Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKrisztián Szabó Megváltozta több, mint 7 éve
1
Történelemtanár a 21. századi oktatási gépezetből
A pedagógus Történelemtanár a 21. századi oktatási gépezetből
2
Tanári pályára motiváló tényezők modellje Factors Influencing Teaching Choice Scale FIT-Choice Scale
Szocializáció Társadalmi hatások a döntések előtt Elvárások és visszatérések Önértékelés Intrinzik értékek Személyes haszon társadalmi haszon B-terv munkaerőpiac Tanári pálya választásának motivációja
3
A pályaképpel kapcsolatos faktorok és tételek (A FIT-Choise 1-7-es skálán)
Szakértelem (jelentkezők: 5,64 – gyakorló: 6,19) * Magas szintű szakmai tudást igényel * Magas szintű gyakorlati tudást igényel * Magas szintű speciális tudást igényel Nehézségek (jelentkező 5,42 – gyakorló: 6,22) * Sokat dolgoznak * Érzelmileg megterhelő A pálya elvárásai
4
A pályaképpel kapcsolatos faktorok és tételek (A FIT-Choise 1-7-es skálán)
Társadalmi státus (jelentkezők: 4,27 – gyakorló ped.:3,92) A munkát általában hivatásnak tekinti elkötelezettek Magas presztízsű foglalkozásnak értékelik Fizetés (jelentkezők: 2,98 – gyakorló pedagógus: 2,86) A munkát jól megfizetik A fizetése általában magas A pálya előnyei
5
A pedagóguspálya értéke
Nemzetközi összehasonlításban magas elvárások láthatóak a hazai mezőnyben A pálya elvárásai (1-7 skála); Szakértelem; Mo:6,19, Átlag: 5,17 Nehézség; Mo: 6,22; Átlag: 5,14 A pálya előnyei; Társadalmi státus; Mo 3,93; Átlag 3,91 Fizetés; Mo: 2,86 Átlag 3,53
6
A pálya előnyei és hátrányai
A pedagóguspálya hátrányai Jövedelem Karrier Társadalmi presztízs A pálya pozitívumai A családdal történő összeegyeztethetőség Szakmához kapcsolódó örömforrás Állásbiztonság
7
Kiből lesz pedagógus? A kilencvenes évektől folyamatosan csökken a pályára lépők száma A pedagógusképzés egyik elsődleges funkciója az elsőgenerációs értelmiségi képzés A nők túlreprezentáltak a jelentkezőknél (80%-os az arány, a középiskolai tanárnál kiegyensúlyozottabb a helyzet) Van átörökítő hatás is Intézményi tényezőknek (milyen középiskola) nincs szignifikáns szerepe Átlagos képességűek választják a pályát A területiség nem döntő
8
Változó tanári szerepek
Tudásátadó tanárból facilitátort faragni majd a gyerek optimális fejlődést biztosító tanárt teremteni Pedagógiai elképzelések – irányzatok; 1. adaptív pedagógus, Alkalmazkodni tud a rábízott tanulók tanulási igényeihez, 2. reflektív pedagógia, Elemzően gondolkodik és beépíti a szakmai anyagba 3. inkluzív pedagógia
9
A pedagógus személyisége (A Big Five-modell)
Neuroticizmus Érzelmi kiegyensúlyozottság, szorongás, depresszió, feszültség Extraverzió Magabiztosság, impulzusok szabad kifejezése, dominancia, önbizalom, társaságkedvelés Nyitottság a tapasztalatra Képzeletgazdagság, logikus gondolkodás, érdeklődés, kreativitás, esztétikai érzék, intellektuális kíváncsíság Barátságosság Szeretetreméltóság, gondoskodás, érzelmi támasz nyújtása, bizalom, őszinteség Lelkiismeretesség Beszabályozottság, felelősség, tervezés/kitartáscélokért küzdelem, kötelességtudat, engedelmesség, önfegyelem, megfontoltság
10
Az érzelmi intelligencia - EQ
Az érzelmi intelligencia öt alapvető összetétele Érzelmeik ismerete Érzelmek kezelése Mások érzelmeinek (f)elismerése A kapcsolatok kezelése Önmaga motiválása célok elérésében
11
Az érzelmi intelligencia - EQ
