Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Bibliai emberkép, törvény, kegyelem

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Bibliai emberkép, törvény, kegyelem"— Előadás másolata:

1 www.szeretet.extra.hu Bibliai emberkép, törvény, kegyelem
8. alkalom

2 Törvény alatti állapot:
Isten igazsága nélkül, mindnyájan a törvény alatt lévő állapotban vagyunk. Róm 3:23 „Mert mindnyájan vétkeztek, és szűkölködnek az Isten dicsősége nélkül” A törvény kárhozatra ítélt bennünket. „mert a bűn ismerete a törvény által van” Róm 3:20 „a kívánságról sem tudtam volna, ha a törvény nem mondaná, hogy ne kívánd” Róm 7:7b A törvény alatt lévők esetében tehát a törvény éppen a bűnre mutat rá, és azt akarja megítélni. Akinek az életében fel tud mutatni akár csak egy bűnt is, azok ítélet alatt vannak. Pállal együtt leszögezhetjük: „a törvénynek cselekvéséből egy test sem igazul meg”. Róm 3:20

3 „Most pedig törvény nélkül jelent meg az Istennek igazsága” Róm 3:21
Tükörként rámutat valós állapotunkra, és a Szent Szellem késztetésére, menekülünk a szabadulás egyetlen forrásához, Jézushoz. (Krisztushoz vezérlő mesterünkké lett a törvény. Gal 3:24) „Most pedig törvény nélkül jelent meg az Istennek igazsága” Róm 3:21 Megjelent Törvény nélkül Mindenkié lehet

4 Vajon az, hogy Krisztus törvény nélkül jelent meg (Róm 3:21), azt jelenti, hogy többé már nem érvényes a törvény? „Szeress, és tégy amit akarsz!” Más tartalom, amely a szövegkörnyezet-ben érthető csak meg: Minden ember Isten ítélőszéke elé fog kerülni; majd láttuk a 20. verset; és ezt követi a 21. vers. Istennek igazsága: Jézus Krisztusban való hit által (Ján 3:16)

5 Róm 6:14 „Mert a bűn ti rajtatok nem uralkodik; mert nem vagytok törvény alatt, hanem kegyelem alatt.” Pál kérdése: Róm 6:15 A törvény olyan szent, mint maga Isten. Az ember nem képes a törvényt a maga erejéből megtartani. Így Istennel ellentétben áll a természeténél (bűn) fogva. Isten azonban az Ő Fiában felajánlotta nekünk a törvény tökéletes igazságát. Ha szívünket megnyitjuk, akkor bennünk lakozik az Ő teljes egész élete, szeretete, amely átalakít, átformál a saját képmására. EZÁLTAL NYERJÜK EL A MEGIGAZULÁST, MELYET A TÖRVÉNY MEGKÖVETEL – ISTEN AJÁNDÉKA

6 ÖSSZEGZÉS: Miért annyira lényeges, hogy nem a törvény alatt, hanem kegyelemben élünk?
Isten már nem úgy viszonyul hozzánk, mint az Ószövetség idején. Az ÓSZ-i időkben a törvény szigorú betartása kötelező volt, de mivel ez lehetetlen volt, megjelent az áldozati rendszer (kegyelem). A kegyelem idején Isten egyetlen áldozatra tekint: Krisztuséra. A törvény tökéletes betöltője bennünk él!

7 Mi van akkor a törvénnyel?
Róm 7:12 „A törvény tehát szent, a parancsolat is szent, igaz és jó.” Alapvetően nem a törvénnyel van baj. A törvénynek a bűn megítélésén túl különleges szerepe van: Krisztushoz vezérlő mesterünkké lett a törvény. Gal 3:24 A gond az, ha elhisszük azt a hazugságot, hogy a törvény szigorú megtartása tesz minket Isten előtt elfogadhatóvá.

8 Állandó viaskodás van a testi és a szellemi között.
Tudom, hogy bennem az új teremtés él; nem is kérdés, kié a győzelem. Bár ott van a bűn a megtért emberben is (Róm 7:7), mivel nem uralkodik rajta, le van győzve, így döntésünk alapján nem kell neki engedni (Róm 7:20).

9 A döntéseimet, hétköznapjaimat nem a külső törvények szabályozzák, hanem a bennem lakó Krisztus, aki a törvényt betöltötte. Róm 7:6 Nem is szabad visszatérnem a törvények általi Isten előtt való megfeleléshez. A Galata levélben több figyelmeztetés is van erre. Alapvető mozgatórugója az, hogy Krisztus megtett mindent: ezt elfogadjam, megnyugodjak benne, és egy Isten előtt biztos és megingathatatlan pozícióban éljem az életem.

