JÁTSSZUNK SZAKMÁT! Avagy innovatív lehetőségek a pályaorientációban Kollégium – általános iskolák – szakiskola közötti együttműködés Jó gyakorlatok -

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

SZÜLŐK SZEREPE A TUDATOS PÁLYAORIENTÁCIÓBAN
Palánczné Németh Zsuzsanna igazgató Újbudai Speciális Szakiskola
Önkéntesség Miért is jó a Nyíregyházi Főiskola diákjaként önkéntes munkát vállalni és miért különösen jó ez egy Tanodában? Készítette: Hajdu Zsolt és Dudás.
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
KOMPLEX TANÁCSADÓI RENDSZER
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
„SZAKMÁVAL AZ ÉLHATŐBB JÖVŐÉRT”
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Életpálya-építés fiatalkorban
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Beiskolázási tájékoztató december
TOVÁBBTANULÁS 2012 Felvételi eljárás a középfokú intézményekbe a es tanévre.
Programfejlesztési Központ
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
A MAGYAR VÖRÖSKERESZT BÁZISISKOLÁJA SZENT ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA.
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon KÜLDETÉSNYILATKOZATA MUNKAANYAG: az augusztus i csoportmunkák, a vezetőségi együttgondolkodás,
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Brazzorottó Jenőné elnök-igazgató
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
TÁMOP /A Önismeret, öndefiníció, önértékelés.
A kistérségi szereplők funkciója a pályaorientációban
Hiány-szakképesítések ösztöndíjrendszere
Számítógéppel támogatott pályaorientáció. Számítógéppel támogatott orientáció szerepe a munka- pályatanácsadásban Előnyei: Előnyei: A kutatások nagy része.
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
BEISKOLÁZÁSI MUNKAÉRTEKEZLET
Péter Katalin December 2. Aszód.  Hol dolgozik?  Hogyan?  Kikkel?  Milyen tevékenységeket végez?  Milyen eszközöket használ?  Mit szeret csinálni?
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
A tanulók felkutatásának és beiskolázásának folyamata Iskolai, önkormányzati kapcsolati táblázat Névtáblázat (adatbázis) Települési útvonal Tájékozató.
 Iskolák magatartása  Tanulók motiváltsága  Szülők elhivatottsága  Gyermekjóléti Szolgálatok, családsegítők, gyámok, nevelőszülők véleménye JULI.
Pályaválasztás helyett Pályaorientáció
Út a sikeres tanuláshoz
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Pályaválasztást segítő, pályaorientációs program a gyermekotthonokban és lakásotthonokban nevelkedő gyermekek számára.
Hiány-szakképesítések ösztöndíjrendszere Dr Baloghné Nagy Katalin pályaorientációs tanácsadó 2013 / 2014.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
„ÚT A JÖVŐBE” Pályaválasztást segítő, pályaorientációs program a gyermekotthonokban és lakásotthonokban nevelkedő gyermekek számára.
Pályaválasztási tájékoztató szeptember. Dunaújvárosi Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság képviselete Kapcsolattartás a kis- és középvállalkozások.
Intenzív családi foglalkozások o családi apartmanok számának bővülése o két napos programok.
„Hol és mit?- avagy egy gimnazista a tanácsadáson”
A VAS MEGYEI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA PÁLYAORIENTÁCIÓ MEGÚJÍTÁSA
A szakiskola jelene és jövője
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Móricz Zsigmond Gimnázium, Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
„Hol és mit?- avagy egy gimnazista a tanácsadáson”
Fő épület 1. Oktatás módszertani megújulás Kooperatív tanulási módszer Projekt alapú módszer.
Kompetencia alapú szakoktatás
Előadás másolata:

JÁTSSZUNK SZAKMÁT! Avagy innovatív lehetőségek a pályaorientációban Kollégium – általános iskolák – szakiskola közötti együttműködés Jó gyakorlatok - Műhelykonferencia 2015. augusztus 26. Csernyánszky Erzsébet nyug. kollégiumvezető

Miről is lesz szó? Okok Okok Célok Célok Utak Utak Eredmények

Kényszerítő (?) körülmények A „Program” Arany János Kollégiumi-Szakiskolai Program A duális képzés Piacképes szakma a felvettek 85 %-ának Kulcsfolyamatokból: Felkutatás Pályaorientáció Felkészítés az iskolai életre „LENYÚLÁS” Nincs 9-10. általános Gyakorlatról hiányzás Önismeret Szakmai kompetenciák

Készítette: Csincsák Zoltán Érdekek? Egyéni: boldog, kiegyensúlyozott, egészséges felnőtt Családi: a szülő biztonságban szeretné tudni gyermekét Iskola: a sikeres pályaválasztás (iskolaválasztás) az iskola hozzáadott értékét is tükrözi: „az iskola hírneve nő” Társadalmi, gazdasági: sikeres pályaválasztás társadalmi haszon (pl. kevesebb munkanélküli, több adó, kevesebb átképzés, stb…) Készítette: Csincsák Zoltán

Azokat megtalálni, akik ezt a célt velünk akarják elérni Az AJKSZP-s kollégiumban, a szakiskolában minden diák a legjobb képességeinek megfelelően teljesítsen Hiányzás minimalizálása Tudást és Szakmát kapjon a kezébe Azokat megtalálni, akik ezt a célt velünk akarják elérni

