MATEHETSZ. A sokszínű tehetséggondozó program Bajor Péter ügyvezető elnök, projektmenedzser Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Magyar Tehetséggondozó Társaság
Advertisements

MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
A TÁMOP Iskolai tehetséggondozás és a TÁMOP
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
A Körös-vidéki Tehetségsegítő Tanács mint mentor tehetségsegítő tanács, mint mentor Mentorok: Dégenhardtné Szántó Ágota, Kőrösi Tibor Budapest, november.
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
elnök, Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége
A Tehetséghidak Programról Törökszentmiklós, május 10. Bajor Péter elnök, projektmenedzser Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége.
Tehetségnevelés, tehetségpontok és az alapfokú művészetoktatás Művészeti Nevelés – Kultúra – Társadalom; jelen és jövő Budapest, E február 27.
TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás. A pályázat azonosító jele: TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás.
Tehetségpont létrehozása
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Gábor Dénes Tehetségpont
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Beszámoló a Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács évi munkájáról.
A gyakorlatvezető mentor
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Esély a tehetségeseknek
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
Komplexen funkcionáló megyei tehetségpont
1 „Komplexen funkcionáló Zala megyei tehetségeket segítő program” Projektnyitó konferencia szeptember 23. Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete.
 Tehetségsegítő Tanács:  A Tehetségsegítő Tanács helyi vagy térségi kezdeményezésre létrejött szerveződés, amely a tehetségek felkutatását, fejlesztését.
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
A tehetségfejlesztés mint a stratégia része
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
A Kreatív-Hálózat projekt bemutatása Dr. Mező Ferenc szakmai vezető TÁMOP /
„ LÉPTÉK az ÉRTÉK” Művészeti Tehetséggondozó Projekt TÁMOP / Nyitókonferencia és sajtótájékoztató május 6.
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
2012. augusztus Nyári Tanártovábbképzés.
MATEHETSZ.
MATEHETSZ.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
TEHETSÉGPONTOK HÁLÓZATA SZÉKELYFÖLDÖN Székelyföldi Tehetségnap Szeptember 27., Marosvásárhely 1.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
A tehetséggondozás az esélybiztosítás kiemelt területe tehetségazonosítás tehetség-tanácsadás együttműködések mentorálás tehetségfejlesztés hálózati tanulás.
„Együtt a tehetségekért a Barcsi Nevelési és Oktatási Intézményben” TÁMOP-3.4.4/B/08/ Projektindító rendezvény Készítette: Vizváriné.
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG DEBRECENI JUBILEUMI KONFERENCIÁJA Az MTT-Kelet-magyarországi szekció rendezvényeinek szerepe a Taktaharkányi Apáczai.
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
AZ EFOP VÉGREHAJTÁSÁNAK ELŐREHALADÁSA* SZEPTEMBER 23. *2016. SZEPTEMBER 15-EI ADATOK ALAPJÁN DR. GARAI PÉTER EU FEJLESZTÉSEK VÉGREHAJTÁSÁÉRT FELELŐS.
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
A halmozottan hátrányos helyzetű egyetemisták tehetséggondozó programja Bencéné Fekete Andrea Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
Barcsák Marianna - KPSZTI
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
„Esély és ösztönzés” tehetséggondozó modell
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
A Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő 2017-es beszámolója
Lorem ipsum.
A Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI komplex tehetségfejlesztő munkája Készítette: Moskovics Marianna --- tehetséggondozó.
Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

MATEHETSZ

A sokszínű tehetséggondozó program Bajor Péter ügyvezető elnök, projektmenedzser Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége

3

A Nemzeti Tehetség Program erőforrásai Állami alapfinanszírozás: köznevelési és felsőoktatási törvények (a tehetséggondozás mint kiemelt cél); szakszolgálatok tevékenysége Arany János tehetségprogramok eredményei és tapasztalatai OTDT tevékenysége Nemzeti Tehetség Alap pályázatai: a között megvalósult NTP pályázati eredmények (OFI gondozásában) EU által támogatott programok eredményei (Géniusz, Tehetséghidak, Nemzeti Kiválóság, Campus Hungary stb.)

A Nemzeti Tehetség Program erőforrásai Civil szervezetek saját forrású aktivitása (egyesületek, alapítványok: lehetőségek, idő, pénz) Cégek, vállalatok, egyházak segítő tevékenysége (AEGON, jezsuiták stb.) Magánszemélyek felajánlásai (tehetségbarátok, tehetségnagykövetek, Sólyom-ösztöndíj, Nyilas Misi támogatások stb.) Tudatos szülői háttér (iskolai, szervezeti és egyéni energiák) Kortárscsoportok (kölcsönös személyes és webes ösztönzések) Médiatámogatás (honlapok, hírek, elektronikus és papíros médiumok) Tehetségbarát társadalom további szereplői

6 2% % %

Renzulli–Mönks tehetség modell Egyedi! Fejleszthető!

