Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szankciórendszer az UVK tükrében

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szankciórendszer az UVK tükrében"— Előadás másolata:

1 Szankciórendszer az UVK tükrében
Kanyár Tamás pénzügyőr főhadnagy

2 a vámjogszabály-változás tükrében
Szankciók a vámjogszabály-változás tükrében Közösségi Vámkódex (2913/92/EGK tanácsi rendelet): nem tartalmaz ilyen jogcímet Uniós Vámkódex (952/2013/EU rendelet): 42. cikk – „Minden tagállamnak rendelkeznie kell a vámjogszabályok betartásának elmulasztásáért kiszabott szankciókról.” 2003. évi CXXVI. törvény a közösségi vámjog végrehajtásáról: 61/A.§ szól a magyar nemzeti szankciórendszerről 2016. évi XIII. törvény az uniós vámjog végrehajtásáról: § a Vámkódex 42. cikkéhez

3 Alap rendelkezés Uniós Vámkódex: 42. cikk
„ (1) Minden tagállamnak rendelkeznie kell a vámjogszabályok betartásának elmulasztásáért kiszabott szankciókról. Az ilyen szankcióknak hatékonynak, arányosnak és visszatartó erejűnek kell lenniük. (2) Amennyiben igazgatási szankciók alkalmazására kerül sor, azok többek között a következők közül az egyik, vagy mindkét formát ölthetik: a vámhatóságok által kiszabandó pénzbírság, beleértve adott esetben a büntetőjogi szankció helyébe lépő vagy azt felváltó pénzfizetési kötelezettséget; az érintett személy által birtokolt valamely engedély visszavonása, felfüggesztése vagy módosítása. (3) A tagállamok e cikknek a 288. cikk (2) bekezdésével összhangban meghatározott alkalmazási időpontjától számított 180 napon belül értesítik a Bizottságot e cikk (1) bekezdésében előírt hatályban lévő nemzeti rendelkezésekről, és haladéktalanul értesítik a rendelkezéseket érintő bármiféle módosításról.

4 A szankció alkalmazásának
alapelvei Hatékonyság – előzze meg a jogsértést, illetve annak ismétlődő előfordulását Arányosság – a jogsértés arányos szankcionálása az elkövetett tevékenység vagy mulasztás súlyával Visszatartó erő – a szankció esetleges alkalmazása okozzon nagyobb kárt a jogsértésből származó haszonnál

5 Nemzeti rendelkezések
2003. évi CXXVI. törvény 61/A.§ (1) 2016. évi XIII. törvény 25.§ (1) gyűjtő vámáru-nyilatkozat benyújtási kötelezettség megszegése vám elé állítási, vámáru-nyilatkozat benyújtási kötelezettségek megszegése átmeneti megőrzésre, a vámfelügyeletre, a vámeljárásra vonatkozó kötelezettségek megszegése más, a vámhatóság által jogszabályi felhatalmazás alapján végzett ellenőrzés feltételeinek biztosítására vonatkozó kötelezettségek megszegése vámszabad területtel, vámraktárral és tranzitterülettel összefüggő kötelezettségek megszegése vámmentességekkel összefüggő kötelezettségek megszegése a 33/A. § (5) bekezdése szerinti adatszolgáltatási kötelezettség hibás, hiányos, késedelmes teljesítése, illetve teljesítésének elmulasztása ellenőrzés akadályozása árunyilatkozat-adással, értesítéssel, okmánymegőrzéssel összefüggő jogsértés vámfelügyelettel, vámellenőrzéssel kapcsolatos jogsértés vámeljárásokhoz kapcsolódó jogsértés vámjogszabályok alkalmazásához kapcsolódó határozatokkal összefüggő jogsértés vámmentességekkel összefüggő jogsértés vámszabad területtel, tranzitterülettel összefüggő jogsértés

6 A vámhiány fogalmi meghatározása
Uniós Vámkódex értelmező rendelkezései között (3.§ 7. pont) „vámhiány: a jogszerűen keletkezett vám és egyéb terhek és az azoknál kisebb értékben tévesen kiszabott vám és egyéb terhek különbözete, továbbá a jogszerűen keletkezett, ki nem szabott vám és egyéb terhek összege, ha az nem abból eredt, hogy a vámhatóság jogszabályt sértett, vagy a rendelkezésre álló adatokat helytelenül értékelte, ide nem értve az ellenőrzés nélküli elfogadás esetét, a vámigazgatási bírság kiszabása szempontjából vámhiánynak minősül továbbá a szabályok be nem tartása miatt lefoglalt és elkobzott termékek esetében a keletkezett behozatali vámok, valamint a kapcsolódó egyéb terhek összege, továbbá a 85. § (7) bekezdése alapján megállapított egyéb teher különbözete”

7 Mérlegelési szempontok (amennyiben a jogsértésből fakadóan
nem keletkezik vámhiány) az eset összes körülményének figyelembe vétele a tevékenység vagy mulasztás súlya (ügyfél+meghatalmazott+képviselő) a jogsértés gyakorisága elvárható körültekintés kérdése (ügyfél+meghatalmazott+képviselő)

8 A szankciórendszer nemzeti szintű felépítése
(2016. évi XIII. törvény §) 25.§: bírságesetek, bírságösszegek, bírságmértékek (vámhiány vagy nem vámhiány?, járulékos költség?, jövedéki termék?, származás?) 26.§: 3M mellőzés-mérséklés-méltányolás (3-as konjunktívan teljesülő feltételrendszer, mikor van lehetőség a 3M-re?) 27.§: szándékosság-tudatosság-bűncselekmény – 200 %!!! (min-max) 28.§: technikai „információk” (1000 HUF-ra kerekítés, egy eljárásban többször, megfizetés, késedelmes fizetés, Art. szerinti adómérséklés) 29.§ elévülés (vámhiány esetén: utólagos könyvelésbe vételre nyitva álló határidő eltelt, nem vámhiány esetén: szankcionálandó jogsértés elkövetésének napjától számított három év eltelt, végrehajthatóság: döntés jogerőre emelkedésétől számított három évig, elévülésbe be nem számítandó időtartam)