A Játsszunk szakmát! célja a fiatalok támogatása döntéshozatalukban ismerkedés önmagukkal, a társadalmi környezettel képet kapni személyiségjellemzőikről és lehetőségeikről megtanítani célok mentén gondolkodni, pályát tervezni

Rendszerré szerveződő feladatok Kapcsolatfelvétel – kapcsolati háló kiépítése Beiskolázási metodika Szakmapróba projekt Pályaorientáció újragondolása Tudásmegosztás

Vezetőként… Tisztában lenni a kapcsolatépítés 3 alappillérével, Képesnek lenni a munkánkban kulcsszerepet játszó emberek beazonosítására, Ötleteket adni kapcsolatépítési stratégiák alakítására, Érteni és kezelni a menet közben felmerülő nehézségeket, Megtanulni együttműködni és nem szembeszállni.

Az alappillérek Innováció – Inspiráció Összefogás – Együttműködés Értékek - Érdekek Általános iskola KOLLÉGIUM Szülő Tanuló Középiskola

Játsszunk szakmát! Projekt kapcsolati jellemzői Elkötelezettség Koordináció Kölcsönös függőség Bizalom

A megvalósulás? Avagy a szakmapróbától a játsszunkig 1. paori 9-10. 2. nyílt hétvége 3. bejöttek/behoztuk… 4. megbeszéltük 5. tanév rendjében 6. Kimentünk … visszamennénk!

Pályaorientáció (Játsszunk szakmát !)

Döntés, pályaválasztás hiteles információ önmagukról + releváns „ismeretek” a szakma világáról Készítette: Csincsák Zoltán

Mi így dolgozunk… Játszunk szakmát heti egy alkalommal összefüggő 3x45 perc 11 héten keresztül. Vállaltuk, hogy bevezetjük a szakmák világába a tanulókat Játékos önismereti foglalkozások + régi és új szakmák Az adott szakma eszközeinek, anyagainak, produktumainak megismerése

ÖNISMERET: Érdeklődés MIT SZERETEK CSINÁLNI? Üzleti kapcsolat emberekkel Társadalmi körülmények javítása érdekében végzett munka Emberek tanulmányozása, vélemények közlése Tudományos, műszaki tevékenység Absztrakt, alkotó munka Gépekkel végzett munka

Nyelvi kifejezőképesség Kapcsolatteremtő képesség ÖNISMERET: Képesség MIBEN VAGYOK JÓ, SIKERES? Térbeli gondolkodás Nyelvi kifejezőképesség Számolási készség Fizikai teherbírás Kézügyesség Ötletgazdagság Kapcsolatteremtő képesség .

Készítette: Csincsák Zoltán ÖNISMERET: Érték MI AZ, AMI FONTOS NEKEM? Szellemi ösztönzés (független gondolkodás) Anyagiak (jól fizet) Változatosság (öröm, mint feladatorientált) Függetlenség (saját módszer szerint) Presztízs (rang mások szemében) Esztétikum (szép dolgok) Készítette: Csincsák Zoltán

SZAKMA ISMERET Pályaismeret Feladatok és tevékenységek: Melyek a jellemző feladatok, tevékenységek az adott szakmában? Milyen anyagokkal, eszközökkel kell dolgozni? (anyagok, szerszámok, műszerek, gépek…) Hol végzi a munkáját? (szabadban, műhelyben, irodában, üzletben…) Munkája során kikkel kerül kapcsolatba, kikkel van dolga? (vevő, ügyfél, kolléga…) Készítette: Csincsák Zoltán

SZAKMA ISMERET Pályaismeret Követelmények: Milyen fizikai igénybevétellel, megterheléssel jár a munkavégzés? Pl. pincér, bolti eladó … Milyen környezeti ártalmakkal, hátrányokkal járhat a szakma gyakorlása? Pl. por, sötét, hangos, stb… Milyen egészségügyi követelményeket támaszt ez a szakma? Milyen egyéb tulajdonságok megléte kedvező ebben a szakmában? Pl. ízlelés, színlátás, kapcsolatteremtő kép. stb… Milyen tantárgyakban kell jó eredményt elérni ehhez a szakmához? Milyen érdeklődési kör a legelőnyösebb ebben a szakmában? .

Munkánk mottója lehetne… "Aludtam és azt álmodtam: az élet - öröm. Felébredtem, és azt láttam: az élet - kötelesség. Dolgoztam, és azt láttam: a kötelesség - öröm.„ (Rabindranath Tagore)

Ami fontos… Szöveges értékelés a pályaválasztást megelőzően Értékelőlap kitöltése a tanulóval együtt a választott szakmára vonatkozóan „alkalmas” - „nem alkalmas”

Mi a hasznunk? A más területen kialakított partneri kapcsolatok más nézőpontból = újrahasznosítás Tudásmegosztás = konferencia Kötődés Tudja mit akar Tudja hová akar Önismerete fejlődik Motiválttá válik Kötődik

…ahogyan a Tiszaalpári Árpád Fejedelem Általános Iskola diákjai látták:

Köszönöm a figyelmet! „Fújjon mindig hátad mögül a szél. S míg újra találkozunk, hordozzon tenyerén az Isten.” (kelta-ír köszöntő) csernyanszky.erzsebet@gmail.com