A TEHETSÉG SOKSZÍNŰ!

A sokszínű program szereplői, elemei és teendői – I. Gyermek, diák, fiatal Egyedi igény, tehetség, érdeklődés. Iskolában és azon kívül. A törvény által biztosított jog alapján segítendő egyénileg és csoportban egyaránt. Komplex szemlélet. Színvonalas szakmai munka az iskolában (tanórán, tanórán kívül) Impulzusok biztosítása: gazdagítás, élmények, új impulzusok, utazás, eszköz (iskola, szülő, projekt) Kortársak támogatása (iskolai közösség, klíma) Önismeret, készségek fejlesztése, mentális támogatás, EQ

A fejlesztés komplex szemlélete Pedagógus, oktató + kolléga, könyvtáros szülő, nagyszülő pszichológus kortársak társadalom Kreativitás, motiváció Művészetek: absztrakció Ének, zene, tánc Képzőművészetek Drámapedagógia Testnevelés, sport Játék + + lazító programok + a fizikai környezet + biztatás, dicséret + szükség esetén szociális vagy anyagi támogatás

Művészetek vagy sportok: más speciális tehetségterületek elengedhetetlen támogatói, kiegészítői! (Egy művészeti ág vagy sportág mint speciális tehetségterület is.) Művészetek, sport: kereszthatások! Legyél sokoldalú!

A játék ereje Készségeket (logika, kreativitás, empátia stb.) fejleszt Önismeretet ad, önbizalmat Segíti a társas kapcsolatokat Harmóniát, lelki egészséget szolgál Felelősségtudatot erősít Felkészít a szükséges megoldásokra Biztonságérzetet erősít Érzelmek kifejezését tanítja Van, akivel nem lehet játszani?

DICE nemzetközi dráma kutatás diák vizsgálata 111 különféle drámaprogramban. A kutatás megállapította, hogy a drámaprogramokon részt vett diákok: kreatívabbaknak érzik magukat; jobbak problémamegoldásban és stressz-kezelésben; toleránsabbak kisebbségekkel, idegenekkel; aktívabbak, érdeklődőbbek; empatikusabbak, vállalkozó szelleműek; elkötelezettebbek jövőjüket illetően; jobb a humoruk; gyakran vállalnak; vezető szerepet saját közösségükben; aktív időtöltést kedvelik: kevésbé tv- és számítógép függők; magabiztosabbak szövegértésben (olvasottság); jobb értékelést kaptak tanáraiktól; hajlandóságuk nagyobb művészeti tevékenységekben való részvételre (önkifejezés igénye); családi iskolai és egyéb szociális kapcsolataikban aktívabbak; = Tehetség összetevők javulása: motiváció, kreativitás, társadalmi kapcsolat, családi kötődés, kortárs csoporton belüli kapcsolatok stb.

A sokszínű program szereplői, elemei és teendői – II. Pedagógus Egyéni és csoportos pedagógus tevékenység a tanórán és azon kívül! Alapképzés, továbbképzés (szakma, módszertan, gyakorlati hely) Helyi és külső tanácsadás, műhelymunka, szupervízió Egyéni készségfejlesztés, mentális támogatás Tantestületi klíma: együttműködés, kommunikáció, csapatépítés, tanári kiscsoportos megbeszélések Elismerés

A sokszínű program szereplői, elemei és teendői – III. Szülő, család Egyéni és csoportos tevékenység az iskolát és az iskolán kívüli lehetőségeket célozva! Megértő és szakértő szülői segítés – ennek támogatása (közérthető szakmai anyagok, fórumok, találkozások, műhelyek, képzések) Jelenlét a köznevelési intézményekben (eddigi találkozások megújítása, új kapcsolatok bevezetése) Tanácsadás A tehetségtéma szakszerű népszerűsítése (médián keresztül)

A sokszínű program szereplői, elemei és teendői – IV. Pszichológus, szakszolgálati szakember Az iskola segítségével iskolán kívüli tevékenység! Sokféle tanácsadás, konzultáció, tájékoztatás, mérés Kapcsolat a gyermek/fiatal családjával, pedagógusaival Pályaorientációs és szakszolgálati kapcsolódások biztosítása, Mentális segítség, személyiségtámogatás a fiataloknak Kapcsolat a tehetségsegítő szervezetekkel, tehetséghálózattal a pályázatos programlehetőségek elérése érdekében Nyomonkövetés