10 Érdemtelenek, méltatlanok, értéktelenek?
Az Ige mondja, hogy az ember Isten képére teremtetett. Énképünk alapja ez a tudat! (A kapcsolatteremtés képessége, intelligencia, döntéshozás képessége, szeretet képessége, alkotás képessége, kreativitás, szellemi dimenziónk.) Ezt a képet a bűn beszennyezte, megfertőzte, de nem semmisítette meg. Olyan nagy az értékünk Isten számára, hogy elküldte a Fiát, hogy meghaljon értünk. Ostobaság azt állítani, hogy Jézus olyanért halt meg, ami értéktelen. Testem a „Szent Szellem temploma” (1Kor 6:19), amely kedves Istennek, amikor visszaadom neki. (Róm 12:1) Versenypályán: nekünk kell irányítanunk testünket, és nem fordítva. (1Kor 9:24-27) „Úgy látni magadat, ahogy Isten lát téged – nem többnek, és nem kevesebbnek.” „Köszönöm, Uram, hogy csodálatos vagyok!”

11 SZERESD MAGAD! Öldököljétek meg azért a ti földi tagjaitokat
„Szeretni magam” helyes értelmezése: tisztelni, becsülni, méltányolni, értékelni, örülni neki, értékesnek tartani; így gondoskodni magamról. Ez írja le a jó önértékelést. Ha értéktelennek látom magam, azt mondom Istennek, hogy hibázott az irántam való tiszteletében, mert én valójában értéktelen vagyok. „Ahhoz az állásponthoz ragaszkodni, hogy nincs értékem, nem szerénység, hanem Isten elleni sértés.” „Az első lépés önmagam szeretéséhez egyszerű: Egy tudatos döntést kell hoznom, hogy Isten szeretetén keresztül nézem magam. Elfogadom, ahogy Ő lát.” Öldököljétek meg azért a ti földi tagjaitokat paráznaságot, tisztátalanságot, bujaságot, gonosz kívánságot és a fösvénységet, ami bálványimádás Kol 3:5 A másik probléma az a tény, hogy a „szeretet” szó talán a legzavarosabb szó az angol, vagy a magyar nyelvben. A szó jelenthet mély szeretetet, és felszínes tetszést. Az ember mondhatja; szerettem a feleségemet és azt is, szerettem a jégkrémet. Nagy különbség van, vagy legalábbis kellene, hogy legyen a két „szeretett” szó használata között. A „szeretet” használható a kéjvágy kifejezésére is. A „szeretet” szó akkor is használható, ha büszkeséget értünk alatta: „Ugye mennyire szereti magát?” Azt jelenti, hogy azt gondoljuk, a személy nagyon büszke.

12 Mit mond a Biblia az emberről?
1Móz 1:26: „...képmásunkra, hozzánk (Istenséghez) hasonlóvá” hasonmás, képviselet, tükörkép, leképezés, reprodukció, modell, makett, prototípus, árnyék, fantom, illúzió 1Thessz 5:23: test, lélek, szellem

13 A Biblia megkülönböztet:
Óembert: Róma 6:6-16; Ef 4:22 Test, testi ember: Róma 7:14 Új embert: Róma 8:1-2; Ef 4:24

14 A bűn és a halál állapotában van.
Az óember A bűn és a halál állapotában van. „A jó és gonosz tudásának fájáról ne egyél, mert amely napon eszel arról, meghalsz!” 1Móz 2:17 „Annakokáért, miképpen egy ember által jött be a világra a bűn, és a bűn által a halál, és akképpen a halál minden emberre elhatott, mivelhogy mindenek vétkeztek az egy által;” Róm 5:12 A bűn uralkodik rajta. „Nem tudjátok, hogy akinek odaszánjátok magatokat az engedelmességre, annak vagytok szolgái?” Róm 6:16 „mindaz, aki bűnt cselekszik, szolgája a bűnnek.” Jn 8:34 Mert amikor szolgái voltatok a bűnnek, el voltatok különítve az igazságtól. Róm 6:20

15 Az óember (testi természetű)
Az óember és a törvény viszonya: „Mert amíg test szerint éltünk, a bűnök indulatai a törvény által hatottak tagjainkban, amelyek a halálnak termettek gyümölcsöt.” Róm 7:5 „De a parancsolat által a bűn alkalmat kapott, és felszított bennem mindenféle kívánságot. Mert a törvény nélkül halott a bűn.” Róm 7:8 „Mert a bűn, miután alkalmat kapott a parancsolattól, megcsalt engem, és megölt általa.” Róm 7:11

16 Mi Isten megoldása az óember helyett?
Krisztus mibennünk, mi Krisztusban. A z ú j e m b e r

17 Az új ember, az újjászületett ember
Krisztusban a bűntől és haláltól megváltott: „Ahogyan egynek a vétke lett minden ember számára kárhozattá, úgy egynek megigazító munkája életet adó megigazulás minden ember számára.” Róm 5:18 „Mert aki (Krisztus) meghalt, az meghalt a bűnnek egyszer s mindenkorra, aki pedig él, az az Istennek él.” Róm 6:10 „Nem uralkodik tehát a bűn a ti halandó testetekben, ne is engedjetek annak az ő kívánságaiban!”... Róm 6:12-14

