Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY 7. előadás Major Zsolt Balázs

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY 7. előadás Major Zsolt Balázs"— Előadás másolata:

1 PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY 7. előadás Major Zsolt Balázs 4081237@t-email.hu

2 Tanulás folyamata Jó az nekünk, ha egy galamb megtanul ping-pongozni…? KlasszikusOperáns KONDICIONÁLÁS KOMPLEX TANULÁS (pl. belátásos tanulás)

3 Tanulás folyamata Klasszikus kondicionálás Pavlov Feltétlen inger – feltétlen válasz Feltételes inger – feltételes válasz Generalizáció Diszkrimináció Kioltás Kulcs- fogalmak Gyakorlati haszon…!!! Életben maradás (pl. mérgezés) Generalizált (kondicionált) félelem Gyereknevelés: ne büntessünk, ha hazaérünk és „szét van szedve” a lakás… = időbeli együtt járás (természetes viselkedés)!

4 KLASSZIKUS KONDICIONÁLÁS: Gyerek páciens félelme általában az orvosoktól lehet generalizált szorongás egy korábbi rossz élmény miatt (ld. pl. fúró hangja/fehér köpeny… - ld. feltétlen/feltételes inger / válasz) (lehet más is: ld. operáns kondicionálás, vikariáló/helyettesítő tanulás…) – ekkor ki kell oltani ezt – pl. kedvesség, játék, cukorka, vidám színek, mesefigurák a falon Tűtől való félelem szintén származhat ebből… Fogorvosi fúró hangja a váróban szintén kondicionált félelmet vált ki – érdemes elgondolkozni esetleg hangszigetelt ajtón… Kisgyerek, ha lenyel valamit ne haragudjunk rá, hiszen akkor azt velünk és nem a lenyelés tényével fogja összekapcsolni (ld. generalizált szorongás az orvosoktól!) Ingerült betegre ha idegesek leszünk mi is, velünk is összekapcsolhatja… Rosszul sikerült vizsga helyszínére belépve érzett gyomorgörcs… Babonák alapja… Kérdések..? Példák…?

5 Tanulás folyamata Operáns kondicionálás Skinner Effektus törvénye = „véletlenszerű viselkedések közül az adaptívak megerősítődnek” – jutalom! Megerősítési & arány tervek (változó /állandó idejű /arányú megerősítés) Evolúciós korlátok Averzív kondicionálás = bünti… Vikariáló/helyettesítő tanulás = szociális tanuláselmélet Kulcs-fogalmak Mancs, „figyelő galambok” Gyereknevelés: jutalmazás vs. bünti…! Lottó… Egyéb példák: = jutalom vagy bünti utólagos hatása (vmi új viselkedés)! Gyakorlati haszon…!!!

6 OPERÁNS KONDICIONÁLÁS: Elsődleges-másodlagos betegségelőnyök… - pszichoszomatika, hipochondria…! (Pl. elfoglalt anyuka kisgyereke állandóan beteg… = jutalom, hogy anyu velem van…) Szülők saját félelme az orvostól/orvosi helyzetektől… - vikariáló tanulás… Szociális tanulás: mások jutalmat vagy büntit kapnak biz. Viselkedésért (Média hatása – ld. „Brinckmanntól House-ig”!) Compliance jutalmazása… (odafigyelés, kedvesség már jutalom!) Jutalom = mindenkinek lehet más és más…! (ld. pszichoszomatika pl.!) – Ld. Lajkó tanár úr előadásai: ürügy-lényeg / jutalom… Életmód/viselkedés változtatás = egy új viselkedést kell elérni a páciensnél, ami korábban nem volt… (ld. jutalom…!) Párkapcsolatok…: nem biztos, hogy ott is működik – ami nem tetszik, az csak rosszabb lesz… + „Változtatni lehetetlen” elve… Kérdések..? Példák…?

7 Tanulás folyamata Komplex tanulás Kognitív térkép Pl. belátásos tanulás (pl. majom+bot+banán vagy majom+ládák+banán) Kulcs- fogalmak Felfedezések Problémamegoldás ORVOSI DIAGNOSZTIZÁLÁS…!!! Stb. = kognitív reprezentációkon végrehajtott műveletek! Gyakorlati haszon…!!!

8 Atkinson & Hilgard.: Pszichológia, Osiris Kiadó, Budapest 2005 257-291. o. Irodalom:

9 ÖSSZEFOGLALÁS EKLEKTIKA „DOLGOK MÖGÉ NÉZÉS!” BIO-PSZICHO-SZOCIÁLIS MODELL!

10 NEM CSAK…!!!

11 …HANEM…!!!

