Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMiklós Fehér Megváltozta több, mint 8 éve
1
Gyurkó György
2
Az OO programozás és tervezés története 1960-as évek: SIMULA (véletlen folyamatokat szimuláló programok írása) az OO nyelvek őse 1970-es évek: Smalltalk tisztán objektumorientált nyelv; fejlesztő: Xerox PARC. – Széles körben a Smalltalk-80 válik ismertté (1980) 1980-as évek eleje: C++; fejlesztő: Bjarne Stroustrup az AT&T Bell laboratóriumban. 1993-tól: Java, fejlesztő: Sun Microsystems, Inc. (webes alkalmazások) 1980-as évek második fele, 1990 évek eleje: OO elemzési tervezési módszertanok kialakulása 1990-es évek közepe, második fele: OO elemzést és tervezést támogató CASE eszközök megjelenése
3
Egyszerre több elemzési és tervezés módszertan Az 1980-as évek második felében, 1990-es évek elején létrejövő OO módszertanok: James Rumbaugh és munkatársai által kidolgozott OMT (Object Modeling Technique), Grady Booch által kidolgozott módszertan, Shlaer és Mellor által kidolgozott módszertan, Ivar Jacobson és munkatársai által kidolgozott OOSE (Object-Oriented Software Engineering), és még további módszertanok nagyobb informatikai cég műhelyéből Mindegyik saját jelölésrendszert használt!!! UML
4
Az UML története 1994: Rumbaugh és Booch szándéknyilatkozata közös OO rendszerfejlesztési módszer kidolgozására 1995: Az OMT és a Booch módszerek egyesítésének vázlata (Unified Method 0.8) 1996: Csatlakozik Jacobson is. Hárman dolgozzák ki a Unified Method 0.9-et. 1997: Januárban Unified Modeling Language néven adják be az OMG (Object Management Group) független szabványszervezethez (konzorcium). Ez a verzió kapja az UML 1.0 jelölést. 1997. szeptemberben megjelenik az UML 1.1, amelyet követően egyre több CASE gyártó terméke támogatja az UML-t. 1998-2002: Sorban jelennek meg az UML újabb verziói 1.2: 1998, 1.3: 1999, 1.4: 2001, 1.5(munkaverzió): 2002. 2003: UML 1.5 2005: UML 2.0
5
Az UML áttekintése Diagramtechnikák A modellelemek csoportosítása – csomagok, csomagdiagramok UML kiterjesztési mechanizmusok (sztereotípusok és megszorítások)
6
Az UML diagramtechnikái Használati eset vetület (nézet) Funkcionális követelmények leírása Statikus modellek (szerkezeti modellezés) Osztályok definiálása, osztályok közötti viszonyok (általánosítás/specializáció, asszociációk, függések) esetleg objektumok és azok viszonyai Dinamikus modellek (viselkedésmodellezés) Objektumok együttműködése/kommunikációja, állapotváltozásai (cél az osztályok metódusainak meghatározása, a statikus modell finomítása) Üzleti folyamatok leírása tevékenység-diagrammal (cél: a követelmények meghatározása, pontosítása) Alkalmazás / komponensmodul működésének leírása tevékenység-diagrammal Kivitelezési modellek (architektúramodell) Komponensdiagram (az alkalmazás felépülése kódkomponensekből) Telepítési diagram
7
Modellelemek csoportosítása (csomagok, csomagdiagramok) Csomagok tartalmazási hierarchiája és függősége
8
Modellelemek csoportosítása (csomagok, csomagdiagramok) Csomagok közötti általánosítás és pontosítás
9
Az UML kiterjesztési mechanizmusai Az UML eszköztár kiterjesztése az alkalmazó szervezet igényei szerint Sztereotípusok (Stereotype) : a modellelemek több szempontú tipizálására, illetve újabb típusú modellelemek képzésére szolgálnak. Megszorítások (Constraint): a modellelemek olyan tulajdonságainak (element properties) megadására szolgálnak, amelyek az UML más jelrendszerével nem fejezhetők ki. Egyes – felsorolás típusú értékkel megadható – megszorításokat pedig a modellelemeknek a sztereotípiákon felüli, további tipizálására használnak, pl.: {abstract}, {transient}, {persistent}.
