövedelemre esik. Azoknak az országoknak a listája, melyekkel a Szlovák Köztársaságnak a kettős adóztatás elkerüléséről érvényes szerződése van, a Szlovák Köztársaság Adóigazgatóságának honlapján megtalálható:
10
Külföldi személy adózása Szlovákiában
Amennyiben olyan külföldi természetes személynek, ill. külföldi jogi személynek, amely még nincs regisztrálva a 1-3 bekezdések értelmében, a Szlovák Köztársaság területén állandó telephelye jön létre, és köteles kérvényezni az adóhatóságnál a regisztrációját a következő hónap végéig, miután az állandó telephelye létrejött. A Szlovák Köztársaság területén tartós lakóhellyel, ill. székhellyel rendelkező adóalany, továbbá olyan adóalany, amely a Szlovák Köztársaság területén állandó telephellyel rendelkezik, köteles a helyi illetékű adóhivatal felé bejelenteni olyan külföldi adóalannyal kötött szerződés létrejöttét, amely alapján a külföldi adóalanynak a Szlovák Köztársaság területén állandó telephelye keletkezhet vagy köteles lehet a Szlovák Köztársaság területén munkavégzést folytató alkalmazottai után jövedelemadót fizetni, mégpedig 15 napon belül az ilyen szerződés megkötése után.
11
Szlovák Köztársaságban adózandó jövedelem
A korlátolt adókötelességű adóalany munkáltatója olyan külföldi cég, amelynek nincs Szlovákiában állandó telephelye. Az adóalany jövedelme a Szlovák Köztársaság területén csak abban az esetben esik adó alá, ha a tevékenységet több mint 183 napon át végzi, és csupán olyan terjedelemben adóztatható, amilyen terjedelemben a Szlovák Köztársaság területén szerezte a jövedelmet
12
A Szlovák Köztársaságban nem adózandó jövedelem
A munkavállalás keretében végzett jövedelem nem adóztatható a Szlovák Köztársaságban, amennyiben: - a korlátolt adókötelességű adóalany munkát végez a Szlovák Köztársaságban egy alkalommal vagy több időszakban, amelyek összességükben nem haladják meg a 183 napot bármilyen 12 egymást követő hónapban az adott adózási évben - a korlátolt adókötelességű adóalany jövedelmét külföldi munkáltató fizeti, illetve a külföldi munkáltató nevében kerülnek kifizetésre - a korlátolt adókötelességű adóalany jövedelme nem a külföldi munkáltató Szlovák Köztársaság területén létesített állandó telephelye terhére (költségére) kerülnek kifizetésre, azaz az adóalany tevékenysége nem az állandó telephelyhez kötődik
13
Munkavállalási engedély
EU tagállam állampolgára számára nem szükséges munkavállalási engedély a Szlovák Köztársaság területén. A munkáltató, aki EU tagállamok állampolgárait kíván foglalkoztatni, két fontos követelménynek köteles eleget tenni: teljesíteni a bejelentési kötelességét a foglalkoztatási szolgáltatásokról szóló törvény értelmében, az Európa parlament koordinációs rendeleteit betartani a szociális biztosítás terén.
14
EU tagállamok állampolgárainak szociális és egészségügyi biztosítása
Az alapszabályzat ezen a téren az Európa Parlament 883/2004 koordinációs rendelete és a végrehajtására elfogadott szabályzatok, a 987/2009 és 988/2009 számú EU rendeletek. Az EU rendeletek értelmében is a munkavállalók tevékenységére annak az államnak az előírásai vonatkoznak, amelynek a területén folytatódik a munkavégzés. Kivétel e szabály alól az a személy, aki az egyik országban egyéni vállalkozóként tevékenykedik, s ez alapján ott is biztosítva van, és a másik ország területén végez munkavállalási tevékenységet, ami alapján a másik országban is biztosított.