12 …és Önök orvosok lesznek! TÁRSADALMI SZEREP/RANG FELELŐSSÉGE HALLGATÓ VAGY LEENDŐ ORVOS

13 Keret-függetlenség Alázat

14 Bejósolhatóság - befolyásolhatóság Csak akkor lesznek képesek adekvátan cselekedni, ha átlátják és értik az Önöket körülvevő világot!

15 Pszichológia … a dolgok mögé nézni, és felfedezni. megérteni az összefüggéseket, törvényszerűségeket a világ jelenségei (=egyén & társas közeg komplex dinamikus rendszere) között „A viselkedés és a mentális folyamatok tudományos tanulmányozása.”

16 Elemző rendszer (holisztikus) szemlélet = Bio-pszicho-szociális megközelítés

17

18 PSZICHOLÓGIA TÉMÁI Szociálpszichológia Általános lélektan (észlelés, emlékezet, gondolkozás, érzelmek, motiváció, gondolkodás, tanulás, stb.) Személyiség-, fejlődéslélektan

19 LEHETETLEN VÁLTOZTATNI, csak változni lehet!!! Ne arra várjanak, hogy a világ változzon…!

20 Félév végi követelmény: Szóbeli kollokvium: A megismert összefüggések, fogalmak aktív, értő használata!! (Fogalomtár elérhető)

21 Az előadások módszertana 1.2.3. 4.

22 Kérdések és válaszok E-mail: 4081237@t-email.hu,

23 BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA („Pszichológia, …és orvostudomány”) I. évf. KOLLOKVIUMI TÉTELSOR „A” 1)A pszichológia nézőpontjai, legfontosabb területei (Atkinson, 2005, 33-41.o.) 2)Érzékelés, Észlelés, Figyelem (Atkinson, 2005, 131-141, 171-175, 176-193) 3)Benyomásformálás (Atkinson, 2005, 685-699) 4)Személyközi vonzalom (Atkinson, 2005, 706-719) 5)Társas hatások - mások jelenléte (Atkinson, 2005, 643-653) 6)Engedelmesség és ellenállás (Atkinson, 2005, 653-665) 7)Csoportok, csoportfolyamatok (Atkinson, 2005, 666-680) 8)Attitűd és Meggyőzés (Atkinson, 2005, 699-706) 9)Emlékezet_I: alaptételei, felosztásai, szakaszai, fejlesztése (Atkinson, 2005, 293-297, 329-333.) 10)Emlékezet_II: rövid és hosszú távú memória (Atkinson, 2005, 300-316) 11)Konstruktivitás az észlelésben, memóriában, implicit memória (ea., + Atkinson, 2005, 316-329) 12)Gondolkodás és nyelv (ea. + Atkinson, 2005, 340-353) 13)A motiváció, alapvető motívumok (Atkinson, 2005, 385-400, 507-508) 14)Szexualitás - nemi identitás és nemhez igazodás (Atkinson, 2005, 400-412, 118-121) 15)Érzelmek (Atkinson, 2005, 415-423, 428-440) 16)Személyiség-lélektan_I: fogalma, mérése, kérdőívek, kialakulás = öröklés, környezet viszonya (Atkinson, 2005, 479-486, 512-519, 28-29, 91-93) 17)Személyiség-lélektan_II: Főbb személyiségelméletek nagy vonalakban (Atkinson, 2005, 486-510) 18)Fejlődéslélektan_I: a fejlődés általában, újszülött képességei, kötődés) (Atkinson, 2005, 89-99, 110-122) 19)Fejlődéslélektan_II: Különböző megközelítések a fejlődést illetően: analitikusok – Freud, Erikson -, szociális tanuláselmélet, biológiai megközelítés (Atkinson, 2005, 122-127, 491-492, 500-502,, il.: Kopp Mária: Orvosi Pszichológia, Medicina, 2005: 152-156) 20)Tanulás: klasszikus és opreáns kondicionálás, komplex tanulás (Atkinson, 2005, 257- 282) „B” Dr. Lajkó Károly előadásain elhangzott anyag alapján egy példahelyzet gyakorlati megoldása, valamint az általa kiadott fogalomlista IRODALOM (a fentebb megadott oldalszámok!): Atkinson&Hilgard: Pszichológia, Osiris, 2005(!) Kopp Mária: Orvosi Pszichológia, Medicina, 2005 Lajkó Károly által megadott irodalom, fogalomlista(!)

24 Megköszönöm kitüntető figyelmüket! E-mail: 4081237@t-email.hu


Letölteni ppt "PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY 7. előadás Major Zsolt Balázs"

Hasonló előadás


Google Hirdetések