A magas érzelmi intelligencia jellemzői; megbízható, becsületes, rugalmas a változásokra, Ellenőrzés alatt tartja az érzelmeket, Nyitott; a bírálatra, az új elgondolásokra, az új megközelítésekre, Tudatában van korlátjainak és az ésszerű elvárásoknak, Világosabban gondolkodik, Hatékonyan kommunikál, Visszafogni a megosztást kiváltó állításokat, Az EQ-nak évek múltán lesz szerepe, A nők esetében az interperszonális EQ magasabb,
12
A tanári pályán maradást befolyásoló fő tényező
Támogatás Adminisztratív Kollegialitás Pályakezdés során kapott támogatás
13
A tanári pályán maradást befolyásoló fő tényező
Egyéni jellemzők Intrinzik motiváció Képesség, hogy a dolgokat ne vegyék személyeskedésnek Korlátok ismerete és elfogadása Rugalmasság és a változatosság elfogadása Érzelmi és viselkedészavaros gyerekek iránti őszinte érdeklődés
14
A kilenc (magyar) tanári kompetencia
A tanulói személyiség fejlesztése, A tanulói csoportok, közösségek alakulása, segítése, A pedagógiai folyamat tervezése, A szaktudományi tudás felhasználásával a tanulók műveltségnek, készségeinek és képességeinek fejlesztése, Az egész életen át tartó tanulás képességét megalapozó kompetenciák hatékonyságának fejlesztése, A tanulási folyamat szervezése és irányítása, A pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazása, Szakmai együttműködés és kommunikáció, Elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésért,
15
A pedagógusi szerep tartalmi elemei – Sallai Éva szerint
1. Teoretikus háttér, Szakmai ismeret, Pszichoanalíízis Indivuiduálpszichológia Személyközpontú megközelítés - Rogers önismeret, emberismeret,
16
A pedagógusi szerep tartalmi elemei – Sallai Éva szerint
2. Bizalomteli légkör megteremtésének képessége Feltétel nélküli elfogadás, Pozitív érzelmi hozzáfordulás, Nem viszonosságra épít, Metakommunikáció struktúra, Empátia, Megérzés, beleérzés, Kongruencia, Értékekben való bizonyosság, v
17
A pedagógusi szerep tartalmi elemei – Sallai Éva szerint
3. Szaktudományi szempont, 4. Tudás, tudástechnikai készségek Szerepviselkedési-biztonság, Kommunikációs ügyesség, Rugalmas gazdag viselkedésrepertoár, Gyors helyzetfelismerés, konstruktív helyzetkialakítás, Erőszakmentes, kreatív konfliktuskezelés, 5. Együttműködés igénye és képessége; diák- szülő-tanár, 6. Pedagógiai helyzetek, jelenségek elemzése, A kompetencia határoknak a felismerése, 7. Mentális egészség
19
Gyakorlati készségek I.
Tervezési készségek Interaktív készségek Óravezetési készség Motiváló órakezdés Változatos óravezetés Hatékony összefoglalás
20
Gyakorlati készségek II.
Kérdések – legfontosabb dolog, Nem gondolkodtató kérdések Tartalmi kérdések, Ténymegállapító, Adatmegállapító, Tulajdonság megállapító, Speciális, Felesleges, Érzelmi mozzanatra utaló Egyéb Szervezési Nevelési, Személyes, Keret, Gondolkodtató kérdések
21
Gyakorlati készségek III.
Kérdések – legfontosabb dolog, Gondolkodtató kérdések Probléma megoldó, Problémafelvető, Módosítást igénylő, Megoldási javaslatra irányuló, Kritikát követelő, Kételkedést ébresztő, Pszichológiai műveleti kérdések, Analizáló és szintetizáló, Összehasonlítást igénylő, Általánosításra és elvonatkozásra irányuló, Viszonyításra irányuló, Variálásra irányuló, Kiegészítésre irányuló,
22
Gyakorlati készségek IV.
Logikai műveleti kérdés, Meghatározásra irányuló, Fejlesztésre irányuló, Következtetésre irányuló, Komplex, Problémamegoldás és pszichológiai művelet, Problémamegoldás és logikai művelet, Probléma és algoritmizálás, Probléma megoldó és pszichológiai műveltet igénylő,
23
Gyakorlati készségek V.
Magyarázat, Tanári-tanulói interakció és kommunikáció készségei, Osztálymunka szervezése, Megfigyelési-elemzési értékelési készségek,
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.