15
Olyan személy, aki az EU-ban legalább egy évig biztosítva volt, és teljesítette a nyugdíjra tagállamban vonatkozó további feltételeket az adott tagállam területén, ez az ország a megfelelő előírások alapján nyugdíjat fizet majd neki a biztosított időtartam alapján. Annak elbírálására, hogy a biztosított személy megfelel-e annak a feltételnek, hogy kellő mennyiségű szolgálati idővel rendelkezik, beszámítódnak neki az összes ledolgozott évei minden tagállamban, amelyben munkavállalási tevékenységet folytatott. Az Uniós koordinációs rendeletek alapján egy személy csak egy országban lehet biztosított, semmiképpen nem lehet két tagállamban párhuzamosan bevallva és fizetve egészségügyi biztosítása. Az állampolgár elsősorban abban az államban van egészségügyileg biztosítva, ahol van a munkaviszonya. Amennyiben két tagállamban is munkaviszonya létesülne, abban az államban kell egészségügyi biztosítást bevallani és fizetni, amely tagállamban van az állandó lakóhelye.
16
Munkaviszonyból származó jövedelmek adózása és járulékkötelessége
Adózás szempontjából a természetes személy számára a Kereskedelmi törvénykönyv alapján vagy a Munkaügyi törvénykönyv alapján szerzett jövedelem egyenértékű. 2011. január 1-jétől mindkét jövedelemforma a járulékok szempontjából szintén egyenértékű, miközben mindkét típusnál a jövedelmet „alkalmazott jövedelmének” és a jövedelem kifizetőjét „munkaadónak” tekintik az előírások. Az egészségügyi biztosításról szóló törvény értelmében amennyiben különböző szerződés típusok alapján többféle jövedelme van a természetes személynek ugyanannál a munkaadónál, úgy veszik, mintha csupán egyfajta munkaviszonya lenne. És az ebből származó jövedelemből a munkaadó járulékkötelessége 10%, a munkavállalóé pedig 4% (amennyiben rokkant munkavállalóról lenne szó – munkaadó 5%, munkavállaló 2%).
17
Jövedelemadó Jövedelemadó-törvény 2013-tól
a társasági jövedelemadó mértékét megemelte 23%-ra, 2014-ben csökkent 22%-ra, ugyanakkor adólicenc került bevezetésre (960 EUR/480 EUR) 2017-ben: csökkent 21%-ra, ugyanakkor adólicenc eltörlése is érvénybe lép 2018-tól. a személyi jövedelemadót szétválasztja két sávosra, az alacsonyabb sávban marad az adó mértéke 19%, a magasabb sávban, azaz kb EUR bruttó havi jövedelem felett 25%, amennyiben az egyéni vállalkozásnál nincs könyvvezetés, a jövedelemadó szempontjából érvényesíthető – a bevételből számított 60% kiadás, de maximum éves szinten EUR-ban. Érvényes 2017-től.
18
A jövedelmi adóról szóló törvény alapelvei
Adóalanyok a belföldi természetes személyek és jogi személyek, valamint külföldi személyek, azaz mindazon személyek, akik nyereséget érnek el. Az adótárgy minden tevékenységből, illetve az összes vagyonból származó pénzbeli és nem pénzbeli bevétel. A hitelek, kölcsönök, előlegek a törvény értelmében nem számítanak bevételnek. Nem képezik adó tárgyát azok a bevételek, amelyek már képezték egyszer az adózás tárgyát, és ezen bevételek adótárgyként történő megítélése sértené az egyszeri közvetlen adózás elvét, főképpen: kifizetett nyereségrészesedés adózás után, osztalékok és hasonló teljesítések; örökségből és ajándékozásból származó bevételek; egyes típusú személy- és vagyonbiztosításokból, kártérítésekből stb. eredő bevételek.
19
A külföldi személyeknek, azaz akiknek nem a Szlovák Köztársaság területén található a székhelye vagy lakóhelye, adófizetési kötelezettségük keletkezik a Szlovák Köztársaság területén meglévő forrásból eredő bevételeket illetően. Az adókiadás az adófizető azon költsége (kiadása), amelyet igazolhatóan a bevételei elérésére, biztosítására és megtartására fordított. Az adóbevallást az adófizető a megszabott határidőre nyújtja be, az adófizetési időszak befejezését követően és minden egyes adófizetési időszak változásánál.