10
Sztereotípusok megadása - példák
11
Megszorítások megadása - példák
14
Követelmények kezelése Követelmények megállapítása, leírása Követelmények érvényességének nyilvántartása (rendszertervezési változatok) Követelmények teljesítésének követése
15
Követelmények típusai Funkcionális követelmények Nem funkcionális követelmények (pl. egyidejűleg kiszolgált felhasználók száma, skálázhatóság,...)
16
A Use Case modell célja: A funkciók / funkcionális követelmények meghatározása A rendszer határainak megvonása Felhasználó szerepkörök és jogosultságaik meghatározása A projekt által igényelt erőforrások becslése A projekt ütemezésének, idő- és költségtervezésének, megalapozása A tesztspecifikációk készítésének támogatása (a használati esetek képezik a felhasználói tesztesetek / tesztspecifikációk közvetlen bemenetét)
17
A használati eset diagram szimbólumai Használati esetek (use case-ek, „krumplik”): a rendszernek a felhasználó által látható funkciói, szolgáltatásai Felhasználói szerepkörök (aktorok, pálcikaemberek): felhasználói szerepek vagy kapcsolódó más alkalmazások Kapcsolatok (asszociációk): aktor és használati eset közötti kapcsolatok Függőségek: használati eset közötti viszonyok Általánosítás / specializáció: aktor-aktor, illetve eset- eset viszonyok
18
Egy áttekintő use case diagram
19
Magyarázatok a „KIR áttekintése” ábrához / 1 Miért kell modellezni az aktorokat mint szerepköröket? Mert a szerepkörökhöz így rendelhetők hozzá a szolgáltatások használatára vonatkozó jogok. Mit fejeznek ki az előző ábra általánosítás / specializáció értelmű nyilai? Azt, hogy a KIR felhasználó szerepkörnek specializációi az Érkeztető, az Iktató, az Ügyintéző, az Irattáros és a Rendszergazda szerepkörök. A milyen állításoknak van helye a KIR felhasználó szerepkör specifikációjában? Olyan állításoknak, amelyek közösen érvényesek minden felhasználóra, azaz a KIR felhasználó szerepkör minden specializációjára. Mit fejez ki egy aktor és egy használati eset közötti asszociáció? Azt, hogy az aktorral képviselt szerepkörnek joga van használni a használati esetet (szolgáltatást).
20
Magyarázatok a „KIR áttekintése” ábrához / 2 Milyen szolgáltatásokhoz van hozzáférése az Iktató szerepkörnek? A Kézbesítés és az Ügyiratkezelés szolgáltatás(csomagok)hoz. Mire való a megjegyzés szimbólum a diagramon? Olyan tudnivalókat közölhetünk vele, amelyeket a diagram nem tud kifejezni. Azonos konkrét felhasználónak (konkrét személynek) egyidejűleg lehet- e több szerepköre? Igen. Ugyanis az „Ezt a szerepkört is általában az iktató látja el az ügyintéző helyett”* megjegyzésből az következik, hogy lehet olyan felhasználó, aki egyszerre rendelkezik mind az Iktató, mind az Ügyintéző szerepkörrel. * Az „Ezt a szerepkört is általában az iktató látja el az ügyintéző helyett” megjegyzésből, nem következik, hogy az iktató ügyeket is elintéz. Inkább arról van szó, hogy a KIR egy iratkezelő rendszer neve, és az Ügyintézés szolgáltatáscsomag valójában az ügyintézésben érintett iratok keletkezésével, mozgásával, állapotváltozásával kapcsolatos adatok rögzítésére ad lehetőséget, de ezeket az adatokat mégsem az ügyintéző rögzíti ő csak olyan feljegyzéseket ír a mappára vagy a fizikailag (papíron) létező iratra, amelyek alapján az iktató el tudja végezni a rendszer által az ügyintézés következményeiről várt adatok bevitelét.
