Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A toborzás. A csoport kiválasztása Döntő, mert különben használhatatlan a kutatás Döntő, mert különben használhatatlan a kutatás Fő szempontok Fő szempontok.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A toborzás. A csoport kiválasztása Döntő, mert különben használhatatlan a kutatás Döntő, mert különben használhatatlan a kutatás Fő szempontok Fő szempontok."— Előadás másolata:

1 A toborzás

2 A csoport kiválasztása Döntő, mert különben használhatatlan a kutatás Döntő, mert különben használhatatlan a kutatás Fő szempontok Fő szempontok –Összetétel –Homogenitás –Kizáró okok –Csoportok száma

3 Összetétel: státus Különböző státusú emberek nehezen értik meg egymást, eltérőek az élményeik Különböző státusú emberek nehezen értik meg egymást, eltérőek az élményeik A státus legfontosabb összetevője a csoport összetétele szempontjából az iskolázottság A státus legfontosabb összetevője a csoport összetétele szempontjából az iskolázottság Jövedelmi viszonyok Jövedelmi viszonyok Hatalom Hatalom

4 Összetétel: nem Dominancia vagy kiegyenlítettség Dominancia vagy kiegyenlítettség –Bizonyos termékeknél nemi dominancia érvényesül Egyértelmű: higiénia, fogamzásgátlás Egyértelmű: higiénia, fogamzásgátlás Kétértelmű: Pl. sör férfiak, kávé nők Kétértelmű: Pl. sör férfiak, kávé nők –Nemek közötti általános dominancia- viszonyok –Szexuális pózolás

5 Összetétel: életkor Generációk élettapasztalata Generációk élettapasztalata –Megélte-e vagy sem: pl. ’56, hidegháború –Megvan-e a készsége: Internet, mobiltelefon –Általános tájékozottság Fogyasztási, életmódbeli különbségek Fogyasztási, életmódbeli különbségek Dominancia Dominancia –Tisztelet –Lázadás

6 Összetétel: földrajz Főváros – vidék Főváros – vidék Nagyváros – kisváros Nagyváros – kisváros Város – falu Város – falu Gazdaságföldrajz Gazdaságföldrajz –Közép-magyarországi régió –Nyugat-magyarországi régió –Észak-kelet magyarországi régió –Dél-magyarországi régió

7 Homogén vagy heterogén csoport Státus: Alacsonyabb státusú résztvevők passzivitásba menekülnek – homogenitás Státus: Alacsonyabb státusú résztvevők passzivitásba menekülnek – homogenitás Nem: a férfiak dominálják a csoportbeszélgetést, különösen „férfias” témában, pl. politika – homogenitás Nem: a férfiak dominálják a csoportbeszélgetést, különösen „férfias” témában, pl. politika – homogenitás Életkor: az idősebbek általában tájékozottabbak és artikuláltabbak –homogenitás Életkor: az idősebbek általában tájékozottabbak és artikuláltabbak –homogenitás Heterogenitás Heterogenitás –Ha muszáj –Ha a konfrontáció a cél

8 Hány csoport legyen? Kérdés: egy gazdasági politikai hetilap arculatváltása hogyan befolyásolná az olvasókörét? Kérdés: egy gazdasági politikai hetilap arculatváltása hogyan befolyásolná az olvasókörét? Lehetséges szempontok Lehetséges szempontok –Rendszeres olvasó, alkalmi olvasó –Előfizető vagy árusnál veszi –Munkahelye előfizet, hogy egyénileg olvassa –Az összes többi demográfiai szempont –Egyéb A gyakorlati plafon kb. 12 csoport. Melyik ujjamat harapjam? A gyakorlati plafon kb. 12 csoport. Melyik ujjamat harapjam?