20
A törvény definiálja az adóelőleg fizetésének módját:
a) Havi előlegként az előző adózási időszak adójának 1/12 részét lehet fizetni, ha az utolsó ismert adófizetési kötelezettség meghaladta természetes személyek esetén a eurót, valamint a jogi személyek esetén a eurót. b) Negyedéves előlegként az előző adózási időszak adójának ¼ részét lehet fizetni, ha az utolsó ismert adófizetési kötelesség természetes személyek és jogi esetében meghaladta az 2500 eurót és nem haladta meg a eurót Az adófizető munkaadó a munkavállalónak a naptári hónapra vagy adózási időszakra vonatkozó, a munkaviszonyból eredő kiszámlázott és kifizetett adózandó összjövedelem adójára előleget szed be 19%-os mértékben, az összjövedelmet pedig a munkavállaló kötelező biztosítási díjaival és járulékaival, valamint az adófizető adómentes adóalapjával csökkentik.
21
Bérszámfejtés Gyakori kérdés a tanácsadás folyamán, hogy hogyan néz ki a bérszámfejtés Szlovákiában. ben a minimálbér 435 EUR (visszatekintve: 2013: 337,70 EUR, 2014: 352 EUR, 2015: 380 EUR, 2016: 405 EUR), 2018-ban törvénytervezet szerint 480 EUR - 7 sáv: 2017-ben a 7. sávban: 870 EUR Az alkalmazott bruttó béréből levonásra kerülnek a kötelező járulékok, továbbá csökkent az adómentes összeg (2017-ben – 365,36 EUR havonta) és ebből a részeredményből számítódik a 19% adóelőleg. Az alkalmazott nettó bérét úgy számítjuk ki, hogy a járulékokkal csökkentett bruttó bérből levonjuk még a kiszámított adóelőleget. A munkáltatót az érdekli, hogy mennyibe kerülnek az alkalmazottai összesen. Az alkalmazottak bruttó béréből számítódnak a munkáltató által fizetendő járulékok – összesen 35,2%. Ezen kívül a munkáltató köteles képezni ú.n. szociális alapot, ami az alkalmazottak bruttó bérének 0,6%-a. További kötelessége a munkáltatónak, hogy hozzájáruljon az alkalmazottak étkezéséhez (bizonyos feltételek teljesítése mellett) a minimális ráfordítandó költség (3,38 EUR 55%-ával, azaz 1,86 EUR-ral.)
22
A DPH (szlovák ÁFA)-törvény változásai
Eltérő a szabályozás Szlovákiában például a vállalkozással kapcsolatos személygépkocsik használatára vonatkozóan, mivel a tárgyi eszközként beszerzett személygépkocsi árából és annak karbantartási költségeiből, valamint az üzemanyag beszerzési költségekből levonható, illetve visszaigényelhető a felszámolt és kifizetett DPH. A Szlovák Köztársaság Európai Unióhoz való csatlakozásakor, május 1-jével életbe lépett a hozzáadottérték-adóról szóló 222/2004 sz. törvény, amely az e típusú adót szabályozó európai közösségi jogi előírásokból indul ki.
23
A Szlovák Köztársaság Európai Unióhoz való csatlakozásakor, 2004
A Szlovák Köztársaság Európai Unióhoz való csatlakozásakor, május 1-jével életbe lépett a hozzáadottérték-adóról szóló 222/2004 sz. törvény, amely az e típusú adót szabályozó európai közösségi jogi előírásokból indul ki. E törvény rendelkezései szerint minden elfogyasztott áru és szolgáltatás adózás alá esik, százalékos adókulccsal. Termékek és szolgáltatások esetében általánosságban 20%-os az adókulcs az adóalapra vetítve január 1-jétől a gyógyszerek és a további egészségügyi termékek, valamint a nyomtatott könyvek, röplapok, és hasonló nyomdaipari termékek esetében csökkentett 10%-os adókulcs érvényesül.