21
Az előző diagram „Küldemények kezelése” esetének kifejtése
22
Magyarázatok a „Küldemények kezelése” ábrához / 1 Az ábrán az Érkeztető felhasználót csak három használati esettel („krumplival”) köti össze asszociáció. Ez azt jelenti ez a felhasználó csak ezt a három szolgáltatást veheti igénybe (csak ezeket a „krumplikat” érheti el)? Nem. Igénybe veheti azok kötelező részeit ( >) és opcionális kiterjesztéseit ( >) is. – Másképpen: elérheti az összes „krumplit”, amelyhez (az említett három „krumpliból” vezet > és / vagy > sztereotípusú függésekből álló láncolat. Mit fejeznek ki a Küldeményadatok kezelése – általános használati esetből kiinduló > függések? Azt, hogy a Küldeményadatok kezelése – általános használati eset kötelezően tartalmazza a nyilakkal mutatott hat másik használati esetet (szolgáltatást). – Pl. a Küldeményadatok kezelése – általános használati esetben egy a felhasználó egy olyan képernyőt kezel, amelynek hat panelje van. (Ha a hat panel túl nagy felületet adna ki, elképzelhető az is, hogy a képernyőt hat füleslap alkotja.)
23
Magyarázatok a „Küldemények kezelése” ábrához / 2 Mit fejeznek ki az ábra használati esetei közötti általánosítás / specializáció értelmű nyilak? 1. A Küldeményadatok kezelése – általános használati esetnek specializációi a Küldeményadatok megtekintése és az Érkeztetés iktatás nélkül esetek. 2. A Küldeményadatok megtekintése esetnek specializációja a Küldeményadatok módosítása eset. Az ábrán az Érkeztető felhasználótól nem vezet > és / vagy > sztereotípusú függésekből álló láncolat a Küldeményadatok kezelése – általános használati esethez. Ezek szerint a felhasználó ezt az esetet nem használhatja? A felhasználó konkrétan a Küldeményadatok kezelése – általános használati esetet nem használhatja, hiszen az egy absztrakt használati eset, amely csak a konkrét esetek specifikációjának egyszerűsítésére szolgál azáltal, hogy azok specifikációjának közös elemi ebben kiemelhetők.
24
Magyarázatok a „Küldemények kezelése” ábrához / 3... Tehát a felhasználó Küldeményadatok kezelése – általános eset szolgáltatásait nem éri el? Amikor a felhasználó a Küldeményadatok kezelése – általános eset valamelyik specializációját használhatja, abban benne vannak (elérhetők) az általános esetnél specifikált szolgáltatások is. Mivel egyszerűsíti a Küldeményadatok kezelése – általános használati esetet jelenléte más használati esetek specifikációját? Azt a tényt, hogy a képernyő történetesen tartalmazza a Küldemény főbb adatai, a További beküldők, a Mellékletek,..., Csatolmányok paneleket / füleslapokat, nem kellett duplán, az Érkeztetés iktatás nélkül és a Küldeményadatok megtekintése eseteknél is specifikálni.
25
Példa a „Digitális óra” esettanulmányból Áttekintő változat Részletező változat
26
Példa az „Egy lakás biztonsági rendszere” esettanulmányból
27
Példa az „Egy szupermarket parkolási rendszere” esettanulmányból
28
Egy használati eset részleteinek kifejtése Másik - részletező - use case diagram Szöveges forgatókönyv (scenárió) A viselkedésmodellezésből vett technikák (szekvenciadiagram, tevékenységdiagram)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.