9 A szankciórendszer nemzeti szintű felépítése
(2016. évi XIII. törvény §) 30.§: gyorsított eljárás lefolytatásával kapcsolatos rendelkezések (feltétel: jogellenes bejuttatás + vámhiány 50 eHUF-nál nem nagyobb + az elkövető a jogsértést elismeri + jogkövetkezményekről szóló tájékoztatást tudomásul veszi + jogorvoslati jogáról lemond + helyszíni bírságfizetés, összegek: vámhiány 50%-ának 50%-a, legalább 4 eHUF, jövedéki termék: legalább 25 eHUF) 31.§: lefoglalással kapcsolatos rendelkezések 32.§: elkobzással kapcsolatos rendelkezések

10 2016. évi XIII. törvény 25.§ (1) a) pont:
árunyilatkozat adással, értesítéssel, okmánymegőrzéssel összefüggő főbb kötelezettségszegések: nem nyújtanak be árunyilatkozatot/értesítést/kötelező alátámasztó okmányokat a nyilatkozattevő nem biztosítja az árunyilatkozat vagy értesítés adatainak pontosságát, az alátámasztó okmányok hitelességét okmánymegőrzési kötelezettség nem teljesítése nem kérik a vámáru-nyilatkozat árukiadást követő módosítását a fizetési kötelezettséget érintő információ megismerését követő 30 napon belül

11 2016. évi XIII. törvény 25.§ (1) b) pont:
vámfelügyelettel, vámellenőrzéssel kapcsolatos főbb kötelezettségszegések: jogellenes bejuttatás vámfelügyelet alóli elvonás vámellenőrzés akadályozása vámzár sértés jogellenesen bejuttatott nem uniós áruk megszerzése, birtokban tartása

12 2016. évi XIII. törvény 25.§ (1) c) pont:
vámeljárásokhoz kapcsolódó főbb kötelezettségszegések: elszámolási/bemutatási határidő elmulasztása vámraktározási eljárás alatt álló árukkal kapcsolatos kötelezettségek megszegése exporttámogatott áruk bejelentésének elmulasztása vagy késedelmes teljesítése hamis információk biztosítása a vámhatóság részére a vámeljárás lefolytatásához vámeljárás lezárására vonatkozó határidő elmulasztása (aktív feldolgozás)

13 2016. évi XIII. törvény 25.§ (1) d) pont:
vámjogszabályok alkalmazásához kapcsolódó határozatokkal összefüggő főbb kötelezettségszegések: átmeneti megőrzésre vonatkozó határidő be nem tartása nem uniós áruk engedély nélkül vámraktárban vagy átmeneti megőrzési raktárban tárolása engedély valótlan információk alapján történt megszerzése az engedélyben foglalt feltételek változásáról nem értesítik a vámhatóságot

14 2016. évi XIII. törvény 25.§ (1) e) pont:
vámmentességekkel összefüggő főbb kötelezettségszegések: a vámmentesség igénybevételéhez szükséges feltételeket már nem teljesítik a vámhatóság utólag megállapítja, hogy a vámmentesség feltétele a vámáru-nyilatkozat elfogadásának időpontjában nem állt fenn

15 2016. évi XIII. törvény 25.§ (1) f) pont:
vámszabad területtel, tranzitterülettel összefüggő főbb kötelezettségszegések: a vámszabad területre nem közvetlenül szállítanak be árut az erre kötelezett nem nyújt be a vámszabad területen végzett tevékenységéről szóló értesítést vámszabad területen engedély nélkül végzett építkezés történt a vámszabad területre beszállított árut nem állítják vám elé

16 Engedély visszavonása
Az engedélyt vissza kell vonni: - a jogsértést az engedéllyel kapcsolatban követték el és - az engedélyes vagy alkalmazottja ellen indított büntetőeljárás jogerős elmarasztaló ítélettel zárult vagy - keletkezett utólagos fizetési kötelezettség meghaladja a gazdálkodó előző évi bruttó árbevételének öt százalékát. Az engedélyt vissza lehet vonni: ha az engedély érvényben tartása a vámfelügyelet gyakorlását vagy az engedélyhez kapcsolódó vámellenőrzés lefolytatását súlyosan veszélyeztetné.

17 Engedély felfüggesztése
esete: ha a visszavonás feltételei már nem állnak fenn esete: ha a visszavonás feltételei nem állnak fenn, de a figyelmeztetés feltételei igen és a vámhatóság felszólít a jogsértés megszüntetésére, melynek hiányában az engedély felfüggesztése vagy módosítása következik időtartama: amíg a jogsértésre okot adó körülmények fennállnak kapcsolódó szankció: követheti az engedély visszavonása vagy módosítása is

18 Engedély módosítása esete: csekély mértékű jogsértés esetén felfüggesztés helyett szankció pl.: egyszerűsített árunyilatkozat alapján történő vámeljárás alá vonásra vonatkozó engedély esetén is további adatok vagy alátámasztó okmányok megkövetelése, vám elé állítás alóli mentesítés visszavonása, csökkentett összegű összkezesség vagy biztosítéknyújtás alóli mentesség helyett a teljes biztosítékösszeg megkövetelése könnyítések visszavonására okot adó körülmények megszűnésének módosítást követő vizsgálata

19 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Szankciórendszer az UVK tükrében"

Hasonló előadás


Google Hirdetések