24
Az adóhatóságnál kötelező a regisztráció, mely az elért forgalom nagyságához van kötve. A kötelező regisztrációhoz szükséges éves forgalom összeghatára euró, mely az egymást követő max. 12 hónap alatti forgalomból kerül meghatározásra. Az adófizetőnek kötelessége bejelenteni az adófizetési kötelezettségét a helyileg illetékes adóhatóságnál az adófizetési kötelezettség keletkezésétől számított 20 napon belül. Az adóbevallást és az adó megfizetését az adófizető az adózási időszak elteltével, a következő hónap 25-ik napjáig köteles teljesíteni.
25
Az adófizető forgalmának nagyságától függően az adót havonta vagy negyedévente kell fizetni az alábbi szabályok szerint: Havi adófizetési kötelezettségük van azoknak az áfa fizetőknek, akiknél az előző naptári év forgalma vagy a feltételezett éves forgalom elérte vagy meghaladta a eurót. Negyedéves adófizetési kötelezettségük lehet azoknak az áfa fizetőknek, akiknél az előző 12 hónap forgaloma alacsonyabb, mint euró. Szintén eltérő a szabályozás (a magyar vállalkozók számára szokatlan), ami alapján az elektronikus pénztárgépek által kiadott nyugták – amennyiben megfelelnek a törvényben megszabott követelménynek – egyszerűsített adószámlának minősülnek anélkül, hogy a vásárló cégnevét és céges adatait feltüntetnék ezeken.
26
A teljes körű DPH-fizetésre regisztrált személy rózsaszínű kiskártyát kap az adóhatóságtól, melyen megtalálható a regisztráció dátuma (ettől az időponttól köteles felszámolni DPH-t a szolgáltatásaira és az általa forgalmazott árura.) A kiskártyán található a vállalkozás DPH-száma, ami nagy SK betűkből és ugyanabból a tíz számjegyből áll, amit a jövedelemadó regisztrációnál kapott a vállalkozás. Weboldalak: drsr.sk financnasprava.sk
27
Alkalmi árusítás vásárokon és piacokon
Az árusítás alapfeltétele, hogy a „külföldi személy” – akár egyéni vállalkozó, akár jogi személy – szlovák DPH-regisztrációval rendelkezzen. Külföldi személyek regisztrációját kizárólag a pozsonyi adóhivatal végzi (címe: Daňový úrad Bratislava, Radlinského 37, Bratislava). Ennek igazolására szolgál az adóhatóság által kiadott „rózsaszínű kiskártya”. Az alkalmi árusításhoz szükséges egy úgynevezett hitelesített elektronikus pénztárgép, ami azt jelenti, hogy a 2009-ben módosított elektronikus pénztárgépekről szóló törvény előírásainak kell megfelelnie. E törvény azt mondja ki, hogy a pénztárgépet a pozsonyi adóhivatalnál kell regisztráltatni, amely során az adóhatóság kiadja a pénztárgép kódját, amit a szerviztechnikus betáplál a gép fekete-dobozába és leplombálja a gépet.
28
A pénztárgépben rögzített bevétel alapján negyedévente (naptári negyedév eltelte után a következő hónap 25. napjáig) be kell nyújtani a DPH-bevallást, azaz a pénztárgépben tárolt DPH-t továbbítani kell a szlovák állam felé. Párhuzamosan ugyanezen időpontig be is kell fizetni a DPH-t. A külföldi, azaz magyar egyéni vállalkozó, illetve a magyar cég Szlovákiában szerzett bevételét és ehhez vonatkozó kiadásait a magyar számvitelbe számítja be és az együtt képződő nyereséget Magyarországon köteles adóztatni. A vásárárusok Szlovákia felé csupán a DPH-t kötelesek befizetni. Amennyiben a Szlovákiában vásárokon, fesztiválokon és piacokon részt vett árusítások napszáma nem haladja meg a 183 napot egy naptári évben, nem keletkezik jövedelemadó fizetési kötelezettségük Szlovákia felé.
29
Fehér regisztrációt igazoló kiskártyát azok a vállalkozások kapják, akik nem teljes körű DPH fizetők, és nem igényelhetik vissza a fogadott teljesítésekben felszámolt DPH-t. Ilyenek például a csupán másik tagállamba irányuló szolgáltatásokat nyújtó, illetve másik tagállamból szolgáltatásokat fogadó vállalkozások a külföldről történő árubeszerzés esetében. Valójában annak, aki külföldre szállít, és oda adja ki a számlát, megfelelő igazolást jelent az egyik feltétel teljesítése céljából, hogy ÁFA nélkül állíthatja ki a számlát. Viszont az áru vásárlója Szlovákiában köteles felszámítani és befizetni a szlovák DPH-t, de nem jogosult visszaigényelni ezt.