9 A szűrőkérdőív Mint egy hagyományos survey-kédőív Mint egy hagyományos survey-kédőív Két lehetséges kimenetel Két lehetséges kimenetel –Valamely ponton nem felel meg a toborzási kritériumoknak BEFEJEZ –A kérdőív végén az a konklúzió, hogy a kérdezett megfelel valamelyik csoport kritériumainak MEGHÍV

10 Mire kérdezünk rá? Demográfiai alapadatokra Demográfiai alapadatokra –Többnyire amúgy is szükséges –Általában is jó tudni A kutatás szempontjából releváns körülményekre A kutatás szempontjából releváns körülményekre –Fogyasztási szokások –Életmód –preferenciák

11 Mire kérdezünk rá? Fogyasztás intenzitása Fogyasztás intenzitása –Rendszeres fogyasztó –Alkalmi fogyasztó –Csak ritkán fogyasztja Hűség Hűség –Mindig ugyanazt a márkát fogyasztja vagy váltogat –Mindig ugyanarra a pártra szavazott vagy változott

12 Mire kérdezünk rá? Honnan tájékozódik Honnan tájékozódik A tájékozottság mértéke A tájékozottság mértéke Anyagi helyzet Anyagi helyzet –Egyén/család átlag jövedelme Összegszerű becslés Összegszerű becslés Relatíve valamilyen referenciacsoporthoz képest (leggyakrabban az átlagfizetés) Relatíve valamilyen referenciacsoporthoz képest (leggyakrabban az átlagfizetés) –Közvetve: milyen tartós fogyasztási cikkekkel rendelkezik

13 Mire kérdezünk rá? MDF12345 FIDESZ12345 MSZP12345 SZDSZ12345 MIÉP12345 Ha az MDFre és az SZDZS-re max. 4-est, az MSZP-re max. 3-ast, a Fideszre min. 4-est és a MIÉP-re max. 2-est adott, hívd el!

14 Kizáró okok Bennfentes információ Bennfentes információ –Piackutató –PR-es –Újságíró –A kutatás témájához kapcsolódik a foglalkozása Tanár, szociológus, pszichológus Tanár, szociológus, pszichológus Hivatásos fókuszcsoport-résztvevő Hivatásos fókuszcsoport-résztvevő

15 Kreativitás és beszédkészség Hiába felel meg egy résztvevő minden kritériumnak, ha szélsőségesen visszahúzódó, vagy nagyon kevéssé artikulált Hiába felel meg egy résztvevő minden kritériumnak, ha szélsőségesen visszahúzódó, vagy nagyon kevéssé artikulált Vannak olya típusú kutatások, amikor a résztvevőktől az átlagosnál nagyobb kreativitást kell elvárnunk Vannak olya típusú kutatások, amikor a résztvevőktől az átlagosnál nagyobb kreativitást kell elvárnunk Ilyen esetekben a szűrőkérdőív részeként egyszerűbb teszttel felmérjük a potenciális résztvevő beszédkészségét vagy kreativitását Ilyen esetekben a szűrőkérdőív részeként egyszerűbb teszttel felmérjük a potenciális résztvevő beszédkészségét vagy kreativitását

16 Mit mondjunk előre a kutatásról? Ha túl sokat mondunk, akkor készülnek, s az ellenőrizhetetlen forrásokból szerzett információ, a tudatos készülés tönkreteheti az eredmények érvényességét Ha túl sokat mondunk, akkor készülnek, s az ellenőrizhetetlen forrásokból szerzett információ, a tudatos készülés tönkreteheti az eredmények érvényességét Ha semmit nem mondunk, akkor fölösleges találgatást, vagy érdektelenséget váltunk ki Ha semmit nem mondunk, akkor fölösleges találgatást, vagy érdektelenséget váltunk ki Kell egy jó fedő téma, ami elég általános, hogy ne lehessen előre készülni, de elég érdekes, hogy motiváljon a megjelenésre Kell egy jó fedő téma, ami elég általános, hogy ne lehessen előre készülni, de elég érdekes, hogy motiváljon a megjelenésre


Letölteni ppt "A toborzás. A csoport kiválasztása Döntő, mert különben használhatatlan a kutatás Döntő, mert különben használhatatlan a kutatás Fő szempontok Fő szempontok."

Hasonló előadás


Google Hirdetések