A sokszínű program szereplői, elemei és teendői – V. A társadalom további szereplői Az iskolán kívüli világ segítő szerepe! Tehetségbarát, támogató társadalmi környezet, polgárok Tehetségbarát, toleráns médiumok Világi, egyházi alapítványok, ösztöndíjak, támogató programok Tehetségbarát vállalatok, munkahelyi bevezető, befogadó és továbbképző programok Törvényi jogszabályi támogatás (pl. középiskola-felsőoktatás átmenete)

18

Tehetséghidak Gazdagító programpárok Versenyfelkészítő szakkörök Képzések Egyedi támogatások (mentor, mentális, eszköz, utazás, tanácsadás) Fiatalok felelősségvállalása pilot (tehetségsegítő tanácsok programjaiban) A tehetség hónapja (március 25. – április 25.) Kreatív kommunikációs akciók Kortárscsoportok ösztönzése Tehetség Piactér kooperációk: mentori együttműködések Nemzetközi Tehetségnap és konferencia 2014 májusában

TÁMOP – Tehetséghidak eddigi számok -több mint tehetséges fiatal a különböző programokban, aktívan bevont pedagógus közreműködésével, -együttműködés 500 Tehetségponttal, szülő bevonása -192 tehetséges fiatal jutott el Európa és a világ 21 országába (54 kísérővel) érdeklődő fiatal tehetség vett részt térítésmentesen 29 nyári intenzív tehetséggondozó táborban, -550 gazdagító programpár

TÁMOP – Tehetséghidak eddigi számok -110 (15-16 éves) tehetséges diák egyéni és csoportos személyiségtámogatása, -200 fő kapott tehetség- és pályatanácsadást, -150 diák ECDL tanfolyamra járhat, vizsgakártyát kap -144 milliónyi eszközigény (négy területen közbeszerzés) -70 versenyfelkészítő szakkör valósul meg könyvet küldtünk szét 420 Tehetségpontnak -Több mint 5500 fő vesz részt a képzéseken -Kommunikációs feladatok (akciók, megjelenések, közvélemény-kutatás, fókuszban az anyukák, a családok)

TV Közösségi oldalak Facebook – A tehetség sokszínű, 3679 lájk YouTube – Tehetségcsatorna, 126 videó Bonis Bona Duna Tv műsorok

További lehetőségek, tervek Az állami alapok növekednek A társadalom erői erősödnek Nemzeti Tehetség Alap pályázatai folytatódnak EU-támogatott projekt előkészítés alatt: TALENTUM Program

További EU-s tervek 2014 – 2020 Emberi Erőforrás Operatív Program (EFOP) A minőségi oktatáshoz, neveléshez és képzéshez való hozzáférés biztosítása, korai iskolaelhagyás csökkentése; A neveléshez és képzéshez való hozzáférés biztosítása a nem formális és informális tanulási formákon keresztül; A felsőfokú végzettséggel rendelkezők arányának növelése, a felsőoktatás szerkezetalakítása és minőségi színvonalának emelése által.

További EU-s tervek „A következő években évente 1 mrd Ft EU-s forrást biztosítunk tehetséggondozásra” (Balog Zoltán miniszter március 25.) 6-7 éves időtartamú kiemelt projekt? Kárpát-medencei kiterjesztés?

További tervek: Talentum Program Tanórán túli helyi tehetséggondozó speciális programok támogatása – ami az iskolai költségvetésből nem megy. Kiemelkedő tehetségeknek egyedi szakterületi és személyiségtámogatás, mentorrendszer Eszközbeszerzések diákoknak, eszközfejlesztés pedagógusok számára A tehetséggondozás országos rendszerének fejlesztése: megyei, járási tehetséggondozó hálózat – a szakszolgálatok támogatása (szakmai, hálózatos) Kárpát-medencei lefedettségű tehetség- és pályaorientációs tanácsadás biztosítása (min 10 óra/fő)

További tervek: Talentum Program Komplex iskolai programok: az iskolai klíma javítása a tehetségfejlesztés érdekében Tanár alapképzés szakmai-módszertani erősítése tehetségsegítői szempontok szerint Tehetséggondozó pedagógusok, pszichológusok, tehetségsegítő szakszolgálati munkatársak és szakoktatók továbbképzése A tehetségek kibontakozásának, előrejutásának törvényi- rendeleti segítése, pl. köznevelés-felsőoktatás: gyorsító modulok bevezetése EU-aktivitás kiszélesítése: kölcsönös előnyök, országimázs Kapcsolódó kutatások (a tanárképzés erősítése érdekében is).

tehetseg.hu