30
Gépjárműadó Egyszerű a regisztráltatás a gépjárműadó esetében és az alkalmazottak fizetéséből levont adó esetében. Mindkettőnél nem állít ki az adóhatóság regisztrációra vonatkozó kiskártyát, viszont a regisztráltatás elmulasztása vagy kései megvalósítása pénzbírsággal jár. Régi törvény: A törvény értelmében, amennyiben egy gépjárművet külföldi rendszámmal, de Szlovákiában vállalkozási céllal használnak, ez esetben is fizetendő a szlovák gépjárműadó. Viszont amennyiben egy szlovák rendszámmal ellátott gépjárművet külföldi vállalkozás keretén működtetnek, akkor nem kell Szlovákiában gépjárműadót fizetni. 2013-ban lényeges változás, hogy a külföldi rendszámmal ellátott gépjárművek, amelyeket Szlovákiában használnak vállalkozások, nem lesznek Szlovákiában adó tárgyai, mivel nem szlovák rendszámúak. Hasonlóképpen a szlovák rendszámmal ellátott, de külföldön vállalkozás céljából használt gépjárművek után fizetni kell a szlovák gépjárműadót. A változás lényege tehát az, hogy abban az esetben kell gépjárműadót fizetni, amennyiben a gépjárművet Szlovákiában regisztrálták.
31
Adófizetési kötelezettség áll fenn minden személygépjármű után a motorűrtartalom alapján, a haszongépjárművek és autóbuszok esetén pedig a tengelyek száma alapján, amennyiben azokat az SZK-ban vállalkozásra vagy olyan tevékenységre használják, amelyből jövedelmi adó tárgyát képező jövedelmek származnak. Az adózási időszak egy naptári év. Az adót január 31-ig kell befizetni. Havi és negyedéves előlegek formájában fizetnek adót azon vállalkozások, akik gépjárműadójának értéke meghaladta a 700 EUR-t. (Havi adóelőleg: 8300EUR)
32
A gépjárművek adóztatásának alapelvei
Adófizető alapjában véve az a természetes vagy jogi személy vagy annak a cégbírósági nyilvántartásába bejegyzett szervezeti egysége, amely a gépjármű üzembentartójaként szerepel a gépjármű irataiban, de pl. a munkaadó is, ha munkavállalójának gépjárműve használatáért utazási költségeket fizet vagy az az állandó telephely vagy egyéb szervezeti egység, amelynek állandó székhelye vagy lakóhelye külföldön található. Adófizetés tárgya az a gépjármű és M, N és O kategóriájú pótkocsi, amelyet a Szlovák Köztársaságban vállalkozásra vagy olyan tevékenységre használnak, amelyből jövedelmi adó tárgyát képező jövedelem származik. Adóalapnak tekintendő személygépjármű esetén a motor lökettérfogata cm3-ben, haszongépjármű és autóbusz esetén azok össztömege tonnában kifejezve és a tengelyek száma.
33
Ingatlanadó Valamennyi meghatározott helyi adó fakultatív jellegű, és a község vagy a megye saját feltételei és szükségletei alapján döntheti el, hogy a helyi adót bevezeti-e és saját területén beszedi-e. A helyi adók beszedésénél a község vagy megye által kiadott kötelező érvényű rendelet a meghatározó, jelen törvény keretén belül. A gépjárművek után fizetendő helyi adót az adóhivatalok tartják nyilván.
34
Adófizetőnek az ingatlan tulajdonosa(i) tekintendő(k) abban az esetben is, ha az ingatlan hosszú távra bérbe van adva stb. Meghatározó jellegű a földhivatalban bejegyzett tulajdonos. Adótárgy a Szlovák Köztársaság területén található ingatlan: telkek, építmények és lakások szerinti osztályozásban. Adóalap – teleknél a telek értéke, amely a telek m2-ben kifejezett területének és az 1m2 értékének ártérkép alapján meghatározott szorzata; – építménynél a beépített terület nagysága; – lakásnál a lakás padlóterületének nagysága.