18 Az új ember, az újjászületett ember
„Ha pedig meghaltunk Krisztussal, hisszük, hogy vele együtt élni is fogunk.” Róm 6:8 „Ezért tehát ti is azt tartsátok magatokról, hogy meghaltatok a bűnnek, de éltek az Istennek a Krisztus Jézusban.” Róm 6:11 „Hiszen tudjuk, hogy a mi óemberünk megfeszíttetett vele, hogy megsemmisüljön a bűn hatalmában álló test, hogy többé ne szolgáljunk a bűnnek.” Róm 6:6-7

19 Az új ember, az újjászületett ember
A kegyelem alatt él, ezért a bűn már nem uralkodik rajta: Róm 7:1-6 Vagy nem veszitek tudomásul, testvéreim, pedig a törvényt ismerőkhöz szólok, hogy a törvény addig uralkodik az emberen, amíg él? Például a férjes asszony is, amíg él a férje, hozzá van kötve a törvény szerint; de ha meghal a férfi, akkor fel van mentve a törvény hatálya alól, amely a férjéhez kötötte. Amíg tehát él a férje, házasságtörőnek számít, ha más férfié lesz, de ha meghalt a férje, megszabadul a törvényes kötöttségtől, és már nem házasságtörő, ha más férfié lesz. Ugyanígy ti is, testvéreim, meghaltatok a törvény számára a Krisztus teste által, s ezért másé vagytok: azé, aki feltámadt a halottak közül, hogy gyümölcsöt teremjünk Istennek.

20 Az új ember, az újjászületett ember
Az új ember és a törvény viszonya: „Azt tartjuk tehát, hogy az ember hit által igazul meg, a törvény cselekedetei nélkül.” Róm 3:28 „Nincs tehát most már semmiféle kárhoztató ítélet azok ellen, akik a Krisztus Jézusban vannak, mivel az élet Szellemének törvénye megszabadított téged Krisztus Jézusban a bűn és a halál törvényétől. Amire ugyanis képtelen volt a törvény, mert erőtlen volt a test miatt, azt tette meg Isten, amikor a bűn miatt tulajdon Fiát küldte el a bűnös testhez hasonló formában, és kárhozatra ítélte a bűnt a testben, hogy a törvény követelése teljesüljön bennünk, akik nem test szerint járunk, hanem Szellem szerint.” Róm 8:1-4 Amit teszünk, azok fényesen bizonyítják, hogy mit hiszünk. Cselekedetek hit alapján. Amiket nem teszünk, hit alapján.

21 Tit 3:5 „Nem az igazságnak cselekedeteiből, amelyeket mi cselekedtünk, hanem az Ő irgalmasságából tartott meg minket az újjászületésnek fürdője és a Szent Szellem megújítása által.” De ha az óemberünk halott, újonnan születtünk, akkor miért nem látjuk ennek a gyümölcsét a saját életünkben? Miért uralkodik mégis a bűn? Róm 7:14-25 szemléltetés

22 MI A FÉLREÉRTÉS A TESTTEL KAPCSOLATOSAN?
Honnan meríti egy Krisztust nem ismerő ember, és sokszor egy Krisztust ismerő ember is az életerejét? Ez a testi természet – „szarksz”: ellenségeskedik Istennel. Gal 5:17 Az óembernek nincs, míg az új embernek van döntése ebben. MI A FÉLREÉRTÉS A TESTTEL KAPCSOLATOSAN?

23 Testi természet alapvető problémája:
Énközpontúság saját boldogságom érdekében, a saját elképzelésem szerint, a saját erőmből, forrásaimból, önmagam megvédésére, önmagam igazolására, hogy ÉLETET, létbiztonságot, értelmet találjak magamnak ISTEN KIHAGYÁSÁVAL!!!!

24 Régi, bűnös, testi természet
ember Szellem Lélek Test (fizikai) ÉLŐ Istennel való kapcsolat szempontjából HALOTT 1Pét 1:3, Ef 2:5, Tit 3:5 1Móz 2:17 Újjászületett Nem újjászületett Hol születik a döntés? Kol 3:10 Róm 6:9-11 Ef 4:22-24 Kol 3:9 Viselkedés vagy természet szempontjából Felöltöztétek az új embert, aki állandóan megújul. Így egyre inkább hasonlít Teremtőjéhez, Istenhez, és egyre jobban megismeri Őt. Kol.3;10 Levetkőztétek az óembert cselekedeteivel együtt. Kol.3;9 ÚJ EMBER Ó EMBER Új, szellemi természet Régi, bűnös, testi természet 1Kor 13:11, Róm 8:10-14 A szellemi vagy testi természet az egyén megnyilvánulása, a saját döntésétől függően.


Letölteni ppt "Bibliai emberkép, törvény, kegyelem"

Hasonló előadás


Google Hirdetések