35
Az adózási időszak egy naptári év
Az adózási időszak egy naptári év. Az adófizetési kötelezettség keletkezéséhez vagy megszűnéséhez az adózási időszak január 1-jén tapasztalható állapot a meghatározó. Az első adófizetésnél az adózó az adóbevallást az adózási időszakra január 1-jén fennálló állapotra vonatkozóan nyújtja be. A következő években, amennyiben nem történik változás, adóbevallást nem kell benyújtani. Az ingatlanadót az adóhatóság minden évben az adott adózási időszak január 1-jén fennálló állapotnak megfelelően rója ki. A kirótt ingatlanadó a fizetési meghagyás jogerőre lépésétől számított 15 napon belül esedékes.
36
Adóigazgatás A jövedelemadót az adózó lakóhelye vagy székhelye szerint illetékes adóhatóság kezeli. Az ingatlanadót az a település kezeli, amelynek kataszteri területén az ingatlan található. A gépjárműadót az a területileg illetékes adóhatóság kezeli, amelynek a nyilvántartásában szerepel a gépjármű az előző év december 31-én, illetve az olyan adózó esetében, amikor a használt jármű okmányaiban a jármű tulajdonosaként feltüntetett személy állandó lakóhelye vagy székhelye külföldön van, a gépjárműadót az adózó állandó lakóhelye vagy székhelye szerinti adóhatóság kezeli.
37
Az általános forgalmi adót az adófizető lakóhelye vagy székhelye szerint illetékes adóhatóság kezeli; ha külföldi illetőségű személy olyan tevékenységet kezd Szlovákiában, amely az általános forgalmi adó hatálya alá tartozik, regisztráció iránti kérelmet kell benyújtania a Daňový úrad Bratislava I. adóhatóságnak. A jövedéki adót, mégpedig az ásványi olajok, szesz, sör, dohány és dohánytermékek, villamos energia, szén és földgáz után fizetendő jövedéki adót a jogi személy székhelye vagy a természetes személy állandó lakóhelye szerint illetékes vámhivatal kezeli. Ha a jogi személynek nincs székhelye a Szlovák Köztársaság területén, vagy ha a természetes személynek nincs állandó lakóhelye a Szlovák Köztársaság területén, akkor a területileg illetékes vámhivatal a Colný úrad Bratislava.
38
EGÉSZSÉG- ÉS TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS
Az egészségbiztosítást az egészségbiztosításról szóló módosított 580/2004 sz. törvény szabályozza. A Szlovák Köztársaság területén állandó lakhellyel rendelkező természetes személy esetében az egészségbiztosítási jogviszony a személy születésekor létre jön. Az a természetes személy, aki nem rendelkezik állandó lakhellyel a Szlovák Köztársaság területén, de a Szlovák Köztársaság területén önálló keresőtevékenységet folytat vagy olyan munkáltató alkalmazza, akinek székhelye vagy állandó telephelye a Szlovák Köztársaság területén található, a kötelező egészségbiztosítás hatálya alá kerül Szlovákia területén.
39
Amennyiben más EU-tagállamban vagy az Európai Gazdasági Térségről szóló Egyezményben, részes államban, valamint a Svájci Államszövetség területén egészségbiztosítással rendelkezik, a kötelező egészségbiztosítás egyéb feltételek megléte esetén nem áll fenn. Az egészségbiztosítókról, az egészségügyi ellátás felügyeletéről, valamint egyes törvények módosításáról és kiegészítéséről szóló módosított 581/2004 sz. törvényben meghatározott feltételek mellet a Szlovák Köztársaság területén a következő egészségügyi biztosítók nyújtanak szolgáltatást: Všeobecná zdravotná poisťovňa Zdravotná poisťovňa DÔVERA UNION – zdravotná poisťovňa
40
Járulékfizető az alkalmazott, az önfoglalkoztató (egyéni vállalkozó), a munkáltató (foglalkoztató) és természetesen az állam. Az önfoglalkoztató (az egyéni vállalkozó): 8 munkanapon belül a választott egészségbiztosítási pénztárnál köteles a változást/a járulékfizetőt bejelenteni; Az önfoglalkoztatói járulékfizetési kötelezettség keletkezését követő 8 napon belül köteles a megfelelő egészségbiztosítási pénztárnál bejelenteni a kifizetendő járulékelőleg nagyságát; A tárgyhónapot követő 8 napon belül köteles befizetni a havi járulékelőleget, amely a 2009.évi adóalap időarányos részének 14%-a Cégnevének, székhelyének, lakóhelyének, statisztikai számának, számlaszámának változását 8 napon belül jelentenie kell az egészségbiztosítási pénztárnak.
41
A járulékot előleg formájában kell befizetni, a különbözet kiegyenlítése az évi elszámoláskor történik. Ha külön jogszabály másképp nem rendelkezik, a járulékfizető köteles kiszámítani és minden naptári hónapban befizetni az érintett egészségbiztosítási pénztár számlájára a járulékelőleget. A járulékelőleg egy euró centre lefelé kerekítjük. Ha a járulékfizető munkáltató: 8 munkanapon belül köteles a munkavállalója nevében a járulékfizető személyében beállt változást bejelenteni; A munkavállaló után a jövedelem 10%-ának megfelelő járulékelőleget megfizetni; A munkavállaló jövedelméből 4%-nyi járulékelőleget levonni és befizetni.
42
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS
A kötelező társadalombiztosítás hatálya alá tartozik : Elsősorban az a munkavállaló, aki a Szlovák Köztársaság területén végez munkát (illetve ha a munkáltatója által meghatározott időszak alatt a Szlovák Köztársaság területén kívül végez munkát, de ezt az időszakot törvény, valamely nemzetközi szerződés ide sorolja) Az önálló keresőtevékenységet folytató személy, akinek a jövedelemadóról szóló törvény szerint a vállalkozásából és más önálló keresőtevékenységéből származó bevétele, illetve a vállalkozással és más önálló keresőtevékenységével összefüggő jövedelme meghaladta a havi átlagbér 44,2 %-ának 12-szeresét az aktuális naptári évet két évvel megelőző naptári évben.
43
Az önfoglalkoztató (az egyéni vállalkozó):
A biztosítási kötelezettség keletkezését követően legkésőbb 8 napon belül köteles bejelentkezni az egészségbiztosításra és a nyugdíjbiztosításra; Az illetékes hivatalnak köteles bejelenteni, ha megváltozik a vezetékneve, utóneve, állandó lakhelye, megszűnik az állandó vagy átmeneti tartózkodási engedélye, mégpedig a változások bekövetkezését követő 8 napon belül; 8 napon belül köteles kijelentkezni a biztosítási jogviszony alapjának megszűnését követően;
44
- Az önfoglalkoztató személy (SZČO) abban az évben, amikor elkezdi vállalkozását, nem köteles bejelentkezni a Társadalombiztosítás hatálya alá, ezáltal ebben az időszakban társadalombiztosítási járulékot sem kell fizetnie. Társadalombiztosítási járulékot az önfoglalkoztató személy az előző évben elért bruttó jövedelem bizonyos határa felett köteles fizetni július 1-jétől betegbiztosítási és nyugdíjbiztosítási kötelezettsége keletkezik annak az önfoglalkoztatónak, akinek vállalkozásból vagy egyéb önálló kereső tevékenységből származó bevétele, vállalkozással vagy önálló kereső tevékenységgel kapcsolatban keletkezett jövedelme 2009-ben meghaladta a minimális járulékalap 12-szeresét, 6181 EUR. (33,15 %) - Ha a nyugdíjbiztosítási kötelezettség keletkeztetését megalapozó összeget, továbbra sem köteles a Társadalombiztosító Intézetnél bejelentkezni, és társadalombiztosítási járulékot sem kell fizetnie.
45
Köszönöm a figyelmet! Ing. Kata Lelkes, MBA
CONSILIO Consulting & Production, s.r.o. Mobile: (0) Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.